Thursday, February 3, 2011

Tiga manusia terpendek di dunia



Pingping dari china
Pingping memiliki tinggi badan 74,61 cm,Pingping lahir di Wulanchabu, China tahun 1988. Ia lahir dengan keadaan primordial dwarfism, dimana ukuran tubuhnya tidak boleh berkembang normal.
Menurut ayah Pingping, semasa ia dilahirkan, badannya sangat kecil. Begitu kecilnya sehingga boleh diletakkan di telapak tangan orangtuanya.

Ia tinggal bersama orang tuanya di Mongolia. Pada bulan bulan Mac 2008 Pingping dinobatkan sebagai manusia terpendek didunia oleh Guinness World Records, Pingping meninggal dunia pada usia 21 tahun akibat komplikasi jantung.
 

Edward Nino Hernandez dari Kolombia
Nino memiliki tinggi badan 2kaki 3inchi/70.21cm dan berat berat 22 paun (10 kilogram).,pada 6 september 2010 Nino dinobatkan oleh Guinness World Records sebagai manusia terpendek di dunia menggantikan pingping dari cina yang telah meninggal pada bulan Mac 2010.
Namun gelaran manusia terpendek di dunia untuk Nino hanya bertahan selama sebulan kerana Guinness World Records mengumumkan rekod terbaru untuk manusia terpendek di dunia pada 14 Oktober 2010 .

Khagendra Thapa Magar dari Nepal
Khagendra Thapa Magar yang kini berusia 18 tahun dan hanya memiliki tinggi badan 56cm ,pada 14 oktober 2010 ia dinobatkan sebagai manusia terpendek di dunia oleh Guinness World Records menggantikan pemegang rekord sebelumnya (Edward Nino Hernandez dari kolombia).
Pada awalnya, pihak keluarga menunjukkan Magar ke Guinness World Records semasa dirinya berusia 14 tahun, namun ditolak. Semasa itu ia belum dewasa dan ada kemungkinan tubuhnya masih boleh meninggi. Namun kini rekod itu menjadi miliknya.infounik

2 comments:

infoinfo unik said...

salam sahabat :D

abidin76 said...

Benar-benar unik...Salam kenal !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...