Monday, July 13, 2009

Tulahan : Abe Uji calon pilihan di Manek Urai

Salam,


Pilihanraya kecil Manek Urai dah sampai ke penghujungnya. Inilah PRK yang penulis tidak dapat turun daripada 5 PRK di Semenanjung. Paling aktif dalam PRK Bukit Gantang kerana kampung penulis terlibat.

Bukan tidak mahu turun membantu tapi penulis rasa jentera pilihanraya Kelantan mampu menghasilkan yang terbaik menghadapi PRK ini. Penulis yakin dengan jentera Kelantan kerana penulis pernah lihat cara mereka bekerja semasa PRK Bukit Gantang.

Walaupun jentera Kelantan tidak membantu UPU Kg. Jaha, tapi penulis dapat lihat kesungguhan dan gerak kerja serta komitmen petugas Kelantan di UPU Matang Gelugur dan UPU Sungai Limau.

Faktor cuti dan kerja juga menjadi penghalang kepada penulis kali ini. Tarikh mengundi untuk PRK Manek Urai telah SPR tetapkan pada hari bekerja Selasa. Payah sikit nak dapat cuti, kena juga simpan cuti takut bubar DUN Perak.

Pelik SPR ni, tarikh mengundi pada hari bekerja terpaksa Tok Guru isytihar cuti di Kelantan supaya pengundi dapat mengundi. Semasa PRK Penanti BN tak bertanding boleh pula SPR pilih hari Ahad sebagai hari mengundi. SPR dah terlalu memihak kepada BN, segala yang baik untuk BN itulah yang akan dibuat SPR.

Walaupun penulis tidak turut serta di Manek Urai, doa sentiasa dipohon moga calon jamaah mencapai kemenangan.


Penulis yakin pengundi Manek Urai sudah ada calon pilihan sebelum turun mengundi. Najib sebut ja PRK ini BN anggap macam perlawanan persahabatan. Nampak macam baik ja BN, tapi hari-hari TV3 suku dan Utusan Meloya dok hentam pembangkang.

Persahabatan apa macam tu? Kalau perlawanan biasa pun pengadil kena adil. Inikan perlawanan persabahatan mestilah lebih adil. Dalam dok kata persahabatan pun UBN hentam, kalau UBN nak perpaduan boleh percaya ka?.

Penulis tak risau pasal calon walaupun UBN dok sibuk perlekeh Abe Uji hanya penjual ikan tak layak jadi wakil rakyat. Tunggulah hari mengundi UBN tengok layak atau tidak.

Abe Uji dan menepati calon pilihan pengundi Manek Urai walau tak da ijazah. Abe Uji dah lama bergelumang dengan rakyat di Manek Urai sebagai aktivis parti dan masyarakat. Abe Uji buat kerja bukan untuk populariti tapi lebih kepada keikhlasan bekerja untuk jamaah dan masyarakat.

Ada ijazah pun kalau tak boleh tolong rakyat, tak boleh bersama rakyat buat apa. Nanti dah jadi wakil rakyat tinggal rakyat di kawasan. Gah diluar, dialah yang hebat, dialah yang popular. Tapi rakyat di kawasan naik meluat. Jadi wakil rakyat untuk kepentingan diri bukan untuk kepentingan rakyat. Bukan begini wakil rakyat yang rakyat mahu.

Bolehkah calon UBN jadi macam wakil rakyat lama. Tengok muka tu payah , tambah lagi dok dalam parti yang bermasalah. Namun kalau Abe Uji rasa tak da masalah. Tunggulah keputusannya nanti. Harapnya pengundi Manek Urai pilih Abe Uji sebagai calon pilihan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...