Filem ini berkisah tentang  perjalanan dakwah Ustaz Rahmat Abdullah. Berawal dari persepsi positif  Ustaz Rahmat muda tentang profesi guru, yang merupakan rekfleksi  cita-citanya saat masih duduk di bangku sekolah dasar. Setiap kali  ditanya orang, apa cita-citanya, ia akan menjawab dengan mantap: menjadi  guru!. Filem tidak rugi untuk ditonton oleh pejuang jamaah Islam. Boleh  ditonton di youtube.
Namun, pelajaran yang paling ia  sukai adalah talaqqi. Biasanya talaqqi ini dilakukan bersama dengan  para masyaikh (kiai) serta bimbingan terus sang orator pembangkit  semangat yang selalu memberikan inspirasi Rahmat muda iaitu KH Abdullah  Syafi’i. (bersambung ) Ontoplist.com
Ust.  Rahmat Abdullah Sang Murabbi Pengasas Parti Keadilan Sejahtera
SIRI 1
Ust. Rahmat Abdullah, yang seringkali dipanggil Bang  Mamak oleh penduduk Kampung Kuningan ini juga dikenali dengan panggilan  syeikh tarbiyah oleh jamaahnya lahir di Jakarta 3 Julai 1953. 
Meskipun lahir dari pasangan asli  Betawi/Jayakarta, namun ia selalu menghindari sebutan Betawi yang  dianggapnya berbau penjajah Belanda.
Beliau lebih bangga menyebut  Jayakarta, kerana baginya itulah nama yang diberikan Pangeran Fatahillah  kepada tanah kelahirannya. 
Satu sikap yang tak lain lahir  dari semangat anti kolonialisme dan imperialisme, serta kebanggaan  (izzah) terhadap warisan perjuangan Islam.
Pada usia 11 tahun, Rahmat kecil meneruskan hidupnya tanpa asuhan seorang ayah, kerana pada masa itu beliau telah menjadi seorang anak yatim.
Pada usia 11 tahun, Rahmat kecil meneruskan hidupnya tanpa asuhan seorang ayah, kerana pada masa itu beliau telah menjadi seorang anak yatim.
Ayahnya hanya mewariskan pada  dirinya perusahaan percetakan-Sablon, yang diusahakan bersama kakak dan  adik untuk menampung semua perbelanjaan dan beban hidup yang mesti  ditanggungnya.
Meskipun begitu, Rahmat bukanlah  remaja yang cengeng. Walaupun harus bekerja membanting tulang mencari  rezeki, ia tetap tidak mahu tertinggal dalam pendidikan. 
Beliau memulakan pendidikan  awalnya secara rasmi apabila masuk ke  sekolah Dasar Negeri di Daerah  Kuningan, yang pada masa itu masih merupakan perkampungan Betawi, belum  ada bangunan-bangunan pencakar langit. 
Sama seperti generasinya pada masa  itu, Rahmat kecil setiap pagi mengaji (belajar membaca Al Qur-an,  membaca tulisan Arab, kajian aqidah, akhlaq & fiqh dengan kaedah  membaca kitab berbahasa Arab, belajar terjemah dan syarahan ustadz) .  Sebelah petang baru pergi ke sekolah dasar.
Pada tahun 1966, setelah lulus Sekolah Dasar, yang tahun pengajiannya dipanjangkan setengah tahun kerana terjadi peristiwa G-30-S/PKI, Rahmat masuk SMP. Tapi kali ini ia terpaksa keluar lagi kerana wujud dilema dalam dirinya.
Pada tahun 1966, setelah lulus Sekolah Dasar, yang tahun pengajiannya dipanjangkan setengah tahun kerana terjadi peristiwa G-30-S/PKI, Rahmat masuk SMP. Tapi kali ini ia terpaksa keluar lagi kerana wujud dilema dalam dirinya.
Sememangnya, di satu  segi keaktifan dirinya sebagai aktivis demonstran anggota KAPPI &  KAMI yang dikenali sebagai angkatan 66, namun di hari Jumaat sekolahnya  bermula pukul 11.30, tepat pada waktu solat Jumaat.
Oleh  sebab itu,  pada awal tahun pengajian berikutnya (1967/1968) Rahmat  memutuskan berpindah ke Ma’had Assyafi’iyah, Bali Matraman. Selepas  melalui ujian dan temuduga,  ia harus memasuki  kelas II Madrasah  Ibtidaiyah (sama sepertia Sekolah Dasar).
 Namun  Rahmat tidak puas dengan keputusan itu, ia mencuba merayu kepada seorang  ustad, untuk melakukan ujian sekali lagi sehingga ia berjaya memasuki   kelas III.
Permulaan belajar di Ma’had ini, cukup memberi kesan kepada Rahmat. Apatah lagi ia harus belajar pada seorang ustaz senior Madrasah Tsanawiyah (Tingkat SMP) yang sangat streng dalam berbicara dan mengajar dengan bahasa Arab. Namun tidak berapa lama, ternyata guru kelas ini turut sama-sama belajar bersamanya.
Akhirnya, Rahmat terus meloncat naik ke kelas V, di sinilah ia belajar ilmu nahwu dasar yang sangat ia sukai kerana dengan ilmu itu dipelajari setiap misteri intonasi dan narasi penyiar Shauth Indonesia, yang sering disiarkan oleh radio RRI dalam bahasa Arab.
Permulaan belajar di Ma’had ini, cukup memberi kesan kepada Rahmat. Apatah lagi ia harus belajar pada seorang ustaz senior Madrasah Tsanawiyah (Tingkat SMP) yang sangat streng dalam berbicara dan mengajar dengan bahasa Arab. Namun tidak berapa lama, ternyata guru kelas ini turut sama-sama belajar bersamanya.
Akhirnya, Rahmat terus meloncat naik ke kelas V, di sinilah ia belajar ilmu nahwu dasar yang sangat ia sukai kerana dengan ilmu itu dipelajari setiap misteri intonasi dan narasi penyiar Shauth Indonesia, yang sering disiarkan oleh radio RRI dalam bahasa Arab.
Siaran inilah yang menjadi   kesukaan Rahmat. Walupun hidupnya serba kekurangan, namun kerana sedar  tentang pentingnya komunikasi dan informasi, Rahmat merelakan wang  belanja makannya untuk dikumpulkan sedikit demi sedikit susah payahnya  mencari pelanggan Sablon, untuk membeli radio. Padahal  masa itu, radio  adalah lambang status bagi orang-orang kaya zaman itu.
Selepas kelas V, Rahmat melanjutkan pengajian di Madrasah Tsanawiyah Assyafi’iyah. Di MTs ini ia mempelajari ushul fiqh, musthalah hadits, psikologi & ilmu pendidikan, di samping terus mempelajari ilmu nahwu, sharf dan balaghah.
Selepas kelas V, Rahmat melanjutkan pengajian di Madrasah Tsanawiyah Assyafi’iyah. Di MTs ini ia mempelajari ushul fiqh, musthalah hadits, psikologi & ilmu pendidikan, di samping terus mempelajari ilmu nahwu, sharf dan balaghah.
 
No comments:
Post a Comment