Friday, February 18, 2011

10 kereta terkecil di dunia



ElBil Norge Buddy Cab

1. ElBil Norge Buddy Cab

ElBil merupakan kereta elektrik Norwegia. Ini merupakan model generasi keenam yang disebut Kewet. ElBil dikembangkan pertama kalinya pada 1991. Selama lima generasi pertama, lebih dari 1000 kendaraan elektrik yang diproduksi, dijual di 18 negara.

Lumeneo Smera

2. Lumeneo Smera

Seorang warga Perancis mencipta kereta elektrik Lumeneo Smera hingga akhirnya dilancarkan pada Mei . Mereka membelanjakan hampir Rp300 juta setiap unitnya. Pada masa ini hanya terdapat di Perancis, tetapi dipertimbangkan untuk dijual di seluruh Eropah pada tahun depan.
Tango

3. Tango

Tango memiliki dua motor elektrik yang membolehkannya bergerak dengan kelajuan 100 kilometer per jam dalam waktu kurang dari empat saat. Mereka menjual dengan harga yang sangat tinggi, hampir Rp1 miliar.

Reva G-Wiz

4. Reva G-Wiz

G-Wiz merupakan kereta bandar yang dibuat oleh Reva Electric Car Company di Bangalore, India. Kereta ini terdapat di England.

Smart Fortwo

5. Smart Fortwo

Smart Fortwo mengawali debutnya pada 1998. Sepuluh tahun kemudian, versi konsep elektrik utuh, Ed Fortwo, diumumkan. Fortwo tidak hanya dijual di Eropah, tetapi juga terdapat di AS.

Kandi Coco

6. Kandi Coco

Kandi Coco tersedia bagi penduduk Oklahoma, AS, dengan harga kurang dari Rp8 juta. Ini berkat kemudahan pinjaman dari pemerintah tempatan. Kereta elektrik dua penumpang ini dilancarkan pada 2009.

Daihatsu Copen

7. Daihatsu Copen

Daihatsu Copen adalah kereta dua tempat duduk yang hanya terdapat di Jepun dan Eropah. Ciptaan asal Jepun ini sudah mempromosi Copen sejak 2001.

Think City

8. Think City

Pengeluar kereta Norwegia merancang membuat kereta yang seluruhnya menggunakan elektrik, seperti projek Amerika Syarikat. Namun, setelah dikeluarkan pertama kali pada 2009, pengeluar kereta ini menghentikan produksinya kerana alasan kesulitan modal.

Bollore BlueCar

9. Bollore BlueCar

Kereta ini hanya terdapat di Perancis. BlueCar adalah kendaraan elektrik yang menawarkan kelajuan maksimum 135 kilometer per jam dan boleh berjalan sejauh 250 kilometer. Untuk mengisi bateri, BlueCar memerlukan waktu hingga enam jam.

Ford KA

10. Ford KA

Ford memperkenalkan KA pertama kalinya pada 1996, dan mereka menganggap itu sebagai hari Volkswagen Beetle moden. Penjualan kereta ini sangat laris di Britain bukan di Amerika Syarikat, negara asal kereta ini . Bagi sebahagian rakyat Britain, menggunakan kereta murah ini lebih baik daripada mereka harus mengganti kereta tua.Outomotif.ndyteen

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...