Monday, February 7, 2011

Fanatik Yahudi tunjuk perasaan tidak puas hati ramai gadis Yahudi meminati pemuda Palestin

http://static.republika.co.id/images/jaffa_salah_satu_film_yang_mengisahkan_fenomena_kawin_campur_110131082155.jpg

Keluarga campuran Palestin-Israel sekarang menjadi sasaran tembak baru Israel. Akhir-akhir ini, kumpulan Yahudi nasionalis yang fanatik, mengadakan aksi demonstrasi di jalanan menentang pernikahan campuran ini.
Jumlah gadis Yahudi yang memilih suami dari kalangan Palestin makin bertambah jumlahnya di wilayah mereka.

Dalam tunjuk perasaan di Bat Yam, mereka membawa pelbagai sepanduk berupa penentangan terhadap perkahwinan campuran ini.
"Gadis Yahudi Hanyalah untuk orang Yahudi", demikian antara lain bunyi sepanduk itu.

Pasangan Yahudi-Palestin memang tidak umum di Israel. Namun jumlah mereka kini terus bertambah, kebanyakannya dari mereka yang berasal dari latar belakang liberal.

Rona, seorang wanita dari kalangan profesional Yahudi yang berusia awal tiga puluhan, mengaku tidak ada yang salah berhubungan dengan pemuda Palestin.

Wanita yang minta namanya disamarkan ini telah menjalin hubungannya dengan seorang pemuda Palestina selama hampir empat tahun.

Kedua orang tuanya tahu dan telah bertemu kekasih Rona, Rona mengatakan bahawa dia berada pada penghujung di mana dia adalah "aktif berbohong" ke pada seluruh keluarganya.

"Saya tidak tahu bagaimana reaksi mereka," kata Rona. "Saya berpikir bahawa Mak Cik dan Pak Cik saya tahu bahawa ada seseorang ... dan mereka pasti tahu bahawa dia Arab. Mengenalkan mereka pada keluarga bagi mereka sama dengan membawa pulang pembunuh."

Menurutnya, bagi keluarga Yahudi, lebih baik membawa pulang si cacat Yahudi berbanding pemuda Arab.

Sebaliknya, Rona mengatakan bahawa beliau tidak merasa ada unsur perkauman pada asal usul keluarga kekasihnya. Tapi, kerana situasi politik, ada ketika ia merasa kesukaran di antara mereka.

Meskipun nasionalis agama Israel mulai berteriak-teriak menentang pada masa ini, perkahwinan campur Arab-Yahudi sudah berlangsung lama.
Iris Agmon, seorang profesor di Jabatan Timur Tengah di Ben Gurion University mengatakan dalam catatan pengadilan syariah Khalifah Uthmaniah, wanita Yahudi boleh menikah dengan pemuda Muslim setelah sebelumnya dia menjadi mualaf.
"Dan kecenderungannya, wanita Yahudi yang menikah dengan Arab dia akan bertukar agama menjadi Muslim," katanya.

Setelah pemerintahan Khalifah Uthmaniah berakhir, pemerintah Inggeris juga membenarkan pernikahan pasangan berbeza ras ini.
Deborah Bernstein, seorang profesor di Jabatan sosiologi dan antropologi Universitas Haifa mengatakan bahawa meskipun tidak ada dokumentasi sistematis atau bahkan perbincangan tentang subjek ini,
"Tapi jelas bahawa fenomena seperti ini memang ada".

Dia menemui kisah keluarga kahwin campur ini semasa meneliti buku bahasa Ibrani tentang perempuan di Tel Aviv.
Menurutnya, banyak dokumen-dokumen lain yang menunjukkan hubungan tersebut. "Bahkan, ada seorang wanita Yahudi yang memilih bercerai dengan suaminya untuk menikah dengan pemuda Arab," ujarnya.

Dalam kebanyakan kes, Bernstein mengatakan, wanita Yahudi memeluk Islam sebelum menikah pasangan Arab mereka.
Dia percaya bahawa majoriti dari pasangan itu meninggalkan Israel ketika Israel mendirikan negara pada tahun 1948.

Bernstein menambahkan bahawa masyarakat Yahudi sejak dulu sangat kuat menentang perkawinan campuran. Tapi, kadang-kadang, protes terhadap hubungan semacam berlari ke arah lain - meninggalkan kesan abadi pada generasi yang akan datang.

Cucu yang lahir dari setengah darah Palestin, misalnya, menurut hukum agama Yahudi ia bukan orang Yahudi. Itu sebabnya, banyak wanita Yahudi yang memilih merahasiakan identiti suaminya atau malah keluar dari keluarganya.

Memandangkan ia tetap menjadi isu yang sangat sensitif bagi kedua komuniti, sejumlah pasangan Yahudi-Palestin menolak permintaan wartawan Al Jazeera untuk diwawancara.
Beberapa begitu khuatir tentang reaksi keluarga, mereka tidak memberitahu orang tua mereka tentang pasangan mereka.suaramedia

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...