Monday, February 16, 2009

Tulahan : Dari Parit Buntar ke ... ( 3 )

Salam,


Semalam masa nak cari berita PRK Bukit Gantang, terbaca satu blog cerita pasai restoran mee udang yang terkenal. Restoran tu dekat jalan nak pi Port Weld. PRK 059 ni, sah restoran ini banyak dapat untung.

Port Weld Pekan Cina macam Kuala Kurau dan Tanjung Piandang di Parit Buntar. Orang Cina dekat sini kerja nelayan. Mereka dah kira moden tangkap ikan,udang dan sotong guna kapal masuk laut dalam. 

Ada ternakan ikan dan udang dalam sangkar. Kerang pun ada kawasan mereka bela. Pendek kata, orang Cina jadi tokey cari makan jadi nelayan. Ada pekerja Indon dan Melayu.

Penulis pernah dengar cerita dari mamat dok sebelah penulis dalam bas. Mamat ini orang Kuala Selinsing nak pi jengok isteri dia buat kursus jururawat dua tahun. Anak-anak dok dengan emak Mamat ni. Dua minggu sekali dia pi naik bas jumpa isteri dia.

Kerja kilang dekat penang, hari-hari naik motor subuh pagi-pagi pi kerja. Pernah sekali kemalangan teruk sampai patah tulang muka, patah tangan dan kaki. Dapat la insuran tapi tak padan dengan sakit. Kesian dengar cerita dia.


Pernah sekali dia , berhenti kerja nak jadi nelayan. Tangkap ikan dan ketam guna bubu dan tankoi, lumayan juga pulangan tapi tak selalu ada ikan dan ketam. Dia juga pakar buat sampan dan bubu. 

Pernah dapat kontrak dari Jabatan Perikanan dan LKIM buat sampan untuk nelayan tapi sekali ja kerana dia tak tahan dengan karenah orang atasan yang nak komisyen kontrak. Kontrak buat sampan yang dia dapat punya la lama nak dapat duit walau sampan dah siap. 

Bila tanya, jawapannya akan bagi. Tunggu lama tak dapat lagi, pi jumpa orang atas. Rupanya orang atas tu nak panggu dia, kalau tidak lambat la dapat duit. Mamat ni tak bagi, dia kata nak report. Dok tak lama duit dia dapat. 

Minta kontrak sekali lagi dah tak dapat. Sanggup depa ali babakan seorang Melayu untuk bantai komisyen, yang buat kontrak tu Cina.

Mamat ni cerita lagi, pasai nelayan Melayu yang kurang dapat ikan kerana ada nelayan laut dalam yang guna pukat tunda dekat kuala sungai. Marin memang ada tapi dapat juga, kadang-kadang bukan banyak pun udang saja panggu mereka.

Inilah nasib hidup nelayan di pinggiran hutan bakau. Dulu masa ayah penulis ada sampan, penulis pun buat kerja nelayan juga. Pi tangkap ikan guna rawai, tahan bubu sembilang, pi tangkoi ketam, cari lokan guna pisau motong getah, cari kerang. 

Banyak juga pengalaman di kuala Jaha dan kuala Sungai Limau. Bila dengar cerita Mamat ini, terkenang masa ikut ayah dan abang tangkap ikan. Paling tak syiok, kena cari rumpun di pantai selut bakau. Masuk dalam selut sampai kat paha, gagau dalam selut cari rumpun. Rumpun pula lari laju, kalau nampak rumpun kena gagau  kat depan sebab dia cepat. Hagas hurung telinga dengan muka sampai merah, tak boleh nak garu kerana tangan berselut.

Sebenarnya jajaran hutan bakau ini bermula dari Pantai Remis, Kuala Trong, Kuala Selinsing, Kuala Kurau sampai Bagan. Inilah kawasan Raja Laut yang terkenal merompak nelayan kaya dan agih hasil rompakan kepada orang miskin. Macam Robin Hood.

Penduduk tua di Port Weld, Kuala Kurau, Tanjung Piandang tahu cerita Raja Laut. Mereka sayang kat Raja Laut, walaupun Raja Laut diburu Polis. Setakat yang penulis tahu, Raja Laut tidak dapat ditangkap polis kerana lari ke Siam.

Raja Laut sukar ditangkap polis kerana ada bot yang laju. Bila polis buru, tiba-tiba ja hilang. Ada orang kata dia boleh meresap. Penulis tak percaya, penulis rasa dia guna bot laju yang polis tiada bot seperti itu. Sebab Raja Laut selalu ulang alik ke Siam melalui laut ini, tentu dia dapat bot canggih dari luar.

PRK 059, boleh tanya la cerita Raja Laut kepada orang Port Weld atau orang Melayu nelayan yang tinggal di Kuala Trong, Kuala Selinsing, Matang Gelugur dan Matang. Jangan lupa pi tengok dapur arang atau kilang arang, tempat bakar kayu bakau untuk buat arang.

Wasalam.



  

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...