Thursday, December 15, 2011

Perjalanan panjang perempuan Yunani menemui jalan Islam

 Pelbagai pertanyaan muncul dalam benak Myrto, perempuan berasal dari Athen, Greece, beberapa minit setelah ia mengucapkan dua kalimat syahadat, sebagai syarat sahnya ia menjadi seorang muslim.

Myrto masuk Islam pada Ogos 2011. Itu ertinya ia benar-benar masih menjadi seorang mualaf. Walau ia masuk Islam atas kesedaran dan pilihannya sendiri, Myrto tidak boleh menghalang pertanyaan-pertanyaan yang muncul di kepalanya.

Apakah syahadat ini membuat saya menjadi seorang muslim? Apa sebenarnya muslim itu? Mudahkah menjadi seorang muslim? dan apa yang akan terjadi setelah saya menjadi seorang muslim? Bagaimana jika saya menyesali pilihan saya ini?

Itulah pertanyaan-pertanyaan yang mengganggu fikiran Myrto, beberapa minit setelah ia bersyahadat.

"Saya perlu waktu 9 tahun untuk meyakini bahawa Tuhan itu ada dan memilih agama Islam sebagai cara untuk menyembah-Nya," ungkap Myrto memulakan kisahnya memilih Islam sebagai agamanya


Ia mengaku telah melepasi masa-masa sangat berat dalam hidupnya. Ia mengalami trauma yang berat semasa masih berusia kanak-kanak sehingga masa remaja dan dewasa, yang membuatnya merasakan kekecewaan yang dalam hingga ia benar-benar menolak mempercayai bahawa Tuhan itu ada, menolak kehadiran Tuhan dalam hidupnya.

Myrto juga merasa tidak puas melihat perilaku para pendeta di Yunani. Tapi ketidakpuasan itu yang lalu mendorongnya untuk mulai membaca segala hal tentang agama.

"Merasa tersiksa, letih dan putus asa untuk mendapatkan semua jawapan atas pertanyaan-pertanyaan saya, awalnya saya mempunyai untuk membaca berbagai tulisan tentang agama, falsafah, dan sejarah. Saya fikir itu lebih baik daripada saya mencari jalan keluar dengan berjumpa tukang ramal, tukang baca kad ramalan, menghisap ganja atau menegok arak," ujar Myrto.

Sebagai perempuan yang dibesarkan dengan nilai-nilai tradisional keluarga Yunani kelas menengah, yang menjunjung tinggi nilai-nilai kejujuran, kebanggaan diri dan martabat, Myrto merasa tidak perlu menjadi sebahagian dari sebuah kelompok agama atau kelompok ahli falsafah untuk memuaskan keperluannya akan kehangatan dan kasih sayang.

"Saya sangat mencintai dan menghormati identiti kebudayaan Yunani yang mengalir dalam darah saya, dan saya tidak mahu meniru atau memalsukan identiti atau kebangsaan yang lain," kata Myrto.

Namun pengalaman hidupnya yang pahit, membuatnya mulai mempelajari agama. Yang pertama ia pelajari adalah ajaran Kristian Ortodoks, lalu beralih ke Judaisme, Budha dan terakhir agama Islam. Semasa mengenali dan mempelajari Islam, perlahan-lahan Myrto mulai menyakini adanya Tuhan.

"Keyakinan saya terus kuat seiring berjalannya waktu. Pada beberapa tahap tertentu, saya mulai mempersoalkan tentang konsep Triniti, sebuah konsep yang akhirnya saya temui jawapannya dalam agama Islam," kata Myrto.

Ia meneruskan, "Yang saya tahu, Islam adalah agama yang hampir dengan lingkaran wahyu Ilahi.


- Islam bererti damai dan Muslim bererti orang yang menyerahkan dirinya pada Tuhan dan hanya pada Tuhan, tanpa penyesalan atau mencari keuntungan peribadi. 

- 'Allah' bukan satu penemuan baru, itu hanya kata dalam bahasa Arab untuk menyebut Tuhan.

- Lambang bulan sabit bukanlah simbol mandi darah dan balas dendam, tetapi pengingat bahawa orang-orang muslim menghitung waktu berdasarkan bulan, bukan matahari."

Pada tahap pemikiran itu, Myrto merasa dirinya sebagai seorang penganut agama dan bukan seorang agnostik. Pada masa  itu, ia sempat berpindah ke England untuk meneruskan peganjian universitinya. 

Di negara itulah ia bertemu dengan orang-orang yang ramah dan baik, dan majoriti orang yang dijumpainya itu adalah muslim, hingga berkahwin dengan seorang lelaki muslim.

"Saya tidak tahu apakah semua itu petanda. Tapi setelah itu saya membaca lebih banyak lagi tentang Islam, dan menjadi lebih fokus pada Islam. Selain membaca, saya menonton filem-filem dokumenter, menghadiri ceramah agama Islam, mengunjungi muzeum-muzeum Islam dan ikut kursus belajar agama Islam," kata Myrto.

Lalu pertanyaan itu datang, apakah saya ingin menjadi sebahagian dari agama yang memiliki banyak penafsiran yang pelbagai pada isi kitab sucinya? 

Apakah saya maHu menjadi sebahagian dari komuniti agama minoriti di negara saya? dan sebaris pertanyaan lainnya yang membuat hatinya bimbang untuk memutuskan masuk Islam.

Pada suatu waktu, Myrto mengaku pernah kecewa, bukan pada agama Islamnya atau Al-Quran-nya, tapi pada penganut Islam-nya sendiri. Namun ia menyedari bahawa ia tidak boleh menyalahkan agama di mana ia menemukan jawapan atas semua pertanyaannya selama ini tentang Tuhan.

"Saya lalu memutuskan untuk memulai hidup sebagai seorang muslim untuk beberapa waktu lamanya, untuk melihat bagaimana rasanya dan melihat apakah hidup sebagai muslim itu berat," ujar Myrto.

Dari situlah ia mengetahui sendiri bahawa Islam bukan agama yang kaku, yang mengekang orang seperti dalam penjara. Islam mengajarkan umatnya untuk selalu berbuat kebaikan, menghindari perbuatan buruk, solat sebanyak yang boleh dilakukan, begitu pula dengan berpuasa, menunjukkan rasa cinta dan kasih sayang, meningkatkan kemampuan diri dengan belajar setiap hari, dan berusaha untuk menjadi yang terbaik setiap hari.

"Begitulah kehidupan seorang muslim, dan saya jadi yakin boleh hidup sebagai seorang muslim. Saya terus meninggalkan kebiasaan makan daging babi dan minum minuman beralkohol, dan saya mengenakan tudung," tambah Myrto.

"Akhirnya, setelah perjalanan yang panjang, saya membulatkan tekad untuk bersyahadat. Mengakui bahawa tidak ada tuhan selain Allah, dan bahawa Nabi Muhammad adalah utusan Allah," katanya.Eramuslim

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...