Sunday, March 6, 2011

Kisah Fatima Edoh disihir kerana memeluk Islam


Sudah hampir 10 tahun Fatimah Edoh menjadi seorang muslimah, tapi ia tidak pernah melupakan perjalanannya menemui cahaya Islam. Sebuah perjalanan yang berat dan penuh tentangan, bukan hanya kerana ia seorang aktivis gereja, tapi ia juga isteri seorang pastor.

Tapi Allah Swt telah menganugerahkan hidayah Islam padanya. Bukan hanya dirinya yang masuk Islam, Fatimah juga menarik salah seorang saudara perempuannya tertarik dengan agama Islam, dan akhirnya juga mengucapkan syahadat.

Fatimah masih ingat, pada tanggal 12 April 2001, untuk pertama kalinya ia berwudu'. Setelah itu mengucapkan dua kalimah syahadat yang menandakan dirinya resmi menerima Islam sebagai agamanya.

Sebelum memeluk Islam, Fatimah adalah aktivis gereja Deeper Life Church di kota Abuja, ibukota Nigeria, sebuah negara di bahagian barat Afrika. Fatimah berkahwin dengan seorang pastor gerejanya dan dianugerahi empat anak.

"Kehidupan kami baik-baik saja. Saya tidak pernah punya persoalan dengan suami atau mendapat perlakuan yang buruk. Kami keluarga yang harmoni," ungkap Fatima tentang kehidupan keluarganya.

Ia bercerita, suatu malam di bulan April, ia bermimpi mendengar suara azan, panggilan bagi umat Islam untuk solat. Keesokan harinya, ia menceritakan tentang mimpinya itu pada sahabatnya, seorang perempuan tua muslim.

Sahabatnya mengatakan, bahawa mimpinya itu merupakan panggilan bagi Fatima untuk menjadi seorang muslim. Tapi Fatima menyangkal perkataan temannya itu.

Lalu, untuk kedua kalinya, Fatima bermimpi lagi mendengar suara azan. Mimpinya itu membuatnya merenung, hingga ia membulatkan tekad untuk meninggalkan agamanya dan memeluk Islam. Pada bulan April itu juga Fatima mengucapkan syahadat tanpa sepengetahuan suami dan keluarganya.

Proses Fatima menjadi seorang muslim, mulai dari mimpi mendengar suara azan sampai ia memutuskan bersyahadat memang sangat singkat. Tidak hairan jika keluarganya terkejut dan menunjukkan sikap tidak senang ketika mendengar ia sudah masuk Islam.

"Itu merupakan khabar buruk buat keluarga, kerabat, teman-teman, jamaah gereja dan suami saya. Bahkan anak perempuan saya yang bekerja sebagai perawat, berpikir bahawa saya sudah gila, ketika diberitahu tentang keislaman saya. Ia mengancam akan mengemasi barang-barangnya dan pergi dari rumah. Ia meninggalkan saya," kata Fatimah mengenang saat pertama kali ia memberitahu keislamannya.

Bukan cuma itu, Fatima sempat menjadi korban "ilmu hitam" yang dilakukan orang-orang yang tidak senang ia masuk Islam.

"Saya terlibat pertengkaran dengan beberapa anggota jamaah gereja. Mereka mengatakan bahwa saya sudah mengambil jalan berbahaya kerana masuk Islam. Mereka berupaya mengubah keputusan saya. Ketika pujukan tidak berhasil, mereka menggunakan sihir dan kekuatan gaib," ungkap Fatima.

"Tiba-tiba saja saya jatuh sakit. Perut saya membesar seperti orang hamil. Tapi, ketika dibawa ke rumah sakit, semua dokter tidak boleh menyatakan penyakit saya. Seseorang memberi tahu, ini bukan persoalan perubatan," sambung Fatima.


Fatima lalu dibawa ke seorang pemuka muslim, meminta bantuan untuk melepaskan sihir yang dikirim ke tubuhnya. Ulama itu mendoakan Fatima dan mengatakan bahawa ia akan muntah-muntah sepanjang malam.

"Memang benar, saya muntah-muntah. Tapi pagi harinya, saya merasa sihat dan kuat kembali. Sungguh, ini satu pengalaman yang luar biasa," kata Fatima.

Jamaah gereja tempat dulu Fatima menjadi anggotanya, terkejut melihat Fatima sudah sihat dan perutnya sudah normal kembali. Tapi "teror" terhadap Fatima belum berhenti.

"Selama beberapa waktu kemudian, pengalaman mengerikan terjadi lagi. Saya mulai sering mengalami mimpi buruk, melihat sosok orang-orang yang mengeluarkan darah dari mulutnya. Di masa-masa sulit itu, saudara-saudara saya seiman (muslim), lelaki dan perempuan membantu saya dengan melakukan doa bersama, dan akhirnya saya boleh melepasi 'teror' itu semua," ujar Fatima.

Persoalan demi persoalan Fatima hadapi. Baginya, yang paling berat adalah ketika ayah dan mertuanya tidak mahu mengakuinya lagi.

"Keluarga saya beritahu, saya sudah membuat malu mereka kerana memutuskan masuk Islam.

Mereka memujuk saya agar dapat kembali memeluk agama Kristian, dengan berbagai cara. Mereka juga mencuba menggoyahkan keislamannya saya, ketika terjadi serangan teroris 11 September 2001 di AS," kata Fatima.

"Saya agak marah ketika itu. Saya katakan pada mereka, tidak ada bukti bahawa yang mendalangi serangan itu adalah orang Islam dengan alasan agamanya. Kalau kalian mengenal Muslim dengan baik, kalian akan setuju dengan apa yang saya katakan. Muslim adalah orang-orang yang mencintai perdamaian," tegasnya.

Fatima mengungkapkan, di masa-masa sulit setelah memeluk Islam, ia banyak menerima uluran tangan dari sesama muslim, baik kebendaan dan sokongan.

Tapi perjuangan Fatima untuk tetap mempertahankan keislamannya. Ia bertambah bahagia ketika mendengar menantu lelakinya juga masuk Islam. Meskipun orang-orang bertambah sinis padanya.

"Mereka mengatakan bahawa keislaman saya sudah mempengaruhi banyak orang. Mereka juga mengancam agar saya berhati-hati. Tapi saya menjawab bahawa saya sudah membuat banyak orang masuk Kristian, sebelum menjadi seorang muslim. Sekarang saya bukan seorang Kristian lagi, jadi mengapa anda semua sangat bimbang akan hal itu?" Fatima menirukan ucapannya ketika itu.

Selama beberapa waktu, Fatima selalu mengunci pintu rumahnya pada malam hari kaerana takut menjadi sasaran serangan secara fizikal dari orang-orang yang tidak suka dengan keislamannya. Lama kelamaan, Fatima menyedari tidak ada yang perlu ditakutkan.

"Surga terbuka bagi mereka yang meninggal dunia di jalan Allah," tegasnya. EraMuslim

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...