Friday, December 26, 2014
Abu Ubaidah bin Al-Jarrah maut bersama rakyat dan tenteranya hadapi bencana
Nama sebenarnya adalah ‘Amir bin ‘Abdullah bin al-Jarrah al-Fihri al-Quraisy al-Makki. Beliau salah seorang sahabat yang dijamin masuk Syurga, memiliki wajah yang berseri, tampan orangnya tinggi lampai, tidak gempal dan berjambang nipis. Beliau mudah mesra, tawaddhu' dan pemalu. Namun, di saat yang genting beliau bagaikan singa yang mencari mangsa. Kualiti iman dalam dirinya dapat kita ketahui melalui sabda Baginda Nabi S.A.W, “Sesungguhnya setiap umat mempunyai orang kepercayaan, dan orang kepercayaan umat ini adalah Abu Ubaidah bin al-Jarrah.” - Riwayat al-Tirmizi
Abdullah bin ‘Umar pernah menjelaskan perwatakan Abu Ubaidah ini, “Tiga lelaki Quraish yang paling berseri wajahnya, paling baik akhlaknya, dan paling teguh sifat malunya; Jika mereka berkata kepadamu, mereka tidak berdusta. Jika kamu berkata kepada mereka, mereka tidak akan mendustakannya. Mereka adalah Abu Bakr, Uthman bin ‘Affan dan Abu Ubaidah bin al-Jarrah.”
Manakala diriwayatkan yang dinayatakan oleh Saidatuna Aishah R.A.H, beliau berkata, “Rasulullah S.A.W pernah ditanya, Siapa yang engkau cintai (dari golongan laki-laki)?”
Baginda menjawab, “Abu Bakar.”
Lalu ditanyakan kepada Baginda lagi, “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab, “Abu Ubaidah bin al-Jarrah.” - riwayat al-Tirmizi dan Ibnu Majah. Dalam riwayat lain mengatakan bahawa Umar al Khattab.
Abu Ubaidah bin al-Jarrah dilahirkan di Makkah, di dalam sebuah rumah keluarga suku Quraish yang dihormati dan disegani oleh pemuka kabilah masyarakat Arab. Meskipun demikian, Abu Ubaidah juga tergolong di dalam golongan yang paling awal memeluk Islam, agama yang menjadi ancaman kepada masyarakat Arab jahiliyyah ketika itu. Abu Ubaidah memeluk Islam sehari selepas pengislaman Abu Bakar dan ini adalah hasil daripada dakwah Abu Bakar kepada Abu Ubaidah.
Pengislaman Abu Ubaidah disaksikan Abdul Rahman bin ‘Auf, Uthman bin Maz’un dan al-Arqam bin Abi al-Arqam yang telah mengucapkan syahadah di hadapan Rasulullah S.A.W. Maka, ini bermakna Abu Ubaidah adalah golongan yang bersama Rasulullah daripada awal hingga akhir perjuangan mereka di Makkah. Seperti mana yang kita ketahui, pada waktu itu mereka ditimpa pelbagai seksaan disebabkan ajaran yang dibawa oleh Baginda Nabi.
Kehidupan Abu Ubaidah tidak jauh berbeza dengan kebanyakan sahabat lainnya, diisi dengan perjuangan menegakkan Islam. Ketika Baginda Rasulullah mengizinkan umat Islam berhijrah ke Habsyah, beliau turut serta berhijrah ke sana bersama rombongan Muslim yang lain di saat gelombang kedua kekejaman musyrikin Quraish demi menyelamatkan aqidahnya.
Walaupun Abu Ubaidah menghadapi pelbagai dugaan di Makkah, namun boleh dikatakan dugaan paling mencabar yang dihadapinya adalah ketika perang Badar di mana dugaan ini benar-benar melampaui jangkaan dan khayalan. Ketika peperangan itu, Abu Ubaidah menyerang musuh-musuh dengan begitu hebat sekali dengan perwatakan pahlawan mencari syahid dan tidak takutkan mati. Semangat kepahlawanan beliau telah menggerunkan tentera Musyrikin sehingga mereka berwaspada dan cuba mengelak daripada bertempur dengan Abu Ubaidah.
Dalam pada jumlah tentera Quraish yang ramai itu, ada seorang sahaja yang benar-benar ingin bertempur dan mengekang semangat kepahlawanan Abu Ubaidah itu. Keadaan ini menyebabkan Abu Ubaidah cuba mengelak daripada bertempur dengan lelaki tersebut. Setiap serangan oleh lelaki itu, Abu Ubaidah mengelak dengan segera. Lelaki itu tidak berputus asa dan dia menyekat kemaraan Abu Ubaidah dengan menghunuskan pedang ke arah Abu Ubaidah sehingga tiada pilihan lain lagi untuk beliau mengelak. Dalam keadaan terpaksa, dia menetak lelaki tersebut dan membuatkan badan lelaki itu tersungkur ke bumi. Lelaki yang jatuh menyembah bumi itu adalah ‘Abdullah bin al-Jarrah, ayah kepada Abu Ubaidah.
Friday, November 28, 2014
Tulahan : Lima bulan berdakwah di bumi sendiri
Salam
Dah lebih lima bulan penulis tak tinggal bersama
isteri dan anak-anak. Jika dulu, penulis balik dua minggu sekali ke kawasan.
Sekarang , dua minggu sekali penulis balik bertemu isteri dan anak-anak.
Yang tak faham dakwah, tak faham perjuangan, tak
boleh terima tindakan penulis tinggalkan isteri dan anak-anak.
Yang faham pula anggap penulis pindah untuk lebih
senang berjuang dengan jamaah kawasan. Mereka tidak tahu tujuan sebenar penulis
pindah.
Memang bagi yang tak faham, penulis bagi alasan nak
jaga ayah dan emak yang sudah menjangkau umur 80 tahun di kampung. Sesetengah
mereka , ada yang buat fitnah adik beradik penulis yang lain tidak jaga ayah
dan emak sebab itu penulis balik ke kampung.
Mereka salah, sebenarnya selama ini adik beradik
penulislah yang banyak jaga ayah dan emak terutama kakak dan dua abang penulis
yang tinggal dekat sekitar bandar di luar kampung.
Penulis rasa jasa mereka kepada ayah dan emak lebih
daripada penulis yang selalu berjauhan sehingga beberapa tahun di luar negara.
Benar, alasan hendak tinggal bersama ayah emak
merupakan antara alasannya tapi alasan utamanya adalah kerana mahu berdakwah
supaya mereka yang selama ini tidak sujud kepada Allah agar sujud kepada Allah.
Penulis mahu laksanakan tanggungjawab berdakwah
mengajak orang kampung penulis yang tidak solat supaya solat, penulis mahu
makmurkan semula surau kampung penulis dengan solat jamaah.
Penulis bersyukur ahli keluarga penulis kekal
dengan solat. Keluarga orang kampung yang lain termasuk keluarga orang jamaah
ramai yang tidak solat , malah kalau ada yang solat , solat mereka tidak penuh.
Jika solat waktu tak penuh, boleh bayang hanya
beberapa orang sahaja yang solat Jumaat. Itupun berselang minggu. Pulak tu
solat Jumaat di masjid kampung sebelah.
Bukan penulis tidak cuba berdakwah sebelum ini,
penulis dan abang penulis pernah cuba 15 tahun lalu tapi ada halangan dari
orang Ubn yang berpaut kepada seorang Imam tua di kampung.
Walaupun Imam tua ini bermasalah, orang Ubn tidak
kisah asal boleh halang penulis jadi imam di kampung. Selepas itu, penulis
tinggal jauh dari kampung.
Balik pun sekali sekala, tapi penulis tak tinggal
jamaah di kampung. Bila masa dekat raya, penulis salurkan bantuan kepada orang
kampung susah atas nama jamaah. Bila masa pilihanraya, penulis bagi bendera dan
poster untuk orang jamaah pasang di kampung.
Sejak pertengahan bulan enam penulis pindah ke
rumah orang tua penulis di kampung. Kebetulan pula Imam tua harapan orang Ubn
baru saha meninggal dunia. Orang Ubn terkejut bila tengok penulis ke surau
semasa kuliah seorang ustaz Ubn.
Saturday, August 23, 2014
Tulahan : Yang kita ada kuasa, buat la sunguh-sungguh
Salam,
Sudah lama tak menulis , banyak isu yang dah
berlaku penulis tak ulas. Kadang-kadang terasa nak
menulis juga mahu bagi pandangan sendiri. Bila tengok banyak sangat yang tak
berkenaan bagi pandangan , penulis tak mahu serabutkan lagi.
Bila berlaku isu MB Selangor
, penulis akur dengan arahan SU Agong supaya pimpinan dan ahli tidak buat
kenyataan selain yang berauthoriti.
Ramai pimpinan dan ahli yang
akur dengan arahan ini, tapi ramai juga yang tak ambil kisah seolah-olah arahan
SU Agong bukan arahan wajib.
Macam mana ahli nak ikut
arahan bila ada beberapa orang AJK Pusat yang hari-hari keluar kenyataan
melalui facebook salahkan pimpinan parti kawan, salahkan sesama pimpinan. Lagak
macam hero mempertahankan Presiden tapi tak sedar tindakan mereka menjatuhkan
reputasi Presiden di mata umum.
Sedang Ketua Penerangan pun
diam akur arahan, tapi ada AJK Pusat yang dah beraksi macam ’Ketua Penerangan’.
Hebat bercakap pasal wala’, thiqah kepada pengikut tapi diri sendiri tak wala’
kepada arahan. Tak tahu la wala’ ni tak wajib kepada orang tertentu.
Ada pemimpin di sebuah negeri
, punya nak londehkan pimpinan parti kawan sanggup bongkar kes balak, khazanah
negeri yang diberi kepada pimpinan parti kawan. Konon nak malukan, nak kata
”padan muka hampa” tapi tak sedar tindakannya telah membuka aib pemerintahan
parti sendiri.
Umno boleh senyum ada bukti
parti lawan memerintah tak telus, SPRM pun dah buka fail siasatan. PRU 14
nanti, Umno akan kempen ” tuduh Umno rasuah, tapi depa lagi teruk” . Nak marah
apa , Umno dah ada bukti, sendiri yang dedah.
Monday, June 2, 2014
10 strategi kemenangan Sultan Muhammad Al-Fatih
29 Mei 2012, genaplah 559 tahun pembukaan Kota Konstantinopel di tangan sultan ketujuh kerajaan Turki Osmaniah, Muhammad bin Murad Al-Fatih.
Kejayaan umat Islam pada tahun 1453 ini sangatlah besar maknanya. Ia berlaku selepas hampir 200 tahun umat Islam meratapi pembantaian bangsa ganas Tartar ke atas Baghdad, ibu kota Khilafah Islam Abbasiah.
Profesor Halil Inalchik dari Turki menyatakan kejayaan menamatkan riwayat Empayar Rom Byzantin ini hadir selepas 12 percubaan dilakukan umat Islam terdahulu, untuk menawan kota itu menemui kegagalan.
Siapa sangka sebuah bangsa yang jauh daripada Rasulullah S.A.W sama ada dari segi zamannya mahupun jasadnya di Madinah, namun akhirnya merekalah yang merealisasikan ramalan Rasulullah S.A.W.
Tiada yang mustahil bagi mana-mana bangsa untuk memerintah dunia apabila mereka berpegang teguh dengan nilai-nilai Islam sebagai cara hidup.
Secara ringkas, saya rumuskan 10 strategi kemenangan Sultan Muhammad Al-Fatih sebagaimana dianalisis para sejarawan terkemuka seperti Profesor Halil Inalchik, Profesor Maksudoglu, Profesor Ilber Ortayli dan Shekh Ali Muhammad As-Sollabi.
Kesemua strategi ini dihasilkan Sultan Muhammad sebaik sahaja beliau dibaiahkan sebagai Sultan Osmaniah pada tahun 1451 Masihi.
1 – Empayar Rom yang Berbeza
Empayar Rom Byzantin ketika misi Abu Ayyub Al-Ansari dan bangsa Arab tidak seluas empayar Rom Byzantin ketika misi bangsa Turki dan Sultan Muhammad.
Terima kasih kepada generasi sebelum Sultan Muhammad yang bertanggungjawab menyempitkan kuasa Kristian Orthodoks itu, sehingga ia menjadi sebuah kerajaan yang kerdil dan terpinggir sehingga memudahkan Sultan Muhammad untuk memberikan fokus sepenuhnya hanya kepada Konstantinopel.
2 – Baginda Mewarisi Takhta
Sultan Muhammad mewarisi takhta kerajaan Osmaniah yang telah stabil tanpa perpecahan dalam istana, kaya sehingga mampu menaikkan gaji tentera, kental semangat jihad hasil dari kegigihan usaha ayahnya mendatangkan para ulama terbaik dari seluruh dunia untuk berada di Edirne.
3 – Pendidikan Teratur dan Seimbang
Sultan Muhammad melalui proses pendidikan yang kemas dan teratur, kurikulum yang seimbang dan menyeluruh mencakupi pendidikan spiritual dan intelektual, serta hubungannya yang sangat erat dengan Syekh Aq Syamsuddin, Mullah Qurani dan beberapa ulama tersohor yang lain.
Sekiranya Sultan Muhammad menaiki takhta pada usia 19 tahun itu tanpa empayar Byzantin yang sudah disempitkan, tanpa kerajaan yang stabil kedudukan politik dan ekonominya, tanpa pula wujud pendidikan yang seimbang ke atas beliau sendiri, belum tentu kemenangan ke atas Konstantinopel akan memihak kepada beliau.
1 – Pengaruh yang Berpengaruh
Memastikan sokongan dan kesatuan sepenuhnya umat Islam terhadap hasrat Sultan Muhammad membuka Konstantinopel melalui peranan Chandarli Halil Pasya, ahli politik paling berpengaruh ke atas institusi tentera Janissaries dan Syekh Aq Syamsuddin, ulama paling berpengaruh di kalangan rakyat Turki.
Kejayaan umat Islam pada tahun 1453 ini sangatlah besar maknanya. Ia berlaku selepas hampir 200 tahun umat Islam meratapi pembantaian bangsa ganas Tartar ke atas Baghdad, ibu kota Khilafah Islam Abbasiah.
Profesor Halil Inalchik dari Turki menyatakan kejayaan menamatkan riwayat Empayar Rom Byzantin ini hadir selepas 12 percubaan dilakukan umat Islam terdahulu, untuk menawan kota itu menemui kegagalan.
Siapa sangka sebuah bangsa yang jauh daripada Rasulullah S.A.W sama ada dari segi zamannya mahupun jasadnya di Madinah, namun akhirnya merekalah yang merealisasikan ramalan Rasulullah S.A.W.
Tiada yang mustahil bagi mana-mana bangsa untuk memerintah dunia apabila mereka berpegang teguh dengan nilai-nilai Islam sebagai cara hidup.
Secara ringkas, saya rumuskan 10 strategi kemenangan Sultan Muhammad Al-Fatih sebagaimana dianalisis para sejarawan terkemuka seperti Profesor Halil Inalchik, Profesor Maksudoglu, Profesor Ilber Ortayli dan Shekh Ali Muhammad As-Sollabi.
Kesemua strategi ini dihasilkan Sultan Muhammad sebaik sahaja beliau dibaiahkan sebagai Sultan Osmaniah pada tahun 1451 Masihi.
Tiga Fakta Kejayaan Sultan Muhammad Al-Fatih
Sebelum itu, ada 3 fakta penting yang mesti diambilkira sebelum kita membincangkan faktor-faktor strategik kejayaan Sultan Muhammad Al-Fatih:1 – Empayar Rom yang Berbeza
Empayar Rom Byzantin ketika misi Abu Ayyub Al-Ansari dan bangsa Arab tidak seluas empayar Rom Byzantin ketika misi bangsa Turki dan Sultan Muhammad.
Terima kasih kepada generasi sebelum Sultan Muhammad yang bertanggungjawab menyempitkan kuasa Kristian Orthodoks itu, sehingga ia menjadi sebuah kerajaan yang kerdil dan terpinggir sehingga memudahkan Sultan Muhammad untuk memberikan fokus sepenuhnya hanya kepada Konstantinopel.
2 – Baginda Mewarisi Takhta
Sultan Muhammad mewarisi takhta kerajaan Osmaniah yang telah stabil tanpa perpecahan dalam istana, kaya sehingga mampu menaikkan gaji tentera, kental semangat jihad hasil dari kegigihan usaha ayahnya mendatangkan para ulama terbaik dari seluruh dunia untuk berada di Edirne.
3 – Pendidikan Teratur dan Seimbang
Sultan Muhammad melalui proses pendidikan yang kemas dan teratur, kurikulum yang seimbang dan menyeluruh mencakupi pendidikan spiritual dan intelektual, serta hubungannya yang sangat erat dengan Syekh Aq Syamsuddin, Mullah Qurani dan beberapa ulama tersohor yang lain.
Sekiranya Sultan Muhammad menaiki takhta pada usia 19 tahun itu tanpa empayar Byzantin yang sudah disempitkan, tanpa kerajaan yang stabil kedudukan politik dan ekonominya, tanpa pula wujud pendidikan yang seimbang ke atas beliau sendiri, belum tentu kemenangan ke atas Konstantinopel akan memihak kepada beliau.
10 Strategi Kemenangan Sultan Muhammad Al-Fatih
Berikut 10 strategi mencakupi aspek dalaman dan aspek luaran dihasilkan Sultan Muhammad Al-Fatih selepas beliau mengamati sedalam-dalamnya punca-punca kegagalan percubaan terdahulu.1 – Pengaruh yang Berpengaruh
Memastikan sokongan dan kesatuan sepenuhnya umat Islam terhadap hasrat Sultan Muhammad membuka Konstantinopel melalui peranan Chandarli Halil Pasya, ahli politik paling berpengaruh ke atas institusi tentera Janissaries dan Syekh Aq Syamsuddin, ulama paling berpengaruh di kalangan rakyat Turki.
Friday, April 25, 2014
Kisah biawak padang pasir yang berkata-kata
Diriwayatkan oleh Ibn Kathir dalam kitab Al-Bidayah Wan-Nihayah bahawa al-Baihaqi menceritakan daripada Abu Mansur Ahmad bin Ali Ad-Damghaniy dari daerah Namin di Baihaq,dalam sebuah kisah yang disampaikan daripada Umar ra.
"Rasulullah SAW sedang berjalan bersama dengan sekumpulan para sahabat,tiba-tiba datang seorang Arab Badwi daripada Bani Sulaim ke hadapan Rasulullah. Beliau membawa bersamanya seekor biawak padang pasir (dhab) yang ditangkapnya dan bercadang untuk membakar haiwan itu untuk dimakan.
Melihat ramai yang berjalan itu,beliau tertarik untuk mendekati dan bertanya siapakah gerangan yang sedang mereka iringi. Apabila diberitahu bahawa mereka sedang mengiringi Nabi maka dia terus mendekati Nabi lantas berkata "Demi tuhan Lata dan Uzza, tiadalah sesuatu yang terdapat di alam ini yang lebih kubenci daripadamu wahai Muhammad! Kalaulah tidak kerana kaumku memanggilku dengan panggilan yang tergesa-gesa, tentulah aku sudah memenggal kepalamu lalu aku dapat menggembirakan hatiku dan hati semua manusia yang berkulit hitam,putih dan merah serta selainnya.!”
Umar Al-Khattab menjadi marah, lalu bangkit dan berkata “Wahai Nabi! Biarlah saya mengakhiri hidupnya!”
Nabi SAW tenang menjawab permintaan Umar : “Wahai Umar! Tidakkah negkau tahu bahawa orang yang lemah lembut itu hampir diangkat menjadi Nabi?”
Nabi kemudiannya berkata kepada Arab Badwi itu “Apa yang menyebabkan engkau berkata demikian? Sepatutnya engkau menghormatiku dalam perhimpunan bersama sahabatku!”
Arab Badwi tersebut tidak mengalah bahkan sebaliknya berkata “Demi tuhan Lata dan Uzza! Aku takkan beriman kepadamu hai Muhammad hinggalah biawak ini beriman kepadamu,” katanya sambil mengeluarkan biawak itu lalu melemparkannya ke hadapan Nabi SAW.
Thursday, April 10, 2014
Keghairahan menjadi Selebriti Agamawan
Alhamdulillah,
Allah menjadikan proses melarikan diri daripada lensa itu mudah buat
saya. Dia yang memudahkan. Mungkin kerana saya sendiri, juga masih
kelam-kelam di pinggiran disimbah cahaya studio dan gemerlapan pentas.
Belum jadi bintang. Belum jadi purnama. Keberagamaan hari ini amat membingungkan.
Bagi
mahasiswa dan mahasiswi sarjana muda Pengajian Islam semasa,
jauhkanlah diri daripada menjadi selebriti sebelum habis mengaji.
Jangan sekali-kali mencita-citakannya. Lebih baik, hindari lensa,
hindari publisiti sebelum usia mencecah 30′an. Sibukkan diri dengan
mengaji.
Menjadi selebriti itu
bererti, di alam realiti pendapatmu dinilai berdasarkan populariti.
Jarang kerana hujah dan ilmu. Maka, kukuhkan dulu ilmu dan pengalaman,
sebelum engkau menyerah leher kepada kehidupan yang berisiko tinggi
itu.
Hakikat menjadi selebriti agamawan, kesilapanmu dipertahankan
peminat, kebenaranmu dicemburui lawan. Selamatkah dirimu, tanpa ilmu yang
jitu?
Justeru, dalam banyak keadaan, rebutlah kelebihan menjadi insan bertaqwa yang tidak dikenali. Viral, trend,
populariti, ia adalah ujian yg berat. Mengapa engkau dengan sengaja
menempa susah? Apatah lagi kesusahannya adalah beban yang jauh dari
berbaloi.
Setiap kali berpendapat,
engkau boleh melapikkan ‘fatwa’mu dengan permohonan maaf dan meminta
nasihat jua teguran. Tetapi agama mengkehendaki kita tawadhu’ dengan
ilmu mendahului tawadhu’ dengan mad’u. Tawadhu’ dengan ilmu bererti
kita membataskan diri daripada berkata-kata pada perkara yang kita
tiada pengetahuan mengenainya.
Friday, March 21, 2014
Saad bin Abi Waqas , penyebar Islam di China
Saad bin Abi Waqas dikenal sebagai penyebar Islam di Cina. Lahir dan
besar di kota Makkah, ia dikenal sebagai pemuda yang serius dan cerdas.
Postur tubuhnya digambarkan tidak terlalu tinggi, namun tegap dengan
potongan rambut pendek. Orang-orang selalu membandingkannya dengan
“singa muda”.
Ia berasal dari keluarga bangsawan yang kaya raya dan sangat
disayangi kedua orangtuanya, terutama ibunya. Meskipun berasal dari
Makkah, ia sangat benci pada agamanya dan cara hidup yang dianuti
masyarakatnya (jahiliyah). Ia membenci upacara penyembahan berhala yang
menjadi budaya di Makkah saat itu.Suatu hari dia didatangi Abu Bakar yang dikenal sebagai orang yang ramah. Ia mengajak Saad menemui Muhammad di sebuah bukit dekat Makkah. Pertemuan itu amat berkesan di jiwa Saad yang ketika itu baru berusia 20 tahun.
Saad segera menerima undangan Nabi Muhammad Saw untuk menjadi penganut Islam. Saad kemudian menjadi salah satu sahabat yang pertama masuk Islam.
Saad sendiri secara tidak langsung memiliki hubungan kekerabatan dengan Rasulullah Saw. Ibunda Rasul, Aminah binti Wahhab, berasal dari suku yang sama dengan Saad, yaitu dari Bani Zuhrah. Karena itu, Saad juga sering disebut sebagai Saad dari Zuhrah untuk membedakannya dengan Saad-Saad yang lain.
Keislaman Saad mendapat tentangan keras terutama dari keluarga dan anggota sukunya. Ibunya bahkan mengancam akan bunuh diri. Selama beberapa hari, ibunya menolak makan dan minum sehingga kurus dan lemah.
Meski dibujuk dan dibawakan makanan, namun ibunya tetap menolak dan hanya bersedia makan jika Saad kembali ke agama lamanya.
Namun, Saad berkata, bahwa meski ia memiliki kecintaan luar biasa kepada ibunya, namun kecintaannya pada Allah Swt dan Rasulullah Saw jauh lebih besar lagi.
Mendengar keteguhan hati Saad, ibu Saad akhirnya menyerah dan makan kembali. Fakta ini memberikan bukti kekuatan dan keteguhan iman Saad bin Abi Waqqas.
Di masa-masa awal sejarah Islam, kaum Muslim mengasingkan diri ke bukit jika hendak menunaikan shalat. Kaum Quraisy selalu menghalangi mereka.
Saat tengah shalat, sekelompok kaum Quraisy mengganggu dengan saling melemparkan ucapan kasar. Karena kesal dan tidak tahan, Saad bin Abi Waqqas memukul salah seorang orang Quraisy dengan tulang unta sehingga melukainya. Ini menjadi darah pertama yang tumpah akibat konflik antara umat Islam dengan orang kafir.
Konflik makin hebat dan menjadi batu ujian keimanan dan kesabaran umat Islam. Setelah peristiwa itu, Rasulullah meminta para sahabat agar lebih tenang dan bersabar menghadapi orang Quraisy (QS Al-Muzammil: 10).
Friday, March 14, 2014
Tulahan : Syioqnya Liqa'
Salam,
Bila nak menulis berkenaan tarbiyah,
penulis teringat zaman berjuang di kampus. Ada sahabat jamaah kampus bercerita
tentang seorang mad’u yang baru berasal dari Sarawak. Pagi-pagi selepas subuh
datang ketuk bilik sahabat.
Mad’u tu cakap “ minta maaf , kita’ tak
boleh pergi LOQI “ , sahabat garu kepala tak faham apa dia LOQI. Bila sahabat
tanya semula, mad’u tadi tunjuk surat jemputan pergi Liqa’tapi disebutnya LOQI.
Liqa’ adalah program yang dah lama
dilaksana di kampus. Kami panggil pimpinan jamaah datang ke lokasi luar kampus
untuk bagi pengisian dalaman. Semasa penulis di kampus, pimpinan yang kerap
bagi pengisian adalah Ust. Hashim Jasin dan Ust. Shauqi Ibrahim .
Bila mula berjuang di kawasan penulis,
pemuda kawasan amanahkan penulis pegang lujnah tarbiyah walaupun penulis bukan
ustaz kerana tak ada ustaz yang berani pegang jawatan dalam parti. Penulis atur
pengisian dalaman tapi penulis tak panggil liqa’ kerana tak ramai di kawasan
yang tahu apa itu program liqa’.
Penulis letak program pengisian ini dengan
nama kuliah haraki , kadang-kadang tarbiyah haraki. Sebulan , penulis atur tiga
kuliah haraki di markas kawasan yang masa tu jadi pejabat ahli parlimen ,
sebuah surau yang sekarang dikenali surau mujahideen dan di sebuah markas
cawangan. Penulis juga atur kuliah yang disampaikan oleh ustaz haraki jamaah di tiga buah surau dan sebuah masjid.
Pada masa itu, kuliah di surau mujahideen hanya
tiga kali sebulan. Memadangkan surau ini diurus oleh sahabat yang sekarang
pegang Ketua Penerangan kawasan, penulis bincang dengannya untuk aktifkan surau
ini.
Mula-mula penulis panggil beberapa orang
ustaz untuk buat kuliah di surau ini disamping kuliah sedia ada, kemudian
penulis bantu sahabat tadi atur tazkirah Ramadan di surau berkenaan. Penulis hanya dapat bantu setahun kerana
terpaksa berpindah ke tempat penulis sekarang.
Alhamdulillah, sahabat ini telah berjaya jadikan surau ini aktif dan
dikenali. Surau ini sekarang ini hampir setiap malam ada kuliah dan menjadi
tumpuan umat Islam semasa Ramadan kerana setiap malam disajikan tazkirah.
Selepas penulis pindah semula ke kawasan
penulis dan dilantik jadi SU kawasan, penulis atur liqa’ di kawasan untuk bantu
pengerusi lujnah tarbiyah kawasan. Setiap bulan, penulis akan jemput pimpinan
jadi naqib dan urus persiapan liqa’ kawasan sehinggalah berpindah semula.
Bila di luar negeri , bila jamaah masih
belum ada tanzim, penulis latih adik-adik kampus dengan pengisian tarbiyah melalui
program usrah dan halaqah ( sama macam liqa’). Sehinggalah tanzim dibentuk
program tarbiyah menjadi tonggak aktiviti jamaah.
Walaupun tiada di kawasan, penulis tetap
ikuti program tarbiyah . Setiap minggu ada usrah di cawangan taman penulis
tinggal. Bagi penulis ahli jamaah tidak boleh lari dari program tarbiyah bagi menghayati fikrah perjuangan
, bersungguh-sungguh melaksanakan kerja
jamaah sebelum berserah diri kepada Allah.
Balik ke kawasan minggu lepas, ada sahabat
bagi tahu program Liqa’ Fikri anjuran Lujnah Tarbiyah Negeri ramai yang datang.
Katanya, sehingga tak cukup kerusi kerana terlalu ramai yang hadir mendengar
pengisian naqib jemputan.
Penulis kata, baguslah jika begitu. Penulis
bagi tahu bahawa penulis pun tahu kerana dalam facebook kerap kali selepas liqa’
, akan ada dipostkan gambar peserta liqa’ yang duduk atas lantai kerana kerusi
tak cukup.
Tapi sahabat bagi tahu, yang ramai bukan
pun AJK harian kawasan. Yang meramaikan adalah ahli biasa sehingga pelajar
tahfiz pun datang sebagai peserta. Jika hanya AJK harian kawasan yang datang,
cukup kerusi yang disediakan.
Penulis bagi tahu, jika begitu tak
tercapailah sasaran peserta liqa’ yang diwajibkan kepada AJK harian kawasan.
Sebaliknya, ahli biasa pun boleh datang, malah mungkin ada yang masih baru atau
yang belum jadi ahli pun boleh datang.
1 Usrah 1 Cawangan
Usrah merupakan satu nizam yang penting di dalam tarbiah PAS. Selain daripada usrah, ialah tamrin, liqa' al-Fikri, Majlis Ilmu, Daurah Tadribiah, Nadwah, Rehlah, Mukhayam, Qiamullail, Riadah.
Kesemua program ini mesti digarap oleh semua ahli PAS supaya tidaklah mereka menyertai PAS hanya dari segi isi borang sahaja, sedangkan pemikiran dan tingkah laku tidak berubah. Perkara ini tidak sepatutnya berlaku. Biarlah apabila menjadi ahli PAS, dia perlu berubah dalam semua perkara, walau pun memakan masa yang lama.
Usrah yang berasal dari perkataan Arab yang membawa maksud keluarga adalah merupakan satu medan yakni ahlinya bersama menjalani satu proses pembentukan yang dibina di atas semangat al-ukhuwwah al-Islamiyah.
Usrah mesti diwujudkan di dalam setiap cawangan untuk memastikan PAS dapat memenuhi ciri-ciri Gerakan Islam dan Gerakan Politik. Ini adalah satu kelainan dengan jamaah lain kerana PAS juga merupakan gerakan politik, dua perkara ini mesti diseimbangkan.
Setiap cawangan PAS mesti menjalankan aktiviti Usrah, ia boleh dilakukan rumah ahli PAS secara bergilir. Buat permulaan laksanakan sebulan sekali. Kenapa buat di rumah ahli tidak di markaz? Jawapannya supaya program usrah dan ziarah boleh disekalikan.
Maklumlah semua kalangan ahli PAS sentiasa sibuk, tidak ada masa untuk ziarah menziarahi antara satu sama lain. Apabila usrah dibuat di rumah setiap ahli, maka secara tidak langsung program ziarah berjalan secara serentak.
Tujuannya supaya kita dapat memerhati suasana rumah ahli PAS. Kadang-kadang ahli PAS yang kita temui di markaz tidak sama dengan hakikat yang sebenar.
Ada kalangan ahli PAS yang cukup dhaif, tetapi mempunyai semangat dan jiwa yang kental. Wajahnya tidak menunjukkan beliau seorang yang susah, sentiasa ceria dalam hidup. Tidak pernah ponteng program parti. Tidak pernah mengeluh apabila diberi arahan.
Thursday, January 30, 2014
Tulahan : Dana kebajikan, keluarkan jangan disekat
Salam,
Balik dari luar negara, penulis dapat rasa perbezaan yang cukup ketara harga barang dalam negara terutama barang keperluan. Hanya beza 2 tahun lebih , harga barang memang mencongak naik . Duit RM 100 jika dulu boleh muat sebakul barang, kini tinggal separuh.
Siapa yang tak terasa dengan kenaikan ini? Tak kiralah
dia ahli parti apa pun pasti akan terasa. Kecualilah gajinya besar gred DG 51 hingga
pangkat JUSA dalam kerajaan.
Tapi jika sekadar pegawai kerajaan biasa, gaji memang cukup-cukup,
kadang-kadang tak cukup untuk menampung keperluan, tambah-tambah jika tinggal
di bandar.
Sesetengah sindiran kita dengar, orang kampung, orang
felda tak kisah harga barang naik sebab dah kaya-kaya, sebab tu majoriti mereka
menyokong BN walaupun PR janji turun harga barang dalam manifesto.
Yang tua-tua pangkat tok wan dan nenek mungkin tak
terasa sebab makan dah tak banyak, tak dak sangat cari pucuk paku ka, ulam
pegaga ka buat sayur . Tapi yang ada anak ramai, tak kan nak makan pucuk paku
hari-hari.
Anak-anak sekolah semua nak pakai duit, bukan boleh lepas
hanya beli pakaian seragam. Nak kena beli dan bayar macam-macam
buku , buku PBS, derma PIBG, derma sukan, derma majalah dan macam-macam derma
dok ada ( Tak boleh sebut yuran sebab kerajaan dah umum tak ada yuran sekolah).
Itu tak campur, belanja anak ke sekolah hari-hari.
Paling sikit RM 3.00, tapi la nasi lemak pun dah berapa harga? Seorang kampung
yang penulis jumpa bagi tahu, terima duit kerajaan RM 100 tapi dah keluar untuk
derma-derma sekolah dah lebih RM 200.
Tak salah kat sekolah juga, sekolah mana dapat
peruntukan beli buku PBS, sekolah mana dapat peruntukan kertas periksa. Ada
peruntukan yang kerajaan dah potong. Jadi tak dapat tidak, ibu bapa la sumber
dermanya.
Sekarang, penyokong tegar BN mungkin masih bertahan
makan kangkung kerana kerajaan dah janji nak bagi BR1M . Najib dah bagi tahu dengan BR1M tu ,
dapat tangung kehidupan selama setahun. Itu sindir kita, tapi sebenarnya
rata-rata penyokong tegar BN ini adalah mereka yang kehidupan mereka dhaïf,
susah dan mudah diperdaya dengan umpan kewangan.
Bagi mereka, pembangkang tak bagi apa-apa, tapi BN ada
juga bagi BR1M di kala mereka susah. Sampai bila penyokong tegar ini dapat
bertahan menyanjung BN ? Selagi ada umpan sekali sekala yang dilontar oleh pemimpin
mereka melalui dana kerajaan.
Namun percayalah, yang atas pagar sekarang ramai yang
mengeluh kesal memberi undi pada BN. Hanya terumpan dengan propaganda perkauman
dan agama yang ditiup saban hari, mereka terpedaya untuk beri undi. Hari ini,
ramai yang dah menyesal, ramai yang maki-maki, ada yang dah sampai tahap tak
boleh pandang muka Najib dalam TV.
Subscribe to:
Posts (Atom)