Sunday, September 4, 2011

Aku Mahu Ibu Kembali - Kisah menyentuh hati seorang kanak-kanak kental

Di Daerah Zhejiang China, ada seorang anak lelaki yang luar biasa, sebut saja namanya Zhang Da. Perhatiannya yang besar kepada ayahnya, hidupnya yang pantang menyerah dan mahu bekerja keras, serta tindakan dan perkataannya yang menyentuh hati membuat Zhang Da, anak lelaki yang masih berumur 10 tahun ketika memulakan semua itu, pantas disebut anak yang luar biasa. 
 
Sangat jarangnya seorang anak yang berbuat demikian, sehingga ketika Pemerintah China mendengar dan menyiasat apa yang Zhang Da lakukan maka merekapun memutuskan untuk menganugerahi penghargaan Negara yang Tinggi kepadanya. 
 
Zhang Da adalah salah seorang dari sepuluh orang yang dinyatakan telah melakukan perbuatan yang luar biasa dari antara 1,4 milion penduduk China .

Tepatnya 27 Januari 2006 Pemerintah China, di Daerah Jiangxu, bandar Nanjing, serta disiarkan secara Nasional keseluruh pelosok negeri, memberikan penghargaan kepada 10 (sepuluh) orang yang luar biasa, salah seorangnya adalah Zhang Da.
 
Mengikuti kisahnya di televisyen, membuat saya ingin menuliskan cerita ini untuk melihat semangatnya yang luar biasa. Bagi saya Zhang Da sangat istimewa dan luar biasa kerana ia termasuk 10 orang yang paling luar biasa di antara 1,4 milion manusia.

Pada waktu tahun 2001, Zhang Da ditinggal pergi oleh ibunya yang sudah tidak tahan hidup menderita kerana miskin dan kerana suami yang sakit kuat. Dan sejak hari itu Zhang Da hidup dengan seorang ayah yang tidak boleh bekerja, tidak boleh berjalan, dan sentiasa sakit-sakit. 
 
Keadaan ini memaksa seorang kanak-kanak hingusan yang waktu itu belum cukup umur 10 tahun untuk mengambil tanggungjawab yang sangat berat.
Ia harus pergi ke sekolah, ia haru mencari makan untuk ayahnya dan juga dirinya sendiri, ia juga harus memikirkan ubat-ubat yang yang pasti tidak murah untuk dia. 
 
Dalam keadaan yang seperti inilah kisah luar biasa Zhang Da dimulai. Ia masih terlalu kecil untuk menjalankan tanggung jawab yang susah dan pahit ini. Ia adalah salah seorang dari sekian banyak anak yang harus menerima kenyataan hidup yang pahit di dunia ini.
 
Tetapi yang membuat Zhang Da berbeza adalah bahawa ia tidak menyerah. Hidup harus terus berjalan, tapi tidak dengan melakukan kejahatan, melainkan memikul tanggungjawab untuk meneruskan kehidupannya dan ayahnya. Demikian ungkapan Zhang Da ketika menghadapi wakil pemerintah yang ingin tahu apa yang dikerjakannya.

Ia mulai lembaran baru dalam hidupnya dengan terus bersekolah. Dari rumah sampai sekolah harus berjalan kaki melintasi hutan kecil. Dalam perjalanan dari dan ke sekolah itulah, Ia mulai makan daun, biji-bijian dan buah-buahan yang ia temui. 
 
Kadang-kadang juga ia menemui sejenis kulat, atau rumput dan ia cuba memakannya. Dari mencuba-cuba makan itu semua, ia tahu mana yang masih boleh diterima oleh lidahnya dan mana yang tidak boleh ia makan.

Apabila waktu  pulang sekolah di siang hari dan juga petang hari, ia bersama dengan beberapa tukang batu untuk membelah batu-batu besar dan memperoleh upah dari pekerjaan itu. Hasil kerja sebagai tukang batu ia gunakan untuk membeli beras dan ubat-ubatan untuk ayahnya.

Hidup seperti ini ia jalani selama lima tahun tetapi badannya tetap sihat, segar dan kuat. ZhangDa merawat ayahnya yang sakit.

Sejak umur 10 tahun, ia mulai tanggungjawab untuk merawat ayahnya. Ia menggendong ayahnya ke WC, ia membersihkan dan sekali-sekali memandikan papanya, ia membeli beras dan membuat bubur, dan segala urusan ayahnya, semua dia kerjakan dengan rasa tanggungjawab dan kasih.

Semua pekerjaan ini menjadi tanggungjawabnya sehari-hari
 
Zhang Da menyuntik sendiri ayahnya. Ubat yang mahal dan jauhnya tempat berubat membuat Zhang Da berfikir untuk menemui cara terbaik untuk mengatasi semua ini. Sejak umur sepuluh tahun ia mulai belajar tentang ubat-ubatan melalui sebuah buku lama yang ia beli.

Yang membuatnya luar biasa adalah ia belajar bagaimana seorang jururawat memberikan injeksi/suntikan kepada pelangannya. Setelah ia rasa ia mampu, ia nekad untuk menyuntik ayahnya sendiri. 
 
Saya sungguh kagum, kalau anak kecil main doktor-doktor dan suntikan itu sudah biasa. Tapi jika anak 10 tahun memberikan suntikan seperti seorang jururawat atau doktor yang sudah biasa memberi injeksi yang saya tahu hanya Zhang Da. Orang boleh katakan apa yang dilakukannya adalah perbuatan nekad, sayapun berpendapat demikian.

Namun jika kita boleh memahami keadaannya maka saya ingin katakan bahawa Zhang Da adalah anak cerdas yang kreatif dan mahu belajar untuk mengatasi kesulitan yang sedang ada dalam hidup dan kehidupannya.

Sekarang pekerjaan menyuntik papanya sudah dilakukannya selama lebih kurang lima tahun, maka Zhang Da sudah berkebolehan dan ahli menyuntik.

Ketika mata pegawai kerajaan, pengusaha, para artis dan orang terkenal yang hadir dalam acara penganugerahan penghargaan tersebut sedang tertuju kepada Zhang Da, 
 
Pengacara (MC) bertanya kepadanya, “Zhang Da, sebut saja kamu mahu apa, sekolah di mana, dan apa yang kamu rindukan untuk terjadi dalam hidupmu, berapa wang yang kamu perlukan sehingga kamu selesai belajar, besar nanti mahu belajar di mana, sebut sahaja. Pokoknya apa yang kamu idam-idamkan sebut sahaja, di sini ada banyak pegawai kerajaan, pengusaha, orang terkenal yang hadir. Semasa ini juga ada ratusan juta orang yang sedang melihat kamu melalui layar televisyen, mereka boleh membantumu!” 
 
Zhang Da pun terdiam dan tidak menjawab apa-apa. MC pun berkata lagi kepadanya, “Sebut sahaja, mereka boleh membantumu” Beberapa minit Zhang Da masih diam, lalu dengan suara bergetar ia pun menjawab, “Aku Mahu Ibu Kembali. Ibu kembalilah ke rumah, aku boleh membantu ayah, aku boleh cari makan sendiri, ibu kembalilah!” demikian Zhang dan berkata dengan suara yang kuat dan penuh harapan.

Saya boleh lihat banyak hadirin menitis air mata kerana terharu, saya pun tidak menyangka akan apa yang keluar dari bibirnya.

Mengapa ia tidak minta kemudahan untuk perubatan ayahnya, mengapa ia tidak minta wang yang cukup untuk meringankan hidupnya dan sedikit bekal untuk masa depannya, mengapa ia tidak minta rumah kecil yang dekat dengan hospital, mengapa ia tidak minta sebuah kad kemudahan dari pemerintah agar ketika ia memerlukan, melihat kata kunci yang dipegangnya semua akan membantunya. 
 
Sungguh saya tidak mengerti, tapi yang saya tahu apa yang dimintanya, itulah yang paling utama bagi dirinya.

Aku Mahu Ibu Kembali, sebuah ungkapan yang mungkin sudah dipendamnya sejak semasa melihat ibunyanya pergi meninggalkan dia dan ayahnya.

Betapa pentingnya erti seorang ibu…

5 comments:

TheSniper said...

.... turut menyebabkab mata gua berair stelah selesai membaca n3 ini ...

Fatmawati MN said...

..meruntun hati saya...beruntung ibu2 yang mempunyai anak berjiwa besar seperti Zhang Da.Mudahan anak2 saya mempunyai jiwa seperti ini. Insyaallah.

wak dol hamil said...

Allah memberikan yang terbaik kepada Zhang Da.. Biarpun dia bukan seorang muslim.. wak juga menitiskan air mata membaca n3 ini...

Nazrul Helmi said...

sudah sekian lama air mataku ini tidak menitis, tetapi hari ini, aku tewas menahannya untuk mengalir. .

BLUE EYE said...

Ya Allah, berikanlah taufik dan hidayah kepada Zhang Da untuk menganuti agama mu yang maha suci dan ringankanlah bebanan hidupnya. Walaupun dia susah semasa hidup didunia, semoga dia beroleh kesenangan berkekalan di akhirat kelak. Amiin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...