Monday, March 21, 2011

7 manusia pencipta mati akibat ciptaan sendiri

Teknologi memang boleh memberikan kemudahan. Namun bila tak berhati-hati, ia juga boleh membahayakan penggunanya. Bak 'pagar makan pagi ', inovasi dan teknologi ternyata juga boleh memudaratkan, malah meragut nyawa tuannya.

Akhir September lalu, Jimi Heselden, pemilik industri yang mencipta Segway, sebuah kenderaan seperti scooter yang popular di AS, mati semasa menaiki kenderaan beroda dua itu.

Discovery mengumpulkan kisah-kisah para pencipta atau pemilik inovasi, yang mati secara tragis oleh produk ciptaan mereka sendiri. Berikut ini para pencipta atau pemilik inovasi yang mati oleh inovasinya sendiri.

1. James Heselden

Pada 26 September 2010, James Heselden, pemilik perusahaan England Hesco Bastion, industri yang mencipta Segway, meninggal akibat menaiki kenderaan roda dua itu.

Menurut saksi , lelaki berusia 62 tahun itu terjatuh dari Segway dan tergelincir ke dalam jurang sedalam 30 kaki, hingga akhirnya mayat dan Segway-nya ditemui di sungai, berhampiran kediamannya di West Yorkshire, England.


Ironinya, kemalangan tragis ini cuma selang sehari sebelum pengumuman sebuah kajian yang menyatakan peningkatan angka kecederaan akibat kemalangan Segway, yang kebanyakan korbannya adalah mereka yang baru menaiki Segway dan belum berpengalaman.


2. Harry Houdini


Siapa tak kenal dengan ahli silap mata ini. Harry Houdini, bukanlah ahli silap mata yang menggunakan kaedah tradisional. Ia terkenal dengan berbagai trik genius yang ia ciptakan.

Namun, akhirnya Houdini meninggal akibat penyakit usus kerana mempamerkan trik fizikal kepada penggemarnya.

Sebelum memulakan sebuah pertunjukan, dikhabarkan dua orang mahasiswa meminta Houdini untuk mempersembahkan trik kekuatan fizikal, iaitu menyerap pukulan-pukulan yang dilayangkan pada tubuh bahagian atasnya tanpa terluka.

Beliau menerima permintaan itu, akibatnya penyakit usus yang telah dihidapi Houdini makin membarah dan bertambah parah. Pada 31 Oktober 1926, Houdini yang semasa itu berusia 52 tahun, meninggal akibat operasi usus terhenti.

Houdini disemadikan dan dibaringkan pada kotak tempat ia biasanya mempersembahkan trik ilusi terkenalnya: "buried alive (dikubur hidup-hidup)".

3. Marie Curie

Berkat penciptaannya, Marie Curie menjadi wanita pemenang penghargaan Nobel pertama sekaligus menjadi orang pertama yang memenangi dua penghargaan Nobel serentak.

Namun, Curie juga merupakan korban dari penciptaan dan eksperimennya sendiri : unsur radioaktif.

Marie menemui dua unsur radioaktif radium dan polonium. Ia kerap sekali menggunakan radon, gas yang dihasilkan oleh unsur radium, untuk penyembuhan penyakit bagi anggota tentera yang cedera semasa perang dunia pertama.


Akhirnya , baru diketahui bahawa radon mempunyai kesan yang membunuh. Setelah sekian lama berinteraksi dengan unsur berbahaya itu, perlahan-lahan kesihatannya terus menurun.

Akhirnya Curie meninggal dunia pada 4 Julai 1934, di usia 66 tahun. Ia meninggal akibat anemia aplastic, satu keadaan di mana sumsum tulang tidak lagi memproduksi sel darah yang baru.

Hari ini dunia perubatan menyimpulkannya sebagai akibat dari paparan radiasi.

4. Thomas Andrews


Thomas Andrews adalah salah seorang arkitek kapal Titanic, berasal dari Irlandia yang semasa itu berusia 39 tahun. Sebagai seorang pembina kapal yang bertugas mengawal kapal ciptaannya, Andrews turut serta dalam perjalanan perdana Titanic.

Pada 15 April 1912, akhirnya, sampai akhir hayatnya, Thomas pun 'mengiringi' ajal kapal besar itu bersama para penumpang lainnya.

5. Horace Lawson Hunley

Hunley adalah seorang legislator, pengacara, sekaligus jurutera marin bagi tentera konfederasi AS. Ciptaan terkenalnya adalah: kapal selam, yang digunakan semasa perang saudara Amerika Syarikat.


Namun, semasa itu penemuan Hunley memang belum mempunyai standard selaman yang cukup bagi manusia. Lima dari sembilan anak buah kapal selam itu, meninggal semasa misi selaman perdana.

Pada 15 Oktober 1863, Hunley sendiri pada akhirnya turut mengambil bahagian pada ujikaji kedua, iaitu dengan misi serangan terhadap Kumpulan Kesatuan di Charleston Harbour.

Pada ujikaji kedua ini, semua kru kapal selam termasuk Hunley yang semasa itu berusia 40 tahun, meninggal.

Tentera-tentera konfederasi berhasil mengambil bangkai kapal selam dan memperbaiki kapal selam ini. Pada ujikaji ketiga, akhirnya kapal selam berjaya menenggelamkan sebuah kapal milik Kesatuan.

Sayangnya, kejayaan itu tak dapat dirayakan oleh para kru, mengingat pada akhirnya kapal selam itu tiba-tiba tenggelam bersama seluruh krunya.

Setelah hilang selama 132 tahun, akhirnya jenazah Hunley ditemui di dasar Samudra Atlantik, berhampiran Charleston Harbour.

6. Alexander Bogdanov

Tak ramai yang mengenali nama ini. Namun, ciptaannya sangat penting bagi bidang kedoktoran: transfusi darah. Bogdanov, yang juga seorang ahli ekonomi, profesor, doktor, dan pencipta Bolshevisme, cuba untuk menyediakan transfusi darah secara terus menerus.

Pada 1928, Bogdanov berhasil mengujikan alat transfusi ini pada dirinya hingga 11 kantung. Namun, yang ke 12 akhirnya gagal, Bogdanov kemudian meninggal dunia.

Para pengkaji berbelah bahagi mengenai penyebab meninggalnya ilmuwan 55 tahun itu. Ada yang mengatakan ia terkena penyakit infeksi darah, inkompatibitas jenis darah, atau malah membunuh diri.

7. William Bullock

William Bullock adalah lelaki kelahiran New York, tahun 1813, yang menemui alat press cetak putar. Alat ini bekerja mencetak dengan memutar rol kertas secara berterusan.


Kisah legenda yang berkembang, kemudian menyebutkan Bullock secara tak sengaja kakinya tertarik oleh putaran mesin. Kakinya luka oleh mesin ini.

Akhirnya, lelaki yang pada masa itu itu berusia 54 tahun itu, mengalami infeksi dan tak lama kemudian ia meninggal dunia dengan keadaan kakinya yang telah membusuk.vivanews

2 comments:

Mr Jake said...

kenape sume blog post dlm bhasa melayu indon?
ni blog indon ke?

kalo copy-paste pon, taleh ke usaha sket translate kan sket ke bahasa melayu malaysia?

Tulahan said...

translate not for all . Which part you can't understand ?

I think most visitor can understand

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...