Sunday, June 12, 2011

10 binatang termahal di dunia

1. Anak Singa Putih (White Lion Cubs)
Harga : $138,000

Inilah binatang yang paling mahal. Singa putih yang aneh kerana genatiknya yang berlainan tetapi tidak termasuk dalam binatang albino. Warna matanya hampir sama dengan singa biasa, hanya lapisan pigmen dan kulitnya yang berbeza.

Memandangkan harganya yang mahal, permintaan yang tinggi, perawatan, dan keunikannya, singa putih ini termasuk sebagai salah satu jenis binatang di dunia yang paling sukar ditemui.
2. Chimpanzee
Harga : $60,000-$65,000

Cimpanze adalah binatang yang sangat pintar dan paling hampir menyerupai manusia. Beratnya kira-kira 52 kg, jenis jantannya lebih besar berbanding betina.

Habitat asalnya di Afrika Tengah dan Afrika Barat. Walaupun terancam pupus, binatang ini masih terdapat di beberapa negara tertentu.
3. Lavender Albino Python (Betina)
Harga : $20,000


Ular bermata merah ini berwarna lavender di sebalik tompok-tompok kuningnya yang mengkagumkan. Dipunyai oleh Bob Clark. Keanehannya menjadikan permintaan ular ini sangat tinggi.

4. Reticulated Albino Type II Tiger Python
Harga : $15,000


Bob Clark juga mempunyai spesies ular lain yang aneh. Ular ini dijual $15,000 per ekor. Sangat aneh. Dominasi tompok harimaunya yang membuat python ini sangat popular dalam dunia ular.

5. Hyacinth Macaw
Harga : $6,500-12,000

Semua jenis burung Macaws sangat mahal. Hyacinth Macaw menampilkan warna menarik yang begitu mengkagumkan. Biasanya dijual $20,000 sepasang.

Secara fizikalnya, burung-burung ini panjangnya kira-kira 1 meter dan mempunyai warna biru terang. Sayapnya mengembang sehingga 1,2 meter.
6. Striped Ball Python
Harga : $10,000

Master Python Breeder, Bob Clark menyatakan bahawa binatang ini mempunyai phyton bola-bergaris yang sangat eksklusif ini. Garis utamanya yang membuat binatang ini sangat unik.

Lebih jelas lagi, bola-bergaris ini menampilkan garis jalur warna kuning dengan tepi warna hitam. Sungguh, membezakannya dari ular-ular lain.

7. Monyet Debrazzas
Harga : $10,000

Monyet ini mudah dikenali melalui janggut putihnya yang khas dan bulu jambulnya yang kekuningan. Umurnya mencapai 22 tahun. Harganya yang mahal bagi sebahagian orang.

Banyak orang kecewa ketika bayi ,binatang ini jinak dan lembut tetapi berubah menjadi ganas dan tak terkawal ketika dewasa.
8. Mona Guenon
Harga : $6,000

Habitat asalnya di dalam hutan tropika Afrika Barat, meskipun binatang ini boleh menyesuaikan diri dengan keadaan hutan apapun.

Oleh karena itu, disamping keizinan dan lesen khusus untuk memilikinya, binatang ini tidak termasuk dalam kategori binatang terancam pupus.
9. Kucing Sabana
Harga : $4,000-$10,000

Dibiakkan dengan proses yang hampir sama dengan kucing Bengali, kucing Sabana adalah hasil campuran antara kucing liar (serval) Afrika dengan kucing rumah. Kucing Sabana lebih sukar dibiakkan.

Memandangkan kucing serval Afrika beratnya 18 kg, liar, dan dilepaskan bersama dengan kucing rumah yang lebih kecil adalah problem tersendiri. Masa hamil binatang ini pun berbeza. Inilah yang menyebabkan kucing Sabana lebih aneh dan mahal.
10. Chinese Crested Hairless Puppies
Harga : $4,000-$5,000

Anjing ini beratnya 2 sehingga 5.5 kg. Anjing ini sangat bersemangat dan boleh berkawan. Termasuk yang paling aneh, anjing ini mudah terkesan sinar matahari. Asalnya dari Afrika.

Hidupnya berkisar antara 10 sehingga 12 tahun. Dan diberitakan sepanjang hidup, anjing ini boleh digunakan sebagai kawan yang sangat menyenangkan.
surabayacybercity

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...