Saturday, March 26, 2011

9 manusia yang dibesarkan binatang

Anda pasti pernah mendengar kisah tentang Tarzan ataupun Mowgli (The Jungle Book) ? Yang menjadi pertanyaan kita adalah, apakah mungkin manusia dijaga oleh binatang?

Menurut logik akal perkara tersebut tidak mungkin terjadi. Tetapi di dunia ini ada banyak kejadian yang terjadi dimana anak manusia dipeliharan oleh binatang.

Malah mereka berkelakuan dan berkomunikasi seperti binatang yang memeliharanya.

Ukrainan Dog Girl

Seorang gadis ditinggalkan di sebuah kandang anjing oleh orang tuanyayang tidak bertanggung jawab dari usia 3 sampai 8 tahun, Oxana Malaya membesar tanpa orang tua selain daripada anjing yang ada di kandang tersebut.

Ketika ia ditemui pada tahun 1991, ia tidak boleh bercakap,hanya boleh menggonggong, dan berlari sambil merangkak.

Sekarang umurnya sudah mencapai 20-an, Malaya telah diajarkan untuk bercakap tetapi masih mengalami gangguan kognitif. Pada masa ini Malaya bekerja menjaga lembu di sebuah ladang ternak berhampiran hospital mental tempat beliau tinggal.

Cambodian Jungle Girl
Semasa menggembala kerbau di sepanjang tepi hutan di Kamboja semasa berumur 8 yahun, Rochom P'ngieng hilang secara misteri. Lapan belas tahun kemudian, pada tahun 2007, seorang penduduk melihat seorang wanita tanpa pakaian menyelinap di sekitar halaman rumahnya untuk cuba mencuri beras.

Wanita itu disyaki Rochom P'ngieng yang telah lama hilang. Dia dikenali kerana bekas luka di punggungnya. Gadis itu telah membesar menjadi seorang wanita 30 tahun yang entah bagaimana boleh bertahan hidup sendiri di hutan tebal.

Gadis itu tidak dapat mempelajari bahasa tempatan atau untukmenyesuaikan iri dengan budaya tempatan. Pada akhirnya beliau melarikan diri dan belum ditemui.

Ugandan Monkey Boy
Setelah melihat ibunya dibunuh oleh ayahnya, John Ssebunya yang berumur 4 tahun menjadi trauma dan lari ke hutan. Dia dipercayai dibesarkan oleh kumpulan monyet vervet sehingga dia ditemui pada tahun 1991.

Seperti sering terjadi ketika anak-anak liar yang ditemui, beliau menolak untuk ditolong oleh penduduk kampung, dan beliau mendapat bantuan dari keluarga angkatnya monyet yang mmbaling penduduk kampung dengan ranting-ranting pokok.

John telah diajarkan bagaimana bercakap, dan sekarang boleh bercakap malah boleh menyanyi. Beliau mampu bergabung dengan paduan suara anak-anak mutiara Afrika.

Victor of Aveyron
Mungkin inilah anak liar paling terkenal dari yang lain, cerita Victor difilemkan dengan tajuk "L'Enfant Sauvage". Walaupun asal-usulnyaadalah misteri, namun ramai percaya Victor menghabiskan masa kanak-kanaknya tanpa pakaian dan sendirian di hutan sebelum diketahui masyarakat pada tahun 1797.

Setelah beberapa kali memunculkan diri, beliau akhirnya muncul sendiri berhampiran Saint-Sernin-sur-Rance, Perancis, pada tahun 1800.

Victor menjadi subjek untuk banyak filusufi dan ilmuwan yang mengkaji tentang asal-usul bahasa dan perilaku manusia, walaupun dalam perkembangannya kemajuan daripada kecerdasan anak ini sangatlah sedikit.

Madina
Kisah tragis Madina adalah seperti Oxana Malaya. Ditinggalkan ibu bapa sehingga ditemui semasa berumur 3 tahun. Dia hidup dan dipelihara oleh anjing.

Semasa ditemui, beliau hanya dapat mengucapkan dua kata, ya dan tidak, dan lebih suka berkelakuan seperti anjing.

Madina sihat secara mental dan fizikal dirawat pasukan perubatan tidak lama setelah ditemui. Walaupun perkembangannya terhalang akibat ditinggal, dia beruntung kerana masih kecil, seorang pengasuh percaya bahawa Madina akan kembali normal ketika usianya meningkat dewasa.
Lobo Wolf Girl of Devil's River
Pada tahun 1845, seorang perempuan muda misteri kelihatan berjalan merangkak di sarang serigala yang menyerang kawanan kambing berhampiran San Felipe,Mexico.

Cerita ini dikukuhkan setahun kemudian ketika perempuan muda itu kelihatan lagi,kali ini dia sedang melahap seekor kambing yang baru dibunuh.

Menurut cerita yang beredar, penduduk setempat khuatir dan mencari perempuan itu keesokan harinya dan akhirnya berjaya menangkapnya.

Dia melolong tak henti-henti sepanjang malam, menyebabkan sekumpulan serigala datang ke kampung untuk menyelamatkan perempuan muda itu. Pada akhirnya beliau dapat menyelinap keluar dari kandang dan melarikan diri.

Perempuan muda itu kelihatan lagi sehingga tahun 1852, terakhir kelihatan sedang menyusui dua anak serigala di tepi sungai. Merasa terganggu, dia mengambil dua anak serigala dan lari kembali ke hutan dan tidak pernah dilihat lagi.


Russian Bird Boy
 
Terkurung di sebuah ruangan yang dikelilingi oleh kandang burung, seorang anak Rusia dibesarkan seperti burung peliharaan oleh orang tuanya yang kejam. 
 
Ketika ia ditemui, beliau tidak boleh bercakap dan hanya dapat bercericip seperti burung. Ia tidak dapat berkomunikasi seperti manusia normal. 
 
Dia telah dipindahkan ke pusat perawatan psikologi di mana pakar profesional bekerja untuk merehabilitasi dirinya.
 
Amala and Kamala
 
Dua orang anak perempuan yang berumur 8 tahun dan 18 bulan, ditemui di sarang serigala 'pada tahun 1920 di Midnapore, India. Kisah ini menimbulkan banyak kontroversi kerana umur mereka berdua berbeza jauh dan para ahli tidak menganggap bahawa mereka bersaudara.
 
Mung juga mereka berdua diambil oleh serigala pada waktu yang berbeza. Seperti banyak anak-anak liar lain, mereka dilaporkan sangat ingin kembali ke alam liar dan tidak dapat menyesuaikan diri dengan cara hidup manusia.

Peter the Wild Boy
Seorang anak lekaki, tanpa pakaian dan berbulu merangkak berjalan keluar dari hutan berhampiran Hameln, Jerman pada tahun 1724.

Akhirnya ia dipujuk dan ditangkap. Beliau berperilaku seperti binatang liar dan memilih untuk makan burung dan sayuran mentah bahkan ia tidak boleh bercakap.

Setelah dipindahkan ke England, beliau diberi nama Petru si Anak Liar. Walaupun beliau tidak pernah belajar bercakap, beliau sangat meminati muzik, melakukan pekerjaan keras, dan hidup sehingga tua.menujuhijau

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...