Thursday, September 8, 2011

Ricky tidak menemui tuhan dalam nyanyian


 
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgQXPDzzQlAWMy9cyceplC_-xLreMFzriijujrjpz7_6B6hNseqzNUl0bPxgJf0Vge8aty7DsgBe_q8TSd3cCNTVWKbcFl_tF5C-qiCmzeZbKqXx56CMNNMQlRwsp3iHKRraEUpE-4Pf9s/s1600/ricky.jpgNAMAKU Ricky. Aku lahir di Jakarta tahun 1981 lalu. Sejak setelah di baptis namaku berubah menjadi Erick Median. Itulah nama baptisku. Ayah dan ibuku asli Batak. Ibu bermarga Sihombing dan ayahku Hutabarat. Keduanya adalah penganut Kristian yang taat.

 Aku terlahir dari keluarga yang taat beragama. Walaupun ayahku kadang suka bergaya hidup bebas. Sedangkan keluarga dari ibu kebanyakan adalah aktivis gereja dan pendeta. Sejak kecil aku sudah dikenalkan dengan Tuhan Yesus. Ibukulah yang banyak memberikan pendidikan agama padaku.

Namun sejak kecil ibu sudah meninggalkanku. Ia meninggal dunia dalam keadaan masih memeluk agama Kristian. Sebelum meninggal, ibu sempat masuk ke hospital jiwa beberapa hari. Ibu diserang penyakit paru paru berair dan komplikasi. Ibu pun meninggal. Peristiwa menyedihkan itu terjadi di tahun 1985.

Sepeninggalan ibu, ayahku berkahwin lagi. Sebetulnya, isteri ayahku yang kedua ini adalah seorang wanita Islam. Tapi berkat pujuk rayu dan tekanan ayahku yang Kristian fanatik walaupun jarang ibadah, ibu tiriku yang Islam itu pun masuk ke agama yang kami anuti. 
 
Pernikahan mereka pun sebenarnya tidak direstui oleh orang tua keluarga wanita. Akhirnya mereka kahwin lari.

Musibah kembali menimpa keluarga kami. Tidak lama, ayahku menyusul meninggal kerana sakit. Aku sempat kalut dan stress berpanjangan. Aku tidak tahu harus bagaimana waktu itu. Akhirnya, oleh keluarga dari pihak ibu kandung, aku dibawa pulang ke Medan. Di sana aku dan saudara saudaraku tinggal di rumah nenek dan diasuh olehnya.
 
Tidak berapa lama di Medan, aku kembali lagi ke Jakarta. Aku ikut dengan ibu tiriku yang dinikahi ayahku itu. Di kota metropolitan inilah aku berada pada titik kehidupan yang menggila. Di sini pula aku mulai mengenali kekasih dan pergaulan bebas. Tapi saya tidak merokok dan juga minum arak. Entah, aku sangat benci dengan asap.
Tapi satu hal yang tidak boleh aku tinggalkan adalah muzik. Aliran muzik rock adalah yang paling aku minati. Aku khayal dengannya. Aku merasa, hidup tanpa muzik seperti mati.

Syukurnya, di usia SMA itu, aku sudah bekerja di salah sebuah syarikat Desain and Printing di Cikarang, Bekasi. Aku juga sudah ada rumah sewa sendiri. Di rumah sewa inilah aku saban hari bermain muzik. Tak merasa salah, setiap hari dentuman musik keras kerap berdentum-dentum di ruangan rumah sewaku yang tak terlalu besar itu.

Hampir segala jenis kaset muzik aku koleksi seperti Rock and roll, Progressive rock dan Psychedelic rock yang meledak dan diminati anak anak muda ditahun 1960-an. Aku juga menyimpan kaset aliran muzik rock tahun 70-an seperti Psychedelic rock, Hard rock, Punk Rock, Heavy metal, Hardcore punk, dan Black Metal serta beberapa aliran muzik lainnya. Aku adalah pencinta muzik sejati. Aku benar-benar dibuatnya tergila-gila.

Puncaknya, aku mendaftar menjadi peserta Indonesian Idol program RCTI tahun 2003 di Jakarta. Kata orang, suaraku memang tidaklah selunak mana. Tapi sayang, aku tidak berganjak  untuk masuk proses audision seterusnya. Cita citaku untuk menjadi bintang yang akan dipuja-puja gagal.

Sejak itu, kehidupanku dan hari hariku hanya habis di ruang kehampaan. Aku semakin dalam terjerumus masuk ke dunia bebas nilai ini. Namun masih seperti biasa, aku tidak boleh merokok walaupun kawan-kawanku mengajak dan selalu mengumpanku. Aku sangat tidak suka pada asap. Padahal kawan-kawanku rata rata adalah perokoktegar .

Aku juga pernah mempunyai kekasih dengan seorang wanita Islam. Kami pun sangat saling mencintai. Tapi beberapa waktu kemudian, aku terpaksa memutuskannya. Entah, aku merasa telah banyak berbuat dosa kepada Tuhan.

Aku memutuskan cinta dengan waniat Islam tersebut agar aku boleh lebih dekat kepada Tuhan Jesus dan meminta ampun atas segala dosaku. Aku ingin kembali padanya lebih dekat lagi. Aku ingin menghapus dosa-dosaku.

Tapi, rasa hampa dan berdosa itu terus mengusikku. Aku memang beribadah kepada Tuhan. Aku membaca Al Kitab. Tapi tidak ada kepuasan batin yang ku rasakan. Malah aku semakin resah dan tidak tenteram saja pada diriku sendiri. Aku tidak menemui ketenangan itu.

Agar kehampaan itu tidak berterusan lama, aku pun mulai giat mendalami dan membaca buku-buku rohani Kristian untuk menambah imanku yang semakin goyang ini. Aku sering ke kedai buku dibilangan Cimone, Tangerang.

Dari Trinitas
Hingga pada kali waktu, aku menemui buku yang berjudul Sejarah Injil dan Gereja karangan Ahmad Idrus di rak buku itu. Anehnya, aku menemui buku tersebut pada rak katalog buku buku rohani Kristian. Aku tertarik dan membelinya.

Aku membaca buku itu hingga tuntas. Banyak jawaban yang kutemui di sana dari sekian banyak lontaran pertanyaan yang pernah hinggap di kepalaku. Kala itu aku mulai bertanya-tanya, kenapa Tuhan ada tiga? 
 
Apakah dengan adanya tiga tuhan, mereka tidak saling berebut pengaruh dan akhirnya berkelahi? Dan masih banyak lontaran pertanyaan lain yang bermain di kepala.

Dan sesungguhnya, konsep Triniti inilah yang kemudian menghantarku mengenali Islam lebih jauh. Aku semakin serius membaca buku tentang konsep Triniti dari banyak sumber dan kemudian membandingkannya. Dan, aku semakin simpati sahaja dengan Islam.

Keyakinanku pada Islam tidak boleh lagi dibendung. Setelah banyak membaca literatur tentang konsep ajaran Islam dan Kristian serta membandingkannya, aku semakin yakin dengan kebenaran ajaran Islam. Jalan inilah yang membuatku tenang dan tidak ada lagi rasa bimbang.

Sebelum itu, entah ada maksud dan ada petunjuk, aku pernah bermimpi mengejar seseorang berjubah putih bersih. Aku minta diislamkan oleh orang tersebut. Mimpiku ini aku ceritakan pada salah seorang rakan kerjaku yang Muslim, kebetulan aku sangat akrab dengannya. Ia jauh lebih tua dariku. Ia juga sudah berkeluarga dan punya anak. Ia sudah kuanggap orang tua sendiri.

Rakan kerjaku tersebut pernah tidak percaya tentang kisah mimpiku itu. Ia hanya berkata: “Jangan masuk Islam kalau hanya mencuba, kerana wanita (kekasih),atau kerana paksaan. Pelajari dan yakinilah dulu.”

Aku tersentak. Tapi aku tidak boleh membohongi diriku sendiri. Aku memang sudah tetap untuk memilih Islam sebagai jalan hidupku. Tidak ada paksaan. Tidak pula kerana perempuan ataukekasih, apa lagi hanya cuba-cuba. Aku sedar, pilihan ini pasti ada risikonya. Baik tentangan dari keluarga ataupun sanak saudara yang lain.

Akhirnya, pada tanggal 27 Ogos 2004 lalu, aku mengikrarkan dua kalimat syahadat di Masjid Baitul Hasan Cikarang, Bekasi, sebelum solat Jumaat. Disaksikan ratusan kaum Muslimin yang ada pada masa itu. Sejak hari itu, aku benar benar merasa bebas dari penjara hidup yang hampa lagi sesak yang selama ini mengongkongku.

Kini, namaku berubah menjadi Muhamamd Rifqy Abdillah. Untuk memperdalam pemahaman tentang agama Islam, aku mengikuti program Kuliah Dai Mandiri selama tiga bulan lebih (sejak Februari s/d pertengahan Mei 2009) yang dikendalikan oleh salah satu pesantren di Bogor. Di sana aku mendapatkan banyak ilmu agama dan bekalan rohani yang semakin memantapkan jalanku ini.

Dari pihak keluarga, awalnya memang menentang keras keislamanku. Malah, aku pernah dituduh sebagai anak yang derhaka. Namun seterusnya mereka boleh menerima meski ku akui itu berat bagi mereka.

Malah kebelakangan ku ketahui, abang keduaku yang menetap di daerah Bitung, Tangerang, ternyata lebih dulu masuk Islam setahun sebelum aku. Aku memang jarang berkomunikasi dengannya. Dari keluarga pihak ayah ataupun ibu, baru kami berdua yang memeluk Islam. Dan aku bahagia pada pilihanku ini.

Aku tetap berharap kepada Allah SWT agar keluargaku yang belum mendapatkan hidayah-Nya segera mendapatkan apa yang aku rasakan sekarang. Aku pasti masih dan akan tetap mencintai mereka serta berharap mereka semua mendapatkan petunjuk dari Allah SWT Amiiin. Mohon doanya.

Seperti diceritakan Muhammad Rifqy Abdillah kepada hidayatullah.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...