Tuesday, August 2, 2011

Kisah pemuda bertakwa pergi mencuri

http://carihikmah.files.wordpress.com/2010/03/hikmah-ketakwaan1.jpg?w=257&h=300
Ada seorang pemuda yang bertakwa, tetapi dia sangat lurus. Suatu masa dia belajar pada seorang syaikh. Setelah lama menuntut ilmu, Syaikh menasihati dia dan teman-temannya, 

“Kamu tidak boleh menjadi beban orang lain. Sesungguhnya, seorang alim yang menadahkan tangannya kepada orang-orang berharta, tidak ada kebaikan dalam dirinya. Pergilah kamu semua dan bekerjalah dengan pekerjaan ayah kamu masing-masing. Sertakanlah selalu ketakwaan kepada Allah dalam menjalankan pekerjaan tersebut.”

Maka, pergilah pemuda tadi menemui ibunya lalu bertanya, “Ibu, apakah pekerjaan yang dulu dikerjakan ayahku?” 

Sambil bergetar ibunya menjawab, “Ayahmu sudah meninggal. Apa urusanmu dengan pekerjaan ayahmu?” Pemuda ini terus meminta agar diberitahu, tetapi ibunya selalu mengelak. 


Namun, akhirnya si ibu terpaksa memberitahu juga, dengan nada kesal dia berkata, “Ayahmu itu dulu seorang pencuri!”
 
Pemuda itu berkata, “Guruku memerintahkan kami -murid-muridnya- untuk bekerja seperti pekerjaan ayahnya dan dengan ketakwaan kepada Allah dalam menjalankan pekerjaan tersebut.”

Ibunya mencelah, “Hai, apakah dalam pekerjaan mencuri itu ada ketakwaan?” Kemudian anaknya yang begitu betul menjawab, “Ya, begitu kata guruku.” 

Lalu dia pergi bertanya kepada orang-orang dan belajar bagaimana para pencuri itu melakukan aktivitinya. Sehingga dia mengetahui teknik mencuri. Inilah masanya beliau melakukan kerja mencuri. 

Dia menyiapkan alat-alat mencuri, kemudian solat Isya’ dan menunggu sehingga semua orang tidur. Sekarang dia keluar rumah untuk menjalankan kerja ayahnya, seperti perintah gurunya (syaikh). 

Dimulailah dengan rumah jirannya. Semasa hendak masuk ke dalam rumah dia ingat pesan syaikhnya agar selalu bertakwa. Sedangkan mengganggu jiran tidaklah termasuk takwa. Akhirnya, rumah jiran itu di tinggalkannya. 

Ia lalu pergi ke rumah lain, dia berbisik pada dirinya, “Ini rumah anak yatim, dan Allah memperingatkan agar kita tidak memakan harta anak yatim.” 

Dia terus berjalan dan akhirnya tiba di rumah seorang pedagang kaya yang tidak ada penjaganya. Orang-orang sudah tahu bahawa pedagang ini memiliki harta yang melebihi keperluannya. “Ha, di sini,” kata hatinya. 

Pemuda tadi memulakan kerjanya. Dia berusaha membuka pintu dengan kunci-kunci yang disiapkannya. Setelah berhasil masuk, rumah itu ternyata besar dan banyak biliknya. Dia mencari di dalam rumah, sehingga menemui tempat simpanan harta. 

Dia membuka sebuah kotak, didapatinya emas, perak dan wang tunai dalam jumlah yang banyak. Dia ingin untuk mengambilnya. Lalu dia berkata, “Eh, jangan, syaikhku berpesan agar aku selalu bertakwa. Barangkali pedagang ini belum mengeluarkan zakat hartanya. Kalau begitu, sebaiknya aku keluarkan zakatnya terlebih dahulu.”

Dia mengambil buku-buku catatan di situ dan menghidupkan lampu kecil yang dibawanya. Sambil membuka lembaran buku-buku itu dia mengira. Dia memang pandai mengira dan berpengalaman dalam pembukuan. 

Dia menghitung semua harta yang ada dan memperkirakan berapa zakatnya. Kemudian dia pisahkan harta yang akan dizakatkan. Dia masih terus menghitung dan menghabiskan waktu berjam-jam. 

Masa beralih, dia lihat fajar telah menyingsing. Dia berbicara sendiri, “Ingat takwa kepada Allah! Kau harus melaksanakan solat dulu!” 

Kemudian dia keluar menuju ruang tengah rumah, lalu berwudhu di bilik air untuk seterusnya melakukan solat sunat. Tiba-tiba tuan rumah itu terbangun. Dilihatnya dengan penuh kehairanan, ada lampu kecil yang menyala. 

Dia lihat pula kotak hartanya dalam keadaan terbuka dan ada orang sedang melakukan solat. Isterinya bertanya, “Apa ini?” Dijawab suaminya, “Demi Allah, aku juga tidak tahu.” 

Lalu dia menghampiri pencuri itu, “Kurang ajar, siapa kau dan ada apa ini?”  Pemuda itu berkata, “Solat dulu, baru bicara. Ayuh, pergilah berwudhu, lalu solat bersama. Tuan rumahlah yang berhak jadi imam.”

Khuatir pencuri itu membawa senjata  tuan rumah menuruti kehendaknya. Tetapi –wallahu a’lam- bagaimana dia boleh solat. Selesai solat dia bertanya, “Sekarang, cuba ceritakan, siapa kau dan apa urusanmu?” 

Dia menjawab, “Saya ini pencuri.” “Lalu apa yang kau perbuat dengan buku-buku catatanku itu?”, tanya tuan rumah lagi. 

Pemuda itu menjawab, “Aku menghitung zakat yang belum kau keluarkan selama enam tahun. Sekarang aku sudah menghitungnya dan juga sudah aku pisahkan agar kau dapat memberikannya pada orang yang berhak.” 

Hampir saja tuan rumah itu dibuat gila kerana terlalu kehairanan. Lalu dia berkata, “Hai, ada apa denganmu sebenarnya. Apa kau ini gila?” 

Mulailah pemuda itu bercerita dari awal. Dan setelah tuan rumah itu mendengar ceritanya dan mengetahui ketepatan, serta kepandaiannya dalam menghitung, juga kejujuran kata-katanya, juga mengetahui manfaat zakat, dia pergi menemui isterinya. 

Mereka berdua mempunyai seorang puteri. Setelah keduanya berbicara, tuan rumah itu kembali menemui pemuda itu, kemudian berkata, 

“Bagaimana sekiranya kalau kau aku nikahkan dengan puteriku. Aku akan angkat engkau menjadi pembantuku dan jurukiraku. Kau boleh tinggal bersama ibumu di rumah ini. 

Kau kujadikan rakan perniagaanku.” Ia menjawab, “Aku setuju.” Di pagi hari itu juga tuan rumah memanggil para saksi untuk acara akad nikah puterinya.KisahMuslim

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...