Saturday, July 16, 2011

Penemuan ilmiah bulan terbelah bukti kebenaran mukjizat Rasulullah S.A.W


Berbagai macam mukjizat telah diberikan Allah SWT kepada kekasihNya Rasullah Muhammad SAW, untuk memberi kebenaran atas Kerasulannya. 

Salah satu mukjizat dari Rasulullah Muhammad SAW, ialah “Membelah Bulan”. Sebagaimana hadis riwayat Abdullah bin Mas`ud Radhiyallahu’anhu berikut ini, ia berkata :

“Bulan terbelah menjadi dua pada masa Rasulullah SAW lalu Rasulullah SAW bersabda : Saksikanlah oleh kalian.” (Shahih Muslim No. 5010)
Hadis riwayat Anas RA, dia berkata :

“Penduduk Makkah meminta kepada Rasulullah SAW untuk diperlihatkan kepada mereka satu mukjizat (tanda kenabian), maka Rasulullah SAW memperlihatkan kepada mereka mukjizat terbelahnya bulan sebanyak dua kali.” (Shahih Muslim No. 5013)

Dalam wawancara di televisyen bersama pakar Geologi Muslim, Prof. Dr. Zaghlul Al-Najar, salah seorang warga England mengajukan pertanyaan kepadanya, apakah ayat dari surat Al-Qamar mempunyai kandungan mukjizat secara ilmiah?

Maka Prof. Dr. Zaghlul Al-Najar menjawabnya sebagai berikut :
“Tentang ayat ini, saya akan menceritakan sebuah kisah. Sejak beberapa waktu lalu, saya membentangkan di Univ. Cardif, England, dan para peserta yang hadir bermacam-macam, ada yang muslim dan ada juga yang bukan muslim. Salah satu tema diskusi waktu itu adalah berkisar mukjizat ilmiah dari Al-Qur’an.”

Salah seorang pemuda yang beragama Islam berdiri dan bertanya : “Wahai Tuan, apakah menurut anda ayat yang berbunyi “Telah dekat hari kiamat dan bulan pun telah terbelah” mengandung mukjizat secara ilmiah?”

Maka professor pun menjawabnya :
“Tidak, sebab kehebatan ilmiah dapat diterangkan oleh ilmu pengetahuan, sedangkan mukjizat tidak boleh diterangkan oleh ilmu pengetahuan, sebab ia tidak boleh menjangkaunya.

Dan tentang terbelahnya bulan, maka itu adalah mukjizat yang terjadi pada Rasul terakhir Muhammad shallallahu ‘alaihi wassalam sebagai kebenaran atas kenabian dan kerasulannya, sebagaimana nabi-nabi sebelumnya.

Dan mukjizat yang kelihatan, maka itu disaksikan dan dibenarkan oleh setiap orang yang melihatnya. Andai hal itu tidak termaktub di dalam kitab Allah dan hadis-hadis Rasulullah SAW, maka tentulah kami para muslimin di zaman ini tidak akan mengimani hal itu.
Akan tetapi, hal itu memang benar termaktub di dalam Al-Qur’an dan sunnah-sunnah Rasulullah shallallahu alaihi wassalam. Dan memang Allah ta’ala benar-benar Maha berkuasa atas segala sesuatu”.

Dan setelah selesai Prof. Dr. Zaghlul menyampaikan hadis nabi tersebut, berdirilah seorang muslim warga England dan memperkenalkan diri lalu berkata : “Aku Daud Musa Pitkhok, ketua Al-Hizb Al-Islamy England. 
Wahai tuan, bolehkah aku menambahkan?”


Prof. Dr. Zaghlul Al-Najar menjawab : “Dipersilakan dengan senang hati.”


6 spesis binatang terkecil di dunia

Mungkin kerana berlainan genetik atau sebab lain yang menjadikannya kecil, namum spesis-spesis ini tetap hidup normal. 
1. Anjing terkecil di dunia
Ducky, seekor anjing di Massachusetts, USA, dengan 4,9 inci (12,4 cm), merupakan anjing yang masuk Guinness World Record untuk anjing terkecil di dunia. Anjing terkecil yang pernah memegang rekod sebelumnya menurut Guinness, adalah seekor Yorkshire Terrier yang mempunyai tinggi 2.8 inci.
2. Ular terkecil di dunia
 
 
Leptotyphlops Carlae adalah spesies ular terkecil di dunia, yang mempunyai panjang kurang dari 4 inci. Ditemui di kepulauan Karibia Barbados, Blair Hedges.

3. Ikan terkecil di dunia

 
Ikan terkecil di dunia ini ditemui pada Januari 2006 di pulau Sumatera Indonesia, dan merupakan spesies dari ikan gurami (Paedocypris Progenetica). Ini adalah ikan terkecil di dunia dengan panjang hanya 7,9 mm (0,3 inci)

Friday, July 15, 2011

Kisah keindahan tangan seorang ibu

Semoga cerita di bawah ini dapat menjadi renungan buat kita semua. Ketika ibuku berkunjung ke rumah, ibu ingin untuk dibawa ke sebuah pasaraya kerana dia mahu membeli baju baru untuk pakaian di kampung.

Terus terang, sebenarnya aku sendiri tidak begitu suka pergi ke tempat-tempat tersebut dan aku bukan jenis orang yang sabar, tetapi walaupun demikian kami pergi juga ke pasaraya tersebut untuk membeli baju ibu. 
Kami mengunjungi setiap butik yang menyediakan pakaian wanita dan ibuku mencuba sehelai demi sehelai pakaian lalu mengembalikannya ke tempat semula. katanya tidak ada yang sesuai.

Seiring waktu yang berlalu, aku mulai letih dan kelihatan jelas kecewa di wajah tua ibu. Akhirnya pada butik terakhir yang kami kunjungi, ibuku mencuba sehelai baju yang sangat cantik.

Kerana tidak lagi sabarnya aku, maka kali ini aku ikut masuk dan berdiri bersama ibuku dalam fitting room, aku melihat bagaimana ibu mencuba pakaian tersebut, dan bagaimana dengan susah payah dia mencuba untuk mengenakannya.

Ya Allah Ya Robb, ternyata tangan-tangannya sudah mulai tidak mampu kerana sakit tuanya dan sebab itulah ibu gagal memakainya dengan baik, sebab itulah tidak ada yang sesuai menurutnya. Ibu mencari baju yang mudah dia pakai. Perasaan tidak sabarku bertukar menjadi rasa bersalah dan rasa kasihan yang mendalam terhadapnya.

'Tidur ditindih syaitan'

Sleep Paralysis ( Pernah tidur  rasanya seperti ditindih setan)Sleep Paralysis, pada masa  mengalami ini biasanya kita akan sukar sekali bergerak dan kemudian ada sedikit rasa sejuk menjalar dari hujung kaki ke seluruh tubuh. 

Untuk boleh bangun, satu-satunya cara adalah menggerakkan hujung kaki, hujung tangan atau kepala secepat-cepatnya hingga seluruh tubuh boleh digerakkan kembali,biasanya disertai juga dengan munculnya bayangan kegelapan. 

Keadaan inilah yang dikatakankan “ketindihan” makhluk halus oleh sebahagian besar orang.  Berdasarkan fakta perubatan, keadaan ketika orang akan tidur atau bangun tidur merasa sesak nafas seperti dicekik, sesak dada, badan sukar bergerak dan sukar bersuara disebut sleep paralysis atau tidur lumpuh (kerana tubuh tidak boleh bergerak dan seperti rasa lumpuh). Hampir setiap orang pernah mengalaminya. Sekurang-kurangnya sekali atau dua kali dalam hidupnya.

Sleep paralysis boleh terjadi pada siapa sahaja, lelaki atau perempuan, dan umur kebanyakan orang yang pertama kali mengalami gangguan tidur ini adalah 14-17 tahun. 

Sleep paralysis atau tindihan ini memang boleh berlaku dalam kiraan saat hingga minit. Yang menarik, semasa tindihan terjadi kita sering mengalami halusinasi, seperti melihat sosok atau bayangan hitam di sekitar tempat tidur. Tidak hairan, fenomena ini pun sering dikaitkan dengan hal mistik.

5 fakta mengkagumkan tentang azan

http://1.bp.blogspot.com/-jwjcLZ4sEKI/TV9126gcrOI/AAAAAAAAAlU/b0EaW2ogGf4/s1600/muadzin.jpgAzan adalah media luar biasa untuk mengumandangkan tauhid terhadap Allah Yang Maha Kuasa dan risalah (kenabian) Nabi Muhammad SAW. Azan juga merupakan panggilan solat kepada umat Islam, yang terus bergema di seluruh dunia lima kali setiap hari.

Betapa mengagumkan suara azan itu, dan bagi umat Islam di seluruh dunia, azan merupakan sebuah fakta yang telah kukuh.

1 . Kalimat Penyeru Yang Mengandungi “Kekuatan Supranatural”

Ketika azan berkumandang, kaum yang bukan sekadar beragama Islam, tetapi juga beriman, bergegas meninggalkan seluruh aktiviti duniawi dan bersegera menuju masjid untuk menunaikan solat berjamaah. 

Simpulan kesedaran psiko-religius dalam otak mereka mendadak bergetar hebat, berhubung secara bersama dan dengan sepenuh kesedaran seorang hamba (abdi) mereka bersimpuh, penuh kesyahduan ibadah solat berjamaah.

2. Asal Mula Yang Menakjubkan:

Pada zaman dulu, Rasulullah Saw. kebingungan untuk memberitahu masa waktu solat telah tiba kepada seluruh umatnya. Maka dicarilah berbagai cara. 

Ada yang mencadangkan untuk mengibarkan bendera apabila waktu solat itu tiba, ada yang cadang untuk menyalakan api di atas bukit, meniup terompet, dan malah membunyikan lonceng. Tetapi semuanya dianggap kurang sesuai dan kurang elok.

Adalah Abdullah bin Zaid yang bermimpi bertemu dengan seseorang yang memberitahunya untuk mengumandangkan azan dengan menyerukan lafaz-lafaz azan yang sudah kita ketahui sekarang. Mimpi itu disampaikan Abdullah bin Zaid kepada Rasulullah Saw. 

Thursday, July 14, 2011

4 spesis burung penyelam yang handal

1.Burung Loon
 


Burung loon adalah kumpulan burung akuatik yang ditemui di berbagai tempat di Amerika Utara dan selatan Eurasia. Loon sama besar angsa kecil, yang kadang-kadang kelihatan sama antara kedua jenis binatang itu ketika berenang. 
Bulu loon berwarna putih dan hitam, dengan warna kelabu pada kepala dan leher pada beberapa spesies, dan bulu bahagian perut yang berwarna putih. Seluruh spesies dari jenis ini mempunyai paruh berbentuk tombak

Loon adalah perenang yang baik. Menggunakan kaki untuk mendayung dan sayap sebagai bantuan dalam gerakannya. Memandangkan kakinya berada jauh di belakang, loon tidak mampu beradaptasi dengan baik di daratan kerana sukar berjalan dengan bentuk kaki demikian. Loon kebiasaanya tidak lama di daratan, kecuali untuk duduk di sarang.




Kisah benar seorang ibu dan karpet kotor

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/41485_100000837172658_2193_n.jpg

Ada seorang ibu suri rumah tangga yang mempunyai 4 orang anak lelaki. Urusan belanja, mencuci, makan, kebersihan & jemuran; mengemas rumah dapat dilakukannya dengan baik. Rumah nampak selalu kemas, bersih & teratur Suami serta anak-anaknya sangat menghargai pengabdiannya itu.

Cuma ada satu masalah, ibu yang pembersih ini sangat tidak suka kalau karpet di rumahnya kotor. Ia boleh berleter dan marah berpanjangan hanya gara-gara melihat jejak kasut di atas karpet, maka suasana tidak enak akan berterusan seharian.

Sedangkan, dengan 4 prang anak lelaki di rumah,keadaan ini mudah serta berulang ulang kali terjadi dan ini begitu menyiksa ibu ini. Atas saranan keluarganya, ia pergi menemui seorang psikologi bernama Virginia Satir, dan menceritakan masalahnya.

Wednesday, July 13, 2011

8 binatang dengan mata yang unik

Mata gunanya untuk melihat. Tapi tahukah anda bahawa ada binatang yang sama sekali tidak mempunyai mata dan sebaliknya ada binatang yang matanya ada sehingga lapan biji?

Tuhan telah mengaturnya. Mata makhluk ciptaannya itu disesuaikan dengan kegunaannya. Oleh kerana itu kemampuan dan letak mata disesuaikan dengan keperluannya. 
Ada yang diciptakan-Nya untuk malam hari ada yang untuk siang hari atau untuk kedua-duanya. Ada yang untuk keperluan menyerang atau sebaliknya ada yang untuk membela diri. Masing-masing itu mempunyai kekurangan dan kelebihannya.

Tupai

Tupai terdapat di kedua belah kepalanya, dan berada pada kedua pipi-pipinya yang bentuknya memanjang ke depan dan menyerupai kerucut. Dengan demikian ia mempunyai pandangan yang tajam ke arah depan.
http://rayhan443.files.wordpress.com/2009/08/tupai6.jpg?w=490

Akan tetapi letak mata itu cukup hampir dengan pangkal kepalanya sehingga melalui kepalanya itu. Apabila lari memanjat pokok ia dapat melihat melalui punggungnya ,apakah ada yang mengejar atau tidak. 
Atau sambil berlari di atas tanah ia dapat melihat ke atas untuk mengawasi burung helang yang mengejarnya. Akan tetapi disamping kelebihannya itu ia mempunyai kelemahan iaitu tidak dapat melihat dengan mudah ke arah sisi.

Burung Helang

http://pilihan.files.wordpress.com/2008/04/eagle1.jpg?w=450&h=390

Mata burung helang mempunyai ketajaman penglihatan yang luar biasa untuk memburu. Ia dapat melihat seekor arnab yang melompat-lompat di antara semak-semak ribuan kaki di bawahnya.

Arnab

http://api.ning.com/files/z0mFox1dEzzIaPWvO9bVl1qnsuDweLahgmu6KYX8OfSvPIS8592RyF01qAL*esw6PJI1MtxSI6*8vDZueNueZ0cQEFe9i*HL/kelinci1.jpg
Akan tetapi arnab yang diburu itu mempunyai mata di kedua belah kepalanya yang tempatnya sedemikian rupa sehingga dapat melihat helang yang memburunya dan yang sedang memerhati untuk menyambarnya. 

Air yang boleh memadamkan api neraka

menangis.jpg (200×154)

Dalam sebuah kitab (Bidayatul-Hidayah), diceritakan bahawa pada hari kiamat nanti, akan didatangkan Neraka Jahanam dengan mengeluarkan suaranya, suara nyala api yang sangat dahsyat gemuruhnya, hingga semua umat menjadi berlutut kerana tak sanggup menahan ketakutannya.

Allah S.W.T berfirman, “Kamu lihat (pada hari itu) setiap umat berlutut (yakni merangkak pada lututnya). Tiap-tiap umat diseru kepada buku amalannya. (Dikatakan kepadanya) Pada hari ini kamu dibalasi menurut apa-apa yang telah kau kerjakan.” (Surah al-Jatsiyah ayat 28)

Ketika mereka menghampiri neraka, mereka mendengar gemuruh api neraka yang suaranya sudah dapat mulai didengar sejarak 500 tahun perjalanan. Pada waktu itu, akan berkata setiap orang, bahkan para nabi sekalipun akan berucap“Diriku, diriku (selamatkanlah diriku Ya Allah), kecuali hanya seorang nabi saja yang akan berkata“Umatku, umatku.”

Beliau ialah junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W. Pada masa itu akan keluarlah api neraka jahim seperti gunung-gunung, umat Nabi Muhammad berusaha menghalanginya dengan berkata, “Wahai api! Demi hak orang-orang yang solat, demi hak orang-orang yang ahli sedekah, demi hak orang-orang yang khusyuk, demi hak orang-orang yang berpuasa, supaya engkau kembali.”

Walaupun dikata demikian, api neraka itu tetap tidak segera kembali, lalu malaikat Jibril berkata, “Sesungguhnya api neraka itu menuju kepada umat Muhammad S.A.W”

Kemudian Jibril membawa semangkuk air dan Rasulullah meraihnya. Berkata Jibril A.S. “Wahai Rasulullah, ambillah air ini dan siramkanlah kepadanya.” Lalu Baginda mengambil dan menyiramkannya pada api itu, maka padamlah api itu. Setelah itu Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada Jibril A.S. “Wahai Jibril, Apakah air itu?”

Maka Jibril berkata, “Itulah air mata orang durhaka di kalangan umatmu yang menangis karena takut kepada Allah S.W.T. Sekarang aku diperintahkan untuk memberikannya kepadamu agar engkau menyiramkan pada api itu.” Maka padamlah api itu dengan izin Allah S.W.T.

Rasulullah S.A.W pernah bersabda, “Bahawa tidak akan masuk neraka orang menangis kerana takut kepada Allah sehingga ada air susu kembali ke tempat asalnya.”


Sisa peninggalan senibina Kaum Tsamud

Gunung-gunung batu ini dibina kaum Tsamud menjadi istana, rumah, dan kubur pembesar kaum. Pahatan ukiran dan hiasan sangat halus, indah dan menakjubkan.

Wilayah kekuasaan kaum Tsamud terbentang hingga ke wilayah Petra (Jordan). Bezanya, Petra sudah dijadikan kawasan pelancungan Jordan selain Laut Mati.

Sedangkan Mada’en Shaleh masih menjadi perdebatan antara kepentingan pelancongan Arab Saudi yang mulai menjadikan Mada’en Shaleh sebagai kawasan pelancungan, dengan para ulama yang berpendapat bahawa tempat tersebut adalah tempat peninggalan “kaum terlaknat,” sehingga umat Islam diharamkan untuk menziarahinya.
 

Dikisahkan dalam Al-Qur’an, pada zamannya, kaum Tsamud memiliki kepakaran senibina luar biasa. Nabi Shaleh, nabi kelima dari 25 nabi dan rasul yang tertulis, diutus Allah SWT, mengajak mereka untuk bertauhid.

Tuesday, July 12, 2011

Cita-cita Almarhum Zainuddin MZ yang belum tercapai

Inilah Cita-Cita Zainuddin MZ yang Belum Terwujud
KH Zainuddin MZ


Almarhum Zainuddin MZ bercita-cita untuk mendirikan pesantren di dekat rumahnya. Cita-cita itu diawali dengan pembangunan masjid Fajrul Islam, yang kini berdiri megah.

Fikri Haikal, anak pertama alrmahum, mengatakan ayahandanya sudah lama ingin mendirikan pesantren. Nantinya, pesantren tersebut mengelilingi masjid. “Jadi beliau ingin seperti ulama salafiyah, yang memiliki pesantren, mengajar ditempat itu dan dimakamkan juga disitu,” papar dia.

Tulahan : Himpunan BERSIH 2.0 - Yang berani-berani dan yang takut-takut

Salam,

Penulis rasa amat rugi kerana tidak dapat bersama dalam Himpunan Bersih 2.0 yang baru berlalu. Himpunan Bersih 2007 penulis dapat hadir , dapat la bau air asid tapi tak kena pun. 

Tinggal di bandar negara orang putih , yang masih tak ramai pelajar dan rakyat Malaysia. Penulis rasa peluang untuk sertai himpunan Bersih di luar negara tipis.


Sudah dibaca dalam facebook di bandar lain dalam negara orang putih ini akan ada himpunan Bersih. Ada satu perhimpunan lain yang dianjur muslim di bandar ini dibuat pada tarikh yang sama. 

Penulis bincang dengan seorang kawan lama satu jamaah di kampus kat Malaysia untuk buat banner kemudian bawa ke himpunan itu. Orang kata ambil semangat orang ramai, kemudian pegang banner Bersih.


Tiga hari sebelum 9 Julai , baru penulis dapat tahu melalui Facebook Bersih 2.0. Himpunan Bersih di bandar ini juga dibuat dan digerakkan oleh rakyat Malaysia PR dan pelajar . 

Lega rasanya dapatlah , berhimpun nyatakan sokongan kepada Bersih 2.0 walaupun tak semanis di KL.


Memang hanya mencapai ratusan orang tapi meriah dengan aktiviti tanpa ganguan polis. Cukup hanya dengan makluman akan mengadakan himpunan kepada polis dengan mengisi borang melalui internet.


Blogger UMNO menuduh himpunan di luar negara hanya dihadiri orang Cina dan India , kerana dari gambar-gambar memang terpapar ramai orang Cina dan India. 


Sebenarnya , ramai pelajar Melayu yang hadir tapi tidak mahu bergambar atau berada pada jarak yang jauh. Kenapa begitu? Kerana takut dengan tekanan  dan ugutan dari kerajaan UMNO/ BN.


Pelajar Cina dan rakyat PR tidak takut kerana ramai antara mereka belajar dengan menggunakan perbelanjaan sendiri. Sebab itulah , ramai pelajar Melayu tidak kelihatan dalam gambar.  Perasaan takut-takut inilah yang menyebabkan mereka berada jauh.


Himpunan Bersih kali ini telah mencatatkan sejarah baru dalam politik Malaysia. Melihat kepada jumlah yang hadir melalui bukti gambar dan video , tidak ada siapa yang boleh menafikan kecuali mereka dari jenis suka berbohong.


Blogger UMNO pun tidak mampu menafikannya dan mereka akan mengunakan kenyataan bertahan yang sama untuk mengelakkan malu UMNO . Apa kenyataan blogger UMNO dan pencacai UMNO yang memberi komen di blog-blog ? “ 100 000 tidak ramai jika nak dibandingkan dengan 27 juta rakyat Malaysia”

Monday, July 11, 2011

10 negara dengan pemandangan salji terindah di dunia

Hampir semua negara yang berada di luar garis 40 darjah garisan lintang selatan dan 40 darjah garisan lintang utara selalu mengalami hujan sajli pada tempoh tertentu. Salji yang turun boleh menambah keindahan, tapi juga boleh memperburuk keindahan.

Banyak negara yang mempunyai pemandangan yang indah kerana salji yang turun. Kira-kira enam puluhan negara yang dapat merasai hujan salji, ada senarai 10 negara yang dianggap sebagai negara salji terindah. 
Yang dimaksud dengan negara salji terindah ini adalah negara yang mempunyai pemandangan indah kerana adanya salji yang turun. Berikut adalah negara tersebut :

1. Switzerland

Switzerland adalah salah sebuah negara di Eropah Tengah yang mempunyai pemandangan yang Indah. Negara yang bersempadan dengan Jerman, Perancis, Itali, dan Austria ini sebahagian besar merupakan wilayah lereng pegunungan Alpen yang terkenal keindahanya, maka tidak hairan jika Switzerland mempunyai pemandangan alam salji terindah di dunia.

2. New Zealand
Dari senarai 10 negara salji terindah ini, New Zealand adalah satu-satunya negara yang berada di sebelah bumi selatan. Negara kepulauan di Barat daya lautan barat pasifik ini mempunyai keindahan alam pergunungan yang sangat luar biasa.

3. Alaska (USA Territory) 

Alaska dianggap sebagai sebuah negeri kerana Alaska merupakan sebahagian negara Amerika syarikat yang letaknya terpisah dari negara induknya. Daripada semua negeri di Amerika syarikat, Alaska adalah negeri yang mempunyai pemandangan alam salji terindah.

Kisah benar ibu yang berhati mulia

Kisah ini adalah kisah benar sebuah keluarga yang sangat miskin, yang mempunyai seorang anak laki-laki di sebuah negara. Ayahnya sudah meninggal dunia, hanya tinggal ibunya yang sudah tua dan anak lelakinya sahaja tempat menumpah kasih sayang.

Ibunya bersusah payah membesarkan seorang anaknya, pada masa itu kampung tersebut belum memiliki elektrik. Semasa membaca buku, anaknya tersebut hanya diterangi sinar lampu minyak tanah, sedangkan ibunya dengan penuh kasih sayang menunggu anaknya sambil menjahitkan baju untuk sang anak.

Semasa memasuki musim luruh, adalah waktu bagi anaknya untuk memasuki sekolah menengah atas. Tetapi pada masa itulah ibunya menderita penyakit radang sendi-sendi atau Rheumatoid Arthritis ( RA ) yang parah sehingga tidak boleh lagi bekerja di sawah. 
 
Di sekolah itu, setiap bulannya waris murid-murid diwajibkan membawa 30 kg beras untuk di bawa ke kantin sekolah. Anak ini mengerti bahawa ibunya tidak mungkin boleh memberikan tiga puluh kg beras tersebut.

Berkatalah ia kepada ibunya: " Bu, saya mahu berhenti sekolah sahaja dan membantu ibu bekerja di sawah". 
 
Ibunya mengusap kepala anaknya dan berkata : "Niat kamu sungguh mulia nak, kamu memiliki niat seperti itu saja ibu sudah senang, tetapi kamu harus pergi  bersekolah. Jangan khuatirkan ibu ya nak. Cepatlah pergi daftarkan ke sekolah nanti berasnya biar ibu yang akan mengantarkannya kesana".

Sunday, July 10, 2011

Rahsia tidur Rasulullah

http://1.bp.blogspot.com/_a3i-wKciVr0/TBQv1J2-UQI/AAAAAAAAAGo/LH_Hrm4IG2Y/s1600/jay-tidur.jpg 

Seorang yang berusia 60 tahun akan menghabiskan masa lebih kurang 20 tahun untuk tidur. Sekiranya dia tidur mengikut Sunnah Rasullullah saw, maka tidurnya akan jadi ibadat. Allah swt hanya akan terima ibadat yang dilakukan dengan ikhlas.

Tidur adalah ibadat yang paling ikhlas. Seseorang tidak perlu dipaksa atau terpaksa untuk tidur. Ganjaran Allah swt untuk orang yang amalkan Sunnah sangat besar.  

Satu Sunnah yang diamalkan berterusan akan diberi ganjaran 100 pahala mati syahid, sedangkan satu pahala mati syahid sudah cukup untuk menjamin seseorang untuk masuk syurga. Di dalam tidur sendiri ada banyak Sunnah. 

Sebaliknya, jika seseorang tidur cara selain dari cara Nabi SAW,dia hanya akan dapat kerehatan.Kalau bernasib baik, selama 20 tahun mungkin dia dapat mengumpul 20 kilo tahi mata dan menakung 20 liter atau lebih air liur basi.
Antara Sunnah-sunnah Nabi saw sebelum, ketika dan selepas tidur.

1. Sebelum dan selepas tidur
baca doa tidur. Ramai orang memperlekehkan doa Masnun (doa harian) tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga.

2. Jangan tidur menghadap kaki arah Qiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati.

Kisah iblis terpaksa bertemu Rasulullah


Dari Muadz bin Jabal dari Ibn Abbas:

Ketika kami sedang bersama Rasulullah SAW di kediaman seorang sahabat Anshar, tiba - tiba terdengar panggilan seseorang dari luar rumah:
"Wahai penghuni rumah, bolehkah aku masuk? Sebab kalian akan membutuhkanku. "

Rasulullah bersabda : "Tahukah kalian siapa yang memanggil?"

Kami menjawab : "Allah dan rasulNya yang lebih tahu."

Beliau melanjutkan, "Itu iblis, laknat Allah bersamanya."

Umar bin Khattab berkata: "Izinkan aku membunuhnya wahai Rasulullah"

Nabi menahannya :" Sabar wahai Umar, bukankah kamu tahu bahwa Allah memberinya kesempatan hingga hari kiamat? Lebih baik bukakan pintu untuknya, sebab dia telah diperintahkan untuk ini, fahamilah apa yang hendak ia katakan dan dengarkan dengan baik."

Ibnu Abbas RA berkata: Pintu lalu dibuka, ternyata dia seperti seorang tua  yang cacat satu matanya. Di janggutnya terdapat 7 helai rambut seperti rambut kuda, taringnya terlihat seperti taring babi, bibirnya seperti bibir sapi..

Iblis berkata: "Salam untukmu Muhammad.... Salam untukmu para hadirin..."

Rasulullah SAW lalu menjawab : "Salam hanya milik Allah SWT, sebagai mahluk terlaknat, apa keperluanmu? "

Iblis menjawab : "Wahai Muhammad, aku datang ke sini bukan atas kemauanku, namun kerana terpaksa."

"Siapa yang memaksamu? "

"Seorang malaikat utusan Allah mendatangiku dan berkata:

"Allah SWT memerintahkanmu untuk mendatangi Muhammad sambil menundukkan diri. Beritahu Muhammad tentang caramu dalam menggoda manusia. Jawablah dengan jujur semua pertanyaannya. Demi kebesaran Allah, andai kau berdusta satu kali saja, maka Allah akan jadikan dirimu debu yang ditiup angin."

"Oleh kerana itu aku sekarang mendatangimu. Tanyalah apa yang hendak kau tanyakan. Jika aku berdusta, aku akan dicaci oleh setiap musuhku. Tidak ada sesuatu pun yang paling besar menimpaku daripada cacian musuh."

Orang Yang Dibenci Iblis

Rasulullah SAW lalu bertanya kepada Iblis: "Kalau kau benar jujur, siapakah manusia yang paling kau benci?"

Iblis segera menjawab: " Kamu, kamu dan orang sepertimu adalah mahkluk Allah yang paling aku benci."

"Siapa selanjutnya? "

"Pemuda yang bertakwa yang memberikan dirinya mengabdi kepada Allah SWT." 

"Lalu siapa lagi?"

"Orang Alim dan wara' (Loyal)"

" Lalu siapa lagi?"

"Orang yang selalu bersuci."

"Siapa lagi?"

"Seorang fakir yang sabar dan tak pernah mengeluhkan kesulitannnya kepada orang lain."

"Apa tanda kesabarannya? "

" Wahai Muhammad, jika ia tidak mengeluhkan kesulitannya kepada orang lain selama 3 hari, Allah akan memberi pahala orang - orang yang sabar."

"Selanjutnya apa?"

"Orang kaya yang bersyukur."

"Apa tanda kesyukurannya ?"

"Ia mengambil kekayaannya dari tempatnya, dan mengeluarkannya juga dari tempatnya ."

"Orang seperti apa Abu Bakar menurutmu?"

"Ia tidak pernah menurutiku di masa jahiliyah, apalagi dalam Islam."

"Umar bin Khattab?"

"Demi Allah setiap berjumpa dengannya aku pasti kabur. "

"Usman bin Affan?"

"Aku malu kepada orang yang malaikat pun malu kepadanya ."

"Ali bin Abi Thalib?"

" Aku berharap darinya agar kepalaku selamat, dan berharap ia melepaskanku dan aku melepaskannya. Tetapi ia tak akan mahu melakukan itu." (Ali bin Abi Thalib selau berdzikir terhadap Allah SWT)

Amalan Yang Dapat Menyakiti Iblis


"Apa yang kau rasakan jika melihat seseorang dari umatku yang hendak solat?"

"Aku merasa panas dingin dan gementar. "

"Kenapa?"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...