Wyoming (137.16 m)
Kapal terbesar di dunia ini dibuat dari kayu dan dibina pada tahun 1909 oleh perusahaan bernama Percy & Small. Kapal ini panjangnya 137,16 m dan beratnya dianggarkan 4.000 ton.
Wyoming dilengkapi dengan mesin
kerek jangkar Hyde dan mesin wap. Salah seorang yang membuat pelaburan untuknya adalah Gabenor
Negara Wyoming sehingga kapal diberi nama sebagai Wyoming. Kos pembinaannya
hampir $ 175.000.USS
Dunderberg (115 m)
Kapal kayu kedua terbesar yang dibina di New York, Amerika Syarikat. Panjangnya 115 meter, dengan kelajuan 15 knot.
Dunderberg (115 m)
Kapal kayu kedua terbesar yang dibina di New York, Amerika Syarikat. Panjangnya 115 meter, dengan kelajuan 15 knot.
Kapal itu dibina untuk
dijual kepada Angkatan Laut AS, walaupun kapal ini tidak selesai dibina
sebelum perang American Libration War.
The Dunderberg kemudian ditolak
oleh angkatan laut Amerika Syarikat dan kemudian dimusnahkan pada tahun
1874.
Caligula’s Giant Ship (104 m)
Kapal ini digunakan untuk mengangkut obelisk di Lapangan Santo Petrus dari Mesir atas perintah Kaisar Rom Caligula. Kapal Caligula’s Giant panjangnya 104 meter, boleh membawa 800 kru anak kapal. Kapal itu juga dipanggil round ship.
Caligula’s Giant Ship (104 m)
Kapal ini digunakan untuk mengangkut obelisk di Lapangan Santo Petrus dari Mesir atas perintah Kaisar Rom Caligula. Kapal Caligula’s Giant panjangnya 104 meter, boleh membawa 800 kru anak kapal. Kapal itu juga dipanggil round ship.
Pretoria (102.1 m)
Kapal Pretoria dibina di West Bay City, Michigan. Tujuan utamanya adalah untuk digunakan di Great Lakes. Sebagai kapal keempat terbesar di dunia panjangnya 103 meter, lebar 13,3 meter dan 7 meter kedalaman.
Kapal itu
boleh membawa 5.000 ton bijih besi, 175,000 gantang gandum, malah
300.000 gantang gandum. Sayangnya, kapal ini tenggelam kerana badai taufan pada
tahun 1905
Great Republic (102.1 m)
Kapal ini rancangannya akan diluncurkan pada 4 September 1853 tetapi kerana peningkatan mendadak harga kayu, maka ditunda sehingga 4 Oktober 1853.
Great Republic (102.1 m)
Kapal ini rancangannya akan diluncurkan pada 4 September 1853 tetapi kerana peningkatan mendadak harga kayu, maka ditunda sehingga 4 Oktober 1853.
Dua bulan kemudian pada 27 Desember kapal itu terbakar dan
hampir rosak keseluruhannya oleh api. Kapal itu dijual kepada Kapten Nathaniel
Palmer kemudian dibina kembali dan dimodifikasi.
Great Republic
kemudian beralih ke Denmark ketika dibeli oleh Merchants’ Trading
Company. Memiliki kapasiti untuk membawa barang seberat 5.000 ton
dengan kelajuan 19 kn (35,2 km / jam). Kapal tua ini akhirnya
ditinggalkan pada tahun 1872.capcus
No comments:
Post a Comment