Wednesday, May 25, 2011

10 kota terkenal di dunia yang hilang

Sebuah kota akan menjadi kota hilang jika ditinggalkan oleh penduduknya dan dibiarkan begitu saja, sehingga meninggalkan banyak peradaban yang kemudian hilang begitu saja. Perkara ini boleh terjadi kerana perang, bencana alam, dan masih banyak lagi sebab-sebab lain. Namun seiring dengan perkembangan zaman, legenda kota hilang itu mulai muncul kembali ke permukaan. Banyak para ahli arkeologi yang menemui runtuhan-runtuhan bekas kota. sehingga kemudian mula banyak muncul legenda kota yang hilang.

Berikut adalah senarai 10 kota terkenal yang makin ditelan zaman :

10. Atlantis

Atlantis digambarkan oleh Plato sebagai peradaban maju dan kekuatan laut yang hebat, Atlantis dikatakan telah menakluk sebahagian besar wilayah Eropah sebelum tenggelam ke laut. Menurut mitos tradisional, kota ini tenggelam kerana murka para dewa atas kelakuan para penghuni kota ini, tapi menurut kajian Ilmiah, kota ini mungkin tenggelam kerana perubaha geologi dunia.



9. The City of Caesars

Juga dikenali sebagai Kota Berkelana dan Kota Patagonia, The City of Caesars adalah kota mitos yang diyakini terletak di hujung selatan Amerika Selatan. Kota ini belum pernah ditemui, dan pada masa ini dianggap legenda.



8. Troy

Troy adalah kota legenda yang terletak di Turki. Troy sudah lama dianggap oleh banyak orang sebagai mitos biasa, sampai akhirnya digali pada 1870-an. Dan kemudian Ditemui banyak runtuhan-runtuhan bangunan yang dianggap sebagai arkitektur moden di zamannya.





7. The Lost city of Z

The lost city of Z adalah peradaban hilang yang terletak jauh di pedalaman hutan Brazil (hutan Amazon). Kota hilang ini dikatakan sebagai peradaban maju dengan jaringan canggih dari jambatan, jalan, dan kuil-kuil. Perkara ini dibuktikan dengan penemuan banyak peninggalan alat-alat canggih di pedalaman hutan amazon.



6. Petra


Petra dianggap sebagai kota paling indah dari semua kota dalam senarai ini, Petra terletak di Jordon. Ciri yang paling menonjol adalah arkitektur indah batu, yang diukir dari batuan pergunungan di sekitarnya yang mulai dieksplorasi sejak abad 18, hingga kini, keindahan arkitektur bangunan batu Petra masih tetap boleh dilihat di Jordan.



5. El Dorado

Inilah kota hilang yang paling dicari, kerana kota ini dikenali sebagai kota emas. Dianggarkan banyak terdapat emas di kota ini. El Dorado adalah sebuah kerajaan mistik dipercayai terdapat di hutan Amerika Selatan. Kota ini dikatakan dipimpin oleh seorang raja yang kuat dan dengan kekayaan emas yang tak terhingga.



4. Memphis


Didirikan pada tahun 3100 SM, Memphis adalah ibu kota Mesir kuno, dan menjadi pusat pentadbiran peradaban yang sepanjang ratusan tahun sebelum akhirnya ditinggalkan oleh penduduknya seiring dengan munculnya Thebes dan Alexandria. Di bekas wilayah kota ini, banyak ditemui runtuhan bangunan-bangunan mesir kuno.




3. Angkor

Daerah Angkor di Kamboja dan sekitarnya dikenali sebagai salah satu pusat industri di asia malah dunia, dan salah satu peninggalan paling terkenal adalah kuil Angkor Wat yang umumnya dianggap sebagai monumen keagamaan.



2. Pompeii

Kota Romawi Pompeii hancur dalam AD 79 setelah Gunung Vesuvius meletus berhampirannya dan menengelamkan seluruh komuniti di bawah 60 kaki abu dan batu. Kota ini dianggarkan mempunyai kira-kira 20.000 penduduk pada masa itu, dan itu dianggap sebagai salah satu tempat tumpuan utama untuk kelas atasan masyarakat Roma.



1. Machu Pichu


Kota ini terletak di dekat Lembah Urubamba di Peru, kota ini pernah ditemui dan dikaji oleh conquistador, Machu pichu menyimpan banyak peninggalan runtuhan kuno yang sering disebut sebagai kuil machu pichu. Arkitektur bangunan yang sangat indah pada kuil machu pichu membuktikan betapa tingginya peradaban machu pichu pada masa kegemilangannya.


bhara

1 comment:

Abu Hasan As-Sadili said...

nice info, kunjungi http://abuhasan.student.ipb.ac.id/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...