
Melaksanakan
 misi ini, ianya tidaklah berlaku secara spontan melainkan beberapa 
strategi dan langkah bijak telah diambil oleh Rasulullah saw ke arah 
pembentukan Daulah Islamiyyah.
Baiatul
 Aqabah ( Baiatul Kubra ) adalah merupakan detik akhir dari perancangan 
besar Nabi saw untuk membina kedaulatan Islam setelah 12 tahun Baginda 
saw bertungkus lumus membentuk syakhsiyyah dan aqidah ummah agar mereka 
kembali mentauhidkan Allah dan memakmurkan muka bumi dengan sifat 
mahmudah .
Kandungan baiah itu sebagaimana yang diriwayatkan dari Jabir Rha. :
"Diriwayatkan dari Jabir bin Abdullah al Ansori rha kami bertanya : “Wahai
 Rasulullah , di atas dasar apakah kami berbaiah ? Sabda Rasulullah saw :
 “Di atas dasar mesti dengar dan taat sama ada di masa cergas atau 
malas, di atas dasar bernafqah di masa susah atau senang, di atas dasar 
menyuruh kepada kebaikan dan menegah kemungkaran. Di atas dasar bangun 
kerana menegakkan agama Allah swt dengan tidak memperduli celaan orang 
mencela dan di atas dasar memberi pertolongan kepadaku apabila aku tiba 
kepadamu, kamu pertahankan aku sebagaimana kamu mempertahankan diri kamu
 dan anak–anak kamu, jika kamu melakukan itu nescaya diberikan untuk 
kamu syurga .”
*
 Baiah yang dianggotai oleh 73 orang lelaki dan 2 orang perempuan ( 
Nusaibah bt Kaab dan Asma’ bt Amru ) itu adalah merupakan tunas dan 
benih subur untuk Islam bertapak di Madinah ( Yathrib ) . Setelah 
selesai mereka berbaiah, satu persatu berjabat tangan dengan Rasulullah 
saw maka Rasul saw melantik 12 orang naqib mewakili kaum mereka.
Bermulanya Hijratul Kubra
Setelah
 menyaksikan kesempitan ruang untuk Baginda menegakkan Islam di bumi 
Makkah sebagai sebuah Negara berpelembagaan dan berdaulat, ditambah pula
 dengan tekanan dan ancaman yang kian berlipat ganda dikenakan ke atas 
Islam dan perjuangannya, maka Nabi saw mengizinkan para sahabatnya 
berhijrah ( keluar ) dari bumi Makkah menuju Yathrib setelah menerima 
baiah dari penduduk Yathrib.
Nabi saw. bersabda : "Sesungguhnya
 aku telah diberitahu akan negeri hijrah kamu, iaitu Yathrib. Maka 
barangsiapa yang mahu keluar ( hijrah ) maka hijrahlah kepadanya ( 
Yathrib ) ."
Pensyariatan hijrah ini juga boleh dilihat bagaimana Allah menegaskannya di dalam al Quran. 
"Sesungguhnya
 orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad dengan harta 
benda dan jiwa mereka pada jalan Allah, dan orang-orang (Ansar) yang 
memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang 
berhijrah itu), mereka semuanya menjadi penyokong dan pembela antara 
satu dengan yang lain. Dan
 orang-orang yang beriman yang belum berhijrah, maka kamu tidak 
bertanggungjawab sedikitpun untuk membela mereka sehingga mereka 
berhijrah. Dan jika mereka meminta pertolongan kepada kamu dalam perkara
 (menentang musuh untuk membela) ugama, maka wajiblah kamu menolongnya, 
kecuali terhadap kaum yang ada perjanjian setia di antara kamu dengan 
mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha melihat akan apa yang kamu lakukan." (Surah al Anfaal : Ayat 72)
Hijrah Bukan Takut Melarikan Diri
Rasul
 saw dan para sahabat rhm melakukan hijrah adalah untuk mendaulatkan 
syariat Ilahi, justeru itu tidak timbul soal takut dan melarikan diri. 
Sebaliknya hijrah adalah perintah dari Allah yang diwahyukan kepada Nabi
 saw.
Sabda Rasulullah saw.
"Aku
 bermimpi bahawa aku berhijrah ke negeri yang banyak pokok tamar, aku 
menyangka Yamamah atau Hajar, tiba–tiba tempat itu ialah Yathrib."
Lihat
 pula bagaimana Umar al Khattab rha berhijrah. Kenyataannya sangat pasti
 bahawa ia bukan hijrah seorang yang penakut yang melarikan diri .
Umar berkata :
"Sesiapa
 yang mahu ibunya kehilangan anak, meyatimkan anaknya dan menjandakan 
isterinya, maka silalah berjumpa dengan ku di belakang lembah ini."
Hijrah Adalah Perjuangan
Islam
 adalah agama yang menuntut supaya syariatnya didaulatkan dan segala 
hukum hakamnya dikuatkuasakan sebagai satu perundangan yang mengawal 
kehidupan manusia di atas muka bumi.
Al Imamul Ghazali pernah berkata :
"Dunia
 adalah ladang akhirat dan tidaklah sempurna agama tanpa dunia sementara
 kerajaan dan agama dua perkara yang berkembar. Agama adalah tapak ( 
asal ) dan kedaulatan ( sultan ) adalah pengawal . Suatu yang tiada 
tapak ( asal ) baginya maka pasti ia runtuh ( binasa ) dan suatu yang 
tiada pengawal pasti ia hilang ( sia–sia ). Malah tidak sempurna 
kerajaan dan pegawainya kecuali dengan kedaulatan."
Kedaulatan
 yang dimaksudkan adalah untuk memastikan manusia hidup diatur urus 
berasaskan pedoman wahyu ilahi . Firman Allah swt .
"Demi
 sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa 
bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan 
bersama-sama mereka kitab suci dan keterangan yang menjadi neraca 
keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan Kami telah 
menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal 
serta berbagai faedah lagi bagi manusia. (dijadikan besi dengan keadaan 
yang demikian, supaya manusia menggunakan faedah-faedah itu dalam 
kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya ternyata pengetahuan Allah 
tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya itu untuk) menegak 
dan mempertahankan ugama Allah serta menolong Rasul-rasulNya, padahal 
balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya); Sesungguhnya Allah Maha 
Kuat, lagi Maha Kuasa."
Bertolak
 dari kesedaran dan tanggungjawab itulah, maka Nabi saw dan para sahabat
 memperjuangkan kedaulatan Islam meskipun mereka terpaksa meninggalkan 
tanahair tercinta. Sabda Rasulullah saw:
"Sesiapa
 yang keluar ( hijrah ) dari rumahnya sebagai seorang pejuang di jalan 
Allah Azza wa jalla kemudian ia berkata ( dengan tiga jarinya ibu jari ,
 telunjuk dan jari tengah dihimpunkan ) mana mana mereka yang berjuang 
lalu ia jatuh tersungkur dari kenderaannya dan mati maka tetaplah 
pahalanya disisi Allah atau ia disengat oleh binatang lalu mati maka 
telah tetaplah pahalanya di sisi Allah atau mati biasa maka sesungguhnya
 tetaplah pahalanya di sisi Allah Azza wa Jalla."
Firman Allah swt :
"Dan
 sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan 
Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang 
banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya 
dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati 
(dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di 
sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."
 (Surah an Nisaa’: Ayat : 100)
Tegasnya,
 perjuangan Rasulullah saw untuk meletakkan Islam mengatasi segala 
bentuk fahaman ( ideologi atau berhala ) dan memartabatkan ummahnya 
dapat disingkap melalui peristiwa hijrah ini. Justeru itu, kalendar baru
 bagi ummat Muhammad saw dikira dari tarikh mula berlakunya hijrah.
Kalendar
 tersebut merupakan bermulanya diari baru, bagi ummat Islam muncul 
sebagai ummat yang berdaulat dan menjadi kuasa baru buat ummat manusia 
seluruhnya ke arah meletakkan mereka sebagai ummat yang bebas dari 
perhambaan sesama hamba dan sekaligus memerdekakan manusia dari belenggu
 fahaman dan anutan agama ciptaan manusia serta fatamorgana dunia yang 
penuh tipu daya.
Agenda Menegakkan Negara Islam
Menegakkan Negara Islam sebagai Baldatun Toiyyibatun wa Rabbun Ghafur dan mendaulatkan syariat Ilahi adalah menjadi asas utama hijrah Rasulullah saw ke Madinah.
Semata–mata
 untuk mendirikan solat, puasa, haji dan zakat tidak memerlukan Nabi 
saw. berhijrah ke Madinah dan barangkali Makkah adalah tempat yang lebih
 sesuai malah Nabi tidak mendapat tentangan hebat dari kuffar Quraisy 
andainya perjuangan baginda sekadar untuk solat dan mengerjakan haji.
Baginda
 ditentang dan diperangi apabila Baginda saw berjuang untuk mendaulatkan
 syariat Ilahi menjadikan Islam sebagai cara atau pedoman dalam segala 
aspek hidup ummat manusia. Dari sekecil kecil perkara seperti memakai 
sepatu ke tandas hingga kepada sebesar–besar perkara seperti memimpin 
dan memerintah Negara, diajar oleh Baginda saw agar ianya dilaksana 
berasaskan manhaj Islami dengan sumber asalnya wahyu Ilahi dan sunnah 
Baginda saw sendiri.
Hijrah Adalah Pengorbanan
Sebuah
 perjuangan pastinya tidak lepas dari pengorbanan sebagai harga 
perjuangan tersebut. Semakin penting perjuangan itu, semakin tinggi 
nilai pengorbanan yang mesti dibayar oleh para pejuangnya.
Berjuang
 menegakkan negara Islam dan mendaulat syariat Ilahi adalah merupakan 
sepenting–penting urusan demi meletakkan agama Allah tinggi mengatasi 
segalanya dan serentak itu memartabatkan ummahnya agar tidak lagi 
menjadi ummat belasahan pula hina di mata dunia.
Pengorbanan Harta
Peristiwa
 Suhaib ar-Ruumi yang dihalang oleh kuffar Musyrikin dalam perjalanan 
beliau hijrah ke Madinah, Suhaib terpaksa meninggalkan seluruh harta 
kekayaan yang diperolehi sewaktu mengurus perniagaannya di Makkah 
sebagai 'passport' untuk menjayakan hijrah beliau. (setelah beliau 
diletakkan syarat bahawa beliau hanya dibenarkan hijrah selepaskan 
meninggalkan seluruh hartanya)
Harta
 telah tiada nilainya lagi bagi Suhaib berbanding kepentingan hijrah ke 
arah mendaulatkan syariat Allah swt di muka bumi ini. Demi hijrah yang 
bermisikan kedaulatan Islam itu, Suhaib memilih untuk tidak bersama 
hartanya asal sahaja beliau dibebaskan pergi ke Madinah melepasi 
halangan atau sekatan kuffar Musyrikin.
Mendengar berita pengorbanan Suhaib ar Ruumi rha tersebut , Baginda Rasul saw berkata :
“beruntunglah Suhaib , beruntunglah Suhaib“
Pengorbanan
 yang dilakukan oleh Suhaib ar Ruumi bukan sahaja mendapat pengiktirafan
 dari Rasulullah saw bahkan turut mendapat sanjungan dari Allah swt. 
Dengan firman-Nya :
"Dan
 di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredaan
 Allah semata-mata; dan Allah pula amat belas-kasihan akan 
hamba-hambanya." (Surah al Baqarah .Ayat : 207)
Pengorbanan Perasaan
Pengalaman
 yang dialami oleh Abu Salamah rha melakarkan segalanya, bagaimana 
perasaan terpaksa diketepikan jua demi mengharapkan agar hijrah berjaya 
dilakukan.
Sebagaimana
 umum mengetahui bahawa hijrah berhadapan dengan sekatan ( road block ) 
dan halangan oleh pihak kuffar guna menghalang dan menggagalkan 
hijraturrasul saw.
Antara
 mereka yang berhadapan dengan sekatan kuffar itu ialah Abu Salamah dan 
isterinya Ummu Salamah radiyallahu ‘anhuma. Turut serta dalam sekatan 
itu ialah anggota keluarga Abu Salamah dan keluarga isterinya.
Keluarga
 isterinya mengambil isterinya ( ummu Salamah rha ) dan keluarganya 
mengambil anaknya. Namun Abu Salamah tetap meneruskan hijrah ke Madinah 
tanpa anak dan Isterinya.
Sehinggalah
 beberapa ketika setelah pemergiaan Abu Salamah, Ummu Salamah hanya 
menangis pagi dan petang dan akhirnya menimbulkan rasa simpati dari 
sebahagian anggota keluarganya dan Ummu Salamah dan anaknya dibenarkan 
kembali ke pangkuan suaminya di Madinah. Ummu Salamah berhijrah bersama 
anaknya meredah padang pasir sejarak 500 kilometer .
Ummu
 Salamah dibantu oleh Uthman bin Talhah bin Abi Talhah sejurus beliau 
tiba bersama anaknya di Tan`im yang membawanya sampai ke Quba’.
Pengorbanan
 perasaan yang dilalui oleh para sahabat ini turut dilihat melalui doa 
Baginda saw bagi menenangkan perasaan para sahabat yang amat merindui 
kampung halaman dan ahli keluarga mereka.
“Ya Allah! campakkan rasa kasih kami kepada Madinah sebagaimana kami kasih kepada Makkah atau lebih kasih daripadanya. “
Hijrah Adalah Penyatuan
Hijraturrasul
 saw turut mencatat sejarah bagaimana Baginda saw mempersaudarakan 
golongan Ansar ( Madinah ) dengan golongan Muhajirin ( Makkah ) serta 
berjaya menamatkan persengketaan kaum antara Aus dan Khazraj yang 
berselisih sejak sekian lama.
Hijrah
 membuka lembaran baru yang menyatukan mereka sedang penyatuan itu pula 
menjanjikan kekuatan dan kehebatan kepada mereka serta mereka mula 
digeruni oleh lawan. Malah persaudaraan erat mereka menjadikan mereka mendapat keampunan dan kemuliaan disisi Allah swt . Firman Allah swt :
"Dan
 orang-orang yang beriman dan berhijrah ( Muhajirin ) serta berjihad 
pada jalan Allah (untuk membela Islam), dan orang-orang (Ansar) yang 
memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang 
berhijrah itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan 
sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang 
mulia." (Surah al Anfaal .Ayat : 74)
Nilai
 perpaduan yang diterap dan dididik oleh Rasulullah saw sangat berkesan 
dan menyentuh perasaan. Lihat sahaja bagaimana keperihatinan Nabi saw 
terhadap nilai persahabatan dan perpaduan ini dalam peristiwa gotong 
royong membina Masjid an Nabawi di atas tapak tanah tempat baginda 
berhenti dan turun dari unta dalam peristiwa hijrah.
“Ya Allah, tiada kehidupan sebenar kecuali kehidupan di akhirat, maka ampunilah Ansar dan Muhajirin.”
Kemuliaan
 dan kehebatan perpaduan mereka sebenar dicerna dari nilai persaudaraan 
dan persahabatan yang tiada taranya. Saksikan bagaimana mereka ( Ansar 
dan Muhajirin ) mempamerkan nilai ukhuwwah mereka dalam membentuk 
perpaduan kental yang tentunya menjadi syarat kekuatan ummat ini.
Tatkala
 mereka sampai ke Madinah, Rasulullah saw telah mempersaudarakan di 
antara Abdur Rahman bin Auf dengan Saad bin Rabi’. Saad telah berkata 
kepada Abdur Rahman bin Auf : “Saya adalah orang yang paling kaya 
dikalangan Ansar, marilah kita bahagi dua hartaku dan saya mempunyai dua
 isteri, maka lihatlah yang mana satu kamu suka agar aku ceraikan dia 
lalu apabila selesai iddahnya maka kamu kahwinilah ia." Abdur Rahman bin Auf menjawab : "Semoga Allah memberkati kamu dan keluargamu dan hartamu, tunjukkan aku dimanakah pasar kamu." maka ia dibawa ke pasar Bani Qainuqa’.
Hijrah Adalah Kedaulatan
Kemuncak
 kejayaan hijrah ialah apabila Baginda meletakkan Piagam Madinah atau 
Miithaaqul Maadinah sebagai perlembagaan negara Islam pertama justeru ia
 menepati sebuah perjanjian antara kerajaan yang dibentuk dengan rakyat 
yang dipimpin.
Asas terpenting di dalam piagam ini ialah:
“Apa jua yang menjadi perselisihan dikalangan kamu maka tempat rujuknya ialah Allah Azza wa Jalla dan Muhammad saw.” Inilah kedaulatan Islam .
Hijrah
 Rasul saw membina kedaulatan Islam dan meletakkan ummatnya aman, 
harmoni, bahagia, tenang, selamat, bertamaddun, maju, berjaya dan kuat. 
Islam menjadi asas dan sumber pedoman atau petunjuk, sementara ummah 
pula sebagai khalifah yang mentadbir dan mengurus kehidupan di dunia 
berasaskan agama.
Syiar Negara Islam pula sebagaimana ungkapan Ruba`i bin `Amir kepada Rustam Panglima Parsi :
“Sesungguhnya
 Allah telah mengutuskan kami untuk mengeluarkan manusia dari perhambaan
 sesame hamba kepada menghambakan diri kepada Allah yang maha Esa , ( 
mengeluarkan manusia ) dari kesempitan dunia kepada keluasannya dan ( 
mengeluarkan manusia ) dari kedholiman ideology kepada keadilan Islam.”
Hijrah Adalah Kemenangan
Bermula
 dengan kejayaan Nabi saw melepasi kepungan rumah baginda oleh 11 
mafia yang dilantik mewakili kabilah masing–masing, Nabi saw terus 
mencipta kejayaan demi kejayaan sehinggalah tiba di Madinah .
Ancaman pertama ( di rumah Baginda ), Nabi saw berjaya melepasinya dengan menabur pasir ke atas kepala musuh seraya membaca firman Allah swt :
"Dan
 Kami jadikan (sifat tamak dan gila mereka kepada harta benda dan 
pangkat itu sebagai) sekatan (yang menghalang mereka daripada memandang 
kepada keburukan dan kesingkatan masa dunia yang ada) di hadapan mereka,
 dan sekatan (yang menghalang mereka daripada memikirkan azab yang ada) 
di belakang mereka (pada hari kiamat). Lalu Kami tutup pandangan mereka;
 maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar)." (Surah Yaasin Ayat : 9)
Ancaman
 kedua ialah sewaktu Baginda Rasul saw bersama Abu Bakar di dalam Gua 
Thur. Ianya adalah saat yang paling getir pula terputus hubungan dengan 
pihak luar.
Peringkat
 awal, Abu Bakar rha telah menunjukkan rasa resah berhadapan dengan 
situasi sedemikian, tetapi Nabi saw sangat optimis bahawa hijrahnya 
untuk menegakkan Negara Islam dan mendaulatkan syariat Allah pasti tidak
 disia–siakan oleh Allah Jalla wa `Ala. Lantas Baginda menegaskan :
“ Jangan bimbang ( berduka cita ) sesungguhnya Allah bersama kita “
Penegasan tersebut telah dirakamkan oleh Allah swt .dalam firman-Nya di surah at-Taubah :
"Kalau
 kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun
 menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari 
negerinya Makkah) sedang ia salah seorang dari dua (sahabat) semasa 
mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: 
"Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita".
"Maka
 Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan 
menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak 
melihatnya dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir 
terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan kalimah Allah (Islam) 
ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi 
Maha Bijaksana."  (Surah at Taubah .Ayat : 40)
Ternyata
 Allah swt telah menghantar nusrah dan ma`unah-Nya kepada mereka yang 
berjuang untuk menegakkan agamaNya. Nabi saw dan Abu Bakar rha selamat 
dari kepungan tersebut dan meneruskan hijrahnya ke Madinah.
Ancaman
 ketiga, dikala Nabi saw berhadapan dengan Suraqah bin Malik yang begitu
 teruja dengan tawaran pembesar Quraisy lalu berhajat benar ia membunuh 
Nabi saw. Ternyata Suraqah bukan sahaja tidak berjaya membunuh Nabi saw 
malah mencederakan Baginda pun tidak berupaya .
Sebaliknya
 Nabi saw penuh bergaya dan hebat, menawarkan hadiah lebih lumayan 
mengatasi apa yang ditawarkan oleh pembesar musyrikin. Nabi saw 
menawarkan 2 gelang maharaja Farsi. Gelang yang ditawarkan oleh Nabi saw
 akhirnya dipakaikan kepada Suraqah bin Malik di zaman pemerintahan 
Saiyidina Omar al Khattab rha. setelah amirul mukminin berjaya 
mengalahkan Parsi sang kuasa besar dunia dan merampas gelang tersebut.
Saiyidina Omar al Khattab memanggil Suraqah untuk memakai gelang tersebut seraya mengajar Suraqah agar berkata :
“Segala
 puji bagi Allah, Tuhan yang telah merampaskan keduanya dari Kisra bin 
Hurmuz yang pernah berkata : Akulah tuhan kepada manusia dan Tuhan telah
 memakai keduanya kepada Suraqah bin Malik .”
Ketibaan
 nabi saw di Madinah disambut penuh gembira dan meyakinkan oleh golongan
 Ansar dengan slogan yang menandakan mereka adalah golongan yang menang 
dan berjaya malah bakal muncul menjadi ummat yang terbaik memimpin 
dunia.
“Bulan
 purnama telah terbit menaungi kita, dari arah Tsaniah al Wida’. 
Wajiblah ke atas kita bersyukur, apa yang diseru kerana Allah oleh yang 
menyeru. Wahai orang yang dibangkitkan dikalangan kita, kamu membawa 
perkara yang mesti ditaati.”
Tertegaknya
 negara Islam Madinah, Islam tidak lagi diperkotak katik dan dipersenda 
melainkan mereka terpaksa menerima tentangan sengit dan akhirnya 
terpaksa akur dan tewas kepada Islam. Bermula dari peperangan Badar al 
Kubra hinggalah Pembukaan Kota Makkah, nabi saw terus meletakkan Islam 
dan ummatnya unggul di pentas antarabangsa sebagai bangsa dan agama yang
 merdeka dan menang.Penerangan Dppnk
 
No comments:
Post a Comment