Monday, March 28, 2011

10 kereta api terlaju di dunia

1. Tokaido Shinkansen – Jepun


Jepun mengejutkan dunia dengan melancarkan kereta api ini pada tahun 1964 untuk melalui bandar Tokyo-Nagoya-Kyoto-Osaka, dan kelajuan kereta api ini ialah 201km / jam

2. JR-Maglev MLX01 – Jepun


Kereta api yang menggunakan magnet superkonduktor train (maglev) ini mampu mencapai kelajuan 581km / jam, tapi kereta api ini tidak digunakan secara komersial.


3. Shanghai Maglev Train – China


Dibina dengan teknologi German, kereta api ini dapat mencapai kelajuan 430km / jam dan dapat mengangkut penumpang dari Pudong International Airport ke Longyang Road Station di ibu kota hanya dalam masa 8 minit.

4. Korea Train Express (KTX) – Korea Selatan


Pada tahun 2004, Korea Selatan menjadi negara kedua di asia setelah Jepun yang membina jalur kereta berkelajuan tinggi yang menghubungkan beberapa bandar utama. Teknologi KTX mengunakan teknologi TGV (kereta api berkelajuan tinggi dari Perancis)

5. Taiwan High Speed Rail – Taiwan


Setelah tertunda selama beberapa tahun, akhirnya Taiwan High Speed Rail dilancarkan pada 5 Januari 2008, kereta api ini dibina berdasarkan Jepun Teknologi Shinkansen, kereta api ini adalah memendekkan waktu perjalanan dari Taipei ke Kaoshiung dari 4 jam menjadi 90 minit.

6. Kereta a Grande Vitesse (TGV) – Perancis


Dilancarkan pada awal 80-an, TGV melalui bandar-bandar dari Lyon dan Paris. Setelah dinyatakan berjaya, jarak ini ditambahkan ke bandar lain di Perancis bahkan negara-negara lain. Kereta ini dicipta oleh Alstom SA (Pabrik kereta api terbesar kedua di dunia) dan memecahkan rekod kelajuan 515km / jam untuk roda kereta konvensional

7. InterCity Express (ICE) – German



Pada awal 90-an, German melancarkan kereta api ini untuk melalui bandar Hannover, Wurzburg, Mannheim, dan Stuttgart , kereta api ini dicipta oleh Siemens dan dapat mencapai kelajuan 280km / jam

8. Transrapid – German


German juga membina kereta api maglev yang dapat mencapai kelajuan 550km / jam tapi sayangnya pada September 2006 terjadi kemalangan dan membunuh 23 nyawa.

9. Direttissima – Itali


Akhirnya kereta Direttissima Itali dilancarkan untuk melalui badar dari Rome dan Florensia dengan kelajuan 254km / jam

10. Eurostar – Great Britain


Kereta api ini mulai beroperasi pada tahun 1994 dan melalui badar dari London ke Perancis dan Belgium (melalui terowong saluran air ) waktu perjalanan dari London ke Paris adalah 2 jam 35 minit menggunakan kereta api ini.unikanehlangka

2 comments:

karyait said...

maaf ... ada banyak fakta yang salah dan kurang tepat dalam posting ini.

- dalam gambar adalah Shinkansen Nozomi 500, kelajuan operasinya ada 300km/j. ada banyak model shinkansen bagi laluan Tokaido, JR West.

- JR Meglev dalam gambar itu adalah tren ujian, ia diuji sejak 2003. Maglev mula dicipta dan diuji sejak 1970an. Oleh kerana kos terlampau tinggi dan tambahan pula bencana alam baru2 ini, ada kemungkinan pembangunan tujuan komersial ditangguhkan lagi.

- Shaghai Maglev adalah buatan Jerman, kelajuan maksimum adalah 500km/j. China bercadang utk membangunkan sendiri maglev di masa hadapan. Selain maglev China juga membina bullet train berasaskan reka bentuk Shinkansen model E2-1000 (under license dari Jepun).

- Taiwan High Speed Rail menggunakan shinkansen model siri 700T, buatan Jepun (beli).

- Kedua terpantas di dunia adalah bullet train TGV pada kelajuan 574.8km/j atas rel

lihat : http://en.wikipedia.org/wiki/Shinkansen

karyait said...

perbincangan mengenai kereta api dan masalah kereta api negara kita, sila layari ...

Aduhai …. kita kena tipu lagi – Siri 1

Perbandingan kereta api negara kita dengan negara orang … satu cadangan - Bhg 1

Perbandingan kereta api negara kita dengan negara orang … satu cadangan - Bhg 2

Perbandingan kereta api negara kita dengan negara orang … satu cadangan - Bhg 3

Perbandingan kereta api negara kita dengan negara orang … satu cadangan - Bhg 4

Dilema kereta api negara kita, Bhg 1 - Landasan Menyanyi

Dilema kereta api negara kita, Bhg 2 - Idola KTMB

Dilema kereta api negara kita, Bhg 3 - Rangkaian Landasan

Dilema kereta api negara kita, Bhg 4 – Landasan @ Rel

Dilema kereta api negara kita, Bhg 5 – Sistem Keselamatan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...