Sunday, June 12, 2011

20 pewaris takhta England mengikut urutan


Hari kelahiran Queen England disambut di semua negara-negara Britain dan juga negara tertentu seperti Australia. Pangeran William yang berkahwin dengan kekasihnya Kate Middleton berada di kedudukan kedua urutan pewaris takhta kerajaan England.

Pewaris takhta diatur tidak hanya berdasarkan garis keturunan, tetapi juga undang-undang. Urutan pewaris takhta ditentukan dari para anggota keluarga kerajaan di mana urutan mereka untuk meraih tahta.

Dasar urutan pewaris ditentukan dalam perkembangan konstitusi yang berdasarkan pada "Bill of Rights" (1689) and "Act of Settlement" (1701). Perlemen, dibawah "Bill of Rights" dan "Act of Settlement", juga meletakkan berbagai keadaan yang harus dipenuhi penguasa.

Seorang penganut Katolik Roma secara khusus tidak akan dimasukkan dalam urutan pewaris tahta, demikian pula penguasa yang berkahwin dengan seorang Katolik Roma atau anggota keluarga kerajaan yang berkahwin dengan seorang Katolik, harus menyerahkan hak atas tahtanya.

Sebagai tambahan, penguasa takhta mendapat Sakramen Komuni di Gereja Englad dan harus berjanji menjaga kelangsungan Gereja England dan Gereja Scotland. Pemegang takhta harus berjanji menjunjung tinggi urutan Protestan.

Ratu memutuskan anggota mana sahaja dari keluarga kerajaan yang diberi status anggota keluarga kerajaan dan juga dari semasa ke semasa, menerima urutan pewarisan yang didahulukan.

Anak-anak, cucu-cucu dan cucu cicit dari pemegang takhta, sebagaimana pasangan mereka, adalah anggota keluarga kerajaan. Sepupu pertama monarki juga dimasukkan dalam urutan pewaris tahta.

Urutan 20 Teratas Pewaris Takhta Kerajaan England

1. The Prince of Wales (Pangeran Charles)
2. Prince William of Wales (Pangeran William)
3. Pangeran Harry
4. The Duke of York (Pangeran Andrew)
5. Princess Beatrice of York (Puteri pertama Pangeran Andrew)
6. Princess Eugenie of York (Puteri bungsu Pangeran Andrew)
7. The Earl of Wessex (Pangeran Edward)
8. Viscount Severn (Putera Pangeran Edward)
9. The Lady Louise Mountbatten-Windsor (Puteri Pangeran Edward)
10. The Princess Royal (Puteri Anne)
11. Mr. Peter Phillips (Anak lelaki dari Puteri Anne)
12. Miss Zara Phillips (Anak perempuan dari Puteri Anne)
13. Viscount Linley (Putera dari Puteri Margareth)
14. The Hon. Charles Armstrong-Jones
15. The Hon. Margarita Armstrong-Jones
16. The Lady Sarah Chatto
17. Master Samuel Chatto
18. Master Arthur Chatto
19. The Duke of Gloucester
20. Earl of Ulster

hariansobek

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...