Sunday, December 18, 2011

Kisah pemabuk dan anak yatim

Dikisahkan, seorang salaf berkata, "Dahulu aku adalah seorang yang tenggelam dalam berbagai macam perbuatan maksiat dan pemabuk.
 
Pada suatu hari aku menemui seorang anak yatim yang miskin. Lalu aku ambil anak yatim itu dan aku berbuat baik kepadanya.

Aku beri ia makan, pakaian, dan aku mandikan ia sehingga bersih semua kotoran yang melekat di tubuhnya, dari hujung rambut sampai hujung kaki. 
 
Aku menyayanginya seperti seorang ayah menyayangi anaknya, bahkan lebih. Malamnya aku tidur dan bermimpi bahawa kiamat sudah tiba. Aku dipanggil menuju hisab. 
 
Kemudian aku diperintahkan untuk masuk neraka kerana banyaknya dosa dan maksiat yang aku kerjakan.
Malaikat Zabaniyyah menyeretku untuk memasukkanku ke dalam neraka. Semasa itu aku merasa kecil dan hina di hadapan mereka. 
 
Tiba-tiba anak yatim itu menghadang di tengah jalan sambil berkata, 'Tinggalkan ia wahai malaikat Rabb-ku! Biarlah aku memintakan syafaat untuknya kepada Rabb-ku! Dialah yang dulu telah berbuat baik kepadaku, telah memuliakanku!'

Malaikat berkata, 'Tetapi aku tidak diperintahkan untuk itu.' Kemudian terdengar seruan dari Allah, firman-Nya, 'Biarkan dia, sungguh Aku telah mengampuninya dengan syafaat anak yatim itu dan kebaikannya kepadanya!' 
 
Lalu aku terbangun dan aku pun bertaubat kepada Allah 'azza wa jalla, dan aku terus berusaha semaksima mungkin untuk mencurahkan kasih sayang kepada anak-anak yatim."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...