
Di dalam Al Qur’an, akan kita dapati 
satu rakaman dialog antara Allah SWT dengan iblis yang dihukum oleh 
Allah. Dalam dialog tersebut, iblis menyatakan untuk sentiasa menyesatkan 
manusia. Hal tersebut tercatat dalam surah Al A’raf ayat 16-17 berikut 
ini:
“Iblis
 menjawab: ‘Kerana Engkau telah menghukum saya tersesat, saya 
benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang 
lurus, kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (ta’at).’” (QS. Al A’raf : 16-17)
Dari
 ayat Al Quran di atas dijelaskan bahawa Iblis akan selalu 
menghalang-halangi kita dari jalan yang lurus. Caranya, dia akan 
mendatangi kita dari muka, dari belakang, dari kanan, dan dari kiri 
kita. Lalu apa maksud dari keempat penjuru itu?
Dalam tafsir Ibnu Katsir dijelaskan bahawa yang dimaksud dengan firman Allah SWT dalam surat Al-A’raf ayat 17 di atas adalah:
“Kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka”: 
Iblis akan membuat manusia ragu akan permasalahan akhirat (Min baini Aidihim),
“dan dari belakang mereka”: 
membuat mereka cinta kepada dunia (Wa Min Kholfihim),
“dari kanan”: 
urusan-urusan agama akan dibuat tidak jelas (Wa ‘An Aimaanihim)
“dari kanan”: 
urusan-urusan agama akan dibuat tidak jelas (Wa ‘An Aimaanihim)
“dan dari kiri mereka”: 
dan manusia akan dibuat tertarik dan senang terhadap kemaksiatan (Wa ‘An Syama’ilihim).
Lalu timbul pertanyaan di benak kita, mengapa iblis tidak mendatangi kita dari ATAS dan dari BAWAH kita? Hal tersebut dijelaskan dalam sebuah tafsir Al Qur’an yang diredaksikan dari Al-Fakhrur-Razy dalam tafsirnya berkata: 
“Diriwayatkan
 bahawa ketika Iblis mengatakan ucapannya tersebut, maka hati para 
malaikat menjadi kasihan terhadap manusia mereka berkata: “Wahai Tuhan 
kami, bagaimana mungkin manusia boleh melepaskan diri dari gangguan 
syaitan?” Maka Allah berfirman kepada mereka bahawa bagi manusia masih ada dua jalan: atas dan bawah, jika manusia mengangkat kedua 
tangannnya dalam do’a dengan penuh kerendah-hatian atau bersujud dengan 
dahinya di atas tanah dengan penuh kekhusyu’an, Aku akan mengampuni 
dosa-dosa mereka” (At-Tafsir Al-Kabir V/215)
Dalam
 tafsir yang lain juga dikatakan bahawa Iblis tidak mendatangi kita dari 
atas, kerana rahmat turun kepada manusia dari atas (Tafsir Ibnu katsir 
III/394-395).
Oleh
 kerana itu iman adalah senjata kita. Berdoalah, mari kita berlindung 
kepada Allah atas segala godaan syaitan yang terkutuk .dakwatuna.com
 
No comments:
Post a Comment