Thursday, March 24, 2011

Kisah kejam tentera Amerika membunuh kanak-kanak Afganistan


21 Mac 2011, adalah Tahun Baru Afghanistan. Tahun baru membawa harapan baru untuk masa depan. Namun, setiap prospek harapan bagi awal yang baru nampaknya jauh dari fikiran tiga anak perempuan kecil Afghanistan, yang kini menjadi yatim setelah tentera Amerika menyerang rumah mereka.
 
Peristiwa ini berlaku sebulan yang lalu, ketika pasukan kafir Amerika dipercayai telah mengejar Mujahidin Afghanistan. Ini adalah retorik khas pasukan AS setiap kali mereka memberikan alasan atas kematian orang awam.

Tragedi ini terjadi di Timur Afghanistan di Kaikawoo, daerah Wazir Khoogiani.

Ketika roket AS mendarat di rumah ini, orang tua, dua anak lelaki dan dua anak perempuan kehilangan nyawa mereka. Baki tiga anak perempuan menangis tak dapat mengawal perasaan atas kehilangan orang tua dan saudara kandungnya.

Kini anak perempuan berusia 7 sampai 11 tahun, tinggal bersama bapa saudara mereka. Setiap malam mereka bangun menangis teringatkan kisah duka kehilangan seluruh keluarga mereka.

Ini adalah tragedi Afghanistan dan anugerah “demokrasi” oleh pasukan tentera Amerika Serikat dan NATO.

Ini adalah secebis kekejaman yang dilakukan pasukan AS-NATO terhadap rakyat Afghanistan setiap hari. Pada tempoh yang sama, di daerah Kunar, dalam dua pengeboman beransingan oleh pasukan AS, 65 warga awam dan 9 kanak-kanak kehilangan nyawa mereka.


Dalam kejadian pertama, 65 warga awam menjadi sasaran tembakan berbagai jenis senjata termasuk perangkat pembakar yang membakar banyak kanak-kanak hingga mati.

Jeneral Petraeus bertemu Presiden boneka Afghanistan Hamid Karzai, Petraeus mengatakan orang tua Afghanistan mungkin telah membakar anak-anak mereka sendiri sampai mati untuk menyalahkan pasukan AS, dilaporkan oleh The Washington Post:

Jenderal David Petraaeus mengatakan di istana presiden Afghanistan bahawa mungkin orang tua telah membakar anak-anak mereka sendiri untuk membesar-besarkan jumlah korban warga awam.

Demikian juga NATO mengesahkan tidak ada korban awam dari operasinya di Kunar. NATO mengatakan bahwa warga desa pro-Taliban telah menciptakan cerita propaganda yang diambil oleh ahli politik di Kabul yang bersemangat untuk membuktikan identiti asionalis mereka.

Ini adalah sama dengan wajah kebinatangan dan kurangnya perhatian terhadap martabat manusia yang dilakukan oleh mereka atas nama angkatan bersenjata AS yang tidak pernah hormat setiap hari mereka di tanah Afghanistan.

Kejadian kedua terjadi beberapa hari setelah pengeboman 65 warga awam juga di daerah Kunar. Pada tarikh 1 Mac 2011, tentera AS-NATO mensasarkan sepuluh kanak-kanak berusia 8-14.

Sembilan kanak-kanak maut dan seorang cedera. Kanak-kanak yang selamat menceritakan kejadian berikut:


Kami sudah hampir selesai mengumpulkan kayu di hutan ketika tiba-tiba kami melihat helikopter datang. Ada dua helikopter. Mereka melintas di atas kami, dan kami melihat cahaya hijau.

Kemudian mereka kembali terbang tinggi, dan pada kali ini mereka melintas di atas kami dan mulai menembak. Mereka menembakkan bom roket yang menghantam sebuah pokok.

Dahan-dahannya menimpa saya dan pecahan peluru mengenai tangan kanan saya dan kiri saya.

Helikopter apache ini mempunyai sasaran tepat berdasarkan pertunjukan (TADS). Malah, sistem ini membolehkan juruterbang dengan kemampuan tanpa silap untuk membezakan antara anak-anak mengumpulkan kayu bakar dan orang dewasa membawa senjata:

TADS menyediakan co-pilot/gunner yang terlatih, kemampuan mengenalpasti dan pandangan dengan cara optik pandangan langsung, TV atau sistem FLIR yang dapat digunakan secara terpisah atau dalam kombinasi sesuai dengan keadaan persekitaran dan cuaca .

Sumber lain secara jelas mengatakan keberkesanan kemampuan Helikopter Apache visual dan kenalpasti sasaran yang ditetapkan dengan jelas memperlihatkan bahawa mereka adalah 10 kanak-kanak pencari kayu api, dan memang adalah kanak-kanak tidak bersenjata.

Apache mempunyai Target Akuisisi Penandaan Penglihatan (TADS) dan Pilot Night Vision Sensor (PNVS) yang membolehkan kru mengikut panduan dan melakukan serangan pada malam hari dan keadaan cuaca buruk.

Taliban dan pemberontak lainnya bukan berasal dari bulan. Mereka adalah ahli keluarga mangsa yang akan terus mengangkat senjata melawan pasukan tentera AS dan sekutunya yang menjajah Afghanistan. (haninmazaya/syrftbks/arrahmah.com)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...