Saturday, November 8, 2008

Tulahan : Meja guru

Salam,

Go to fullsize image

Dulu semasa bersekolah kita menghormati guru, sehinggakan meja dan kerusi guru pun kita tak berani nak sentuh. Takut dan tanda hormat kepada guru.

Masa penulis mengajar sekolah menengah di PB. Budaya hormat kepada guru masih ada pada anak murid sekolah ini. Walaupun pelajar tu kelas belakang, lemah akademiknya tapi kerusi dan meja guru tak disentuh walaupun guru tiada dalam kelas.

Meja guru sentiasa dialas dengan penutupnya, dihiasi bunga ,dibersihkan selalu.

Sekarang penulis mengajar di tempat baru, pelajar di sini dah tak hormat kepada guru. Bayangkan mereka boleh pijak-pijak kerusi guru bila guru tiada dalam kelas. Meja guru pula tidak dialas, malah dipecah2, diconteng semacam kerusi mereka juga.


Kadang2 , bila masuk kelas nak mengajar. Kerusi guru tah ke mana tempatnya. Murid-murid sekolah ini bukan nak tolong ambil kerusi guru, buat tak tau ja. Terpaksalah guru pi ambil sendiri kerusi tu. Meja dan kerusi guru sudah tidak menjadi sesuatu yang ditakuti atau dihormati.

Berbeza sungguh murid2 di PB dengan murid2 di tempat baru ini. Mungkin persekitaran yang membezakan murid2 ini. Anak2 pesawah di PB lebih menghormati guru dari anak2 peladang sawit di tempat baru penulis mengajar.

Banyak perbezaan lagi perangai murid2 yang akan penulis ceritakan. Apa sebabnya? fikirlah sendiri.

Wasalam.

1 comment:

topengsakti said...

salam...dulu tso pernah berlajar di sek men kebangsaan raja lope nor rashid..
walaupon kami nakal tapi tak lah senakal budak sekrg yg berani memukul guru...dulu kami di pukul oleh guru...biasalah kami budak paling jahat di sekolah..tapi kami tak pernah membalas balik pukulan guru..hehe
budak sekolah sekrg dah lari jauh dari fahaman agama islam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...