Tuesday, February 15, 2011

Budak 4 tahun boleh kuasai 13 bahasa


Anak kecil dari India ini bernama Shalini berusia empat tahun tapi walaupun kecil dia tidak seperti anak kecil pada umumnya, dia memiliki kemampuan yang luar biasa dia boleh menulis dengan kedua tangannya sekaligus.

Kemampuan semacam ini dinamakan mirror writting, dan yang lebih hebat lagi adalah dia boleh menulis huruf dalam 13 bahasa yaitu: kanada, Inggeris, Hindi, Tamil, Malayalam, Telugu, Gujarati, Assamese, Punjabi,Oriya, Tulu, Urdu dan huruf Bengali.

Dia adalah anak dari pasangan Latha dan Manjunath. Menurut Manjunath, anaknya tersebut sangat suka menulis sejak dua tahun yang lalu.
 
"Shalini boleh menulis huruf Urdu hanya dengan mempelajarinya selama 7 jam kemudian terus boleh"

Pasangan ini memang biasa melatih dia dalam multi bahasa. sekitar 3 bulan yang lalu dia boleh menulis setidaknya dalam 4 bahasa, dan dengan waktu yang lebih pendek dia boleh menguasai 9 bahasa.

Pasangn tersebut biasanya memberi maklumat pelajaran tersebut dengan mennyalin dari internet. kini Shalini boleh menulis dengan kedua tangannya secara serentak bersama.

sebagai contoh Shalini juga boleh menulis nama seseorang sekaligus tempat orang tersebut tinggal secara bersama. Nama Shalini kini tercatat dalam rekod dunia.taukahkamu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...