 Gambaran otak manusia bahagian depan 
yang disebut Allah dalam Al Qur’an Al Karim dengan kata nashiyah 
(ubun-ubun). Al-Qur’an menyifati kata nashiyah dengan kata kadzibah 
khathi’ah (berdusta lagi durhaka).
Gambaran otak manusia bahagian depan 
yang disebut Allah dalam Al Qur’an Al Karim dengan kata nashiyah 
(ubun-ubun). Al-Qur’an menyifati kata nashiyah dengan kata kadzibah 
khathi’ah (berdusta lagi durhaka). 
Allah berfirman, “(Yaitu) ubun-ubun 
yang mendustakan lagi derhaka.” (Al-‘Alaq: 16). 
Bagaimana mungkin 
ubun-ubun disebut berdusta sedangkan ia tidak berbicara? Dan bagaimana 
mungkin ia disebut derhaka sedangkan ia tidak berbuat salah?
Prof.
 Muhammad Yusuf Sakr memaparkan bahawa tugas bahagian otak yang ada di 
ubun-ubun manusia adalah mengarahkan perilaku seseorang. 
“Kalau orang 
mahu berbohong, maka keputusan diambil di frontal lobe yang bertepatan 
dengan dahi dan ubun-ubunnya. Begitu juga, kalau ia mahu berbuat salah, 
maka keputusan juga terjadi di ubun-ubun.”
Kemudian
 ia memaparkan masalah ini menurut beberapa pakar . Di antaranya adalah 
Prof. Keith L More yang menegaskan bahawa ubun-ubun
 merupakan bertanggungjawab di atas pertimbangan-pertimbangan tertinggi 
dan 
pengarah perilaku manusia. 
Sementara organ tubuh hanyalah parajurit yang 
melaksanakan keputusan-keputusan yang diambil di ubun-ubun.
Kerana
 itu, undang-undang di sebahagian negara Amerika Syarikat menetapkan
 saksi penjahat yang membuat laporan kepada polis dengan mengangkat 
bahagian depan dari otak (ubun-ubun) kerana merupakan pusat operasi dan 
instruksi, agar penjahat tersebut menjadi seperti anak kecil menurut 
yang menerima perintah dari siapa saja.
Dengan 
mempelajari susunan organ bahagian atas dahi, maka ditemui bahawa ia 
terdiri dari salah satu tulang tengkorak yang disebut frontal bone. 
Tugas tulang ini adalah melindungi salah satu cuping otak yang disebut 
frontal lobe. 
Di dalamnya terdapat sejumlah pusat neorotis yang berbeza 
dari segi tempat dan fungsinya.
Lapisan
 depan merupakan bahagian terbesar dari frontal lobe, dan tugasnya berkait
 dengan pembentukan keperibadian individu. Ia dianggap sebagai pusat 
tertinggi di antara pusat-pusat konsentrasi, berfikir, dan memori. 
Ia 
memainkan peranan yang terstruktur bagi kedalaman sensasi individu, dan ia
 memiliki pengaruh dalam menentukan inisiasi dan kognisi.
Lapisan
 ini berada tepat di belakang dahi. Maksudnya, ia bersembunyi di dalam 
ubun-ubun. Dengan demikian, lapisan depan itulah yang mengarahkan 
sebahagian tindakan manusia yang menunjukkan keperibadiannya seperti 
kejujuran dan kebohongan, kebenaran dan kesalahan, dan seterusnya. 
Bahagian inilah yang membezakan di antara sifat-sifat tersebut, dan juga 
memotivasi seseorang untuk bernisiatif melakukan kebaikan atau 
kejahatan.
Ketika Prof. Keith L Moore membuat kajian bersama kami mengenai mukjizat ilmiah dalam ubun-ubun
 pada seminar internasional di Kairo, ia tidak hanya berbicara tentang 
fungsi frontal lobe dalam otak (ubun-ubun) manusia. 
Bahkan, pembicaraan merangkumi kepada fungsi ubun-ubun pada otak haiwan dengan berbagai jenis. 
Ia menunjukkan beberapa gambar frontal lobe sejumlah haiwan dan 
menyatakan, “Pengkajian komparatif terhadap anatomi manusia dan haiwan 
menunjukkan kesamaan fungsi ubun-ubun.
Ternyata,
 ubun-ubun merupakan pusat kawalan dan pengaruh pada manusia, sekaligus
 pada haiwan yang memiliki otak. 
Seketika itu, pernyataan Prof. Keith 
mengingatkan saya tentang firman Allah, “Tidak ada suatu binatang melata
 pun melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya. Sesungguhnya Tuhanku 
di atas jalan yang lurus.” (Hud: 56)
Beberapa
 hadits Nabi SAW yang berbicara tentang ubun-ubun, seperti doa Nabi SAW, 
“Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hamba-Mu, anak hamba laki-laki-Mu dan
 anak hamba perempuan-Mu, ubun-ubunku ada di tangan-Mu…”
Juga seperti doa Nabi SAW, “Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan setiap sesuatu yang Engkau pegang ubun-ubunnya…”
Juga seperti sabda Nabi SAW, “Kuda itu diikatkan kebaikan pada ubun-ubunnya hingga hari Kiamat.”
Apabila kita menyandingkan makna nas-nas di atas, maka kita menyimpulkan bahawa ubun-ubun merupakan pusat kawalan dan pengendali perilaku manusia, dan juga perilaku haiwan.
 
No comments:
Post a Comment