“Siapa yang dikatakan Ulama? Siapa yang beri dia pangkat Ulama?” pertanyaan begini sering timbul.
“Kalau kita nak lantik Ulama sebagai ketua, apa kriteria yang
menentukan seseorang itu Ulama atau tidak?” soalan dikaitkan pula dengan
perjawatan dan perlantikan.
Apabila seseorang menggali khazanah Islam untuk mencari takrif Ulama,
sempit pula dada memikirkan bahawa Ulama seperti itu hanya seperti
sebutir pasir di tepian pantai di hari ini. Terlalu sukar untuk dicari
calon yang memenuhi kriteria seperti yang dinukilkan.
Kesulitan itu bertambah lagi apabila Ulama mahu diangkat sebagai
pemimpin. Timbul pula persoalan berkaitan kesarjanaan, apakah ia sinonim
dengan kepimpinan?
KELUASAN TAKRIF
Mungkin pendapat-pendapat yang pelbagai tentang takrif Ulama itu,
adalah sebagai petanda kepada luasnya cakupan makna bagi kalimah Ulama,
yang disebut dua kali di dalam al-Quran, tetapi tidak diperincikan
seperti Allah memperincikan perihal harta pusaka atau wanita mahram, di
dalam al-Quran.
Ruang yang diberikan tanpa perincian itu bertujuan untuk
menyediakan unsur keanjalan pada mendefinisikan Ulama sesuai dengan
peredaran zaman, tahap keilmuan dan ketamadunan manusia serta
keperluan-keperluan yang diperlukan dalam urusan awam merentas masa.
Hanya satu sifat yang melangkaui segala perubahan zaman dan keadaan, bahawa Ulama adalah manusia yang takut kepada Allah:
وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ
“Sesungguhnya, yang menaruh bimbang
dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya
hanyalah orang-orang yang berilmu (Ulama). Sesungguhnya Allah Maha
Kuasa, lagi Maha Pengampun.” [Faathir 35: 28]
Bagaimanakah soal takut kepada Allah ini dapat diukur untuk
menentukan siapa yang Ulama dan siapa yang bukan Ulama? Justeru kita
bertemu dengan himpunan definisi yang pelbagai oleh sarjana Islam
sepanjang zaman yang kesemuanya menjurus kepada makna komitmen penuh
seorang hamba kepada segala kehendak, perintah dan larangan Allah
Subhanahu wa Ta’aala.
KRITERIA NABI
Namun, Ulama sebagai pewaris para Nabi, bagaimanakah kualiti yang ada
pada seorang Nabi, untuk pewarisan itu menepati kriterianya?
Allah Subhanahu wa Ta’aala membantu kita mengungkai persoalan ini
melalui dua kisah yang terdapat di dalam al-Quran tentang Musa dan Yusuf
‘alayhima al-Solaatu wa al-Salaam.
Tatkala dua orang anak perempuan Nabi Shuaib menemukan Musa dengan
bapa mereka berdua, salah seorangnya berkata kepada ayahanda mereka
dengan ungkapan yang diabadikan di dalam al-Quran:
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ۖ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ
“Salah seorang di antara perempuan
yang berdua itu berkata: “Wahai ayah (Shuaib), ambilah dia (Musa)
bekerja, Sesungguhnya sebaik-baik orang yang ayah ambil bekerja ialah
orang yang QAWIYY, lagi AMEEN” [al-Qasas 28: 26]
Penjelasan tentang kriteria Musa yang menjadikan beliau sebagai
manusia yang paling berkelayakan untuk diupah bekerja diungkapkan
sebagai Qawiyy dan Ameen.
Pembahagian kualiti Musa kepada dua dimensi
Qawiyy dan Ameen ini sangat berguna dalam memahamkan kepada kita apakah
yang Allah Subhanahu wa Ta’aala kehendaki dari seorang hamba berkaitan
dengan kelayakan dirinya.
Sheikh al-Islam Ibn Taimiyyah membahaskan perkara ini di dalam kitabnya, al-Siyasah al-Syar`iyyah fi Islah al-Ra`i wa al-Ra`iyyah sebagai memudahkan kita mengukur kelayakan.
QAWIYY itu bermaksud kekuatan, keupayaan, kemahiran dan segala yang
diperlukan untuk sesuatu tugasan itu dilakukan mengikut spesifikasinya.
Di dalam bahasa semasa, kalimah Qawiyy ini boleh difahami sebagai nilai
KOMPETENSI.
AMEEN pula merujuk kepada sifat amanah, bertanggungjawab dan segala
kualiti akhlaq seseorang yang mudah untuk difahami sebagai nilai
INTEGRITI.
Sudah tentulah di dalam suatu pekerjaan, kelayakan tertinggi ialah
pada seseorang yang memiliki nilai integriti dan kompetensi yang sama
tinggi.
Namun realitinya, manusia ada pasang surutnya pada kedua-dua
dimensi kelayakan ini. Ada tugasan yang memerlukan keutamaan integriti,
ada tugasan yang mesti mengutamakan kompetensi.
Bagi tugasan menguruskan gembala kambing seperti yang bakal dilakukan
oleh Musa ‘alayhi al-Salaam, QAWIYY (kompetensi pada kekuatan fizikal
dan kemahiran menggembala) disebut dahulu sebagai yang utama, berbanding
sifat AMEEN (integriti).
Akan tetapi bagi tugasan yang bersangkutan dengan menguruskan harta
dan wang, integriti dan kompetensi sama penting, dengan keutamaan
diberikan kepada integriti berbanding kompetensi. Lalu tatkala Yusuf
‘alayhi al-Salaam meminta agar dirinya diposisikan kepada pengurusan
perbendaharaan negara, beliau berkata:
قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ ۖ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ
Yusuf
berkata: “Jadikanlah daku pengurus perbendaharaan hasil bumi (Mesir);
Sesungguhnya aku adalah seorang yang teliti dalam penjagaan (HAFEEZ),
lagi mengetahui cara mentadbirkannya (ALEEM)” [Yusuf 12: 55]
HAFEEZ itu adalah soal integriti manakala ALEEM pula merujuk kepada ilmu serta kemahiran sebagai nilai kompetensi baginda.
Apakah input yang diperlukan untuk
mengangkat manusia yang ULAMA berada dari kotak 2 dan 3 kepada Quadrant
Par Excellence di kotak 4?