Tuesday, February 3, 2009

Tulahan : Orang lain mengidam, orang lain yang mengandung

Salam,


Apabila SPR buat keputusan Adun Changkat Jering dan Adun Behrang kekal, maka surat kosong kerusi Speaker Dun Perak kepada SPR dah tak dipakai lagi. Tak sama macam kes sebelum-sebelum ini, bila Speaker maklum kerusi kosong maka SPR akan adakan pilihanraya kecil.

Contoh kes Dun Limbungan dan Kelaboran di Kelantan. Walaupun ada pertikaian kesahan sama ada dua Adun S46 yang lompat BN letak jawatan atau tidak. SPR tetap adakan pilihanraya kecil bila Speaker Dun Kelantan hantar surat kekosongan dua kerusi itu.  Calon APU menang kedua kerusi itu kalahkan BN dalam pilihanraya kecil itu.

BN bawa kes ke mahkamah dan mahkamah putuskan dua Adun S46 yang lompat BN tadi masih Adun. Kemenangan calon APU tidak diterima. Inggatkan, kes di Perak ni keputusan SPR sama iaitu adakan pilihanraya kecil. Kalau nak cabar keputusan SPR di mahkamah, cabar lepas pilihanraya kecil.

Tapi keputusan SPR dibawah ketua yang baru ini, terbalik pula.  SPR buat keputusan yang sepatutnya diputuskan oleh mahkamah. Speaker Dun Perak pula kena cabar keputusan SPR di mahkamah, boleh atau tidak boleh adakan pilihanraya. Nampaknya, lepas ini kuasa tentukan kosong atau tidak kerusi ini bukan lagi di tangan Speaker , sebaliknya SPR. SPR diberi 48 jam, kita tunggulah nanti.  


Itu cerita SPR. Penulis nak cerita pula pasal dua Adun PKR yang dituduh nak lompat BN. Hari ini lepas SPR umum keputusan, keduanya bukan umum masuk BN sebaliknya jadi Bebas. Tak tau la apa perancangan mereka berdua. Depa mula tuduh semua ini perancangan beberapa pimpinan PKR negeri yang mengidam nak jadi Exco.

Depa kata lagi, mana ada surat mereka keluar PKR. Pasal apa kerajaan PR cepat sangat isytihar mereka letak jawatan, sedangkan surat letak jawatan yang mereka tandangan pada bulan Mac itu hanya sah jika mereka keluar PKR. 

Jika betullah cerita mereka (harap tak betul), amat malanglah sekali ada pimpinan PKR yang sanggup berkomplot hanya kerana nak jadi calon pilihanraya kecil seterusnya diangkat jadi Exco. Sanggup huru harakan kerajaan PR , semata-mata nak jawatan Exco. 

Adun Pkr yang Melayu tak ramai dua Adun tadi, YB Yunus Adun Kuala Kurau dan Adun Bota yang baru masuk Pkr. So peluang nak jadi Exco terbuka luas kalau dua Adun tadi letak jawatan.

Bila SPR kata tak da pilihanraya, semua tak menjadi. Dua Adun Pkr dah jadi bebas, jawatan Exco tentu bukan milik mereka lagi. Tinggal dua Adun lagi YB Yunus Adun Kuala Kurau dan Adun Bota, merekalah akan jadi Exco. 

Tak kan nak pilih Adun Pkr bukan Melayu sebab kouta tu untuk orang Melayu. Nak bagi kat Adun PAS bukan kouta PAS, walaupun ada juga Adun PAS yang mengidam nak jadi Exco.

Kalau mereka jadi Exco, melepaslah orang lain. Maknanya " Orang lain mengidam, orang lain yang mengandung''. Mereka berdua yang tak kemaruk, tak lobi, tak minta nak jadi Exco tiba-tiba dilantik jadi Exco. 

Rakyat di Dun Kuala Kurau tentu seronok, Adun depa jadi Exco. Peruntukan tentu banyak untuk rakyat di Dun Kuala Kurau. Orang Bota pun tumpang gembira. Tapi ada yang letak dahi kat kepala Ish!Ish! Ish!

Wasalam.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...