Saturday, May 28, 2011

14 spesis mamalia yang unik tapi hampir pupus

Zoological Society of London kembali mengeluarkan senarai EDGE (Evolutionarily Distinct, Globally Endangered) 2010, setelah terakhir update pada tahun 2007 lalu.

EDGE ini merupakan senarai haiwan-haiwan yang statusnya terancam pupus, malah beberapa haiwan mungkin sudah pupus.

Berikut ini adalah 14 spesis mamalia teratas menurut
senarai EDGE yang paling unik tetapi hampir pupus :

1. Ekidna muncung panjang timur (Zaglossus bartoni)

2. Ekidna muncung panjang barat (Zaglossus bruijnii)


Ekidna muncung panjang timur dan barat punya sifat yang unik, iaitu campuran antara mamalia dan reptilia. Keduanya juga hampir pupus akibat perburuan dan kehilangan habitat, akibat aktiviti perlombongan, pertanian dan pembalakan haram.

3. Ekidna muncung panjang Sir David (Zaglossus attenboroughi)


Dari seluruh spesies ekidna muncung panjang, ekidna muncung panjang Sir David adalah yang paling kecil dan mungkin paling terancam pupus. Spesies ini awalnya dikenali dari satu spesimen yang ditemui pada tahun 1961, yang kemudian dipercayai telah pupus, hingga kemudian pasukan EDGE menemui bukti bahawa spesies ini masih bertahan pada tahun 2007. Distribusi dari ketiga spesies ekidna ini terletak di Papua dan Papua New Guini.

4. Greater Short-Tailed Bat (Mystacina robusta)


Kelawar ekor pendek yang terbesar di New Zealand ini kemungkinan sudah pupus selepas kedatangan orang Eropah di sana sejak 200 tahun lalu. Tidak seperti kerabatnya, lesser short-tailed bat, spesies ini lebih banyak menghabiskan waktu di tanah, sehingga mudah menerima serangan pemangsa seperti tikus.

Belum ada kelihatan kelelawar ini sejak tahun 1967. Ada laporan yang menemui, namun sukar untuk dipercayai kerana kawasan yang dilaporkan ini dipunyai oleh suku tempatan Maori, dan sukar untuk mendapat izin masuk ke daerah tersebut.

5. Baiji (Lipotes vexillifer)


Baiji, atau ikan lumba-lumba di Sungai Yangtze, kemungkinan sudah pupus, keran hanya 13 ekor sahaja yang ditemui sepanjang kajian populasi antara tahun 1997 dan 1999. Kajian terbaru yang dilakukan tidak berjaya menemui seekor baiji pun yang berbaki di sungai tersebut.

Sungai Yangtze yang sangat besar ini mengakibatkan Baiji kehilangan habitatnya dan populasinya menurun drastik, akibat aktiviti penangkapan ikan atau pun banjir besar.

6. Mountain Pygmy Possum (Burramys parvus)


Spesies ini merupakan jenis marsupial unik yang awalnya hanya diketahui dari fosilnya saja, hingga kemudian ditemui pada tahun 1966 pada sebuah resort ski di Victoria.

Ia merupakan salah satu dari pygmy possum terbesar di Australia, dan merupakan mamalia kecil yang umurnya terlama di dunia, dimana betinanya boleh mencapai usia lebih dari 12 tahun. Sayangnya, kehadiran industri resort ski yang bercambah di Australia mengakibatkan possum kecil ini kehilangan habitatnya hingga kini hampir pupus.

7. Solenodon Kuba (Solenodon cubanus)

8. Solenodon Hispaniola (Solenodon paradoxus)


Solenodon mempunyai rupa mirip dengan tikus, tapi badan tidak seperti tikus sama sekali. Solenodon ini merupakan satu-satunya mamalia yang membunuh mangsanya dengan racun.

Solenodon hanya terdiri dari dua spesies, iaitu Hispaniolan solenodon yang ditemui di Kepulauan Hispaniola dan Cuban solenodon yang distribusinya di Cuba.


Sebelum penjajahan orang Eropah, spesies ini merupakan pemangsa yang dominan di habitatnya, namun seiring berjalannya waktu, spesis ini kalah dengan pemangsa baru seperti anjing, kucing dan luwak.

9. Kelinci Riverine (Bunolagus monticularis)


Spesies kelinci Riverine ini, berbeza dengan sebahagian besar keluarga kelinci lainnya kerana satu sebab, iaitu tidak berkembang biak seperti kelinci. Ketika spesies kelinci pada umumnya boleh membesarkan 12 anak tiap kali beranak dan berkali-kali beranak dalam satu musim.

Kelinci ini hanya boleh membesarkan seekor anak dalam satu waktu, dan ia hanya hidup selama 3 atau 4 tahun di alam terbuka. Habitat kelinci ini di gurun Karoo, Afrika, terancam akibat gurun tersebut kerap menjadi kawasan pertanian.

10. Badak bertanduk dua Sumatra (Dicerorhinus sumatrensis)


Badak bertanduk dua ini merupakan yang paling kecil dan terancam dari lima jenis spesies badak yang masih bertahan hidup. Spesies ini hidup di pedalaman hutan Asia Tenggara, sebahagian besar di Indonesia.

Sayangnya, aktiviti manusia seperti pengondolan hutan mengakibatkan populasinya turun drastik sehingga terancam pupus, dianggarkan hanya kira-kira 275 ekor yang hidup hingga pada masa ini.

11. Badak Hitam (Diceros bicornis)


Badak hitam dan putih tidak dinamakan berdasarkan warna tubuh, melainkan bentuk mulutnya. Badak hitam mempunyai mulut atas yang mengatup, yang digunakan untuk menarik tumbuhan ke dalam mulutnya.

Spesies ini dikenali berbahaya, sehingga banyak mengalami pembunuhan dibandingkan badak lainnya. Populasi ini mengalami penurunan drastik sebanyak 96% antara tahun 1970 hingga 1992.
Selain itu, berbeza dengan mamalia lainnya, badak memerlukan keadaan persekitaran yang khas untuk boleh berkembang biak. Badak betina memerlukan badak betina yang lain untuk membantunya dalam mengembangbiakkan dan membesarkan badak muda.

12. Wombat Hidung Berbulu dari Selatan (Lasiorhinus krefftii)


Hanya tiga spesies wombat yang pada masa ini masih bertahan hidup, dan ini salah satunya. Wombat merupakan makhluk yang beraktiviti di malam hari, dan kebanyakan dilakukan sendirian. Sepanjang hari, wombat tinggal di dalam lubang, dan keluar di malam hari untuk memakan rumput .

Wombat banyak kehilangan habitat akibat aktiviti pertanian, serta serangan pemangsa-pemangsa yang dibawa ke Australia, terutama dingo.

13. Unta Bactrian (Camelus ferus)


Spesies unta ini dapat dibezakan dari Unta Arab dari kedua bonggolnya. Unta Bactrian ini harus beradaptasi di Gurun Gobi yang ganas, salah satu tempat yang paling berbahaya dan rawan di bumi.

Spesies ini dapat bertahan dari dahaga yang panjang, kekurangan makanan malah radiasi ujian nuklear . Namun, eksistensi mereka kini terancam akibat kompetisi memperebutkan air dan makanan, perburuan serta kehilangan habitat.

Unta ini juga mempunyai adaptasi yang unik dalam menghadapi cuaca ekstrim. Bulunya boleh menjadi sangat tebal ketika musim sejuk, sementara hampir tidak berbulu ketika musim panas. Selain itu, unta ini mempunyai kaki yang lembut, yang mirip seperti kasut salji, untuk mencegahnya terperosok ke dalam pasir gurun.

14. Badak Jawa (Rhinoceros sondaicus)


Dengan tidak lebih dari 60 ekor yang berbaki, badak Jawa atau badak bertanduk satu kecil ini merupakan spesies badak yang paling unik dibandingkan lainnya. Ia mempunyai satu tanduk dan kulit yang amat tebal, malah disebut-sebut menyerupai besi baja.

Seperti badak lainnya, spesies ini memakan tumbuh-tumbuhan dan kebanyakan menghabiskan waktunya untuk berendam dalam lumpur untuk menyejukkan tubuh.

Meskipun populasinya kini dijaga dalam taman nasional, namun tanduknya masih banyak diburu, sehingga populasinya masih tetap terancam. Populasinya yang kecil juga mengakibatkan badak sangat berisiko menghadapi penyakit dan bencana alam yang besar.

re-tweet

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...