Sunday, January 24, 2016

Tulahan : Bertanding tiga penjuru, BN menang PAS malang



Salam,
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhmMfr380scvwW_xnj-JpeqrN4ORXCqkotdvdCUUsyVNBT7glvLyNzcYH8TIViYpQ7EuUxuBtNfDxsJD8klcoAy_wbT5pKG1hnwgH15GwqXn7fEOeG1yDqcboQHMUhzQ_nDsHpFv2s2j8v3/s1600/dun.png


Pilihanraya umum ke 14 (PRU 14) sudah semakin hampir, tempohnya berakhir pada Mac 2018. Ramai penganalisis politik meramalkan PRU 14 akan diadakan pada 2017 . Justeru , jika PRU 14 berlangsung 2017, maknanya tahun depan sudah tidak lama. Bagaimana sokongan pengundi kepada parti-parti politik di Malaysia? , adakah sama seperti PRU 13?

Keputusan PRU 13 menunjukkan sokongan kepada Pakatan Rakyat (PR) mencapai 53 % berbanding Barisan Nasional (BN) sebanyak 47%. Bagaimanapun, sistem pilihanraya di Malaysia membolehkan BN memerintah kerana mempunyai lebih kerusi berbanding PR. 

Menjelang PRU 14, pertembungan PR dengan BN sudah tidak dapat disaksikan lagi. PR sudah berkubur apabila PAS dan DAP tidak boleh bersama lagi dan muncul sebuah parti Islam generasi baru, Amanah. DAP, PKR dan Amanah telah membentuk gabungan parti pembangkang baru iaitu Pakatan Harapan (PH), manakala PAS berkali-kali melaungkan pendiriannya rela bertanding sendirian walaupun menerima pujuk rayu PKR bagi mengelakkan pertarungan tiga penjuru.

Sebelum PRU 13, penulis banyak membuat analisis ramalan pencapaian antara PR dan BN dalam pertandingan dua penjuru . Namun kali ini, penulis akan memberi analisis merujuk kepada pertandingan tiga penjuru antara BN, PH dan PAS.

Penulis akan menggunakan data asas analisis seorang penganalis , yang memberikan data hampir tepat purata undi diterima BN dan PR mengikut kaum pada PRU 13 . Datanya seperti di bawah :


Negeri/
%
Melayu (BN)
Melayu (PR)
Cina
(BN)
Cina
(PR)
India
(BN)
India
(PR)
Selangor & KL
62
38
12
88
25
75
PP
62
38
13
87
22
78
NS & Melaka
82
18
8
92
31
69
Perak
63
37
13
87
69
31
Kedah
57
43
10
90
55
45
Johor
84
16
11
89
59
41
Terengganu
53
47




Kelantan
47
53






Data di atas menunjukkan sokongan pengundi Melayu kepada BN melebihi PR kecuali Kelantan. Jumlah sokongan pengundi Melayu paling tinggi kepada BN di Negeri Sembilan, Melaka dan Johor mencapai 84%.
Pengundi Cina pula memberi sokongan kepada PR melebihi BN. Jumlah sokongan pengundi Cina kepada PR hampir sekata untuk semua negeri diantara 84 hingga 90 %.

Manakala, sokongan pengundi India pula berbeza antara negeri. Sokongan pengundi kepada PR agak besar di Selangor &KL, Pulau Pinang, Negeri Sembilan dan Melaka. Berbeza pula di negeri Perak,Kedah dan Johor , dimana sokongan pengundi India BN melebihi PR.

Adakah pola sokongan ini akan kekal? Kekal hanya untuk pengundi Cina, berubah bagi pengundi Melayu dan India. Semua tahu, kerajaan pimpinan DS Najib sekarang cukup lemah dilanda pelbagai skandal, rakyat sekarang cukup terbeban dengan cukai GST. Pemberian BRIM bukan lagi sesuatu yang mengembirakan kerana bebanan dan tekanan tidak terkawal akibat kenaikan kos hidup.

Kisah Abu Jandal dan Abu Bashir : Perjanjian yang tidak dikhianati walaupun dengan kafir menentang Islam

 http://hikayat.afahrurroji.net/wp-content/uploads/2014/06/hikayat-ilustrasi.png

Ketika Abu Jandal bin Suhail bin Amr memeluk Islam, kaum keluarganya mengurung dan menyiksanya sehingga ia tidak boleh menyusul Nabi SAW ke Madinah sebagaimana orang Islam lainnya. Suatu masa ia berjaya meloloskan diri melalui bahagian bawah kota Makkah, dan menemui orang-orang Islam yang pada masa itu sedang berada di Hudaibiyah, kedua tangannya dalam keadaan terikat. 

            Semasa itu utusan kaum Quraisy, Suhail bin Amr, yang tidak lain adalah ayah Abu Jandal sendiri, sedang mengadakan rundingan dengan Nabi SAW tentang butir-butir Perjanjian Hudaibiyah. Salah satu butir tersebut adalah : Jika seorang lelaki dari Makkah datang kepadamu (Nabi SAW), walaupun ia telah memeluk Islam, maka engkau harus mengembalikannya kepada kami (Kaum Quraisy). 
 
Ketika Suhail melihat kehadiran Abu Jandal, Suhail berkata kepada Nabi SAW, "Hai Muhammad, dia ini adalah orang pertama yang harus engkau kembalikan kepada kami." 
 
Nabi SAW sebenarnya berusaha mempertahankan Abu Jandal dengan dalih perjanjian tersebut belum sampai tahap disepakati, tetapi masih dalam perundingan. Tetapi Suhail tetap berkeras, sehingga akhirnya Nabi SAW merelakan Abu Jandal dibawa kembali ke Makkah. Nabi SAW akur dengan perjanjian yang sudah disepakati walaupun dengan orang kafir yang menentang Islam.
 
Abu Jandal sempat berkata, "Hai orang-orang Islam, apakah aku akan dikembalikan kepada kaum musyrik, sedangkan aku telah datang kepada kalian sebagai muslim? Apakah kalian tidak melihat apa yang kuderita?" 
 
Tentu sahaja kaum muslimin sangat tersentuh dengan peristiwa ini. Tetapi apa yang telah diputuskan oleh Nabi SAW, itulah hukum yang harus ditaati. Hanya Umar bin Khathab yang sempat bertanya kepada Nabi SAW, tetapi ia pun akhirnya boleh menerimanya setelah dijelaskan Abu Bakar RA. Nabi SAW hanya boleh menasihati Abu Jandal untuk bersabar. 
 
Berlalulah waktu, seorang muslim lagi, yakni Abu Bashir, terlepas dari kurungan dan siksaan kamu Quraisy dan berlari ke Madinah. Abu Bashir RA adalah lelaki dari kalangan kaum Quraisy, ia memeluk Islam dan datang ke Madinah untuk tinggal bersama Nabi SAW sebagaimana umat Islam lainnya. 

Friday, December 11, 2015

Tulahan : Istiqamah yang amanah dalam muhibbah

Salam,


Dah hampir setahun blog ini tidak diupdate, tiada tulisan peribadi, tiada apa-apa paparan ilmu untuk dikongsi pembaca. Sehinggalah minggu lepas bila ada sepupu datang ziarah ayah dan emak di kampung.

Sepupu tanya , kenapa lama tak menulis blog. Ketika itu baru penulis tersedar yang dah lama penulis tidak menulis. Ya, sejak berlaku krisis dalam jamaah penulis tiada motivasi untuk menulis tentang perjuangan.

Banyak yang penulis korbankan untuk perjuangan ini, bukan kecil pengorbanan tidak ramai yang sanggup berkorban seperti penulis lakukan. Berjauhan dengan isteri dan anak, infaqkan harta, serahkan masa untuk perjuangan.

Awlawiyat penulis adalah jamaah melebihi keluarga, kerja dan kehidupan dunia. Mereka yang pernah berjuang bersama penulis tahu hakikat ini, tahu kesungguhan penulis melaksanakan kerja jamaah, tahu sejarah penulis mengerakkan jamaah kawasan.

Namun, apabila berlaku krisis yang melanda jamaah, penulis memang kecewa. Timbul pula caci maki, fitnah, celaan terhadap sesama ahli jamaah cukup tidak menyenangkan penulis. Selepas muncul parti Islam baru , penulis ingatkan akan habislah cacian, kejian, fitnah tetapi tidak juga malah lebih banyak penghinaan  dan fitnah kepada pimpinan dan ahli parti baru.

Muncul istilah istiqamah ditulis, ditempel, diratip tanpa henti untuk menyatakan kekal dalam jamaah lama. Pimpinan yang istiqamah diangkat, dipuji , dipuja walaupun pemimpin itu terpalit dengan skandal komisen balak, membeli pangkat datuk, melesapkan wang wakaf dan pelbagai gejala tidak berakhlak yang malu disebut dilakukan pemimpin sebuah jamaah.

Yang meratip istiqamah pula bukanlah mereka yang aktif bekerja mengerakkan jamaah lama, malah mereka sekadar istiqamah di Whats App dan facebook sahaja. Jika dalam kawasan penulis, penulis kenal mereka yang meratip istiqamah ini, ada yang markas pun tak berani nak jijak kerana bekerja kerajaan, ada yang bila diajak berjuang pelbagai alasan diberi kerana takutkan isteri (Isteridirumah bukan Istiqamah), ada yang tunggu pencen baru nak berjuang dan banyak lagi.

Mereka aktif memaki, melabel, menyebar fitnah di Whats App dan facebook , namun hakikat sebenar dari segi perjuangan mereka tidak layak pun hendak dibandingkan dengan orang yang mereka hina dan label. Mereka hina pimpinan dan ahli parti baru sebagai munafik, sedangkan perangai munafik itu ada pada mereka yang berpura-pura pejuang sebaliknya , pengecut berjuang.

Ada seorang pimpinan parti baru dalam kawasan penulis yang penulis tahu, dia ni seorang yang tak tinggal solat dhuha. Apabila ada seseorang yang hinanya dengan macam-macam label, penulis siasat pelabel itu. Menyedihkan , sang pelabel ini, solatnya pun tidak penuh, anak perempuan pun tidak menutup aurat, solat jamaah jarang sangat di surau. 

Walaupun begitu , penulis bersyukur ada juga muka baru yang muncul mengantikan mereka yang pergi ke parti baru. Sekurang-kurangnya , jamaah lama tidak ketandusan muka baru walaupun cara bekerja muka baru tidak seaktif mereka yang pergi.

Bagaimana dengan penulis? , ada yang menuduh penulis telah futur, ada yang menyatakan penulis ni harummanis, malah ada yang menyebarkan penulis dah ada jawatan dalam parti baru.

Friday, December 26, 2014

Abu Ubaidah bin Al-Jarrah maut bersama rakyat dan tenteranya hadapi bencana


Nama sebenarnya adalah ‘Amir bin ‘Abdullah bin al-Jarrah al-Fihri al-Quraisy al-Makki. Beliau salah seorang sahabat yang dijamin masuk Syurga, memiliki wajah yang berseri, tampan orangnya tinggi lampai, tidak gempal dan berjambang nipis. Beliau mudah mesra, tawaddhu' dan pemalu. Namun, di saat yang genting beliau bagaikan singa yang mencari mangsa. Kualiti iman dalam dirinya dapat kita ketahui melalui sabda Baginda Nabi S.A.W, “Sesungguhnya setiap umat mempunyai orang kepercayaan, dan orang kepercayaan umat ini adalah Abu Ubaidah bin al-Jarrah.” - Riwayat al-Tirmizi

Abdullah bin ‘Umar pernah menjelaskan perwatakan Abu Ubaidah ini, “Tiga lelaki Quraish yang paling berseri wajahnya, paling baik akhlaknya, dan paling teguh sifat malunya; Jika mereka berkata kepadamu, mereka tidak berdusta. Jika kamu berkata kepada mereka, mereka tidak akan mendustakannya. Mereka adalah Abu Bakr, Uthman bin ‘Affan dan Abu Ubaidah bin al-Jarrah.”

Manakala diriwayatkan yang dinayatakan oleh Saidatuna Aishah R.A.H, beliau berkata, “Rasulullah S.A.W pernah ditanya, Siapa yang engkau cintai (dari golongan laki-laki)?”

Baginda menjawab, “Abu Bakar.”

Lalu ditanyakan kepada Baginda lagi, “Kemudian siapa?”

Baginda menjawab, “Abu Ubaidah bin al-Jarrah.” - riwayat al-Tirmizi dan Ibnu Majah. Dalam riwayat lain mengatakan bahawa Umar al Khattab.

Abu Ubaidah bin al-Jarrah dilahirkan di Makkah, di dalam sebuah rumah keluarga suku Quraish yang dihormati dan disegani oleh pemuka kabilah masyarakat Arab. Meskipun demikian, Abu Ubaidah juga tergolong di dalam golongan yang paling awal memeluk Islam, agama yang menjadi ancaman kepada masyarakat Arab jahiliyyah ketika itu. Abu Ubaidah memeluk Islam sehari selepas pengislaman Abu Bakar dan ini adalah hasil daripada dakwah Abu Bakar kepada Abu Ubaidah.

Pengislaman Abu Ubaidah disaksikan Abdul Rahman bin ‘Auf, Uthman bin Maz’un dan al-Arqam bin Abi al-Arqam yang telah mengucapkan syahadah di hadapan Rasulullah S.A.W. Maka, ini bermakna Abu Ubaidah adalah golongan yang bersama Rasulullah daripada awal hingga akhir perjuangan mereka di Makkah. Seperti mana yang kita ketahui, pada waktu itu mereka ditimpa pelbagai seksaan disebabkan ajaran yang dibawa oleh Baginda Nabi.

Kehidupan Abu Ubaidah tidak jauh berbeza dengan kebanyakan sahabat lainnya, diisi dengan perjuangan menegakkan Islam. Ketika Baginda Rasulullah mengizinkan umat Islam berhijrah ke Habsyah, beliau turut serta berhijrah ke sana bersama rombongan Muslim yang lain di saat gelombang kedua kekejaman musyrikin Quraish demi menyelamatkan aqidahnya.

Walaupun Abu Ubaidah menghadapi pelbagai dugaan di Makkah, namun boleh dikatakan dugaan paling mencabar yang dihadapinya adalah ketika perang Badar di mana dugaan ini benar-benar melampaui jangkaan dan khayalan. Ketika peperangan itu, Abu Ubaidah menyerang musuh-musuh dengan begitu hebat sekali dengan perwatakan pahlawan mencari syahid dan tidak takutkan mati. Semangat kepahlawanan beliau telah menggerunkan tentera Musyrikin sehingga mereka berwaspada dan cuba mengelak daripada bertempur dengan Abu Ubaidah.

Dalam pada jumlah tentera Quraish yang ramai itu, ada seorang sahaja yang benar-benar ingin bertempur dan mengekang semangat kepahlawanan Abu Ubaidah itu. Keadaan ini menyebabkan Abu Ubaidah cuba mengelak daripada bertempur dengan lelaki tersebut. Setiap serangan oleh lelaki itu, Abu Ubaidah mengelak dengan segera. Lelaki itu tidak berputus asa dan dia menyekat kemaraan Abu Ubaidah dengan menghunuskan pedang ke arah Abu Ubaidah sehingga tiada pilihan lain lagi untuk beliau mengelak. Dalam keadaan terpaksa, dia menetak lelaki tersebut dan membuatkan badan lelaki itu tersungkur ke bumi. Lelaki yang jatuh menyembah bumi itu adalah ‘Abdullah bin al-Jarrah, ayah kepada Abu Ubaidah.

Friday, November 28, 2014

Tulahan : Lima bulan berdakwah di bumi sendiri



Salam

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjePi43QvfBPren0bZPJRyUePfOP8_tDJzrefzk_3wPV560VOtbZZdu39lR-1K1lcV8suH0EY-q1hKb06GCt5kvIsfBy20E-QZbfDp5vSDaLcbVQ3nXb85x0EX1wOOY3bY116l14isOYKA/s320/doa+tangan.jpg


Dah lebih lima bulan penulis tak tinggal bersama isteri dan anak-anak. Jika dulu, penulis balik dua minggu sekali ke kawasan. Sekarang , dua minggu sekali penulis balik bertemu isteri dan anak-anak.

Yang tak faham dakwah, tak faham perjuangan, tak boleh terima tindakan penulis tinggalkan isteri dan anak-anak.

Yang faham pula anggap penulis pindah untuk lebih senang berjuang dengan jamaah kawasan. Mereka tidak tahu tujuan sebenar penulis pindah.

Memang bagi yang tak faham, penulis bagi alasan nak jaga ayah dan emak yang sudah menjangkau umur 80 tahun di kampung. Sesetengah mereka , ada yang buat fitnah adik beradik penulis yang lain tidak jaga ayah dan emak sebab itu penulis balik ke kampung.

Mereka salah, sebenarnya selama ini adik beradik penulislah yang banyak jaga ayah dan emak terutama kakak dan dua abang penulis yang tinggal dekat sekitar bandar di luar kampung.

Penulis rasa jasa mereka kepada ayah dan emak lebih daripada penulis yang selalu berjauhan sehingga beberapa tahun di luar negara.

Benar, alasan hendak tinggal bersama ayah emak merupakan antara alasannya tapi alasan utamanya adalah kerana mahu berdakwah supaya mereka yang selama ini tidak sujud kepada Allah agar sujud kepada Allah.

Penulis mahu laksanakan tanggungjawab berdakwah mengajak orang kampung penulis yang tidak solat supaya solat, penulis mahu makmurkan semula surau kampung penulis dengan solat jamaah.

Penulis bersyukur ahli keluarga penulis kekal dengan solat. Keluarga orang kampung yang lain termasuk keluarga orang jamaah ramai yang tidak solat , malah kalau ada yang solat , solat mereka tidak penuh.

Jika solat waktu tak penuh, boleh bayang hanya beberapa orang sahaja yang solat Jumaat. Itupun berselang minggu. Pulak tu solat Jumaat di masjid kampung sebelah.

Bukan penulis tidak cuba berdakwah sebelum ini, penulis dan abang penulis pernah cuba 15 tahun lalu tapi ada halangan dari orang Ubn yang berpaut kepada seorang Imam tua di kampung.

Walaupun Imam tua ini bermasalah, orang Ubn tidak kisah asal boleh halang penulis jadi imam di kampung. Selepas itu, penulis tinggal jauh dari kampung.

Balik pun sekali sekala, tapi penulis tak tinggal jamaah di kampung. Bila masa dekat raya, penulis salurkan bantuan kepada orang kampung susah atas nama jamaah. Bila masa pilihanraya, penulis bagi bendera dan poster untuk orang jamaah pasang di kampung.

Sejak pertengahan bulan enam penulis pindah ke rumah orang tua penulis di kampung. Kebetulan pula Imam tua harapan orang Ubn baru saha meninggal dunia. Orang Ubn terkejut bila tengok penulis ke surau semasa kuliah seorang ustaz Ubn.

Saturday, August 23, 2014

Tulahan : Yang kita ada kuasa, buat la sunguh-sungguh



Salam,

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiTQKxESeXtJL4EB4b1isyDeu3geiBWCluB2mt8TwPys9mfG3a-bWrcTpqedsgNRn8cgMHML98VQ0zpgeBShKWCyoVwkyylxrnYYobxgtnRmFcldW7VfO6QxBt8vLJSPt4QtFTJXrEMIcM/s1600/IMG_0016.JPG

Sudah lama tak menulis , banyak isu yang dah berlaku penulis tak ulas. Kadang-kadang terasa nak menulis juga mahu bagi pandangan sendiri. Bila tengok banyak sangat yang tak berkenaan bagi pandangan , penulis tak mahu serabutkan lagi.

Bila berlaku isu MB Selangor , penulis akur dengan arahan SU Agong supaya pimpinan dan ahli tidak buat kenyataan selain yang berauthoriti.

Ramai pimpinan dan ahli yang akur dengan arahan ini, tapi ramai juga yang tak ambil kisah seolah-olah arahan SU Agong bukan arahan wajib.

Macam mana ahli nak ikut arahan bila ada beberapa orang AJK Pusat yang hari-hari keluar kenyataan melalui facebook salahkan pimpinan parti kawan, salahkan sesama pimpinan. Lagak macam hero mempertahankan Presiden tapi tak sedar tindakan mereka menjatuhkan reputasi Presiden di mata umum.

Sedang Ketua Penerangan pun diam akur arahan, tapi ada AJK Pusat yang dah beraksi macam ’Ketua Penerangan’. Hebat bercakap pasal wala’, thiqah kepada pengikut tapi diri sendiri tak wala’ kepada arahan. Tak tahu la wala’ ni tak wajib kepada orang tertentu.

Ada pemimpin di sebuah negeri , punya nak londehkan pimpinan parti kawan sanggup bongkar kes balak, khazanah negeri yang diberi kepada pimpinan parti kawan. Konon nak malukan, nak kata ”padan muka hampa” tapi tak sedar tindakannya telah membuka aib pemerintahan parti sendiri.

Umno boleh senyum ada bukti parti lawan memerintah tak telus, SPRM pun dah buka fail siasatan. PRU 14 nanti, Umno akan kempen ” tuduh Umno rasuah, tapi depa lagi teruk” . Nak marah apa , Umno dah ada bukti, sendiri yang dedah.

Monday, June 2, 2014

10 strategi kemenangan Sultan Muhammad Al-Fatih

Sultan Muhammad Al-Fatih
29 Mei 2012, genaplah 559 tahun pembukaan Kota Konstantinopel di tangan sultan ketujuh kerajaan Turki Osmaniah, Muhammad bin Murad Al-Fatih.

Kejayaan umat Islam pada tahun 1453 ini sangatlah besar maknanya. Ia berlaku selepas hampir 200 tahun umat Islam meratapi pembantaian bangsa ganas Tartar ke atas Baghdad, ibu kota Khilafah Islam Abbasiah.

Profesor Halil Inalchik dari Turki menyatakan kejayaan menamatkan riwayat Empayar Rom Byzantin ini hadir selepas 12 percubaan dilakukan umat Islam terdahulu, untuk menawan kota itu menemui kegagalan.

Siapa sangka sebuah bangsa yang jauh daripada Rasulullah S.A.W sama ada dari segi zamannya mahupun jasadnya di Madinah, namun akhirnya merekalah yang merealisasikan ramalan Rasulullah S.A.W.
Tiada yang mustahil bagi mana-mana bangsa untuk memerintah dunia apabila mereka berpegang teguh dengan nilai-nilai Islam sebagai cara hidup.

Secara ringkas, saya rumuskan 10 strategi kemenangan Sultan Muhammad Al-Fatih sebagaimana dianalisis para sejarawan terkemuka seperti Profesor Halil Inalchik, Profesor Maksudoglu, Profesor Ilber Ortayli dan Shekh Ali Muhammad As-Sollabi.

Kesemua strategi ini dihasilkan Sultan Muhammad sebaik sahaja beliau dibaiahkan sebagai Sultan Osmaniah pada tahun 1451 Masihi.

Tiga Fakta Kejayaan Sultan Muhammad Al-Fatih

Sebelum itu, ada 3 fakta penting yang mesti diambilkira sebelum kita membincangkan faktor-faktor strategik kejayaan Sultan Muhammad Al-Fatih:

1 – Empayar Rom yang Berbeza
Empayar Rom Byzantin ketika misi Abu Ayyub Al-Ansari dan bangsa Arab tidak seluas empayar Rom Byzantin ketika misi bangsa Turki dan Sultan Muhammad.

Empayar Rom

Terima kasih kepada generasi sebelum Sultan Muhammad yang bertanggungjawab menyempitkan kuasa Kristian Orthodoks itu, sehingga ia menjadi sebuah kerajaan yang kerdil dan terpinggir sehingga memudahkan Sultan Muhammad untuk memberikan fokus sepenuhnya hanya kepada Konstantinopel.

2 – Baginda Mewarisi Takhta
Sultan Muhammad mewarisi takhta kerajaan Osmaniah yang telah stabil tanpa perpecahan dalam istana, kaya sehingga mampu menaikkan gaji tentera,  kental semangat jihad hasil dari kegigihan usaha ayahnya mendatangkan para ulama terbaik dari seluruh dunia untuk berada di Edirne.

3 – Pendidikan Teratur dan Seimbang
Sultan Muhammad melalui proses pendidikan yang kemas dan teratur, kurikulum yang seimbang dan menyeluruh mencakupi pendidikan spiritual dan intelektual, serta hubungannya yang sangat erat dengan Syekh Aq Syamsuddin, Mullah Qurani dan beberapa ulama tersohor yang lain.

Sekiranya Sultan Muhammad menaiki takhta pada usia 19 tahun itu tanpa empayar Byzantin yang sudah disempitkan, tanpa kerajaan yang stabil kedudukan politik dan ekonominya, tanpa pula wujud pendidikan yang seimbang ke atas beliau sendiri, belum tentu kemenangan ke atas Konstantinopel akan memihak kepada beliau.

10 Strategi Kemenangan Sultan Muhammad Al-Fatih

Berikut 10 strategi mencakupi aspek dalaman dan aspek luaran dihasilkan Sultan Muhammad Al-Fatih selepas beliau mengamati sedalam-dalamnya punca-punca kegagalan percubaan terdahulu.

Muhammad Al-Fatih dan Tentera Islam

1 – Pengaruh yang Berpengaruh
Memastikan sokongan dan kesatuan sepenuhnya umat Islam terhadap hasrat Sultan Muhammad membuka Konstantinopel melalui peranan Chandarli Halil Pasya, ahli politik paling berpengaruh ke atas institusi tentera Janissaries dan Syekh Aq Syamsuddin, ulama paling berpengaruh di kalangan rakyat Turki.

Friday, April 25, 2014

Kisah biawak padang pasir yang berkata-kata


Diriwayatkan oleh Ibn Kathir dalam kitab Al-Bidayah Wan-Nihayah bahawa al-Baihaqi menceritakan daripada Abu Mansur Ahmad bin Ali Ad-Damghaniy dari daerah Namin di Baihaq,dalam sebuah kisah yang disampaikan daripada Umar ra.

"Rasulullah SAW sedang berjalan bersama dengan sekumpulan para sahabat,tiba-tiba datang seorang Arab Badwi daripada Bani Sulaim ke hadapan Rasulullah. Beliau membawa bersamanya seekor biawak padang pasir (dhab) yang ditangkapnya dan bercadang untuk membakar haiwan itu untuk dimakan.

Melihat ramai yang berjalan itu,beliau tertarik untuk mendekati dan bertanya siapakah gerangan yang sedang mereka iringi. Apabila diberitahu bahawa mereka sedang mengiringi Nabi maka dia terus mendekati Nabi lantas berkata "Demi tuhan Lata dan Uzza, tiadalah sesuatu yang terdapat di alam ini yang lebih kubenci daripadamu wahai Muhammad! Kalaulah tidak kerana kaumku memanggilku dengan panggilan yang tergesa-gesa, tentulah aku sudah memenggal kepalamu lalu aku dapat menggembirakan hatiku dan hati semua manusia yang berkulit hitam,putih dan merah serta selainnya.!”

Umar Al-Khattab menjadi marah, lalu bangkit dan berkata “Wahai Nabi! Biarlah saya mengakhiri hidupnya!”

Nabi SAW tenang menjawab permintaan Umar : “Wahai Umar! Tidakkah negkau tahu bahawa orang yang lemah lembut itu hampir diangkat menjadi Nabi?”

Nabi kemudiannya berkata kepada Arab Badwi itu “Apa yang menyebabkan engkau berkata demikian? Sepatutnya engkau menghormatiku dalam perhimpunan bersama sahabatku!”

Arab Badwi tersebut tidak mengalah bahkan sebaliknya berkata “Demi tuhan Lata dan Uzza! Aku takkan beriman kepadamu hai Muhammad hinggalah biawak ini beriman kepadamu,” katanya sambil mengeluarkan biawak itu lalu melemparkannya ke hadapan Nabi SAW.

Thursday, April 10, 2014

Keghairahan menjadi Selebriti Agamawan



 
Alhamdulillah, Allah menjadikan proses melarikan diri daripada lensa itu mudah buat saya. Dia yang memudahkan. Mungkin kerana saya sendiri, juga masih kelam-kelam di pinggiran disimbah cahaya studio dan gemerlapan pentas. Belum jadi bintang. Belum jadi purnama. Keberagamaan hari ini amat membingungkan.
Bagi mahasiswa dan mahasiswi sarjana muda Pengajian Islam semasa, jauhkanlah diri daripada menjadi selebriti sebelum habis mengaji. Jangan sekali-kali mencita-citakannya. Lebih baik, hindari lensa, hindari publisiti sebelum usia mencecah 30′an. Sibukkan diri dengan mengaji.

Menjadi selebriti itu bererti, di alam realiti pendapatmu dinilai berdasarkan populariti. Jarang kerana hujah dan ilmu. Maka, kukuhkan dulu ilmu dan pengalaman, sebelum engkau menyerah leher kepada kehidupan yang berisiko tinggi itu. 

Hakikat menjadi selebriti agamawan, kesilapanmu dipertahankan peminat, kebenaranmu dicemburui lawan. Selamatkah dirimu, tanpa ilmu yang jitu?

Justeru, dalam banyak keadaan, rebutlah kelebihan menjadi insan bertaqwa yang tidak dikenali. Viral, trend, populariti, ia adalah ujian yg berat. Mengapa engkau dengan sengaja menempa susah? Apatah lagi kesusahannya adalah beban yang jauh dari berbaloi.

Setiap kali berpendapat, engkau boleh melapikkan ‘fatwa’mu dengan permohonan maaf dan meminta nasihat jua teguran. Tetapi agama mengkehendaki kita tawadhu’ dengan ilmu mendahului tawadhu’ dengan mad’u. Tawadhu’ dengan ilmu bererti kita membataskan diri daripada berkata-kata pada perkara yang kita tiada pengetahuan mengenainya.

Friday, March 21, 2014

Saad bin Abi Waqas , penyebar Islam di China

                                                                                                                                                        

Saad bin Abi Waqas dikenal sebagai penyebar Islam di Cina. Lahir dan besar di kota Makkah, ia dikenal sebagai pemuda yang serius dan cerdas. Postur tubuhnya digambarkan tidak terlalu tinggi, namun tegap dengan potongan rambut pendek. Orang-orang selalu membandingkannya dengan “singa muda”.
Ia berasal dari keluarga bangsawan yang kaya raya dan sangat disayangi kedua orangtuanya, terutama ibunya. Meskipun berasal dari Makkah, ia sangat benci pada agamanya dan cara hidup yang dianuti masyarakatnya (jahiliyah). Ia membenci upacara penyembahan berhala yang menjadi budaya di Makkah saat itu.

Suatu hari dia didatangi Abu Bakar yang dikenal sebagai orang yang ramah. Ia mengajak Saad menemui Muhammad di sebuah bukit dekat Makkah. Pertemuan itu amat berkesan di jiwa Saad yang ketika itu baru berusia 20 tahun.

Saad segera menerima undangan Nabi Muhammad Saw untuk menjadi penganut Islam. Saad kemudian menjadi salah satu sahabat yang pertama masuk Islam. 

Saad sendiri secara tidak langsung memiliki hubungan kekerabatan dengan Rasulullah Saw. Ibunda Rasul, Aminah binti Wahhab, berasal dari suku yang sama dengan Saad, yaitu dari Bani Zuhrah. Karena itu, Saad juga sering disebut sebagai Saad dari Zuhrah untuk membedakannya dengan Saad-Saad yang lain.

Keislaman Saad mendapat tentangan keras terutama dari keluarga dan anggota sukunya. Ibunya bahkan mengancam akan bunuh diri. Selama beberapa hari, ibunya menolak makan dan minum sehingga kurus dan lemah. 

Meski dibujuk dan dibawakan makanan, namun ibunya tetap menolak dan hanya bersedia makan jika Saad kembali ke agama lamanya. 

Namun, Saad berkata, bahwa meski ia memiliki kecintaan luar biasa kepada ibunya, namun kecintaannya pada Allah Swt dan Rasulullah Saw jauh lebih besar lagi.

Mendengar keteguhan hati Saad, ibu Saad akhirnya menyerah dan makan kembali. Fakta ini memberikan bukti kekuatan dan keteguhan iman Saad bin Abi Waqqas. 

Di masa-masa awal sejarah Islam, kaum Muslim mengasingkan diri ke bukit jika hendak menunaikan shalat. Kaum Quraisy selalu menghalangi mereka.

Saat tengah shalat, sekelompok kaum Quraisy mengganggu dengan saling melemparkan ucapan kasar. Karena kesal dan tidak tahan, Saad bin Abi Waqqas memukul salah seorang orang Quraisy dengan tulang unta sehingga melukainya. Ini menjadi darah pertama yang tumpah akibat konflik antara umat Islam dengan orang kafir.

Konflik makin hebat dan menjadi batu ujian keimanan dan kesabaran umat Islam. Setelah peristiwa itu, Rasulullah meminta para sahabat agar lebih tenang dan bersabar menghadapi orang Quraisy (QS Al-Muzammil: 10). 

Friday, March 14, 2014

Tulahan : Syioqnya Liqa'



Salam,



Bila nak menulis berkenaan tarbiyah, penulis teringat zaman berjuang di kampus. Ada sahabat jamaah kampus bercerita tentang seorang mad’u yang baru berasal dari Sarawak. Pagi-pagi selepas subuh datang ketuk bilik sahabat. 

Mad’u tu cakap “ minta maaf , kita’ tak boleh pergi LOQI “ , sahabat garu kepala tak faham apa dia LOQI. Bila sahabat tanya semula, mad’u tadi tunjuk surat jemputan pergi Liqa’tapi disebutnya LOQI. 

Liqa’ adalah program yang dah lama dilaksana di kampus. Kami panggil pimpinan jamaah datang ke lokasi luar kampus untuk bagi pengisian dalaman. Semasa penulis di kampus, pimpinan yang kerap bagi pengisian adalah Ust. Hashim Jasin dan Ust. Shauqi Ibrahim .

Bila mula berjuang di kawasan penulis, pemuda kawasan amanahkan penulis pegang lujnah tarbiyah walaupun penulis bukan ustaz kerana tak ada ustaz yang berani pegang jawatan dalam parti. Penulis atur pengisian dalaman tapi penulis tak panggil liqa’ kerana tak ramai di kawasan yang tahu apa itu program liqa’. 

Penulis letak program pengisian ini dengan nama kuliah haraki , kadang-kadang tarbiyah haraki. Sebulan , penulis atur tiga kuliah haraki di markas kawasan yang masa tu jadi pejabat ahli parlimen , sebuah surau yang sekarang dikenali surau mujahideen dan di sebuah markas cawangan. Penulis juga atur kuliah yang disampaikan oleh ustaz  haraki jamaah di tiga buah surau dan sebuah masjid.

Pada masa itu, kuliah di surau mujahideen hanya tiga kali sebulan. Memadangkan surau ini diurus oleh sahabat yang sekarang pegang Ketua Penerangan kawasan, penulis bincang dengannya untuk aktifkan surau ini.

Mula-mula penulis panggil beberapa orang ustaz untuk buat kuliah di surau ini disamping kuliah sedia ada, kemudian penulis bantu sahabat tadi atur tazkirah Ramadan di surau berkenaan.  Penulis hanya dapat bantu setahun kerana terpaksa berpindah ke tempat penulis sekarang. 

Alhamdulillah, sahabat  ini telah berjaya jadikan surau ini aktif dan dikenali. Surau ini sekarang ini hampir setiap malam ada kuliah dan menjadi tumpuan umat Islam semasa Ramadan kerana setiap malam disajikan tazkirah.

Selepas penulis pindah semula ke kawasan penulis dan dilantik jadi SU kawasan, penulis atur liqa’ di kawasan untuk bantu pengerusi lujnah tarbiyah kawasan. Setiap bulan, penulis akan jemput pimpinan jadi naqib dan urus persiapan liqa’ kawasan sehinggalah berpindah semula.

Bila di luar negeri , bila jamaah masih belum ada tanzim, penulis latih adik-adik kampus dengan pengisian tarbiyah melalui program usrah dan halaqah ( sama macam liqa’). Sehinggalah tanzim dibentuk program tarbiyah menjadi tonggak aktiviti jamaah.

Walaupun tiada di kawasan, penulis tetap ikuti program tarbiyah . Setiap minggu ada usrah di cawangan taman penulis tinggal. Bagi penulis ahli jamaah tidak boleh lari dari program tarbiyah bagi menghayati fikrah perjuangan , bersungguh-sungguh melaksanakan kerja jamaah sebelum berserah diri kepada Allah.

Balik ke kawasan minggu lepas, ada sahabat bagi tahu program Liqa’ Fikri anjuran Lujnah Tarbiyah Negeri ramai yang datang. Katanya, sehingga tak cukup kerusi kerana terlalu ramai yang hadir mendengar pengisian naqib jemputan.

Penulis kata, baguslah jika begitu. Penulis bagi tahu bahawa penulis pun tahu kerana dalam facebook kerap kali selepas liqa’ , akan ada dipostkan gambar peserta liqa’ yang duduk atas lantai kerana kerusi tak cukup.

Tapi sahabat bagi tahu, yang ramai bukan pun AJK harian kawasan. Yang meramaikan adalah ahli biasa sehingga pelajar tahfiz pun datang sebagai peserta. Jika hanya AJK harian kawasan yang datang, cukup kerusi yang disediakan.

Penulis bagi tahu, jika begitu tak tercapailah sasaran peserta liqa’ yang diwajibkan kepada AJK harian kawasan. Sebaliknya, ahli biasa pun boleh datang, malah mungkin ada yang masih baru atau yang belum jadi ahli pun boleh datang.

1 Usrah 1 Cawangan

 

Usrah merupakan satu nizam yang penting di dalam tarbiah PAS. Selain daripada usrah, ialah tamrin, liqa' al-Fikri, Majlis Ilmu, Daurah Tadribiah, Nadwah, Rehlah, Mukhayam, Qiamullail, Riadah. 

Kesemua program ini mesti digarap oleh semua ahli PAS supaya tidaklah mereka menyertai PAS hanya dari segi isi borang sahaja, sedangkan pemikiran dan tingkah laku tidak berubah. Perkara ini tidak sepatutnya berlaku. Biarlah apabila menjadi ahli PAS, dia perlu berubah dalam semua perkara, walau pun memakan masa yang lama.

Usrah yang berasal dari perkataan Arab yang membawa maksud keluarga adalah merupakan satu medan yakni ahlinya bersama menjalani satu proses pembentukan yang dibina di atas semangat al-ukhuwwah al-Islamiyah.

Usrah mesti diwujudkan di dalam setiap cawangan untuk memastikan PAS dapat memenuhi ciri-ciri Gerakan Islam dan Gerakan Politik. Ini adalah satu kelainan dengan jamaah lain kerana PAS juga merupakan gerakan politik, dua perkara ini mesti diseimbangkan.

Setiap cawangan PAS mesti menjalankan aktiviti Usrah, ia boleh dilakukan rumah ahli PAS secara bergilir. Buat permulaan laksanakan sebulan sekali. Kenapa buat di rumah ahli tidak di markaz? Jawapannya supaya program usrah dan ziarah boleh disekalikan. 


Maklumlah semua kalangan ahli PAS sentiasa sibuk, tidak ada masa untuk ziarah menziarahi antara satu sama lain. Apabila usrah dibuat di rumah setiap ahli, maka secara tidak langsung program ziarah berjalan secara serentak. 

Tujuannya supaya kita dapat memerhati suasana rumah ahli PAS. Kadang-kadang ahli PAS yang kita temui di markaz tidak sama dengan hakikat yang sebenar. 

Ada kalangan ahli PAS yang cukup dhaif, tetapi mempunyai semangat dan jiwa yang kental. Wajahnya tidak menunjukkan beliau seorang yang susah, sentiasa ceria dalam hidup. Tidak pernah ponteng program parti. Tidak pernah mengeluh apabila diberi arahan. 

Thursday, January 30, 2014

Tulahan : Dana kebajikan, keluarkan jangan disekat

Salam,


Balik dari luar negara, penulis dapat rasa perbezaan yang cukup ketara harga barang dalam negara terutama barang keperluan. Hanya beza 2 tahun lebih , harga barang memang mencongak naik . Duit RM 100 jika dulu boleh muat sebakul barang, kini tinggal separuh.


Siapa yang tak terasa dengan kenaikan ini? Tak kiralah dia ahli parti apa pun pasti akan terasa. Kecualilah gajinya besar gred DG 51 hingga  pangkat JUSA dalam kerajaan.

Tapi jika sekadar pegawai kerajaan biasa, gaji memang cukup-cukup, kadang-kadang tak cukup untuk menampung keperluan, tambah-tambah jika tinggal di bandar.

Sesetengah sindiran kita dengar, orang kampung, orang felda tak kisah harga barang naik sebab dah kaya-kaya, sebab tu majoriti mereka menyokong BN walaupun PR janji turun harga barang dalam manifesto.

Yang tua-tua pangkat tok wan dan nenek mungkin tak terasa sebab makan dah tak banyak, tak dak sangat cari pucuk paku ka, ulam pegaga ka buat sayur . Tapi yang ada anak ramai, tak kan nak makan pucuk paku hari-hari.

Anak-anak sekolah semua nak pakai duit, bukan boleh lepas  hanya beli pakaian seragam. Nak kena beli dan bayar macam-macam buku , buku PBS, derma PIBG, derma sukan, derma majalah dan macam-macam derma dok ada ( Tak boleh sebut yuran sebab kerajaan dah umum tak ada yuran sekolah).

Itu tak campur, belanja anak ke sekolah hari-hari. Paling sikit RM 3.00, tapi la nasi lemak pun dah berapa harga? Seorang kampung yang penulis jumpa bagi tahu, terima duit kerajaan RM 100 tapi dah keluar untuk derma-derma sekolah dah lebih RM 200.

Tak salah kat sekolah juga, sekolah mana dapat peruntukan beli buku PBS, sekolah mana dapat peruntukan kertas periksa. Ada peruntukan yang kerajaan dah potong. Jadi tak dapat tidak, ibu bapa la sumber dermanya.

Sekarang, penyokong tegar BN mungkin masih bertahan makan kangkung kerana kerajaan dah janji nak bagi  BR1M . Najib dah bagi tahu dengan BR1M tu , dapat tangung kehidupan selama setahun. Itu sindir kita, tapi sebenarnya rata-rata penyokong tegar BN ini adalah mereka yang kehidupan mereka dhaïf, susah dan mudah diperdaya dengan umpan kewangan.

Bagi mereka, pembangkang tak bagi apa-apa, tapi BN ada juga bagi BR1M di kala mereka susah. Sampai bila penyokong tegar ini dapat bertahan menyanjung BN ? Selagi ada umpan sekali sekala yang dilontar oleh pemimpin mereka melalui dana kerajaan.

Namun percayalah, yang atas pagar sekarang ramai yang mengeluh kesal memberi undi pada BN. Hanya terumpan dengan propaganda perkauman dan agama yang ditiup saban hari, mereka terpedaya untuk beri undi. Hari ini, ramai yang dah menyesal, ramai yang maki-maki, ada yang dah sampai tahap tak boleh pandang muka Najib dalam TV.

Sunday, December 22, 2013

Tulahan : Antara parit dan tanjung



Salam,


Bulan sudah penulis ada bersembang dengan Adun kawasan penulis. Penulis beritahunya bahawa dia kira beruntung jadi Adun di kawasan penulis yang ramai ahli jamaah. Selepas jadi wakil rakyat, dalam masa 3 bulan pejabat tak ramai yang datang macam tempat lain.

Penulis kemudian cerita kepadanya tentang seorang Adun jamaah di Kuantan yang sampai sekarang, tiap-tiap hari mesti ada yang datang ke pejabat Adun berkenaan minta bantuan. Kawasan Adun berkenaan tak macam di kawasan penulis, kerana ramai orang keris yang susah dan melarat.

Orang-orang keris ni dah anggap wakil rakyat tempat minta bantuan macam kerajaan. Mereka tak fikir dah bahawa wakil rakyat pembangkang tak dapat peruntukan, yang mereka tahu minta dan minta. Penulis bukan cerita bohong tapi, penulis dengar sendiri kuliah Adun ini dan baca buku nukilan Adun ini.

Penulis bagi tahu Adun kawasan penulis, dana yang disumbang kepada fakir miskin dan anak yatim di kawasan penulis setiap kali Ramadan hampir RM 100 ribu untuk satu parlimen. Namun, Adun ini cari dana lebih RM 200 ribu untuk satu DUN semasa Ramadan lepas.

Macam-macam ujian Adun ini hadapi sejak mula jadi Adun sampai sekarang. Mula jadi Adun berlaku ribut, berpuluh buah rumah rosak dan hilang bumbung. Jika di kawasan penulis, jamaah dan wakil rakat hanya mampu bagi sedikit sumbangan kepada mangsa tapi Adun ini sanggup berusaha cari dana beratus ribu untuk baiki hampir semua rumah yang kena ribut.

Ramai akan bertanya, macam mana Adun ini mudah mendapat dana sumbangan luar? Kerana barakah sumbangan orang ramai yang diberi kepadanya, tidak disimpan lama-lama. Sebaliknya , diserah kepada yang berhak ke atas sumbangan itu. Ibarat makanan yang kita makan perlu dikeluarkan untuk masuk makanan lain. Bacalah buku nukilannya kalau nak tahu.

Wednesday, November 20, 2013

Tulahan : Pemilihan Timbalan Presiden - Mat Sabu difitnah, Nik Amar terima kesan




Salam,

Muktamar PAS Pusat tinggal beberapa hari lagi, cuma jawatan Timbalan Presiden penulis tidak buat jangkaan pemenang bagi jawatan ini. 

Sebelum mesyuarat agung kawasan bermula, kempen untuk jawatan Timbalan Presiden PAS sudah bermula. Serangan yang diterima penyandang jawatan Haji Muhamad Sabu terlalu hebat sehinggakan beliau membuat kenyataan bahawa kempen untuk pemilihan kali ini adalah paling buruk.

Jika sesiapa pun yang duduk ditempat Haji Muhamad Sabu akan membuat kenyataan yang sama. Bayangkan, tokoh PAS yang disegani diserang di facebook, blog dan beberapa program anjuran organisasi dalam parti.

Serangan semakin hebat apabila berlaku krisis di Syria yang melibatkan pihak Bashar Asad yang menganut Syiah dengan majoriti rakyat yang sunni. 

Dalam masa seluruh negara memarahi Bashar yang membunuh rakyatnya, dalam masa yang sama Haji Muhamad Sabu diserang bertalu-talu sebagai penganut Syiah .

Walaupun sebenarnya tuduhan sebagai penganut Syiah terhadap Haji Muhamad Sabu sudah lama berlaku tapi kesempatan semasa krisis di Syria digunakan sepenuhnya oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dalam parti.

Tujuannya, untuk memperlihatkan bahawa Haji Muhamad Sabu tidak layak di jawatan Timbalan Presiden kerana menganut Syiah. Serangan fitnah ini berterusan berlaku sehingga di musim pencalonan jawatan dalam Mesyuarat Agung PAS kawasan . 

Tidak ramai pemimpin dan perwakilan PAS kawasan yang berani mencadangkan Haji Muhamad Sabu  sebagai calon Timbalan Presiden dalam Mesyuarat Agung PAS Kawasan ataupun dalam mesyuarat jawatankuasa PAS Kawasan. 

Kenapa tidak berani? Kerana terpengaruh dengan kempen jahat terhadap Haji Muhamad Sabu dan ada yang tidak berani kerana takut dituduh penyokong atau bersimpati dengan Syiah apabila mencalonkan Haji Muhamad Sabu.

Pun begitu ada kawasan yang mempunyai pemimpin kawasan yang rapat dan mengenali susuk Haji Muhamad Sabu tetap mencalonkan pemimpin PAS itu terutama di Wilayah. Kebanyakan kawasan lain , mencalonkan Dato’ Tuan Ibrahim dan Dato’ Husam sebagai calon Timbalan Presiden.

Ramai pada mulanya beranggapan , jika Haji Muhamad Sabu tidak dipilih Dato’ Tuan Ibrahim atau Dato’ Husam adalah calon terbaik untuk jawatan berkenaan.

Namun,penolakan bertanding jawatan Timbalan Presiden oleh Dato’ Tuan Ibrahim dan Dato’ Husam mencerahkan kembali peluang Haji Muhamad Sabu.
Dato’ Husam sebelum itu dalam satu wacana membuat kenyataan bahawa tidak ada sebab beliau menentang penyandang jawatan Timbalan Presiden.

Jika perwakilan kawasan dulunya sudah menetapkan pendirian akan mengundi Dato’ Tuan Ibrahim atau Dato’ Husam. Apabila keduanya menolak, majoriti perwakilan ini akan kembali mengundi Haji Muhamad Sabu kerana mereka bukan menolak Haji Muhamad Sabu cuma bagi mereka Dato’ Tuan Ibrahim atau Dato’ Husam lebih layak dari Haji Muhamad Sabu

Monday, November 18, 2013

Tulahan : Facebook penabur fitnah - calon disokong terpalit buruk



Salam,


 
siapa admin facebook ini? 


Semasa PRK Sungai Limau, penulis balik untuk pergi ke Sungai Limau. Bila sampai , ada sahabat bagi tahu , malam tu ada Liqa’ Fikri anjuran Lujnah Tarbiyah Negeri. Penulis tanya dia, bukankah kita sedang berperang, kenapa tak tangguh aje program tu. 

Sahabat bagi tahu, dia pun tak tahu tapi yang pasti Ajk harian wajib hadir. Penulis cakap kepadanya , membantu kempen di Sungai Limau itu patutnya lebih diutamakan. Petang tu, penulis pergi ke Sungai Limau sehingga malam. Ada yang diarah pergi ke Liqa’ Fikri, kerana program tarbiyah tu wajib.

Dua hari selepas itu, penulis bersama YDP, TYDP dan wakil rakyat sebelum ke Sungai Limau pergi dulu ke jemputan kenduri kahwin dalam kawasan. Sebelum keluar dari kenduri kahwin salah satu jemputan, bertembung dengan seorang AJK Kawasan yang baru sampai. 

Setelah bersalam dengan semua, AJK kawasan ni terus ke belakang kereta nak bagi tahu sesuatu kepada penulis. Penulis ingatkan dia nak sembang mengenai cawangan atau keahlian tapi dia nak sebut tak puas hati kerana dalam Liqa’ Fikri , salah seorang pembentang hentam ahli parlimen kawasan penulis.

Penulis tanya dia tahu mana, dia bagi tahu dengar dari seorang AJK kawasan baru dilantik yang pergi ke pergi ke Liqa’ Fikri. Dia pun AJK Kawasan yang baru dilantik. Penulis bagi tahu dia, sabar nanti PAS Kawasan akan ambil tindakan sewajarnya. 

Penulis juga bagi tahu, bukan salah Pesuruhjaya kerana yang anjur program Liqa’ Fikri adalah Lujnah Tarbiyah Negeri. Penulis tak mahu dia pandang serong kepada Pesuruhjaya yang baru jadi wakil rakyat di kawasan.

Penulis sebelum ini dah beberapa kali dengar rungutan AJK Kawasan ke Liqa’ Fikri yang setiap bulan pembentang yang dijemput menghentam beberapa AJK PAS Pusat. Yang terbaru ini lebih keras, siap sebut nama ahli parlimen kawasan penulis.

Bayangkan betapa terkejut dan terkelirunya AJK Kawasan penulis yang baru dilantik pergi ke Liqa ‘ Fikri nak dapat input tarbiyah, tapi didedahkan dengan tuduhan terhadap ahli parlimen kawasannya. 

Jika benar salah ahli parlimen kawasan penulis kenapa tak diadu kepada lembaga tatertib PAS Pusat, mengapa tidak diadu kepada Majlis Syura supaya Majlis Syura panggil ahli parlimen kawasan penulis. Ini tidak, dituduh dan dihukum dalam program lujnah tarbiyah tanpa diberi ruang beliau membela diri.

Habis keliru ahli PAS yang hadir terutama yang masih baru hadir ke Liqa’ Fikri. Selepas itu , tersebarlah kekeliruan yang dibangkitkan pembentang. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...