Friday, January 30, 2009

Tulahan : Tangan kanan hancur Israel, tangan kiri hidupkan Israel

Salam,


Balik raya Cina di Parit Buntar, pi himpunan dana amal Palestin. Tolong kawan-kawan, tapi tak banyak yang dapat ditolong sebab dah sedia semua. Penulis tak nak cerita tentang program malam tu, tapi penulis nak sembang pasai satu poster boikot barangan Amerika dan Israel yang diedar malam tu.

Poster tu jelas paparkan barangan yang patut kita boikot. Penulis akan sentuh satu benda yang patut umat Islam boikot, tetapi tak ramai yang guna benda ini boleh boikot. Benda ini, setengah ulama kata haram, setengah kata makruh.

Lama penulis nak tulis pasai benda ini, tapi fikir juga kat kawan-kawan yang masih berasap dengan benda ini. Tak jadi tulis, tapi kali ini tulis juga sebab penulis rasa patut tulis. 

Kat mana-mana, bila ada demo protes Israel. Ramai yang datang termasuk juga pelangan benda ini. Tangan kanan angkat kutuk Israel, tangan kiri berasap dengan rokok yang bantu Israel. Mungkin depa tak tau, tapi ramai yang tau sengaja buat-buat tak tau.

Ada kawan bagi tahu, semua jenama rokok ada sumbangannya kepada Israel. Rokok daun ya kot yang tak termasuk. Bayangkan kalau umat Islam yang menjadi perokok boikot rokok, pasti Israel akan rasa kesannya. 


Barulah kempen boikot ini berjaya. Banyak yang bagi tahu, barang yang hendak diboikot tak ramai orang Islam guna. Tak sedar yang kat tangan, hari-hari pekena.

Apa pun, harap-harap adalah kesedaran pengemar rokok ini. Penulis tahu benda ini ketagih, pemimpin jamaah pun ramai yang tak dapat tinggalkan rokok.  

Fikirlah saudara kita di Gaza yang menderita, tekadkan dalam hati untuk berhenti membantu Israel dengan berhenti merokok. Itulah kejayaan sebenar kempen boikot bukan sahaja untuk umat Islam Palestin tetapi juga untuk kesihatan diri sendiri.

Wassalam.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...