Saturday, July 10, 2010

Tulahan : Pejuang yang kekal dan gugur

Salam,


Penulis ambil satu artikel masuk dalam blog ini kerana melihat kepada realiti yang berlaku dalam jamaah. Hakikat ini tidak boleh dinafikan berlaku di semua kawasan. Ramai penulis blog yang tidak berada di medan mungkin tidak merasai hakikat ini, jadi tulisan mereka tidak berada di lapangan sebenar.

Mereka yang berada di medan perjuangan merasai mehnah ini dan ramai antara mereka berjuang bukan untuk menjadi wakil rakyat tapi ikhlas kerana Allah.

Jika mereka dipilih oleh jamaah bukanlah kerana mereka minta tetapi jamaah perlukan kepimpinan mereka. Justeru , kita boleh mengenali mereka dipilih menjadi wakil rakyat jamaah sebelumnya adalah pejuang yang sudah merasai jerih perih dalam perjuangan.

Malah apabila mereka bergelar YB, mereka tetap kekal kehidupan seperti sebelumnya. Mereka guna elaun YB cukup2 untuk keperluan diri dan keluarga, sebahagian besar yang lain untuk jamaah dan rakyat.

Mereka tidak guna peluang sebagai YB untuk tukar kereta mewah, tukar perabut rumah, beli rumah baru dan jika menjadi pemerintah tidak sibuk buru projek untuk diri sendiri.

Mereka tidak lupa kepada sahabat seperjuangan dan ahli-ahli jamaah. Tidak lupa diri , tidak sombong, tidak ego , tidak besar diri dan disayangi ahli jamaah.

Tulisan sunsnake ini memang ada kebenarannya kerana ada yang gugur kerana bebanan dan tekanan semasa berjuang. Namun, sebenarnya ada yang kekal dan terus berjuang di medan.

Mereka yang kekal kerana memahami ujian Allah kepada pejuang Islam. Memang sedih melihat mereka yang gugur kerana tidak tahan menerima ujian malah mereka belum memahami hidup dalam perjuangan akan berhadapan dengan ujian Allah.

Benar, pejuang yang betul-betul berjuang tidak ramai, tapi yang tidak ramai itulah berjaya menumbangkan Ubn di banyak kerusi. Jika lebih ramai pejuang sebenar ini, penulis yakin matlamat untuk tawan Putrajaya akan tercapai.

Bacalah tulisan sunsnake di bawah untuk renungan.

Tanpa menafikan akan sokongan rakyat yang semakin baik terhadap PR, teman merasakan perlunya aktiviti menambah keahlian dan pendokong untuk parti-parti didalam PR.

Seperti contoh PAS, parti ini mempunyai penyokong yang agak ramai! Keahlian pun sudah melebihi 1juta ahli tetapi malangnya dikebanyakkan tempat, jumpah penyokong yang berani kedepan sebagai pendokong sangat sedikit!


Didalam pelbagai aktiviti, muka-muka itu sahajalah yang kelihatan!

Baik didalam merencana aktiviti, menjayakan aktiviti sampai la menutup aktiviti!

Apabila berlaku bebanan kerja dalam urusan parti, akan menyebabkan kemungkinan untuk berlaku kelemahan agak tinggi dan hasil yang kurang memuaskan!


Haaa.. dikala itu akan muncullah pengomen-pengomen yang sejak sebelum aktiviti dirancang sampai la aktiviti berakhir meluahkan pelbagai teori dan sebab mengapa aktiviti tersebut gagal ataupun kurang cemerlang!


Aduyaii!! disinilah sebenarnya golongan pendokong tadi diuji kesabarannya.


Kesan buruk daripada hal sebegini ialah apabila golongan pendokong tadi jadi berputus asa @ kecewa. Teman sendiri pernah dan sedang menyaksikan ramai pendokong aktiviti parti yang kini telah bergelar 'bekas' pendokong!


Dia yang dulunya hebat! berada dibarisan hadapan.. menyertai pelbagai aktiviti parti baik sebagai perencana dan juga sebagai pelaksana.
Akhirnya lenyap@pupus secara perlahan-lahan.. kerana apa?
kerana apabila dia menonjolkan diri..
dialah yang akan menjadi 'mangsa' arahan pimpinan..
dialah yang kena ke sana-sini..
dialah yang kena mengadap pimpinan balik..
dan sekiranya gagal aktiviti tersebut atau kurang memuaskan.
dia jugaklah yang akan di'tembak' didalam mesyuarat mahupun muktamar!

Alasan mudah ialah, inilah dia perjuangan..

Benar.. inilah dia perjuangan.. tetapi itu hanya alasan mereka yang malas nak memikirkan bagaimana mahu membantu golongan pendokong itu tadi!

Gejala membiarkan mereka yang aktif didalam Parti menjadi 'superman' yang diharapkan untuk banyak aktiviti,lajnah WAJIB ditangani segera sebelum parti kehilangan sekian ramai ahli-ahli yang sangat berbakat dan berpotensi!

Penulis berharap pimpinan jamaah di kawasan membaca tulisan sunsnake ini dan berusaha mengelak kehilangan pendokong perjuangan. 
 
Wassalam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...