Thursday, May 19, 2011

11 seni mempertahankan diri di serata dunia

1. Gusti Highland


Orang Scotland telah dikenali sebagai pejuang yang ganas, tapi hanya sedikit yang membandingkannya dengan Jackie Chan dan William Wallace walaupun kebanyakan orang Scotland menjalani banyak latihan seni mempertahankan diri.

Gusti Highland adalah jenis pertarungan pertama yang diajarkan pada anak muda
Scotland , biasanya teknik-teknik keluarga diperturunkan dari ayah kepada anaknya. Tercatat bahawa seringkali pahlawan Inggeris ditangkap oleh orang Scotland tanpa senjata yang boleh menyeret baju lapis dan kuda mereka dengan mudah.

Gusti Highland sekarang ini kebanyakan digunakan oleh kumpulan reenactment (kelompok yang membuat simulasi dari kejadian sejarah) dan tertinggal dalam sejarah kerana banyak tekniknya hilang seiring berjalannya waktu.
2. Pankration


Olimpik Yunani kuno memang ganas pada umumnya, tetapi yang paling ganas dari acara-acara tersebut adalah Pankration, yang maksudnya “Tanpa aturan”. Dalam pertandingan ganas yang merupakan kombinasi dari tinju dan gusti ini dibenarkan melakukan apapun aksi, mulai dari pukulan ke pangkal paha, mencucuk mata, malah mematahkan jari.

Tujuan pertandingan ini adalah supaya keyakinan kepada setiap lelaki di kota bersedia untuk menjadi tentera, dan teknik dari Pankration akan berguna ketika melawan musuh.

Sekarang, masyarakat Yunani masih melatih Pankration sebagai sukan dan teknik yang dikembangkan ribuan tahun tersebut menjadikannya seni mempertahankan diri campuran.

3. Anggar Eropah


Pedang di Eropah Barat selama abad ke-14 dan 15 merupakan bukti keterampilan penting yang harus dimiliki setiap pemuda, kerana lelaki dari kalangan bangsawan selalu membawa pedangnya dan seringkali diajak bertarung oleh orang lain.

Anggar Eropah muncul sebagai seni mempertahankan diri yang canggih dan kompleks, menghasilkan ribuan buku panduan dan manual yang dicetak di seluruh Eropa.

Pemain anggar terkenal kerana ketepatan menusuk, gerakan kaki yang halus dan tubuh yang penuh kawalan yang sama seperti samurai. Setiap negara dan daerah di Eropah mempunyai gaya yang khas, termasuk jumlah pedang yang digunakan.

4. Pisau Suku Apache


Suku Apache menguasai penggunaan berbagai senjata untuk serangan terhadap orang tempatan atau musuh penduduk asli Amerika lain, dan dari banyaknya senjata-senjata yang menakutkan tersebut, mereka menjadi paling bahaya dengan pisau mereka.

Setiap suku Apache mempunyai hanya satu pisau yang mereka bawa sepanjang waktu yang mereka gunakan untuk berburu, tapi untuk pertarungan suku Apache boleh membawa puluhan pisau sekaligus. Mereka biasa melempar pisau-pisau tersebut dengan akurasi yang mengerikan, atau memotong orang dari jarak dekat, menebas bahagian dada, leher atau urat yang lemah.

Pada masa ini tentera Amerika menggunakan beberapa pelatih keturunan Apache untuk mengajar tentera pasukan khas bertahan hidup dan bertempur dengan pisau. Tidak hairan navy SEALS (pasukan khas Angkatan Laut Amerika) dianggap sebagai pertarung pisau terbaik di dunia.

5. Sambo


Sambo termasuk seni mempertahan diri moden, sukan tempur dan sistem pertahanan diri yang dikembangkan di Kesatuan Soviet ini diakui oleh USSR All-Union Sports Committee tahun 1938, diasas oleh Anatoly Kharlampiev.

Umumnya ada tiga jenis variasi sukan kompetitif Sambo yang diakui: Sambo sukan yang mirip dengan gaya gusti amatur atau judo; Sambo Tempur, dimanfaatkan dan dikembangkan untuk tentera dan menyerupai campuran seni mempertahankan diri moden, termasuk teknik memukul dan mencakar; dan Sambo Gaya Bebas, yang menggunakan peraturan unik Sambo kompetitif Amerika yang digubal American Sambo Association.

6. Tongkat Nguni


Dasar dari pertempuran legenda Suku Zulu adalah seni mempertahankan diri tongkat dimana dua orang Zulu dengan senjata sepotong batang pokok untuk menyerang bersama perisai kecil untuk pertahanan.

Walaupun tongkat tidak terlalu mencederakan bahagian tubuh dari pukulan rendah, dihentam langsung dengan tongkat boleh menyebabkan sakit yang amat sangat dan dalam pertandingan ada banyak kesempatan untuk dihentam berkali-kali.

Pertempuran dengan tongkat membantu Suku Zulu untuk bertahan dari rasa sakit dan rasa takut, yang melatih mereka berhadapan terus dengan senjata-senjata Inggeris tanpa berkedip. Pemimpin terkenal Afrika Selatan Nelson Mandela mengatakan dirinya pernah belajar seni memprtahankan diri tongkat semasa kecil.

7. Krav Maga


Seni mempertahankan diri bahaya ini datang dari Israel dan asalnya dari jalanan, dikembangkan oleh pendatang Yahudi untuk mempertahankan lingkungan mereka dari kumpulan anti-Yahudi.

Krav Maga berbeza dengan kebanyakan seni mempertahankan diri lain kerana lebih fokus untuk mengakhiri pertarungan secepat mungkin menggunakan “Overwhelming Force”, membuat Krav Maga menjadi seni mempertahankan diri yang paling bahay dari yang lain. Sekarang, Krav Maga digunakan oleh tentera dan polis, dan juga dimanfaatkan oleh pasukan khas Amerika dan FBI.

8. Jeet-Kune-Do


Banyak berita salah bahawa Jeet Kune Do adalah salah satu seni mempertahankan diri dari Timur, pada hal sebenarnya seni ini dikembangkan di Amerika, oleh Bruce Lee (seorang penduduk Amerika) kerana dia mengagumi kesederhanaan gaya berlawan Barat seperti tinju dan gusti.

Bosan dengan cara Kung fu yang terlalu rumit, Bruce lee memperkenalkan seni mempertahankan diri sampai ke asasnya ketika ia mengembangkan Jeet Kune do, mengajarkan bahawa teknik yang terbaik memenangi pertarungan. Banyak teman-teman selebriti Lee yang berlatih seni diri ini, seperti Kareem Abdul-Jabbar, John Saxon, Jim Kelly dan Steve McQueen.

9. Savate


Dikembangkan di Perancis pada abad ke-19 oleh petarung jalanan yang biasa memakai kasut bot tua dan menendang kepala orang, kata “Savate” sendiri sebenarnya adalah istilah orang-orang tua yang bererti skasut tua.

Savate berpindah dari jalanan ke sekolah tinju dengan masih menjadi seni mempertahankan diri kompetitif tanpa nama yang popular di Perancis, terkenal kerana tendangan muka dan kepalanya yang ganas yang bertujuan untuk menjatuhkan orang sekali serang.

Sekolah savate juga mulai mengajarkan teknik dengan senjata. Seni mempertahankan diri jalanan ini disatukan dengan penggunaan tongkat, pisau dan 'cukup aneh' menggunkan kerusi rotan.

10. Capoeira


Kombinasi dari pertarungan dan tarian, Capoeira mungkin adalah seni mempertahankan diri yang paling menarik untuk ditonton. Capoeira adalah sebuah sistem
mempertahankan diri tradisional yang bermula di Brazil oleh budak-budak Afrika yang dibawa oleh orang-orang Portugis ke Brazil untuk bekerja di ladang-ladang besar.

Pada zaman dahulu mereka melakukan latihan dengan diiringi oleh alat-alat muzik tradisional. Capoeira tidak saja menjadi satu kebudayaan, tetapi juga sukan nasional Brazil, dan guru-guru dari negara tersebut menjadikan capoeira terus menerus lebih bertaraf antarabangsa, mengajar kumpulan mahasiswa, bermacam-macam pusat kecergasan, organisasi-organisasi kecil, dll.

Pada masa ini capoeira dipelajari hampir di seluruh dunia, dari Portugal sehingga ke Norway, dari Amerika Syarikat sehingga ke Australia, dari ndonesia sehingga ke Jepun.

11. Silat


Tradisi silat diturunkan secara lisan dan tersebar dari mulut ke mulut, diajarkan dari guru ke murid. Sebab itulah catatan tertulis mengenai asal usul silat sukar ditemui. Di Minangkabau, silat atau silek dimulakan oleh Datuk Suri Diraja dari Pariangan, Tanah Datar, di kaki Gunung Marapi pada abad XI.[1] Kemudian silek dibawa dan dikembangkan oleh perantau Minang ke seluruh Asia Tenggara.

Kebanyakan sejarah silat diceritakan melalui legenda yang berbagai dari satu daerah ke daerah lain. Seperti asal usul silat aliran Cimande yang mengisahkan tentang seorang perempuan yang menyaksikan pertarungan antara harimau dan monyet dan ia mencontohi gerakan pertarungan binatang tersebut.

Asal usul ilmu mempertahankan diri di Indonesia kemungkinan berkembang dari kemunculan suku-suku asli Indonesia semasa berburu dan berperang dengan menggunakan parang, perisai, dan tombak. Seperti yang kini ditemui dalam tradisi suku Nias yang hingga abad ke-20 relatif tidak dicemari pengaruh luar.

Silat dikatakan tersebar di kepulauan Nusantara semenjak abad ke-7 masihi, akan tetapi asal usulnya belum dapat dipastikan. Meskipun demikian, silat pada masa ini telah diakui sebagai budaya suku Melayu dalam pengertian yang luas,[2] iaitu penduduk daerah pesisir pulau Sumatera dan Semenanjung Malaka, serta berbagai kelompok etnik lainnya yang menggunakan lingua franca bahasa Melayu di berbagai daerah di pulau-pulau Jawa, Bali, Kalimantan, Sulawesi, dan lain-lainnya juga mengembangkan silat tradisional mereka sendiri.

Dalam Bahasa Minangkabau, silat itu sama dengan silek. Sheikh Shamsuddin (2005)[3] berpendapat bahawa terdapat pengaruh ilmu mempertahankan diri dari Cina dan India dalam silat.

Malah sesungguhnya tidak hanya itu. Perkara ini dapat dimaklumi kerana memang kebudayaan Melayu (termasuk Pencak Silat) adalah kebudayaan yang terbuka yang mana sejak awal kebudayaan Melayu telah beradaptasi dengan berbagai kebudayaan yang dibawa oleh pedagang maupun perantau dari India, Cina, Arab, Turki, dan lainnya.

Kebudayaan-kebudayaan itu kemudian berasimilasi dan beradaptasi dengan kebudayaan penduduk asli. Maka kiranya sejarah pencak silat itu lahir bersamaan dengan munculnya kebudayaan Melayu.

Sehingga, setiap daerah umumnya mempunyai tokoh persilatan yang dibanggakan. Sebagai contoh, bangsa Melayu terutama di Semenanjung Malaka meyakini legenda bahwa Hang Tuah dari abad ke-14 adalah pendekar silat yang terhebat.Begitu juga yang terjadi di Jawa, yang membanggakan Gajah Mada.

Perkembangan dan penyebaran silat secara sejarah mulai tercatat ketika penyebarannya banyak dipengaruhi oleh kaum Ulama, seiring dengan penyebaran agama Islam pada abad ke-14 di Nusantara.

Catatan sejarah ini dinilai otentik dalam sejarah perkembangan pencak silat yang pengaruhnya masih dapat kita lihat hingga pada masa ini. Pada masa itu pencak silat telah diajarkan bersama-sama dengan pelajaran agama di surau-surau.

Silat kemudian berkembang dari sekadar ilmu mempertahakan diri dan seni tari rakyat, menjadi sebahagian dari pendidikan mempertahakan negara untuk menghadapi penjajah. Disamping itu juga pencak silat menjadi sebahagian dari latihan spiritual.

Silat berkembang di Indonesia dan Malaysia (termasuk Brunei dan Singapura) dan mempunyai akar sejarah yang sama sebagai cara perlawanan terhadap penjajah asing. [4] . Setelah zaman kemerdekaan, silat berkembang menjadi ilmu mempertahankan diri formal. Organisasi silat nasional dibentuk seperti Ikatan Pencak Silat Indonesia (IPSI) di Indonesia, Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (PESAKA) di Malaysia, Persekutuan Silat Singapore (PERSIS) di Singapura, dan Persekutuan Silat Brunei Darussalam (PERSIB) di Brunei.

Telah muncul pula puluhan perguruan-perguruan silat di Amerika Syarikat dan Eropah. Silat kini telah secara rasmi termasuk sebagai cabang sukan dalam pertandingan antarabangsa, khususnya dipertandingkan dalam SEA Games.Chatatanku

1 comment:

KISAH SUKSES IBU HERAWATI said...

Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang Pengusaha Butik yg Sukses, kini saya gulung tikar akibat di tipu teman sendiri, ditengah tagihan utang yg menumpuk, Suami pun meninggalkan saya, dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini, saya coba buka internet untuk cari lowongan kerja dan secara tdk sengaja sy liat situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsug hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari, Alhamdulilah benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...