Tuesday, February 17, 2009

Tulahan : Saman la Karpal

Salam,

Sejak dua tiga hari ini, umno sibuk berdemontrasi membantah Karpal Singh. Sibuk buat laporan polis ke atas Karpal yang dikatakan derhaka kerana nak saman Sultan Perak. 

Demontrasi dari sehari ke sehari itu cuma menjangkau 100 hingga 200 orang sahaja, tetapi dibesar-besarkan oleh media pengampu umno. Paling tinggi 500 orang di Perak, itupun diangkut dengan bas dari beberapa negeri.

Media pengampu umno kata dianjurkan oleh NGO-NGO Melayu, fokuskan gambar bagi nampak macam ramai walapun tak ramai. Kita tahu NGO-NGO Melayu dibelakangnya umno.

Tindakan Karpal Singh nak saman Sultan Perak dikatakan derhaka, tetapi sampai hari ini tidak ada seorang pun daripada mereka yang berani saman Karpal. Kalau betul-betul pertahankan sultan, kenapa tak berani saman Karpal?. Saman la .

Harap menjerit depan media pengampu, cabut keris telanjang kemudian cium tak jadi. Tunjukkan kesalahan derhaka Karpal dengan menyamannya.

Paling menonjol tunjuk kehebatan pertahan raja tentunya calon-calon Ketua Pemuda umno. Khir Toyo sanggup ke Pulau Pinang untuk ketuai tunjuk perasaan depan rumah Karpal. Media pengampu kata dia di'tahan' polis. Sebenarnya bukan ditahan pun, cuma diambil kenyataan kerana berhimpun tanpa permit atau pun tumpang kencing ja kat balai polis tu.

Kita tunggu la bila polis nak saman Khir Toyo. Kalau pemimpin PR yang anjur sah kena saman. Apa pun Khir Toyo telah tunjukkan kejantanannya lebih hebat dari Mukhriz dan Khairi. Khairi juga tunjuk hebat di Ipoh tapi itu di premis sendiri, tidak seperti Khir Toyo yang sanggup 'berdepan' dengan polis. Mukhriz pula hanya boleh cakap saja.


Penulis kelakar tengok orang-orang umno dan pemimpin mereka yang nampakkan muka bengis, suara garang, angkat sepanduk malah bertakbir marahkan Karpal Singh derhaka. Kemudian kaitkan tuduh Anwar dan Nizar derhaka juga. Sampai minta ISA kan pemimpin PR.

Namun sedarkah mereka, kenapa Karpal berani nak saman Sultan Perak?. Kerana sultan sudah tidak ada kekebalan, sultan boleh disaman. Siapa yang hapuskan kekebalan raja-raja Melayu. Tak lain tak bukan UMNO. Pada tahun 1993, umnolah yang menjadi tunjang BN membawa usul dalam Parlimen supaya raja-raja Melayu dihapuskan kekebalannya, raja boleh disaman.

Kenapa pada masa itu tidak ada orang umno dan NGO Melayu umno yang berdemontrasi membantah umno?. Kenapa tak angkat keris telanjang marahkan pemimpin umno yang derhaka hapuskan kekebalan raja-raja Melayu?. 

Ramai pemimpin umno yang ada sekarang adalah mereka yang sokong hapuskan kekebalan raja. Hari ini merekalah jadi hero tuduh pemimpin PR derhaka.

Pada masa itu, raja-raja Melayu diaibkan seteruk-teruknya dalam media pengampu umno. Sultan Kelantan larikan kereta Lamborgini, Sultan Johor pukul orang dengan kayu golf dan banyak lagi berita aib raja-raja Melayu dipaparkan oleh media pengampu umno.

Tidak cukup dengan itu, ditayangkan kepada rakyat melalui TV filem-filem yang ceritakan tentang zalimnya raja-raja. Filem Laksamana Bentan dan Hang Jebat lakonan Nordin Ahmad, Raja Bersiong dan banyak lagi filem Melayu tentang raja zalim di tayangkan.

Sekarang mereka tuduh pemimpin PR derhaka, orang Perak derhaka. Walaupun sebenarnya, pimpinan PR dan rakyat Perak cuma minta keadilan dari Tuanku Sultan Perak supaya ikut Undang-Undang Tubuh Negeri Perak. Beri hak pilih kerajaan kepada rakyat kembali.

Tidak ada dalam media rasmi PR yang cerita aib sultan, kerana PR bukan hendak derhaka cuma mahu keadilan diberi kepada rakyat.

Orang-orang umno yang sibuk berdemontrasi kena fikir. Mereka berdemontrasi untuk siapa?. Adakah untuk pertahankan sultan atau pertahankan pemimpin umno?. Kalau mereka pertahankan sultan, mereka silap kerana umnolah yang derhaka kepada raja-raja Melayu.

Mereka sebenarnya berdemontrasi untuk pertahankan pemimpin umno yang takut hilang kuasa. Mereka diperalat oleh pemimpin umno yang ingin tunjuk kehebatan untuk bertanding dalam pemilihan umno. 

Mukhriz, Khairi dan Khir Toyo sedang pergunakan orang-orang umno untuk tunjuk mereka paling layak menjadi Ketua Pemuda umno. Orang umno berpanas, berpeluh diarah kononnya nak pertahankan raja, rupanya nak pertahankan pemimpin umno.

Kalau betul-betul Mukhriz, Khairi dan Khir Toyo berani, samanlah Karpal Singh. Siapa antara mereka yang berani saman Karpal. Dialah yang paling layak dipilih oleh perwakilan pemuda umno sebagai Ketua Pemuda umno Malaysia.

Wasalam.

2 comments:

khairul anuar said...

kalo ade juga rakyat
yg masih percaye pd
UMNO, sy kire dorang
mmg buta IT atau pling
tpt
BODOH MEMBABI BUTA.

hanya mereka yg celik
IT akan tahu
cerita sebenar.

tuan, sy rasa amat
sedih dgn situasi
skarang. rata-rata
sahabat2 sy d kolej
tidak tahu menahu
pasal politik ni dan
yg pling membimbangkan
ramai yg tidak tahu
pasal saman menyaman
sultan dan perkembangan
politik d perak.
mereka tahu perak bertukar
kerajaan tp
rata2 tak tahu
mcm mane dan siapa
yg bertukar.

sy tanya pada
pensyarah, beliau kata
ni la penangan AUKU.

lg satu, mmg betul apa yg di tulis
oleh tuan, mmg mereka
membawa berbas-bas org
ramai utk
memeriahkan demonstrasi
d perak. pelajar kolej
sy pun tidak terkecuali
di "jemput" sama
utk beramas-mesra dgn
bersama-sama pemimpin
BN dlm berdemo.

sekian.

Ayiem said...

Puak neh elok cincang lumat buat jadi makanan boye kat sungai je,dah kenyang boye kat sungai tuh tak de ler menganas cam bujang senang....

cuma satu je aku bimbang,bila makan puak umeno neh boye jadi lagi jahat cam puak tuh....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...