
Pada tahun ketujuh sebelum hijrah, ketika 
itu Rasulullah saw. sedang dalam kesusahan kerana tindakan kaum Qurasy yang 
menyakiti beliau dan para sahabat. Kesulitan dan kesusahan berdakwah 
menyebabkan beliau sentiasa perlu bersabar. 
Dalam suasana seperti itu,
 tiba-tiba terpercik cahaya memancar memberikan hiburan yang 
menggembirakan. Seorang pembawa berita memberitahu kepada beliau, “Ummu 
Aiman melahirkan seorang bayi laki-laki.” 
Wajah Rasulullah berseri-seri 
kerana gembira menyambut berita tersebut.
Siapakah bayi itu? Sehingga, kelahirannya dapat mengubati hati 
Rasulullah yang sedang duka, berubah menjadi gembira ? Itulah dia, 
Usamah bin Zaid.
Orang tua Usamah
Para sahabat tidak merasa aneh bila Rasulullah bersuka-cita dengan 
kelahiran bayi yang baru itu. Kerana, mereka mengetahui kedudukan kedua 
orang tuanya di sisi Rasulullah. 
Ibu bayi tersebut seorang wanita Habsyi
 yang diberkati, terkenal dengan panggilan “Ummu Aiman”. Sesungguhnya 
Ummu Aiman adalah bekas sahaya ibunda Rasulullah Aminah binti Wahab. 
Dialah yang mengasuh Rasulullah waktu kecil, selagi ibundanya masih 
hidup. Dia pulalah yang merawat sesudah ibunda wafat. Kerana itu, dalam 
kehidupan Rasulullah, beliau hampir tidak mengenal ibunda yang mulia, 
selain Ummu Aiman
Rasulullah menyayangi Ummu Aiman, sebagaimana layaknya sayangnya 
seroang anak kepada ibunya. Beliau sering berucap, “Ummu Aiman adalah 
ibuku satu-satunya sesudah ibunda yang mulia wafat, dan satu-satunya 
keluargaku yang masih ada.” Itulah ibu bayi yang beruntung ini.
Adapun bapanya adalah kesayangan ) Rasulullah, Zaid bin Haritsah. 
Rasulullah pernah mengangkat Zaid sebagai anak angkatnya sebelum ia 
memeluk Islam. 
Dia menjadi sahabat beliau dan tempat mempercayakan 
segala rahsia. Dia menjadi salah seorang anggota keluarga dalam rumah 
tangga beliau dan orang yang sangat dikasihi dalam Islam.
Kegembiraan Kaum Muslimin dan Sayangnya Rasulullah SAW kepada Usamah
Kaum muslimin turut bergembira dengan kelahiran Usamah bin Zaid, 
melebihi kegembiraan meraka atas kelahiran bayi-bayi lainnya. Hal itu 
boleh terjadi kerana tiap-tiap sesuatu yang disukai Rasulullah juga 
mereka sukai. 
Bila beliau bergembira mereka pun turut bergembira. Bayi 
yang sangat beruntung itu mereka panggil “Al-Hibb wa Ibnil Hibb” 
(kesayangan anak kesayangan).
Kaum muslimin tidak berlebih-lebihan memanggil Usamah yang masih bayi
 itu dengap panggilan tersebut. Kerana, Rasulullah memang sangat 
menyayangi Usamah sehingga dunia seluruhnya agaknya iri hati. 
Usamah 
sebaya dengan cucu Rasulullah, Hasan bin Fatimah az-Zahra. Hasan 
berkulit putih tampan bagaikan bunga yang mengagumkan. Dia sangat mirip 
dengan datuknya, Rasulullah saw. 
Usamah kulitnya hitam, hidungnya penyek,
 sangat mirip dengan ibunya wanita Habsyi. Namun, kasih sayang 
Rasulullah kepada keduanya tiada berbeza. 
Beliau sering mengambil 
Usamah, lalu meletakkan di salah satu pahanya. Kemudian, diambilnya pula
 Hasan, dan diletakkannya di paha yang satunya lagi. 
Kemudian, kedua 
anak itu dirangkul bersama-sama ke dadanya, lalu berkata, “Wahai 
Allah, saya menyayangi kedua anak ini, maka sayangi pulalah mereka!”
Begitu sayangnya Rasulullah kepada Usamah, pada suatu hari Usamah 
tersandung pintu sehingga keningnya luka dan berdarah. Rasulullah 
menyuruh Aisyah membersihkan darah dari luka Usamah, tetapi tidak mampu 
melakukannya. 
Kerana itu, beliau berdiri mendapatkan Usamah, lalu beliau
 hisap darah yang keluar dari lukanya dan ludahkan. Sesudah itu, beliau pujuk Usamah dengan kata-kata manis yang menyenangkan hingga hatinya 
merasa tenteram kembali.
Sebagaimana Rasulullah menyayangi Usamah waktu kecil, tatkala sudah 
besar beliau juga tetap menyayanginya. Hakim bin Hazam, seorang pemimpin
 Qurasy, pernah menghadiahkan pakaian mahal kepada Rasulullah. 
Hakam 
membeli pakaian itu di Yaman dengan harga lima puluh dinar emas dari 
Yazan, seorang pembesar Yaman. Rasulullah enggan menerima hadiah dari 
Hakam, sebab ketika itu dia masih musyrik. 
Lalu, pakaian itu dibeli oleh
 beliau dan hanya dipakainya sekali ketika hari Jumat. Pakaian itu 
kemudian diberikan kepada Usamah. Usamah sentiasa memakainya pagi dan 
petang di tengah-tengah para pemuda Muhajirin dan Ansar sebayanya.
Sejak Usamah meningkat remaja, sifat-sifat dan pekerti yang mulia 
sudah kelihatan pada dirinya, yang memang pantas menjadikannya sebagai 
kesayangan Rasulullah. 
Dia cerdik dan pintar, bijaksana dan pandai, 
takwa dan wara. Ia sentiasa menjauhkan diri dari perbuatan tercela.
Dikisahkan bahawasanya pada suatu hari, terjadilah pencurian dimana 
pelakunya adalah seorang wanita ternama dari bangsa Quraisy, maka kaum 
Quraisy pun terlena, apa yang semestinya diputuskan terhadap wanita 
tersebut sedangkan hukuman untuk pencuri adalah potong tangan.
 kemudian 
mereka ingin bertanyakan hal ini kepada Rasulullah SAW namun ketidak 
beranian yang mereka miliki membuat mereka mundur langkah dan maju 
langkah. Hingga terbitlah dihati salah seorang diantara mereka bahawasanya
 orang yang paling berani untuk menanyakan hal ini adalah Usama, kerana 
dia adalah orang yang paling dekat dan paling dikasihi oleh Rasulullah 
saw.
Dengan segera mereka menemuinya dan memintanya agar meminta 
keringanan kepada Rasulullah saw terhadap wanita terseut. ketika Usama 
menceritakan hal ini kepada Rasulullah saw, maka Rasulullah bersabda:
Janganlah engkau meminta keringanan dalam masalah hukum agama, sesungguhnya bangsa-bangsa terdahulu binasa kerana hal itu, bila diantara mereka orang bangsawan mencuri maka mereka mengampuninya dan bila orang miskin yang mencuri maka ditegakkan hukum sebaik-baiknya dan sesungguhnya bila Fatimah Binti Muhammad mencuri niscaya saya akan memotong tangannya.
Usamah Dalam Perang Uhud
Waktu terjadi Perang Uhud, Usamah bin Zaid datang ke hadapan 
Rasulullah saw. beserta serombongan anak-anak sebayanya, putera-putera 
para sahabat. Mereka ingin turut jihad fi sabilillah. 
Sebahagian mereka 
diterima Rasulullah dan sebahagian lagi ditolak kerana usianya masih 
sangat muda. Usamah bin Zaid teramasuk kelompok anak-anak yang tidak 
diterima. 
Kerana itu, Usama pulang sambil menangis. Dia sangat sedih 
kerana tidak diperkenankan turut berperang di bawah bendera Rasulullah.
Usamah Dalam Perang Khandaq
Dalam Perang Khandaq, Usamah bin Zaid datang pula bersama kawan-kawan
 remaja, putera para sahabat. Usamah berdiri tegap di hadapan Rasulullah 
supaya kelihatan lebih tinggi, agar beliau memperkenankannya turut 
berperang. 
Rasulullah kasihan melihat Usamah yang keras hati ingin turut
 berperang. Kerana itu, beliau mengizinkannya, Usamah pergi berperang 
menyandang pedang, jihad fi sabilillah. Ketika itu dia baru berusia lima
 belas tahun.
Usamah Dalam Perang Hunain
Ketika terjadi Perang Hunain, tentera muslimin terdesak sehingga 
barisannya menjadi kacau balau. Tetapi, Usamah bin Zaid tetap bertahan 
bersama-sama denga ‘Abbas (bapa saudara Rasulullah), Sufyan bin Harits (anak 
saudara Usamah), dan enam orang lainnya dari para sahabat yang mulia. 
Dengah kelompok kecil ini, Rasulullah berhasil mengembalikan kekalahan 
para sahabatnya menjadi kemenangan. Beliau berjaya menyelamatkan kaum 
muslimin yang lari dari dikejar kaum musyrikin.
Usamah Dalam Perang Mu’tah
Dalam Perang Mu’tah, Usamah turut berperang di bawah komando ayahnya,
 Zaid bin Haritsah. Ketika itu umurnya kira-kira lapan belas tahun. 
Usamah menyaksikan dengan mata kepala sendiri tatkala ayahnya syahid di 
medan tempur sebagai syuhada. 
Tetapi, Usamah tidak takut dan tidak pula 
mundur. Bahkan, dia terus bertempur dengan gigih di bawah komando Ja’far
 bin Abi Thalib hingga Ja’far syahid di hadapan matanya pula.
 Usamah 
menyerbu di bawah komando Abdullah bin Rawahah hingga pahlawan ini gugur
 pula menyusul kedua sahabatnya yang telah syahid. Kemudian, komando 
dipegang oleh Khalid bin Walid. 
Usamah bertempur di bawah komando 
Khalid. Dengan jumlah tentara yang tinggal sedikit, kaum muslimin 
akhirnya melepaskan diri dari cengkeraman tentara Rum.
Selesai peperangan, Usamah kembali ke Madinah dengan menyerahkan 
kematian ayahnya kepada Allah SWT. Jasad ayahnya ditinggalkan di bumi 
Syam (Syria) dengan mengenang segala kebaikan almarhum.
Pengangkatan Usamah dalam Perang Melawan Rom
Ketika Islam berjaya pada masa Rasulullah di Arab. Dengan suka rela, 
setiap insan yang mendengar seruan kalimat laa ilaha illallalah 
Muhammadur Rasulullah berbondong-bondong menyambutnya. 
Wajah-wajah kusut
 yang semula diselimuti kabut kemusyrikan menjadi cerah disinari 
pancaran cahaya Ilahi. Tidak ketinggalan juga Farwah bin Umar 
Al-Judzami, ketua daerah Ma’an dan sekitarnya yang diangkat Kaisar 
Rom. 
Mengetahui hal itu, para penguasa Rom marah dan mereka segera
 menangkap Farwah dan menyumbatnya ke penjara. Seterusnya, ia 
dibunuh dan kepalanya dipancung, lalu diletakkan di sebuah mata air 
bernama Arfa’ di Palestin. Mayatnya disalib untuk menakut-nakuti para 
penduduk agar tidak mengikuti jejaknya.
Mendengar desas-desus yang seolah menyindir kemampuan Usamah itu, 
Umar bin Khatthab segera menemui Rasulullah. Beliau sangat marah, lalu 
bergegas mengambil serbannya dan keluar menemui para sahabat yang tengah
 berkumpul di Masjid Nabawi. Setelah memuji Allah dan mengucapkan 
syukur, beliau bersabda,
“Wahai sekalian manusia, saya mendengar pembicaraan mengenai pengangkatan Usamah, demi Allah, seandainya kalian menyangsikan kepemimpinannya, berarti kalian menyangsikan juga kepemimpinan ayahnya, Zaid bin Haritsah. Demi Allah, Zaid sangat pantas memegang kepemimpinan, begitu juga dengan puteranya, Usamah. Kalau ayahnya sangat saya kasihi, maka puteranya pun demikian. Mereka adalah orang yang baik. Hendaklah kalian memandang baik mereka berdua. Mereka juga adalah sebaik-baik manusia di antara kalian.”
Pada tahun kesebelas hijriah Rasulullah menurunkan perintah agar 
menyiapkan bala tentara untuk memerangi pasukan Rum. Dalam pasukan itu 
terdapat antara lain Abu Bakar Shidiq, Umar bin Khattab, Sa’ad bin Abi 
Waqqas, Abu Ubaidah bin Jarrah, dan lain-lain sahabat yang tua-tua.
Rasulullah mengangkat Usamah bin Zaid yang muda remaja menjadi 
panglima seluruh pasukan yang akan diberangkatkan. Ketika itu usia 
Usamah belum melebihi dua puluh tahun. Beliau memerintahkan Usamah 
supaya berhenti di Balqa’ dan Qal’atut Daarum dekat Gazzah, termasuk 
wilayah kekuasaan Rum.
Setelah itu, beliau turun dari mimbar dan masuk ke rumahnya. Kaum 
muslimin pun beradatangan hendak berangkat bersama pasukan Usamah.
 
Mereka menemui Rasulullah yang saat itu dalam keadaan sakit. Diantara 
mereka terdapat Ummu Aiman, ibu Usamah. “Wahai Rasulullah bukankah lebih
 baik, jika engkau biarkan Usamah menunggu sebentar di perkemahannya 
sampai engkau merasa sihat. Jika dipaksa berangkat sekarang, tentu dia 
tidak akan merasa tenang dalam perjalanannya,” ujarnya. 
Namun Rasulullah
 Shalallahu Alaihi wa Sallam menjawab, ‘Biarkan Usamah berangkat 
sekarang juga.”
Kata Usamah, “Tatkala sakit Rasulullah bertambah berat, saya datang 
menghadap beliau diikuti orang banyak, setelah saya masuk, saya dapati 
beliau sedang diam tidak berkata-kata kerana kuatnya sakit beliau. 
Tiba-tiba beliau mengangkat tangan dan meletakkannya ke tubuh saya. Saya
 tahu beliau memanggilku.”
Ketika Usamah mencium wajahnya, beliau tidak mengatakan apa-apa 
selain mengangkat kedua belah tanganya ke langit serta mengusap kepala 
Usamah, mendoakannya.
Sikap Khalifah Abu Bakar bila ada cadangan penggantian Usamah
Usamah segera kembali ke pasukannya yang masih menunggu. Setelah 
semuanya lengkap, mereka mulai bergerak. Belum jauh pasukan itu 
meninggalkan Juraf, tempat markas perkemahan, datanglah utusan dari Ummu
 Aiman memberitahukan bahwa Rasulullah Shalallahu Alaihi wa Sallam telah
 wafat. 
Usamah segera memberhentikan pasukannya. Bersama Umar bin 
Khatthab dan Abu Ubaidah bin Jarraf, ia segera menuju rumah Rasulullah. 
Sementara itu, tentera kaum muslimin yang bermarkas di Juraf membatalkan pemergian dan kembali juga ke madinah.
Abu Bakar Shidiq terpilih dan dilantik menjadi khalifah. Khalifah Abu
 Bakar meneruskan pengiriman tentera di bawah pimpinan Usamah bin Zaid, 
sesuai dengan rancangan yang telah digariskan Rasulullah. 
Tetapi, 
sekelompok kaum Anshar menghendaki supaya menangguhkan keberangkatan 
pasukan. Mereka meminta Umar bin Khattab membicarakannya dengan Khalifah
 Abu Bakar.  
Abu Bakar segera memanggil Usamah untuk kembali memimpin 
pasukan, sebagaimana yang diperintahkan Rasulullah sebelumnya. Tindakan 
Khalifah tentu sahaja mendapat reaksi dari beberapa sahabat. Tambahan pada masa  
itu beberapa kelompok kaum muslimin murtad dari agama Islam. Kota 
Madinah memerlukan penjagaan ketat.
Kata mereka, “Jika khalifah tetap berkeras hendak meneruskan 
pengiriman pasukan sebagaimana dikehendakinya, kami mengusulkan panglima
 pasukan (Usamah) yang masih muda remaja ditukar dengan tokoh yang lebih
 tua dan berpengalaman.”
Mendengar ucapan Umar yang menyampaikan usul dari kaum Ansar itu, 
Abu Bakar bangun menghampiri Umar lalu berkata dengan marah, “Hai 
putera Khattab! Rasulullah telah mengangkat Usamah. Engkau tahu itu. Kini
 engkau menyuruhku membatalkan keputusan Rasululllah. Demi Allah, tidak 
ada cara begitu!”
Abu Bakar juga berkata, “Demi jiwaku yang berada di tangan-Nya, 
seandainya aku tahu akan dimakan binatang buas sekalipun, niscaya aku 
akan tetap mengutus pasukan ini ketujuannya. Aku yakin, mereka akan 
kembali dengan selamat. Bukankah Rasulullah Shalallahu Alaihi wa Sallam 
yang diberikan wahyu dari langit telah bersabda, “Berangkatkan segera 
pasukan Usamah!’
Tatkala Umar kembali kepada orang ramai, mereka menanyakan bagaimana
 hasil pembicaraannya dengan khalifah tentang usulnya. Kata Umar, 
“Setelah saya sampaikan usul kalian kepada Khalifah, beliau menolak dan 
malahan saya kena marah. Saya dikatakan berani membatalkan keputusan
 Rasulullah.
Maka, pasukan tentara muslimin berangkat di bawah pimpinan panglima 
yang masih muda remaja, Usamah bin Zaid. Khalifah Abu Bakar turut 
menghantarkannya berjalan kaki, sedangkan Usamah menunggang kendaraan.
Kata Usamah, “Wahai Khalifah Rasulullah! Silakan anda naik kendaraan. Biarlah saya turun dan berjalan kaki. “
Jawab Abu Bakar, “Demi Allah! jangan turun! Demi Allah! saya tidak hendak naik kendaraan! Biarlah kaki saya kotor, sementara menghantar engkau berjuang fisabilillah! Saya titipkan engkau, agama engkau, kesetiaan engkau, dan kesudahan perjuangan engkau kepada Allah. Saya berwasiat kepada engkau, laksanakan sebaik-baiknya segala perintah Rasulullah kepadamu!”
Kemudian dibalas oleh Usamah dengan jawaban yang penuh makna, “Aku 
menitipkan kepada Allah agamamu, amanatmu juga penghujung amalmu dan aku
 berwasiat kepadamu untuk melaksanakan apa yang diperintahkan 
Rasulullah.”
Kemudian, Khalifah Abu Bakar lebih menghampiri kepada Usamah. Katanya, 
“Jika engkau setuju biarlah Umar tinggal bersama saya. Izinkanlah dia 
tinggal untuk membantu saya. Usamah kemudian mengizinkannya.
Kemenangan Usamah 
Usamah dan pasukannya terus bergerak dengan cepat meninggalkan 
Madinah. Setelah melewati beberapa daerah yang masih tetap memeluk 
Islam, akhirnya mereka tiba di Wadilqura. 
Usamah mengutus seorang perisik dari suku Hani Adzrah bernama Huraits. Ia maju meninggalkan 
pasukan hingga tiba di Ubna, tempat yang mereka tuju. 
Setelah berjaya 
mendapatkan berita tentang keadaan daerah itu, dengan cepat ia kembali 
menemui Usamah. Huraits menyampaikan informasi bahawa penduduk Ubna belum
 mengetahui kedatangan mereka dan tidak bersiap-sedia. 
Ia mencadangkan 
agar pasukan sepantasnya bergerak untuk melancarkan serangan sebelum 
mereka mempersiapkan diri. Usamah setuju. Dengan cepat mereka bergerak. 
Seperti yang dirancangkan, pasukan Usamah berjaya mengalahkan lawannya.
 Hanya selama empat puluh hari, kemudian mereka kembali ke Madinah 
dengan sejumlah harta rampasan perang yang besar, dan tanpa korban
 seorang pun.
Usamah berhasil kembali dari medan perang dengan kemenangan gemilang.
 Mereka membawa harta rampasan yang banyak, melebihi perkiraan yang 
diduga orang. 
Sehingga, orang mengatakan, “Belum pernah terjadi suatu 
pasukan bertempur kembali dari medan tempur dengan selamat dan utuh dan 
berhasil membawa harta rampasan sebanyak yang dibawa pasukan Usamah bin 
Zaid.”
Kecintaan Kaum Muslimin Kepada Usamah
Usamah bin Zaid sepanjang hidupnya berada di tempat terhormat dan 
dicintai kaum muslimin. Kerana, dia sentiasa mengikuti sunah 
Rasulullah dengan sempurna dan memuliakan peribadi Rasul.
Khalifah Umar bin Khattab pernah diprotes oleh puteranya, Abdullah bin
 Umar, kerana melebihkan pemberian kepada Usamah dari  Abdullah sebagai putera 
Khalifah. 
Kata Abdullah bin Umar, “Wahai Bapa! Bapa memberi untuk 
Usamah empat ribu dinar, sedangkan kepada saya hanya tiga ribu dinar. 
Padahal, jasa bapanya agaknya tidak akan lebih banyak daripada jasa 
Bapa sendiri. Begitu pula peribadi Usamah, agaknya tidak ada 
keistimewaannya daripada saya. 
Jawab Khalifah Umar, “Wah?! jauh sekali?!
 Bapanya lebih disayangi Rasulullah daripada bapa kamu. Dan, peribadi 
Usamah lebih disayangi Rasulullah daripada dirimu.” 
Mendengar keterangan
 ayahnya, Abdullah bin Umar rela pemberian untuk Usamah lebih banyak daripada pemberian yang diterimanya.
Apabila bertemu dengan Usamah, Umar menyapa dengan ucapan, “Marhaban 
bi amiri!” (Selamat, wahai komandanku?!). Jika ada orang yang hairan 
dengan sapaan tersebut, Umar menjelaskan, “Rasulullah pernah mengangkat 
Usamah menjadi komandan saya.”
Setelah menjalani hidupnya bersama para sahabat, Usamah bin Zaid 
wafat tahun 53 H / 673 M pada masa pemerintahan khalifah Mu’awiyah.
Itulah nukilan dari kisah seorang pemuda yang berani dalam membela 
agama Allah tanpa mempedulikan sesuatu yang mengancam jiwanya, dari 
sinilah kita sebagai pemuda penerus bangsa dan agama alangkah patutlah 
meniru  seorang sahabat yang berani seperti Usamah bin Zaid.
Semoga Allah sentiasa melimpahkan rahmat-Nya kepada para sahabat 
yang memiliki jiwa dan keperibadian agung seperti mereka ini. Wallahu 
a’lam.
 
No comments:
Post a Comment