Monday, January 9, 2012

Biografi Nabi Muhammad membuatku memilih Islam

http://pts.com.my/script/phpthumb/phpThumb.php?src=/images/uploads/books/biografi_use2_COcrop.jpg
Saya bernama Yusuf Derbeshyre' .Sebelum menjadi Muslim, saya adalah apa yang anda boleh mengklasifikasikan sebagai "pemuda Inggeris pada umumnya".

Saya biasa pergi minum-minum pada malam Sabtu, dan semua hal semacam itu. Namun, semuanya berubah kira-kira lima tahun yang lalu, ketika saya pergi bercuti ke Greece (Yunani).

Biasanya, jika kita ingin bercuti, kita akan punya banyak buku dikemas dalam beg untuk dibaca. Maka, saya pun pergi ke sebuah kedai buku dan mencari sebuah buku yang baik. 

Ternyata, setelah melihat-lihat di kedai buku tersebut, dan saya tidak boleh menemui apa-apa yang saya anggap menarik. Saya masih memegang beg , dan ketika saya berpatah balik untuk pergi, saya mengetuk rak buku dan semua buku jatuh.

Kerana malu, saya mengambil semua buku, termasuk sebuah buku yang ditulis Barnaby Rogerson yang menuliskan tentang biografi Nabi Muhammad.

Saya membaca halaman pertama dan isinya menarik. Saya membaca halaman kedua. Membawanya ke meja bayaran, membelinya dan membawanya bercuti dengan saya.

Setelah membaca buku itu, saya fikir "Ya saya ingin belajar lebih banyak." 
Ketika saya kembali dari bercuti, saya mulai pergi ke masjid berhampiran rumah. 

Di sana, saya mengungkap niat untuk belajar lebih banyak tentang Islam. Dan Imam, yang membantu saya membaca syahadat, mengatakan "Nah, sejujurnya, cara terbaik untuk memahami Islam adalah menjadi seorang Muslim."

Saya tidak berfikir dua kali tentang hal itu. Saya terus bersaksi mengucap syahadat di sana dan semasa itu juga.

Sebagai seseorang yang baru memeluk Islam, anda seperti mempunyai persamaan dari para sahabat Nabi. Ini kerana mereka semua juga seorang mualaf. Dan, saya merasakan adanya persamaan dengan Hamzah, seorang pahlawan Muslim.


Sebelum menjadi Muslim, ia sering minum minuman keras dan hidup yang keras, serta ia sangat menikmati hidupnya. Ternyata, dia lebih menikmati hidupnya dengan penuh setelah ia menjadi seorang Muslim. Saya sangat memiliki persamaan dengannya, dan merasa ada hubungan di antara kita. 

Kebersamaan kami terus berterusan hingga saya memutuskan untuk menunaikan haji. Ketika itu saya sempat mengunjungi tempat terjadinya Perang Uhud.  Ketika itulah saya merasakan dorongan emosional yang kuat.

Ketika turun dari bus dan berjalan, rasanya saya seperti sedang berjalan melalui ketenangan. Saya merasa sangat emosional, dan air mata hanya mengalir di wajah saya, dan saya tidak boleh menghentikannya, tidak tahu mengapa.

Jadi saya terus berjalan, dan ketika saya turun di jalan berpasir, saya merasakan kesedihan saya tidak bererti. Aneh, fikir saya. Tapi, saya terus berjalan menuju pemakaman. Aku berdoa untuk para tentera semasa Perang Uhud, termasuk untuk Hamzah.

Ketika waktu pergi tiba dan sedang berjalan melintasi jalan berpasir, perasaan itu muncul lagi. Saya hanya boleh menangis. Seseorang bertanya kepada saya "Ada apa?" Dan saya mengatakan semuanya kepada dia, petugas penterjemah rombongan kami.

Dia mengatakan, "Ketika Nabi kami tahu apa yang terjadi kepada bapa saudaranya ia menangis, dan hanya menangis dan menangis."

Saya berkata "Saya merasa di sini, di dada saya, untuk Hamzah dan saya merasa terpukul dan terharu sepenuhnya.''

Ketika saya pulang, saya berkata pada isteri saya, yang sedang hamil semasa itu."Jika kita ada seorang anak lelaki, saya ingin memanggilnya Hamzah.''

Rupanya, kami mendapatkan seorang anak perempuan. Jadi sebelum saya pergi menemui ibuku, saya melihat di internet untuk melihat apakah ada perempuan yang memiliki hubungan dengan Hamzah, agar dapat memberinya nama perempuan tersebut.

Sayang, saya tidak boleh menemui sesuatu. Isteri saya mengatakan "Tanyakan ibumu". Jadi saya bertanya pada ibuku dan ibuku mulai mencari.

Beberapa hari kemudian, dia beritahu bahawa dia mencari melalui internet dan menemui tiga nama untuk kita. Yang paling kami suka adalah Safiyya. Jadi kami berfikir "Baiklah, kita akan memberinya nama Safiyya".

Beberapa bulan setelah kami melakukan itu, saya merasa sangat tertekan dan frustrasi. Saya ada buku dan membaca tentang kisah setelah Uhud. Di halaman awal, buku itu hanya menceritakan tentang proses kematian dan pengkebumian para tentera Muslim dan Hamzah sendiri. 

Kemudian buku itu mulai berbicara tentang adik Hamzah yang datang dengan dua potong kain. Dan, nama adik Hamzah adalah Safiyya!Republica

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...