Monday, January 3, 2011

Kisah sedih anak Melayu berkongsi baju sekolah

Salam,
 http://pkrlabuan.files.wordpress.com/2010/10/lukarakyat1.jpg
 Gambar hiasan

Setiap kali bermulanya musim persekolahan , Pak Menteri di Malaysia akan bersuara “ Jangan bebankan ibu bapa dengan bayaran yang tinggi” memberi ingatan kepada pentadbir sekolah.

Esoknya , keluarlah berita berkenaan dalam media massa utama. Rakyat terutama yang berfahaman Umno totok pun mendabik dada berlejeh air liur berkata “ baguihnya , kerajaan kita”

Hakikatnya, Pak Menteri bercakap hanya untuk melepaskan diri kerana ibu bapa yang anaknya bersekolah pasti kena membayar yuran naik setiap tahun. Mana ada yuran, kan kerajaan dah hapuskan yuran? Bukan hapus sebenarnya tapi tukar nama jadi bayaran tambahan.

Ibu bapa berfahaman Umno totok selalu akan marah kepada guru kelas  yang kutip bayaran tambahan di sekolah. Kononnya, menteri dah arah jangan bebankan ibu bapa. Tahukah mereka, guru kelas kalau bukan arahan pentadbir sekolah tak ada yang saja-saja nak kutip duit dari pelajar.

Sekolah pun tak boleh nak salahkan juga, sebab kalau tak kutip bayaran tambahan mana nak cari duit untuk laksana aktiviti kepada pelajar di sekolah. Kerajaan mana ada bagi peruntukan untuk semua aktiviti, potong peruntukan lagi ada. 

Mesyuarat agung PIBG pula jadi  tempat meluluskan berapa bayaran tambahan, ibu bapa ramai yang tak pergi mesyuarat agung. Kalau pergi pun malu nak bercakap,  jadi kenalah bayar bayaran tambahan.

Memang la tak wajib bayar, tapi pentadbir sekolah dok suruh guru kelas minta hari-hari. Kalau kelas mereka ramai tak bayar , guru besar atau pengetua pandang semacam ja. Jadi terpaksalah minta pelajar bayar. Pelajar pun ada sifat malunya, dah hari-hari cikgu minta bayar yuran nak pi sekolah pun malu.

Pelajar pun hari-hari peringat ibu bapa suruh cari duit bayar yuran. Akhirnya, terpaksalah bayar yuran walaupun ada bayaran lain yang lebih penting patut didahulukan. 

Bukan bayaran tambahan sahaja kena bayar, yuran PIBG, buku nota dan latihan, alat tulis, beg sekolah, pakaian sekolah , bas sekolah. Paling rendah untuk seorang anak ibu bapa kena keluar RM 300. Bayangkan jika ada 3 hingga 5 anak bersekolah.

Inilah yang berlaku setiap tahun, ibu bapa terpaksa hadapinya semata-mata kerana nak sekolahkan anak-anak. Ibu bapa yang senang tak ada masalah, tapi ibu bapa yang pendapatannya kecil akan rasai  peritnya.

Penulis akan paparkan kisah benar seorang guru yang berlaku beberapa tahun yang lalu. Beliau menyaksikan sendiri kesusahan sebuah keluarga. Bacalah….. 

Saya mengajar di sekolah rendah di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur . Saya mengajar sesi petang. Salah seorang murid saya setiap hari datang lambat ke sekolah.

Kasut dan bajunya selalu kotor. Setiap kali saya bertanya tentang baju dan kasutnya dia hanya berdiam diri. 

Saya masih bersabar dengan keadaan pakainnya, tetapi kesabaran saya tercabar dengan sikapnya yang setiap hari datang lambat. 

Pada mulanya saya hanya memberi nasihat. Dia hanya menundukkan kepala tanpa berkata-kata kecuali anggukkan yang seolah-olah dipaksa. 

Kali kedua saya memberi amaran, dia masih juga mengangguk tetapi masih juga datang lambat keesokannya. Kali ketiga saya terpaksa menjalankan janji saya untuk memukulnya kalau masih lambat. 

Anehnya dia hanya menyerahkan punggungnya untukdirotan . Airmata saja yang jatuh tanpa sepatah kata dari mulutnya.

Keesokan harinya dia masih juga lambat, dan saya memukulnya lagi. Namun ia masih tetap datang kesekolah dan masih tetap lambat. 

Suatu hari saya bercadang untuk mengintipnya ke rumahnya. Setelah mendapatkan alamatnya, saya meneruskan niat saya. Dia tinggal di sebuah kawasan setinggan tidak berapa jauh dari sekolah. 

Keadaan rumahnya sangat daif. Saya nampak murid saya itu sedang berdiri di depan rumahnya dalam keadaan gelisah. Seorang wanita yang mungkin ibunya juga kelihatan gelisah. 

Lebih kurang pukul 1.30 seorang anak lelaki sedang berlari-lari sekuat hati menuju ke rumah itu. Sambil berlari dia membuka baju sekolahnya. 

Sampai di depan rumah baju dan kasutnya diserahkan pula kepada murid saya yang terus bergegas memakainya. Sebelum pakaian sekolah sempurna dipakai, dia sudah berlari ke arah sekolah. 

Saya kembali ke sekolah dengan penuh penyesalan. Saya memanggil anak itu sambil menahan airmata yang mula tergenang. 

 “Maafkan cikgu. Tadi cikgu pergi ke rumah kamu dan memerhatikan kamu dari jauh. Siapa yang berlari memberikan kamu baju tadi?” 

Dia terkejut dan wajahnya berubah. 

 “Itu abang saya. Kami kongsi baju dan kasut sebab tak ada baju lain. Itu saja baju dan kasut yang ada. Maafkan saya, cikgu.” Jawabnya 

 “Kenapa kamu tak beritahu cikgu dan kenapa kamu biarkan saja cikgu pukul kamu?” 

” Mak pesan, jangan meminta-minta pada orang, jangan ceritakan kemiskinan kita pada orang. Kalau cikgu nak pukul serahkan saja punggung kamu.” 

Sambil menahan airmata yang mula berguguran saya memeluk anak itu, “Maafkan cikgu, …….” 

Kejadian itu cukup menginsafkan saya. Selepas itu saya cuba membantunya setakat yang mampu. 

Cerita-cerita  begini membantu melembutkan hati yang keras. Kata seorang guru, sekiranya hati kita mula keras lembutkanlah dengan perkara-perkara berikut; 
i. Solat sunat 
ii. puasa sunat 
iii. berzikir 
iv. bersedekah 
v. mengusap rambut anak yatim 
vi. mendengar cerita-cerita kesusahan orang lain 
vii. membantu orang susah

Wassalam

7 comments:

Tulahan said...

komen terdahulu,

-thethinker- said...

dah berbuih mulut nak menyedarkan anak anak melayu yg umno bukan penyelamat melayu..
tapi depa buat tak tau jee

DIMANA UMNO BERKUASA , DISITU MELAYU MERANA.

DIMANA UMNO PERINTAH, DISITU MELAYU TERSEKSA

uceek said...

..kisah tu tak sesedih nasib aku masa kecik dulu..aku lahir kat estet...bapak kuli estet..mase tu duduk estet boleh tahan jugak..tak macam estet kepunyaan tokey cina DAPukimak ari ni...kemudaha boleh tahan jugak..estet cina DAPukimak langsong tak de ape ape..bile british jual estet tu kat cina DAPukimak sebab diaorang terpaksa balik negeri bapak aku lari ke kampong..hidup kat kampong mase lepas merdeka tu daif sungguh..aku tak komplen pon sebab faham keadaan..tak lame lepas tu bapak akau masuk felda kerajaan UMNO...kehidupan mula susah tapi kita tak komplen pon..pas tu keadaan bertambah baik dan baik..aku terpilih masuk sekolah asrama yang ditubuh kerajaan UMNO..pas tu kerajaan UMNO antar aku ke USA..bapak aku tak bayar sesen pon..mase aku kat usa ramai tanye bapak aku kerje ape..aku kate petani felda..semua tak percaya..bile aku kata kerajaan UMNO antar aku belajar dia orang tabik..bukan aku aje yang kerajaan UMNO antar belajar oversea..tapi ribuan lagi yang kerajaan UMNO antar..tapi ramai yang tak bersyukur...aku tahu..bagi aku puak-puak ni adalah golongan pukimak..pas tu pulak sokong DAPukimak..pukimak yang dari dulu menyalak kerajaan UMNO kerana bantu orang melayu..kerajaan UMNO banyak buat sekolah untuk majukan melayu..pegi tengok sekolah-sekolah kerajaan...banyak yang disediakan..pukimak memang suka cari kesalahan orang..kesalahan/kelemahan yang sikit tu lah yang dia nampak...pukimak..yang baik tentang kerajaan UMNO tak nampak langsung..pukimak..sokong jugak hamPAS yang kejenya ceramah tak abis-abis..bukan kisah orang miskin..pukimak..pas tu sokong jugak aljuburi orang kaya tu yang mimpi nak jadi pm tak abis-abis..kesimpulannya kalu ko kata kerajaan UMNO tak prihatin/tak bejiwa rakyat...aku kata ko memang PUKIMAK..

Tulahan said...

Salam,

Eloknya bahasa, saya akan terus paparkan untuk tatapan semua.

Sepatutnya luahkan perasaan dalam blog sendiri. Tak pe lah bagi peluang luah perasaan. Ini Umno totok namanya.

Pada tahun 1948 , PKMM di bawah Dr. Burhanuddin Helmi telah menimbulkan keriasauan kepada British apabila meletakkan hasrat memiliknegarakan Tanah Melayu jika Tanah Melayu merdeka di bawah PKMM.

Memiliknegara maksudnya estet2, lombong bijih timah dan segala kepentingan British di TM akan menjadi milik kerajaan Tanah Melayu yang merdeka.

Faktor inilah yang menjadi salah satu punca pemimpin PKMM, Hizbul Muslimin ditahan TANPA BICARA oleh British atas alasan menyokong komunis. PKMM telah diharamkan dan impian membawa kemerdekaan di bawah PKMM berkubur.

British tidak mengharamkan Umno kerana dasar Umno untuk merdeka ikut cara British. Antaranya , jika British beri merdeka , segala kepentingan British spt estet, lombong dlln masih menjadi milik British sehingga 10 tahun selepas merdeka.

Selepas 10 tahun, Umno yang memerintah tidak berusaha mengambil tanah2 estet, lombong dan segala kepentingan British menjadi milik kerajaan.

Sebaliknya, membiarkan estet, lombong dlln dibeli oleh orang2 Cina kaya. Masa tu DAP pun tak da apa2. Yang berkuasa MCA kemudian Gerakan di Pulau Pinang.

Jangan anggap Cina itu DAP, DAP itu cina. MCA pun Cina, Gerakan pun ramai cina. Adakah Koh Tsu khon, Mendiang Lim Chong Eu itu Melayu?

Wassalam

DPPKPB said...

Bukan boleh layan puak Umno Apco. Berak merata blog orang. Dah berak cirit , busuk tak sanggup bau.

Puak ni , maki orang boleh sangat. kerja menipu, fitnah orang bagi kat puak berak merata ni.

Puak ni ingat, mentaliti orang macam depa. orang pun bayar cukai pendapatan, cukai hasil, cukai tanah, cukai jalan.

Kemudian ngaku kerajaan Umno bagi piirah.

Cahaya suriya latif said...
This comment has been removed by the author.
Cahaya suriya latif said...

Allah yg bg rezeki kt kite...bukan umno...huhu

chicken_floss said...

UMNO Dulu Kini Dan Selamanya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...