Segala puji bagi Allah, Rabb semesta alam. Salawat dan salam kepada Nabi kita Muhammad, keluarga dan sahabatnya.
Berikut adalah beberapa hikmah di balik puasa Ramadhan yang kami sajikan dari beberapa kalam ulama. Semoga bermanfaat.
1. Menggapai Darjat Takwa
Allah Ta’ala berfirman,
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
“Hai
orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana
diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (Qs.
Al Baqarah: 183).
Ayat ini menunjukkan bahawa di antara hikmah puasa
adalah agar seorang hamba dapat menggapai darjat takwa dan puasa adalah
sebab meraih darjat yang mulia ini. Ini kerana dalam puasa,
seseorang akan melaksanakan perintah Allah dan menjauhi setiap
larangan-Nya. Inilah pengertian takwa. Bentuk takwa dalam puasa dapat
kita lihat dalam berbagai perkara berikut.
Pertama,
orang yang berpuasa akan meninggalkan setiap yang Allah larang ketika
itu iaitu dia meninggalkan makan, minum, berjima’ dengan isteri dan
sebagainya yang sebenarnya hati sangat cenderung dan ingin melakukannya.
Ini semua dilakukan dalam rangka taqorrub atau mendekatkan diri pada
Allah dan meraih pahala dari-Nya. Inilah bentuk takwa.
Kedua,
orang yang berpuasa sebenarnya mampu untuk melakukan
kesenangan-kesenangan duniawi yang ada. Namun dia mengetahui bahawa Allah
selalu mengawasi diri-Nya. Ini juga salah bentuk takwa iaitu merasa
selalu diawasi oleh Allah.
Ketiga,
ketika berpuasa, setiap orang akan semangat melakukan amalan-amalan
ketaatan. Dan ketaatan merupakan jalan untuk menggapai takwa. Inilah
sebahagian di antara bentuk takwa dalam amalan puasa.
2. Hikmah di sebalik meninggalkan syahwat dan kesenangan dunia
Di
dalam berpuasa, setiap muslim diperintahkan untuk meninggalkan berbagai
syahwat, makanan dan minuman. Itu semua dilakukan kerana Allah. Dalam
hadits qudsi, Allah Ta’ala berfirman,
يَدَعُ شَهْوَتَهُ وَطَعَامَهُ مِنْ أَجْلِى
“Dia telah meninggalkan syahwat dan makanan kerana-Ku”.
Di antara hikmah meninggalkan syahwat dan kesenangan dunia ketika berpuasa adalah:
Pertama,
dapat mengendalikan jiwa. Rasa kenyang kerana banyak makan dan minum,
kepuasan ketika berhubungan dengan isteri, itu semua biasanya akan
membuat seseorang lupa diri, kufur terhadap nikmat, dan menjadi lalai.
Sehingga dengan berpuasa, jiwa pun akan lebih dikawal.
Kedua,
hati akan menjadi sibuk memikirkan perkara-perkaral baik dan sibuk mengingati
Allah. Apabila seseorang terlalu disibukkan dengan kesenangan duniawi
dan terbuai dengan makanan yang dia lazat, hati pun akan menjadi lalai
dari memikirkan perkara-perkara yang baik dan lalai dari mengingati Allah.
Oleh
kerana itu, apabila hati tidak disibukkan dengan kesenangan duniawi,
juga tidak disibukkan dengan makan dan minum ketika berpuasa, hati pun
akan bercahaya, akan semakin lembut, hati pun tidak keras dan akan
semakin mudah untuk tafakkur (merenung) serta berdzikir pada Allah.
Ketiga,
dengan menahan diri dari berbagai kesenangan duniawi, orang yang cukup keperluan akan semakin tahu bahawa dirinya telah diberikan nikmat
begitu banyak dibanding orang-orang fakir, miskin dan yatim piatu yang
sering merasakan rasa lapar. Dalam rangka mensyukuri nikmat ini,
orang-orang kaya pun gemar berbahagi dengan mereka yang tidak mampu.
Keempat,
dengan berpuasa akan menyempitkan jalannya darah. Sedangkan syatan
berada pada jalan darahnya manusia. Sebagaimana sabda Nabi shallallahu
‘alaihi wa sallam,
إِنَّ الشَّيْطَانَ يَجْرِى مِنِ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ
“Sesungguhnya syaitan mengalir dalam diri manusia pada tempat mengalirnya darah.”
Jadi
puasa dapat menghalang syaitan yang seringkali memberikan was-was. Puasa
pun dapat menekan syahwat dan rasa marah. Oleh kerana itu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjadikan puasa sebagai salah satu ubat mujarab bagi orang yang mempunyai keinginan untuk menikah namun belum kesampaian.
3. Mulai berubah menjadi lebih baik
Di
bulan Ramadhan tentu sahaja setiap muslim harus menjauhi berbagai macam
maksiat agar puasanya tidak sia-sia, juga agar tidak mendapatkan lapar
dan dahaga saja. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ صِيَامِهِ الجُوْعُ وَالعَطَشُ
“Betapa banyak orang yang berpuasa namun dia tidak mendapatkan dari puasanya tersebut kecuali rasa lapar dan dahaga saja.”
Puasa
menjadi sia-sia seperti ini disebabkan bulan Ramadhan masih diisi pula
dengan berbagai maksiat. Padahal dalam berpuasa seharusnya setiap orang
berusaha menjaga lisannya dari rasani orang lain (baca: ghibah), dari berbagai perkataan maksiat, dari perkataan dusta, perbuatan maksiat dan perkara-perkara yang sia-sia.
Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
نْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِى أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
“Barangsiapa
yang tidak meninggalkan perkataan dusta malah mengamalkannya, maka
Allah tidak perlu dari rasa lapar dan haus yang dia tahan.”
Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لَيْسَ
الصِّيَامُ مِنَ الأَكْلِ وَالشَّرَبِ ، إِنَّمَا الصِّيَامُ مِنَ
اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ ، فَإِنْ سَابَّكَ أَحَدٌ أَوْ جَهُلَ عَلَيْكَ
فَلْتَقُلْ : إِنِّي صَائِمٌ ، إِنِّي صَائِمٌ
“Puasa
bukanlah hanya menahan makan dan minum saja. Akan tetapi, puasa adalah
dengan menahan diri dari perkataan lagha dan rofats. Apabila ada
seseorang yang mencelamu atau menganggumu, katakanlah padanya,
“Aku sedang puasa, aku sedang puasa”.”
Lagha adalah perkataan
sia-sia dan sepertinya yang tidak berfaedah. Sedangkan rofats adalah
istilah untuk setiap perkara yang diinginkan laki-laki pada wanita atau
dapat pula bermakna kata-kata kotor.
Oleh
kerana itu, ketika keluar bulan Ramadhan seharusnya setiap insan
menjadi lebih baik dibanding dengan bulan sebelumnya kerana dia sudah
ditempa di madrasah Ramadhan untuk meninggalkan berbagai macam maksiat.
Orang yang dulu malas bersolat 5 waktu seharusnya menjadi sedar
dan rutin mengerjakannya di luar bulan Ramadhan. Juga dalam masalah
solat Jama’ah bagi kaum lelaki, hendaklah pula dapat dirutinkan dilakukan
di masjid sebagaimana rajin dilakukan ketika bulan Ramadhan.
Begitu
pula dalam bulan Ramadhan banyak wanita muslimah yang berusaha
menggunakan tudung yang menutup diri dengan sempurna, maka di luar bulan
Ramadhan seharusnya perkara ini tetap dijaga.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
وَإِنَّ أَحَبَّ الْعَمَلِ إِلَى اللَّهِ أَدْوَمُهُ وَإِنْ قَلَّ
“(Ketahuilah bahawa) amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah amalan yang berterusan walaupun sedikit.”
Ibadah
dan amalan ketaatan bukanlah ibarat bunga yang mekar pada waktu
tertentu saja. Jadi, ibadah solat 5 waktu, shalat jama’ah, shalat
malam, gemar bersedekah dan berpakaian muslimah, bukanlah jadi ibadah bermusim.
Namun sudah seharusnya di luar bulan Ramadhan juga tetap
dijaga. Para ulama seringkali mengatakan, “Sejelek-jelek kaum adalah
yang mengenal Allah (rajin ibadah, -pen) hanya pada bulan Ramadhan
saja.”
Ingatlah
pula pesan dari Ka’ab, “Barangsiapa berpuasa di bulan Ramadhan lantas
terdetik dalam hatinya bahawa setelah lepas dari Ramadhan akan berbuat
maksiat pada Rabbnya, maka sungguh puasanya itu tertolak (tidak bernilai
apa-apa).”
4. Kesempatan untuk saling berkasih sayang dengan orang miskin dan merasakan penderitaan mereka
Puasa
akan menyebabkan seseorang lebih menyayangi orang miskin. Ini kerana orang
yang berpuasa pasti merasakan penderitaan lapar dalam sebahagian waktunya.
Keadaan ini pun orang miskin rasakan begitu lama. Akhirnya ia pun bersikap lemah
lembut terhadap sesama dan berbuat baik kepada mereka. Dengan sebab
inilah ia mendapatkan balasan melimpah dari sisi Allah.
Begitu
pula dengan puasa seseorang akan merasakan apa yang dirasakan oleh
orang-orang miskin, fakir, yang penuh kekurangan. Orang yang berpuasa
akan merasakan lapar dan dahaga sebagaimana yang dirasakan oleh
mereka-mereka tadi. Inilah yang menyebabkan darjatnya meningkat di sisi
Allah.
Inilah
beberapa hikmah syar’i yang luar biasa di balik puasa Ramadhan. Oleh
kerana itu, para salaf sangatlah merindui bertemu dengan bulan
Ramadhan agar memperoleh hikmah-hikmah yang ada di dalamnya.
Sebagian
ulama mengatakan, “Para
salaf biasa berdoa kepada Allah selama 6 bulan agar dapat berjumpa
dengan bulan Ramadhan. Dan 6 bulan bakinya mereka berdoa agar
amalan-amalan mereka diterima”.
Hikmah Puasa yang Keliru
Adapun
hikmah puasa yang biasa sering dibicarakan sebahagian kalangan bahawa
puasa dapat menyihatkan badan (seperti dapat menurunkan berat badan,
mengurangkan resiko stroke, menurunkan tekanan darah, dan mengurangi
resiko diabetes), maka itu semua adalah hikmah sampingan saja dan bukan
hikmah utama.
Sehingga hendaklah seseorang meniatkan puasanya untuk
mendapatkan hikmah syar’i terlebih dahulu dan janganlah dia berpuasa
hanya untuk mengharapkan nikmat sihat semata-mata.
Ini kerana jika niat puasanya
hanya untuk mencapai kenikmatan dan kemaslahatan duniawi, maka pahala
melimpah di sisi Allah akan hilang walaupun dia akan mendapatkan nikmat
dunia atau nikmat sihat yang dia cari-cari.
Allah Ta’ala berfirman,
مَنْ
كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الآخِرَةِ نزدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَنْ كَانَ
يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ
نَصِيبٍ
“Barang
siapa yang menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambah
keuntungan itu baginya dan barang siapa yang menghendaki keuntungan di
dunia Kami berikan kepadanya sebahagian dari keuntungan dunia dan tidak
ada baginya suatu bahagianpun di akhirat.” (Qs. Asy Syuraa: 20)
Ibnu
‘Abbas mengatakan, “Orang yang gemar berbuat riya’ akan diberi balasan
kebaikan mereka di dunia. Mereka sama sekali tidak akan dizalimi. Namun
ingatlah, barangsiapa yang melakukan amalan puasa, amalan solat atau
amalan solat malam namun hanya ingin mengharapkan dunia, maka balasan
dari Allah:
“Allah akan memberikan baginya dunia yang dia cari-cari.
Akan tetapi, amalannya akan lenyap di akhirat nanti kerana mereka hanya
ingin mencari keuntungan dunia. Di akhirat, mereka juga akan termasuk
orang-orang yang rugi”.”
Sehingga
yang benar, puasa harus dilakukan dengan niat ikhlas untuk mengharap
wajah Allah. Sedangkan nikmat kesihatan, itu hanyalah hikmah sampingan sahaja
dari melakukan puasa, dan bukan tujuan utama yang dicari-cari.
Jika
seseorang berniat ikhlas dalam puasanya, niscaya nikmat dunia akan
datang dengan sendirinya tanpa dia cari-cari. Ingatlah selalu nasihat
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
مَنْ
كَانَتِ الآخِرَةُ هَمَّهُ جَعَلَ اللَّهُ غِنَاهُ فِى قَلْبِهِ وَجَمَعَ
لَهُ شَمْلَهُ وَأَتَتْهُ الدُّنْيَا وَهِىَ رَاغِمَةٌ وَمَنْ كَانَتِ
الدُّنْيَا هَمَّهُ جَعَلَ اللَّهُ فَقْرَهُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ وَفَرَّقَ
عَلَيْهِ شَمْلَهَ وَلَمْ يَأْتِهِ مِنَ الدُّنْيَا إِلاَّ مَا قُدِّرَ
لَهُ
“Barangsiapa
yang niatnya adalah untuk menggapai akhirat, maka Allah akan memberikan
kecukupan dalam hatinya, Dia akan menyatukan keinginannya yang tercerai
berai, dunia pun akan dia peroleh dan tunduk hina padanya. Barangsiapa
yang niatnya adalah untuk menggapai dunia, maka Allah akan menjadikan
dia tidak pernah merasa cukup, akan mencerai beraikan keinginannya,
dunia pun tidak dia peroleh kecuali yang telah ditetapkan baginya.”
Adapun hadits yang mengatakan,
صُوْمُوْا تَصِحُّوْا
“Berpuasalah, niscaya kalian akan sihat.” Perlu diketahui bahawa hadits semacam ini adalah hadits yang lemah (hadits dho’if) menurut ulama pakar hadits.
Semoga kita boleh menarik hikmah berharga di sebalik puasa kita di bulan penuh kebaikan, bulan Ramadhan.
No comments:
Post a Comment