Masih ramai di kalangan anggota masyarakat yang terbelenggu dengan
kongkongan kejahilan terhadap Islam khususnya Fiqh Siyasah, apabila
mereka merasa pelik melihat PAS boleh mengadakan persefahaman kerjasama
politik bersama parti bukan Islam seperti DAP, yang dituduh setengah
pihak sebagai fanatik atau chauvinis.
Seterusnya mereka ini bertanya: Mengapa PAS tidak boleh mengadakan
persefahaman dengan UMNO yang sebangsa dengan PAS? Tidakkah pendekatan
mengadakan persefahaman dengan UMNO akan menjadi lebih mudah berbanding
DAP atau PKR?
Lalu penentang PAS yang tidak faham ini menyimpulkan bahawa PAS telah
menggadaikan prinsip perjuangannya sebaik sahaja mengamalkan pendekatan
Tahaluf Siyasi bersama rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat!
Persoalan di atas boleh difahami jawapannya dengan mempunyai fikiran yang tenang dan terbuka dalam menekuni tulisan ringkas ini.
Syarat pertamanya ialah kita mestilah memahami kaedah ajaran Islam dalam menangani masyarakat majmuk bersama pendekatannya.
Perlu difahami juga bahawa Islam pula bukannya agama yang terikat dan
terbelenggu dengan semangat kebangsaan, walau pun peranan bangsa tidak
boleh dinafikan wujudnya.
Dalam amalan politik Islam pula terdapat ajaran dan hukum yang
berkait dengan pendekatan yang adil terhadap masyarakat majmuk
termasuklah layanan Islam dalam aspek kepelbagaian agama.
Risalah atau mesej Islam adalah bersifat sejagat, kerana kedatangan Nabi Muhammad SAW membawa rahmat kepada seluruh alam, manusia dan makhluk yang lain.
Kerasulannya adalah kepada seluruh rumpun manusia, tidak terikat dengan
bangsanya sendiri, tanahair dan zaman. Maka yang dikira termasuk dalam
kerasulannya juga adalah dalam aspek politik menegakkan dan mentadbir
sesebuah negara.
Islam tetap didahulukan, manakala fahaman kebangsaan pula hanyalah satu perasaan yang tidak boleh menjadi akidah. Peranan kebangsaan menjadi baik apabila Islam menjadi akidah dan petunjuknya. Hanya Islam menjadi petunjuk kepada bangsa, hanya bangsa yang berpegang dengan Islam sahaja boleh menunaikan amanahnya.
Adalah menjadi hikmah terbesar, bahawa musuh pertama Islam di
kalangan Nabi Muhammad SAW di Semananjung Tanah Arab ialah dari kalangan
bangsa Arab Makkah dan yang awal menerima Islam dan memperjuangkannya
pula adalah mereka juga. Rasulullah SAW memulakan kemerdekaan bangsanya
dengan menentang kongkongan jahiliyah daripada bangsanya sendiri, walaupun di masa itu ramai kabilah Arab dan wilayahnya dijajah oleh kuasa besar Rom dan Parsi.