
Pintu-pintu
 tersebut tidak boleh terbuka kecuali jika seseorang mengetahui 
pintu-pintu tadi. Syaitan tidak boleh terusir dari pintu tersebut kecuali 
jika seseorang mengetahui cara syaitan memasukinya. 
Cara syaitan untuk masuk dan apa saja pintu-pintu tadi adalah sifat seorang hamba dan jumlahnya amatlah banyak.
Pada masa ini kami akan menunjukkan pintu-pintu tersebut yang merupakan pintu terbesar yang setan biasa memasukinya. Semoga Allah memberikan kita pemahaman dalam permasalah ini.
Cara syaitan untuk masuk dan apa saja pintu-pintu tadi adalah sifat seorang hamba dan jumlahnya amatlah banyak.
Pada masa ini kami akan menunjukkan pintu-pintu tersebut yang merupakan pintu terbesar yang setan biasa memasukinya. Semoga Allah memberikan kita pemahaman dalam permasalah ini.
Pintu pertama:
Ini adalah pintu terbesar yang akan dimasuki syaitan iaitu hasad (dengki) dan tamak.
 Jika seseorang begitu tamak pada sesuatu, ketamakan tersebut akan 
membutakan, membuat tuli dan menggelapkan cahaya kebenaran, sehingga 
orang seperti ini tidak lagi mengenal jalan baik atau buruk.
Begitu pula jika seseorang memiliki sifat hasad, syaitan akan menghias-hiasi sesuatu seolah-olah menjadi baik sehingga disukai oleh syahwat padahal hal tersebut adalah sesuatu yang mungkar.
Begitu pula jika seseorang memiliki sifat hasad, syaitan akan menghias-hiasi sesuatu seolah-olah menjadi baik sehingga disukai oleh syahwat padahal hal tersebut adalah sesuatu yang mungkar.
Pintu kedua:
Iaitu marah.
 Ketahuilah, marah dapat merosak akal. Jika akal lemah, pada masa itulah 
tentara syaitan akan melakukan serangan. Mereka akan mentertawakan manusia 
jika manusia terbawa amarah. Pada keadaan kita seperti ini, 
segeralah berwudhu kerana marah terjadi akibat hembusan api jahanam, 
padamkan dengan air wudhu.
Pintu ketiga:
Iaitu sangat suka menghias-hiasi tempat tinggal, pakaian dan segala perabot yang ada. Orang seperti ini sungguh akan sangat rugi kerana umurnya hanya dihabiskan untuk tujuan ini.
Pintu keempat:
Iaitu kenyang kerana telah makan banyak makanan.
 Keadaan seperti ini akan menguatkan syahwat dan melemahkan untuk 
melakukan ketaatan pada Allah. Kerugian lainnya akan dia dapatkan nanti 
di akhirat.
Pintu kelima:
Iaitu tamak pada orang lain.
 Jika seseorang memiliki sifat seperti ini, maka dia akan 
berlebih-lebihan memuji orang tersebut padahal orang itu tidak memiliki 
sifat seperti yang ada pada pujiannya. 
Akhirnya, dia akan mencari muka di hadapannya, tidak mahu memerintahkan orang yang disanjung tadi pada kebajikan dan tidak mahu melarangnya dari kemungkaran.
Akhirnya, dia akan mencari muka di hadapannya, tidak mahu memerintahkan orang yang disanjung tadi pada kebajikan dan tidak mahu melarangnya dari kemungkaran.
Pinta keenam:
Iaitu sifat selalu tergesa-gesa dan tidak mahu bersabar untuk perlahan-lahan. Padahal terdapat sebuah hadits dari Anas, di mana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Sifat
 perlahan-lahan (sabar) berasal dari Allah. Sedangkan sifat ingin 
tergesa-gesa itu berasal dari syaitan.” (Hadits ini diriwayatkan oleh Abu 
Ya’la dalam musnadnya dan Baihaqi dalam Sunanul Qubro. Syaikh Al Albani 
dalam Al Jami’ Ash Shoghir mengatakan bahwa hadits ini hasan)
Pintu ketujuh:
Iaitu cinta harta.
 Sifat seperti ini akan membuat berusaha mencari harta bagaimana pun 
caranya. Sifat ini akan membuat seseorang menjadi bakhil (kedekut), takut 
miskin dan tidak mahu melakukan kewajiban yang berkaitan dengan harta.
Pintu kelapan:
Iaitu mengajak orang awam supaya ta’ashub (fanatik) pada madzhab atau golongan tertentu, tidak mahu beramal selain dari yang diajarkan dalam madzhab atau golongannya.
Pintu kesembilan:
Iaitu mengajak orang awam untuk memikirkan hakIkat
 (kaifiyah) dzat dan sifat Allah yang sukar dicapai oleh akal mereka 
sehingga menjadikan mereka menjadi ragu dalam masalah paling penting dalam 
agama ini iaitu masalah aqidah.
Pintu kesepuluh:
Iaitu selalu berburuk sangka terhadap muslim lainnya.
 Jika seseorang selalu berburuk sangka (bersu’uzhon) pada muslim 
lainnya, pasti dia akan selalu merendahkannya dan selalu merasa lebih 
baik darinya. 
Seharusnya seorang mukmin selalu mencari udzur dari saudaranya. Berbeza dengan orang munafik yang selalu mencari-cari ‘aib orang lain.
Seharusnya seorang mukmin selalu mencari udzur dari saudaranya. Berbeza dengan orang munafik yang selalu mencari-cari ‘aib orang lain.
Semoga kita dapat mengetahui pintu-pintu ini dan semoga kita diberi taufik oleh Allah untuk menjauhinya.
 
1 comment:
asalamualaikum link blog ,tq
Post a Comment