Melaksanakan
 misi ini, ianya tidaklah berlaku secara spontan melainkan beberapa 
strategi dan langkah bijak telah diambil oleh Rasulullah saw ke arah 
pembentukan Daulah Islamiyyah.
Baiatul
 Aqabah ( Baiatul Kubra ) adalah merupakan detik akhir dari perancangan 
besar Nabi saw untuk membina kedaulatan Islam setelah 12 tahun Baginda 
saw bertungkus lumus membentuk syakhsiyyah dan aqidah ummah agar mereka 
kembali mentauhidkan Allah dan memakmurkan muka bumi dengan sifat 
mahmudah .
Kandungan baiah itu sebagaimana yang diriwayatkan dari Jabir Rha. :
"Diriwayatkan dari Jabir bin Abdullah al Ansori rha kami bertanya : “Wahai
 Rasulullah , di atas dasar apakah kami berbaiah ? Sabda Rasulullah saw :
 “Di atas dasar mesti dengar dan taat sama ada di masa cergas atau 
malas, di atas dasar bernafqah di masa susah atau senang, di atas dasar 
menyuruh kepada kebaikan dan menegah kemungkaran. Di atas dasar bangun 
kerana menegakkan agama Allah swt dengan tidak memperduli celaan orang 
mencela dan di atas dasar memberi pertolongan kepadaku apabila aku tiba 
kepadamu, kamu pertahankan aku sebagaimana kamu mempertahankan diri kamu
 dan anak–anak kamu, jika kamu melakukan itu nescaya diberikan untuk 
kamu syurga .”
*
 Baiah yang dianggotai oleh 73 orang lelaki dan 2 orang perempuan ( 
Nusaibah bt Kaab dan Asma’ bt Amru ) itu adalah merupakan tunas dan 
benih subur untuk Islam bertapak di Madinah ( Yathrib ) . Setelah 
selesai mereka berbaiah, satu persatu berjabat tangan dengan Rasulullah 
saw maka Rasul saw melantik 12 orang naqib mewakili kaum mereka.
Bermulanya Hijratul Kubra
Setelah
 menyaksikan kesempitan ruang untuk Baginda menegakkan Islam di bumi 
Makkah sebagai sebuah Negara berpelembagaan dan berdaulat, ditambah pula
 dengan tekanan dan ancaman yang kian berlipat ganda dikenakan ke atas 
Islam dan perjuangannya, maka Nabi saw mengizinkan para sahabatnya 
berhijrah ( keluar ) dari bumi Makkah menuju Yathrib setelah menerima 
baiah dari penduduk Yathrib.
Nabi saw. bersabda : "Sesungguhnya
 aku telah diberitahu akan negeri hijrah kamu, iaitu Yathrib. Maka 
barangsiapa yang mahu keluar ( hijrah ) maka hijrahlah kepadanya ( 
Yathrib ) ."
Pensyariatan hijrah ini juga boleh dilihat bagaimana Allah menegaskannya di dalam al Quran. 
"Sesungguhnya
 orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad dengan harta 
benda dan jiwa mereka pada jalan Allah, dan orang-orang (Ansar) yang 
memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang 
berhijrah itu), mereka semuanya menjadi penyokong dan pembela antara 
satu dengan yang lain. Dan
 orang-orang yang beriman yang belum berhijrah, maka kamu tidak 
bertanggungjawab sedikitpun untuk membela mereka sehingga mereka 
berhijrah. Dan jika mereka meminta pertolongan kepada kamu dalam perkara
 (menentang musuh untuk membela) ugama, maka wajiblah kamu menolongnya, 
kecuali terhadap kaum yang ada perjanjian setia di antara kamu dengan 
mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha melihat akan apa yang kamu lakukan." (Surah al Anfaal : Ayat 72)
Hijrah Bukan Takut Melarikan Diri
Rasul
 saw dan para sahabat rhm melakukan hijrah adalah untuk mendaulatkan 
syariat Ilahi, justeru itu tidak timbul soal takut dan melarikan diri. 
Sebaliknya hijrah adalah perintah dari Allah yang diwahyukan kepada Nabi
 saw.
Sabda Rasulullah saw.
"Aku
 bermimpi bahawa aku berhijrah ke negeri yang banyak pokok tamar, aku 
menyangka Yamamah atau Hajar, tiba–tiba tempat itu ialah Yathrib."