Tuesday, June 14, 2011

10 tembok paling bersejarah di dunia

1. Tembok Memorial Veteran Vietnam, Washington, AS

http://citranews.com/wp-content/uploads/2010/12/7b05_The-Wall.jpg
Tembok ini memang bukan tembok tertua, tapi tembok ini selalu dikunjungi ramai orang setiap tahun. Tembok ini siap dibina pada tahun 1982 dan ditorehkan lebih dari 58.000 nama tentera Amerika yang mati atau hilang semasa perang di Vietnam pada tahun 1959 sampai 1975. Beberapa bahagian tembok ini nampak cantik , beberapa bahagian yang lain mempesonakan.

2. Tembok Monster Hijau – Boston

Boston+Oct.+2009+312 10 Tembok yang Bersejarah di Dunia
Para peminat sukan olahraga tidak akan melupakan tembok setinggi 37 kaki (10 meter) yang dinamakan Green Monster di Fenway Park, Boston. Tembok yang pernah hancur pada tahun 1934 kerana kebakaran, kembali dibina dan terus diperbaharui. Tembok ini sekarang dibina dengan dilapisi plastik keras dengan dihiasi papan angka model kuno, sebagai kenangan atas masa lalu,

3. Tembok Santa Maria delle Grazie – Itali

4lastsu1 10 Tembok yang Bersejarah di Dunia
Mungkin anda tidak pernah mendengar namanya. Tapi anda pasti tahu mengenai lukisan “Makan Malam Terakhir” karya Leonardo Da Vinci. Lukisan dinding (mural) buatan Leonardo ini dibuat di tembok ini. Lukisan “Makan Malam Terakhir” ini diselesaikan pada tahun 1498. Walaupun sebahagian besar tembok biara ini hancur pada tahun 1943, tapi tembok ini masih utuh tidak hancur.
 
4. Tembok Besar- China

china great wall of china 10 Tembok yang Bersejarah di Dunia
Pembinaan tembok ini dimulai pada tahun 221 SM dan terus berkembang sehingga 17 abad. Tembok yang baru ditemui “sambungan” yang selama ini tersembunyi ini akhirnya mempunyai panjang 4.000 mil. Sebahagian besar tembok ini pernah digunakan oleh atlet marathon semasa Olimpik Musim panas 2008.

5. Tembok Medinet Habu – Mesir

 10 Tembok yang Bersejarah di Dunia
Tembok yang dikenali sebagai Medinet Habu adalah tembok terakhir yang masih kekal dari Kuil Persemayaman Ramsses III. Tembok ini dibina pada abad 12 SM. Tinggi tembok ini mencapai 60 kaki (hampir 18 meter) dan dipenuhi dengan 75.000 kaki persegi hiasan dan ukiran sejarah.
 
6. Tembok Hadrian – England

Walltown+Crags+ +Hadrians+Wall 10 Tembok yang Bersejarah di Dunia
Tembok ini dibina pada abad ke dua kerana Kaisar Romawi pada masa itu, Hadrian, sudah bosan berperang. Tembok yang dibina merentang dari Laut Utara sehingga ke Laut Irlandia dan pada masa itu, tembok tersebut merupakan sempadan kepada kekaisaran Romawi.

7. Tzompantli – Mexico
http://koranbaru.com/wp-content/uploads/2011/03/b0c0_Tzompantlbi.jpg
Di reruntuhan Chichen Itza, anda akan menemui tembok Tzompantli, atau Tembok Tengkorak. Sejarah tembok ini memang menyeramkan, di zaman suku Maya berkuasa, tengkorak untuk korban ritual diletakkan di dalam tembok ini. Tembok ini sendiri dihiasi dengan ukiran-ukiran tengkorak dan juga berbagai gambar mengenai ritual yang ada pada masa tersebut.
 
8. Tembok Barat – Jerusalem

Men praying at Western Wall tb n010200 10 Tembok yang Bersejarah di Dunia
Tembok ini adalah milik umat Islam tetapi dirampas orang Israel dan mendudukinya secara haram. Tembok yang dikenali juga dengan nama Tembok Ratapan , mempunyai berbagai sejarah unik. Tembok yang dikenali sebagai al-Buraq ini adalah tempat di mana Nabi Muhammad memelihara kuda-kuda miliknya. Sementara orang Yahudi menganggap bahawa tembok ini adalah tembok untuk meratapi kehancuran Sinagog Yahudi.
 
9. Tembok Kremlin – Moskwa
http://forum.nttuweb.com/img-world/kremlin-3.jpg
Tembok dari bata merah ini malah sudah wujud sejak 700 tahun. Panjang tembok ini mencapai 1,4 mil dan mengelilingi Lapangan Merah. Ada empat gerbang dari zaman abad pertengahan yang masih berdiri kukuh dengan 20 menara di sepanjang tembok ini. Di dalam tembok ini terdapat mausoleum tempat bersemayam jenazah para pemimpin tertinggi Rusia seperti Stalin dan Brezhnev.
 
10. Tembok Berlin – Jerman

 10 Tembok yang Bersejarah di Dunia
Tembok ini berdiri kukuh di kota Berlin seljak 28 tahun, sebagai mengingati akan kejadian mengerikan semasa Perang Dingin. Tembok ini seakan-akan adalah bentuk sebenar dari “Tirai Besi”. Tembok ini dibina mulai tahun 1921 sehingga tahun 1989 yang berakhir dengan dihancurkannya tembok ini sebagai tindakan simbolik dari berakhirnya Perang Dingin. November 2009 ini adalah perayaan 20 tahun berakhirnya kekuasaan “teguh” tembok pemisah ini.

Trik-blog-ku

1 comment:

KISAH SUKSES IBU HERAWATI said...

Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang Pengusaha Butik yg Sukses, kini saya gulung tikar akibat di tipu teman sendiri, ditengah tagihan utang yg menumpuk, Suami pun meninggalkan saya, dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini, saya coba buka internet untuk cari lowongan kerja dan secara tdk sengaja sy liat situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsug hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari, Alhamdulilah benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...