Sunday, February 22, 2009

Tulahan : Pilihanraya kecil di kampung

Salam,

 

Fikiran penulis dok fikir macam mana nak balik buat kerja PRK Bukit Gantang. Ingatkan SPR tetap tarikh masa cuti sekolah, ada la peluang buat kerja pilihanraya sepenuhnya di kampung.

Tapi SPR nak bagi selesa kat umno buat pilihanraya lepas cuti sekolah, mengundi hari Selasa pulak tu. Bila fikir2, tahu macam ni tak pindah awai2 pun tak pa. Tapi ketentuan Allah ada hikmahnya, berdoalah padaNya diberi kelapangan atau jalan untuk boleh buat kerja pilihanraya di kampung. 

Penulis fikirkan kampung penulis yang warnanya biru. Nak kata biru pekat PRU lepas BN dapat lebih 140 undi PAS dapat lebih 80 undi. PRU ke 11, BN dapat lebih 140 undi PAS dapat lebih 60 undi. PRU ke 10, BN dapat lebih 120 undi PAS dapat lebih 80 undi.

PRU ke 10 (1999), penulis buat kerja di Parit Buntar tapi turun juga bantu kat kampung. Ada la perlawanan gantung banner dan bendera. Gerak kerja kat kampung kira tersusun sebab penulis dapat gerakkan orang PAS di kampung. 

PRU ke 11 (2004), penulis tak dapat turun bantu kat kampung sebab ada tanggungjawab besar di Parit Buntar. Langsung tak melawan, bendera biru penuh satu pun tak dak bendera PAS.

PRU ke 12 (2008), penulis sekali lagi tak dapat bantu di kampung. Tanggungjawab besar di Parit Buntar. Kalau tinggal tanggungjawab, apa-apa berlaku semua jari tunjuk ke arah kita. Namun ada sedikit kelainan di kampung, walaupun orang PAS tak buat kerja. Orang umno tolong tampal poster calon PAS kat kampung. Mungkin protes kat Azim Zabidi sebab orang luar, ataupun tak seronok sebab PAS tak melawan.


PRK ini, tak dak pilihanraya di Parit Buntar. Tapi penulis dok jauh pula, tu yang susah hati. Harap kawan-kawan Parit Buntar dan negeri-negeri lain boleh bantu orang PAS di kampung. 

Orang PAS kat kampung bukan tak boleh buat kerja tapi tak dak kepala. Kalau ada bantuan baru mereka semangat tapi yang bantu pun mesti boleh buat kerja juga, jangan nak jalan-jalan ambil angin masa pilihanraya saja. Kira cabaran besar la kawasan dan negeri yang jaga kampung penulis.

Susah juga nak jaga kampung penulis sebab jauh juga ke dalam 5 km dari Changkat Jering, 6 km dari Simpang. Jalan pun kecil macam nak masuk tebuk di Parit Buntar. Markas nak jadikan pusat operasi pun tak dak. Kena pakai rumah orang la jadi markas.

Sebab tu penulis risau dengan PRK ini. Keadaan yang berlaku di kampung penulis, berlaku juga di banyak kampung lain di Bukit Gantang. Cabaran ini besar juga kepada PAS Perak dalam mengarahkan PAS Kawasan untuk mengerakkan UPU yang mereka jaga. 

Jangan harap kepada PAS tempatan sahaja. Setengah tempat memang PAS kuat seperti Changkat Ibol. Tapi banyak tempat yang birunya terlalu pekat. Pilihanraya ini PAS Kawasan tidak boleh anggap macam PRK Kuala Terengganu. Pergi satu rumah yang disediakan, tunggu arahan dari UPU.

Kali ini, PAS Kawasan yang kena gerakkan jentera UPU macam di kawasan sendiri. Kena bawa semua peralatan pilihanraya yang PAS Kawasan ada. PAS kawasan dari negeri lain pula tunggu arahan dari PAS Kawasan di Perak. 

Gerak kerja tidak boleh tunggu penamaan calon kena turun sekarang. Kena lantik Pengarah pilihanraya untuk UPU yang dijaga. Jumpa PAS Bukit Gantang, lawat UPU yang kena jaga. Jumpa orang PAS tempatan, bincang dengan mereka. 

Penulis menjangkakan pilihanraya kali ini panas di kawasan pengundi Melayu. Umno akan mempertahan undi Melayu kepada mereka kerana tahu peratus sokongan bukan Melayu kepada BN semakin mengecil. 

Jadi kita mesti bersedia berhadapan dengan umno. Selamat bekerja.

Wassalam.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...