Diriwayatkan bahawa pada suatu hari bahawa Rasulullah S.A.W bersabda;
" Islam itu ibarat sebuah kota yang dipagari tembok yang memiliki
satu pintu. Fitnah tidak akan menimpa Islam selagi pintu itu masih
tertutup, dan aku khuatir apabila pintu itu terbuka, fitnah akan menimpa
Islam."
Umar Ibnu al-Khattab bertanyakan apakah pintu itu? Namun baginda tidak
menjawab. Kemudiannya beliau menemui Ali Ibnu Abi Thalib bagi
bertanyakan soalan yang sama. Ali Ibnu Abi Thalib kemudiannya menjawab: "
Wahai Umar, engkaulah pintu itu! Terbukanya pintu itu adalah apabila engkau wafat."
Ternyata hadis baginda Rasulullah S.A.W benar-benar terjadi. Selepas
Khalifah Umar Ibnu al-Khattab syahid, umat Islam dilanda keresahan dalam
mencari pengganti sehinggalah Uthman Ibnu Affan dibai'ah sebagai
khalifah seterusnya.
Kemuncak fitnah berlaku pada enam tahun terakhir
pemerintahan Khalifah Uthman sehingga membawa kepada pembunuhan beliau.
Fitnah ini seterusnya menggelapkan sisi sejarah peribadi dua tokoh Bani
Umayyah iaitu khalifah Muawiyah Bin Abu Sufyan dan Khalifah Yazid Bin
Muawiyah.
ABU ABDURRAHMAN AL-UMAWI MUAWIYAH IBNU ABU SUFYAN
( 602-680 Masihi)
Khalifah Muawiyah Bin Abu Sufyan Bin Harb Bin Umaiyah Bin Abdul
Manaf adalah Khalifah pertama Dinasti Umaiyah dan merupakan Khalifah
kelima bagi umat Islam. Beliau merupakan putera kepada Abu Sufyan Bin
Harb dan Hindun Binti Utbah.
Muawiyah diriwayatkan telah memeluk Islam
sebelum peristiwa Fathul Makkah (Pembukaan Kota Mekah) tetapi
menyorokkan keislamannya daripada pengetahuan Abu Sufyan.
Sayyidina Muawiyah Bin Abu Sufyan telah dilantik sebagai Gabenor Syiria
bermula pada zaman Khalifah Umar Ibnu Khattab pada tahun 640M.
Menjelang tahun 647M, beliau telah berjaya membentuk armada laut yang
mampu menahan serangan tentera Byzantine. Angkatan ini juga berjaya
menakluk Cyprus (649M), Rhodes (654M) dan berjaya mengalahkan tentera
Byzantine di Lycia pada tahun 655M.
Muawiyah merupakan pemberontak dan penderhaka, BENARKAH?
Pernahkah kita terfikir, mengapakah Sayyidina Muawiyah enggan membai'ah Sayyidina Ali sebagai khalifah?
1) Muawiyah sebagai Wali Darah.
~ Sayyidina Muawiyah mempunyai hubungan kekeluargaan yang rapat dengan
Khalifah Uthman Bin Affan R.A. Khalifah Uthman Bin Affan R.A merupakan
anggota Bani Umaiyah sebagaimana halnya Sayyidina Muawiyah. Selepas
Khalifah Uthman Bin Affan R.A syahid dibunuh para pemberontak, Muawiyah
merasakan dirinya bertanggungjawab untuk membela dan menuntut keadilah
terhadap pembunuhan Khalifah Uthman.
Hal ini kerana putera-putera
Khalifah Uthman masih kecil dan Muawiyah sebagai anggota Bani Umaiyah
yang mempunyai kedudukan yang tinggi dalam pentadbiran Islam
meletakkannya untuk berada dibarisan hadapan sebagai Wali Darah, iaitu
penuntut pembelaan terhadap pembunuhan khalifah.
2) Muawiyah menganggap pelantikan khalifah baru tidak boleh dilakukan sebelum hukuman terhadap pembunuh khalifah tidak dilakukan.
~ Sebagai Wali Darah terhadap pembunuhan khalifah, Muawiyah merasakan
perlunya hukuman dijatuhkan keatas pembunuh khalifah sebelum pengganti
khalifah dilantik. Pada pandangannya, perkara ini perlu bagi menegakkan
keadilan terhadap pembunuhan khalifah.
Namun, bagi pihak Sayyidina Ali, beliau menghadapi masalah dalam
menjatuhkan hukuman terhadap para pemberontak yang menyerang Khalifah
Uthman. Hal ini kerana jumlah pemberontak dan identiti mereka yang
menceroboh dan menyerang Khalifah Uthman adalah samar-samar dan terdapat
keraguan.
Hal ini menyukarkan Sayyidina Ali dalam usahanya menyiasat
dan mencari pembunuh sebenar khalifah. Pada waktu tersebut, beliau
sendiri menghadapi masalah berhadapan dengan musuh dalam selimut yang
berpura-pura mentaati beliau. Hal ini menyebabkan beliau sukar untuk
menjatuhkan hukuman.
Bagi Sayyidina Ali, perpecahan dalam kalangan umat Islam menyukarkan beliau mengadili kes pembunuhan Khalifah Uthman, sebaliknya beliau mengutamakan penyatuan ummah bagi memudahkan beliau mengadili kes tersebut.
Bagi Sayyidina Ali, perpecahan dalam kalangan umat Islam menyukarkan beliau mengadili kes pembunuhan Khalifah Uthman, sebaliknya beliau mengutamakan penyatuan ummah bagi memudahkan beliau mengadili kes tersebut.
Sayyidina Ali sememangnya terkenal sebagai sahabat Rasulullah
S.A.W yang cukup berhati-hati dalam mengadili sesuatu masalah. Tindakan
beliau yang seolah-olah melambatkan hukuman keatas golongan pemberontak
pada zaman Khalifah Uthman digunakan sebaik-baiknya oleh kaum Munafiqin
untuk menghasut Sayyidina Muawiyah bagi menentang Sayyidina Ali.
Pada zaman pemerintahan Khalifah Ali, puak Syiah yang memusuhi Islam
semenjak kejatuhan Kekaisaran Parsi bertindak menjadi batu api
memecahbelahkan umat Islam. Sebahagian mereka bertindak menjadi pengikut
Sayyidina Ali dan sebahagian lain menyokong Sayyidina Muawiyah.
Golongan pendukukung kedua-dua tokoh ini yang sebenarnya mereka-reka
cerita sehingga membawa kepada peperangan antara kedua-dua sahabat
Rasulullah S.A.W ini.
3) Muawiyah bukan pemberontak
Pemberontak seharusnya golongan yang bergerak menuju kepada pemimpin dan memerangi pemimpin tersebut.
~ Jika dikatakan bahawa Muawiyah merupakan pemberontak, seharusnya
Muawiyah bergerak dari Syam menuju ke Kufah bagi memerangi Sayyidina Ali
R.A. Namun, dalam rekod sejarah, Muawiyah secara jelas tidak memberi
bai'ah dan tidak pula bergerak menuju ke Kufah bagi memerangi khalifah,
sebaliknya menetap di Syam dan mendesak Sayyidina Ali untuk menjatuhkan
hukuman keatas pembunuh Khalifah Uthman.
Bagaimanapun, dalam kes ini Sayyidina Ali yang berkuasa menjadi
Amirul Mukminin telah bertindak mempersiapkan pasukan tentera dan
bergerak menuju ke Syam bagi memerangi Muawiyah sehingga tercetusnya
Perang Siffin.
Sejarah juga mencatatkan bahawa, selepas kewafatan Khalifah Ali,
kekhalifahan beralih kepada puteranya, Hassan Bin Ali. Hanya untuk
beberapa bulan, Khalifah Hassan Bin Ali telah menyerahkan jawatan
khalifah kepada Muawiyah dengan syarat Muawiyah perlu memerintah
berlandaskan Al-Quran dan Sunnah, Ahlul Bait perlulah diberi
penghormatan yang sepatutnya dan jawatan khalifah perlu diserahkan
kepada Hassan setelah Muawiyah wafat.
Jika Muawiyah pemberontak, mengapakah Sayyidina Hassan menyerahkan jawatan khalifah kepada Muawiyah?
Perlu diingatkan bahawa pada
waktu tersebut, perkhabaran yang disampaikan sering mengandungi fitnah
dan pembohongan. Tindakan Sayyidina Ali ini perlu ditimbang berdasarkan
faktor luaran dan dalaman yang mendorong berlakunya Perang Siffin.
Perang Siffin berakhir dengan perdamaian iaitu melalui Tahkim. Jika
Muawiyah dilihat sebagai pemberontak yang menggugat ummah, seharusnya
Khalifah Ali telah memerangi Muawiyah sehabis-habisnya. Tetapi tindakan
sebaliknya telah terjadi.
Tindakan Khalifah Ali mengakhiri Perang Siffin melalui Tahkim
menyaksikan terbentuknya satu golongan yang disebut sebagai Khawarij.
Mereka terdiri daripada penyokong Khalifah Ali yang menentang Tahkim.
Persoalanya, mengapakah mereka menentang Tahkim sekiranya mereka
menyokong khalifah? Mengapakah mereka menolak Tahkim yang dilihat
sebagai langkah terawal menyatupadukan ummah?
Hal ini sudah tentu kerana mereka khuatir ummah akan bersatu setelah
Khalifah Ali dan Sayyidina Muawiyah berdamai. Kaum Khawarij juga
direkodkan telah melakukan kekacauan dan pemberontakan sebagai protes
terhadap majlis Tahkim.
Keutamaan Sayyidina Muawiyah
Rasulullah S.A.W bersabda: " Tentera pertama umatku yang berperang dengan meredah lautan sudah pasti mendapat syurga."
Hadis Nabi ini berjaya direalisasikan oleh Muawiyah apabila mengetuai
armada laut pertama umat Islam pada tahun 28H pada zaman pemerintahan
Khalifah Uthman Ibnu Affan R.A.
Baginda Khatimul Anbiya' juga pernah mendoakan Muawiyah dengan doa
"Ya Allah jadikanlah dia (Muawiyah) sebagai pemimpin yang terpimpin dan pimpinlah (manusia) dengannya."
juga dengan doa ; " Ya Allah ajarlah dia dengan Kitab dan hisab dan jauhilah ia dari azab."
Muawiyah pernah dicela dihadapan Sayyidina Umar Ibnu al-Khattab R.A lantas Umar membelanya. Beliau berkata; " Jangalah
kamu mencela pemuda Quraisy ini (Muawiyah). Dia adalah seorang yang
boleh ketawa ketika marah. Janganlah diambil sesuatu padanya selain atas
persetujuannya dan tidak boleh diambil apa-apa yang ada diatas
kepalanya melainkan dari bawah kedua tapak kakinya."
Sayyidina Umar Ibnu al-Khattab juga sering berkata jika berjumpa dengan Muawiyah;
Sayyidina Umar Ibnu al-Khattab juga sering berkata jika berjumpa dengan Muawiyah;
" Dialah Kaisar bangsa Arab."
Sayyidina Ali Bin Abi Thalib pernah berkata;
" Janganlah kalian membenci (pemerintahan) Muawiyah. Seandainya
kalian kehilangan dia, kalian akan menyaksikan beberapa kepala terlepas
dari badannya (mati dibunuh)."
Akhirulkalam, biarpun artikel ini cuba membela Muawiyah daripada
fitnah terhadap dirinya, saya tidak menafikan bahawa tetap ada pada diri
Muawiyah itu beberapa khilaf sebagaimana layaknya seorang manusia itu
melakukan kesilapan.
Namun, harus diingatkan juga betapa beliau telah
melakukan sumbangan yang besar terhadap peradaban dan Islam itu sendiri.
Beliau juga berjaya menutup sementara pintu fitnah yang melanda umat
Islam bermula kewafatan Khalifah Umar Ibnu al-Kattab sepanjang
pemerintahannya
putegha.blogspot
No comments:
Post a Comment