Saturday, June 11, 2011

7 lapangan terbang paling bahaya di dunia

Airport ataupun lapangan terbang merupakan fasiliti yang penting dalam perhubungan antarabangsa. Terdapatnya lapangan terbang yang diciptakan dengan keadaan yang bahaya. Berikut antara lapangan terbang yang bahaya :

1. Lukla di Nepal

Lapangan terbang dengan hujung lintasannya ditutupi gunung yang berketinggian 2900 meter. Sehingga pesawat mungkin saja merempuh .

Lukla Airport adalah airport kecil di Kota Lukla di Nepal timur. Pada bulan Januari 2008, kerajaan Nepal mengumumkan bahawa lapangan akan diganti untuk menghormati Sir Edmund Hillary, orang pertama yang menakluk puncak Gunung Everest, yang meninggal pada 11 Januari 2008.

Lapangan terbang ini cukup popular sebagai Lukla adalah tempat di mana kebanyakan orang memulakan perjalanan mereka untuk mendaki Gunung Everest.

2. Madeira Airport Portugal

Madeira Airport atau disebut Funchal Airport dan Santa Catarina Airport, adalah sebuah bandar udara antarabangsa yang terletak dekat Funchal, Madeira. Lapangan terbang ini mengawal jalur keluar masuk domestik dan non domestik.

Lapangan ini pernah terkenal kerana landasannya yang pendek, dikelilingi oleh pergunungan tinggi dan laut, menjadikannya sebuah pendaratan sukar malah untuk yang paling berpengalaman pilot.

Landasan yang asli hanya 1.400 meter panjang, tapi diperpanjang oleh 400 meter setelah insiden Air Penerbangan 425 TAP Portugal tahun 1977 dan kemudian dibina kembali pada tahun 2003, hampir dua kali ganda ukuran landasan, bangunan itu di atas lautan.

Landasan ini menggunakan TPA, landasan itu dibina di atas serangkaian 180 kolom, masing-masing sekitar 70m tinggi.

Untuk pembesaran landasan baru lapangan terbang Funchal telah memenangi Anugerah Struktur Posisi, diberikan oleh Asosiasi Internasional untuk Jambatan dan Rekaan Struktural (IABSE). Anugerah Struktur Posisi ini dianggap sebagai "Oscar" untuk struktur rekaan di Portugal.


3. Lapangan terbang Internasional Barra

Barra Airport adalah lapangan terbang satunya di dunia di mana landasan pesawat di pantai. BRR terletak di di pantai luas Traigh Mhor, di Pulau Barra, di Hebrides Luar, Scotland. Jika anda ingin terbang di sini secara komersial anda perlu terbang ke Barra dari Glasgow dan Benbecula.


Lapangan terbang terhakis oleh gelombang ombak sekali sehari, dan jika anda tiba dengan penerbangannya , anda mungkin melihat beberapa kereta di tempat parkir dengan lampu yang menyediakan beberapa pilot visibiliti bagi menambahkan kerana lapangan terbang ini menyala.

Perlu dinyatakan anda mungkin tidak ingin hang out di pantai Bandar Udara Barra, kecuali anda adalah seorang peminat penerbangan, dalam perkara ini Bandar Udara Barra mempunyai sistem nampak bodoh, seperti tanda yang berbunyi: "Jauhkan dari pantai. Ketika windsock yang terbang dan lapangan terbang aktif. "

4.Gustaf III Airport

Gustaf III Airport dikenali juga sebagai Saint Barthélemy Airport adalah airport umum yang terletak di kampung St Jean di Pulau Caribian Saint Barthélemy. Lapangan terbang dan bandar utama pulau ini dinamakan Gustavia sempena nama Raja Gustav III dari Sweden. Terletak di bawah Sweden yang menerima pulau itu dari Perancis pada 1785 (dijual kembali kepada Perancis pada tahun 1878).

Bandar udara ini dilayani oleh pesawat komersial kecil regional dan charter. Kebanyakan mengunjungi pesawat membawa kurang dari dua puluh penumpang, seperti Twin Otter, pemandangan umum di sekitar Saint Barth dan di seluruh Hindia Barat bagian utara. Pesawat datang dengan kecuraman yang tinggi.

5. Courchevel Perancis

Courchevel adalah nama sebuah daerah ski yang terletak di pergunungan Alpen Perancis, daerah ski terbesar di dunia berkaitan. Lapangan terbangnya mempunyai tahap tertentu keburukan di industri penerbangan kerana rumah untuk landasan yang relatif pendek, dengan panjang 525 m (1722 ft) dan gradien sebesar 18,5%.

Sangat pendek yang anda harus mendarat di sebuah strip cenderung untuk memperlambatkan supaya tidak terlepas landasan pada penurunan dengan menggunakan kelajuan yang cukup.

6. Lapangan terbang Juancho E. Yrausquin(Saba)

Juancho E. Yrausquin Airport adalah lapangan terbang yang hanya terdapat di pulau Caribia Saba, di Antilles Belanda. Boleh dilihat sendiri bahawa lapangan terbang tersebut diapit oleh laut dan terdapat tebing pula. Hanya pilot yang handal yang boleh mendarat di sana.

7. Bandara Princess Juliana International (Saint Martin)

Princess Juliana International Airport melayani Saint Maarten, bahagian Belanda dari pulau Saint Martin. Ini adalah lapangan terbang kedua tersibuk di Caribian Timur.

Lapangan terbang ini terkenal dengan landasan pendek - hanya 2.180 meter / 7152 ft, yang hampir tidak cukup untuk jet berat. Pesawat-pesawat mendekati pulau dan terbang sangat rendah, tepat di atas Maho Beach.


1 comment:

KISAH SUKSES IBU HERAWATI said...

Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang Pengusaha Butik yg Sukses, kini saya gulung tikar akibat di tipu teman sendiri, ditengah tagihan utang yg menumpuk, Suami pun meninggalkan saya, dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini, saya coba buka internet untuk cari lowongan kerja dan secara tdk sengaja sy liat situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsug hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari, Alhamdulilah benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...