Tuesday, January 11, 2011

Kisah seorang lelaki dan kupu-kupu

Salam,
http://budihermanto.blogdetik.com/files/2008/11/pupae.jpg

Seorang kawan sekolah penulis beritahu beliau menghadapi masalah kewangan kerana baru berhenti kerja. Bila berhenti kerja, punca rezeki dah tidak ada. Isteri tak bekerja, anak-anak kena sekolah.

Kena pindah rumah kerana tak mampu bayar sewa tinggi, cari rumah sewa yang rendah. Dah la harga barang dah naik mengila, punca pendapatan pula hilang. Sesiapa pun yang duduk tempat dia pasti akan susah hati.

Penulis simpati dengan kawan apabila beliau minta pinjam RM20 sebab nak beli tikar getah untuk rumah sewa baru. Sehingga tahap tu kesusahannya, penulis nak tolong bank in duit dekat dia tak boleh sebab bukan dalam negara.

Penulis minta tolong kawan di kawasan penulis, tolong bank in sedikit duit untuk bantu kawan sekolah tadi. Penulis minta beliau banyak bersabar dan perbanyakkan istighfar , kerana semua ini ujian Allah.

Kehidupan seseorang manusia memang berhadapan dengan pelbagai dugaan. Sama ada dugaan dalam kehidupan peribadi mahupun dugaan dalam perjuangan. Semua dugaan ini sebenarnya mempunyai hikmahnnya walaupun kadang-kadang tidak disukai manusia.

Penulis paparkan sebuah kisah yang mempunyai banyak pengajaran kepada kita yang pastinya ada menerima dugaan dalam kehidupan. Bacalah.....

Seorang lelaki telah menemui kepompong kupu-kupu di tengah jalan. Ada lubang kecil pada kepompong itu.

Dia duduk mengamati lubang itu dan melihat ada kupu-kupu cuba berjuang untuk membebaskan diri melalui lubang kecil itu.

Kemudian kupu-kupu itu berhenti mencuba. Ia kelihatan telah berusaha sedaya upaya dan kini tidak mampu untuk melakukan lebih jauh lagi.

Akhirnya lelaki tersebut mengambil keputusan untuk membantu kupu-kupu tersebut. Dia mengambil gunting dan memotong sisa kekangan dari kepompong itu.

Kupu-kupu tersebut keluar dengan mudahnya. Namun, dia mempunyai tubuh gembung dan kecil, sayap-sayapnya berkeriut.

Lelaki tersebut terus mengamatinya sambil berharap sayap-sayap itu akan mekar dan melebar sehingga mampu menampung tubuh kupu-kupu itu, yang mungkin akan berkembang seiring dengan berjalannya waktu. Namun, harapannya hanya tinggal harapan.

Hakikatnya, kupu-kupu itu terpaksa menghabiskan sisa hidupnya merangkak di sekitarnya dengan tubuh gembung dan sayap-sayap berkeriut dan tidak sempurna. Dia tidak pernah mampu terbang.

Lelaki yang membantu kupu-kupu tersebut tidak mengerti bahawa kupu-kupu tersebut perlu berjuang dengan daya usahanya sendiri untuk membebaskan diri dari kepompongnya.

Lubang kecil yang perlu dilalui kupu-kupu tersebut akan memaksa cairan dari tubuh kupu-kupu itu ke dalam sayap-sayapnya sehingga dia akan siap terbang dan memperoleh kebebasan dari kepompong tersebut.

Kadang-kadang perjuangan adalah suatu yang kita perlukan dalam hidup kita. Jika Tuhan membiarkan kita hidup tanpa ranjau dan perjuangan, kita mungkin akan jadi lemah dan tak tahan ujian.

Kita mungkin tidak kuat untuk menghadapi rintangan bagi mencapai cita-cita dan harapan yang kita idamkan.Kita mungkin tidak akan pernah dapat 'terbang' jauh.

Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Kita memohon kekuatan dan keteguhan hati...dan Tuhan memberi kita dugaan dan ujian untuk membuat kita kuat dan cekal..

Kita memohon kebijaksanaan...dan Tuhan memberi kita berbagai persoalan hidup untuk diselesaikan agar kita bertambah bijaksana dan matang.

Kita memohon kemakmuran...dan Tuhan memberi kita akal dan tenaga untuk dipergunakan sepenuhnya bagi mencapai kemakmuran.

Kita memohon cinta...dan Tuhan memberi kita orang-orang bermasalah untuk diselamatkan dan dicintai.


Kita memohon kemurahan rezeki dan kebaikan hati...dan Tuhan memberi kita kesempatan-kesempatan yang silih berganti.

Begitulah cara Tuhan membimbing Kita...Adakah jika kita tidak memperoleh apa yang saya idamkan, bererti bahawa kita tidak mendapatkan segala yang kita inginkan ?

Kadang-kadang Tuhan tidak memberikan apa yang kita minta, tapi dengan pasti Tuhan memberikan yang terbaik untuk kita, kebanyakan kita tidak dapat melihat hikmah disebaliknya, bahkan tidak mahu menerima rencana Tuhan, padahal itulah yang terbaik untuk kita. albuthy

Wassalam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...