Tuesday, May 17, 2011

10 lokasi pemandangan paling menakjubkan di dunia

Kalau anda punya penyakit takut akan ketinggian, sebaiknya anda tidak mengunjungi tempat-tempat ini.

Dachstein Sky Walk (Austria)

pemandangan

Disebut “Balkon pergunungan Alpina”, Dachstein Sky Walk berada pada ketinggian 2700 meter diatas permukaan laut dan di atas batuan vertikal Hunerkogel setinggi 250 m.

Pemandangan 360 darjah memperlihatkan pada para pengunjung pemandangan Slovenia di selatan Republik Czech di sebelah utara. Skywalk jauh lebih tinggi dari platform di air terjun Niagara ataupun yang berada di air terjun Iguazu, Brazil.

Aurland Lookout (Norway)

pemandangan indah

Arkitek Todd Saunders dan Tommie Wilhelmsen ditugaskan untuk membuat rekabentuk tempat perhentian yang indah di atas gunung Aurland di Norway dan menghasilkan si cantik ini yang mendapat tempat pertama tempat tarikan pelancung Norway.

Sisi paling luar platform – yang melengkung untuk membentuk fondasi struktur – ditutup oleh sebuah kaca, memberikan pemandangan luar biasa ke daratan di bawah untuk mereka yang berani berjalan sampai paling hujung.

Grand Canyon Skywalk (Arizona – USA)

pemandangan menakjubkan

Platform memanjang berbentuk ladam kuda ini bergantung tepat 4000 kaki di atas tanah dan memanjang 65 kaki dari hujung tebing Grand Canyon. Skywalk berbentuk ladam kuda ini dibangun dari tembok kaca setebal 4 inci dan pengunjung diharuskan memakai alas kaki anti guris bila ingin berjalan dan melihat pemandangan di sana.

Ciptaan ini adalah ciptaan arkitektur luar biasa yang sanggup menahan berat sehingga 70 tan (setara dengan 14 ekor gajah afrika) dan dapat menahan tiupan angin sehingga 100 meter per jam.
 
Platform Gantung Air Terjun Iguazu (Brasil dan Argentina)
pemandangan

Selain dari air terjun yang memang menakjubkan, tempatnya yang berada di hutan simpan subtropika membuat pelancung di tempat ini semakin tertarik. Untuk menghargai kebesaran dan kemegahannya, baik sekali untuk melihat air terjun ini dari skywalk.

Platform pemandangan ini begitu dekat sehingga anda akan terkena percikan air dan dibuat kedap oleh bunyi air jatuh dari ketinggian 80 kaki yang memekakkan telinga.

Menara Pencakar Langit Auckland

pemandangan indah

Menara pencakar langit Auckland setinggi 328 m adalah bangunan tertinggi di belahan bumi bahagian selatan. Memerlukan 2000 ton besi, 660 ton baja kerangka bangunan dan 15000 meter kubik semen untuk membinanya.

Bangunan ini dapat menahan angin berkelajuan 200 km/jam, gempa pada kekuatan 8 skala richter dan di hari yang cerah, pemandangan boleh mencapai 82 km. Puncak dalam ruangan yang tertinggi adalah Sky deck dengan kaca tanpa sambungan yang memberikan pemandangan 360 darjah.

Illawara Fly Tree Top Walk (Australia)

pemandangan indah

Tempat ini dibuka setelah 5 bulan dibina. Terletak di Knights Hill di atas tebing dekat Robertson di dataran tinggi selatan, Illawara Fly Tree Top Walk membolehkan pengunjung untuk berjalan-jalan di antara kanopi hutan hujan 25 meter di atas tanah di atas platform besi.

Lorong berjalan setinggi 500 m ini mempunyai tangan penyangga yang membawa pengunjung ke hujung tebing dan menawarkan pemandangan garis pantai dari Kiama sehingga Shellharbour.

Landscape Promontory

pemandangan

Landscape Promontory adalah platform pemandangan gantung yang direkabentuk Paolo Burgi sebagai bahagian projek Cardada, sebuah revitalisasi gunung Cardada yang dapat selesai pada tahun 2010.

Lorong yang dibuat dari besi dan titanium berakhir pada platform pemandangan dengan pemandangan Lago Maggiore. Bukan hanya pemandangan yang dapat dinikmati para pengunjung. Simbol–simbol di ubin dan keterangan keterangan yang tertulis di susuran platform menawarkan rujukan tentang sejarah dan kesusasteraan.

Infinity Room at the House of the Rock (Wisconsin – USA)

pemandangan indah

House on the Rock, pertama kali dibuka pada tahun 1959, adalah kompleks ruangan, jalan, ladang, dan kedai dengan rekabentuk arkitektur unik oleh Alex Jordan, Jr. Letaknya di Spring Green, Wisconsin, dan merupakan tempat tarikan pelancung.

The Infinity Room di rumah itu memanjang beberapa ratus kaki dari lembah, tanpa penyangga di bawahnya, dengan lebih dari 3000 jendela buatan tangan di pinggirnya.

Il Binocolo (Itali)

pemandangan

Di dalam ladang kastil Trauttmansdorff, Itali anda akan menemui platform besi yang memukau ini keluar dari antara pepohonan.

Namanya, yang bererti teropong, berasal dari bentuk atap kecil platform tersebut dan pemandangan sekitar. Di reka oleh arkitek Matteo Thun.

Puncak Tyrol (Austria)

pemandangan

Top of Tyrol (Puncak Tyrol) yang direka oleh Astearchitecture adalah platform pemandangan setinggi 3000 m di atas permukaan laut di atas glesier Stubai di Tyrol, Austria.

Baja tahan cuaca digunakan dalam pembinaannya untuk menahan cuaca ekstrem sehingga anda dapat berdiri 9 meter dari puncak gunung untuk melihat pemandangan Glesier Stubai.arenaphoto

1 comment:

Ardilah Farhana said...

gile gayat . kalau aku mampus taknak pegi tempat mcm tuhh O.O .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...