Sunday, November 9, 2008

Tulahan : Dari Parit Buntar ke ... ( 1 )

Salam,

Image Preview


Bila balik PB, penulis selalu naik bas Konsortium. Duduk kerusi sorang2 sebab ambil tiket awal. Sampai di PB jam 4 ke 5.00 pagi.

Dari PB selalu naik bas Utama. Selalu kerusi no. 33 ke 35. Dah banyak cerita manusia yang duduk sebelah penulis boleh dijadikan pengalaman dan pengajaran kehidupan.

Bas Utama tertulis di tiket 9.45 mlm tetapi kerap sampai 10 mlm ke atas. Bas tu mula dari Butterworth. Malam tu kebetulan kerusi sebelah kosong tak da orang.

Tengok kerusi berhampiran ada seorang Mak Cik bersama tiga cucu. Sorang cucunya umur lebih kurang 3 tahun diribanya sedang tidur. 2 orang cucu lagi duduk satu kerusi.


Rasa simpati pada Mak Cik ni. Suruh dia letakkan cucu yg diribanya di kerusi kosong sebelah penulis. Mulanya Mak Cik tu tak mahu biasa la orang Melayu macam tu. Penulis kata tak pa letaklah cucu dia penulis boleh tengokkan.

Mak Cik tu setuju letak cucunya yg tidur di sebelah penulis. Penulis tanya dia, nak ke mana?, mana ayah dan mak cucunya?.

Mak Cik bagi tahu, mak cucunya tu anak dia. Kerja kilang kat Penang dok dekat Relau kawasan Bayan Lepas. Suaminya dah ceraikan dia kerana kahwin lain. Tinggalkan dia dan anak2. Duduk dengan kawan2. Jadi Mak Cik ni la kena jaga cucunya kat Jengka.

Malam tu naik bas sambil tengok cucu Mak Cik ni. Buas juga cucu dia tidur, kalih kanan kalih kiri, mungkin sebab kena selsema. Bam pun tak da kesian juga kat budak ni.

Kesian sebab dia kena selsema dan kesian sebab kecil2 lagi dah terpisah kasih sayang emak yg dok jauh, juga terpisah kasih sayang ayah yg Mak Cik tu bagi tahu dah tak inggat kat anak2.

Dari cerita ni ada beberapa perkara yg penulis rasa memang sudah menjadi trend dalam Masyarakat Melayu.

Pertama, ayah dan mak di kampung zaman sekarang bukan sahaja kena jaga anak2 dari kecil sampai besar. Tapi cucu2 mereka juga terpaksa dijaga dari kecil sampai besar. Bukan Mak Cik tadi sahaja menjadi mangsa, ramai lagi ayah dan mak yang terpaksa bekorban jaga cucu.

Sepatutnya, masa sekarang ayah dan mak yang dah tua di kampung berehat dan perbanyakkan ibadah. Bukan masa lagi untuk jaga cucu. Bila mereka nak berehat? Anak2 perlu fikirkan perkara ini janganlah bebankan mak dan ayah anda?

Kedua, lelaki yang tidak bertanggungjawab. Tahu kahwin saja bila dah ada anak, jumpa perempuan lain tinggalkan isteri dan anak2. Poligami boleh tapi periksa diri la dulu, mampu atau tidak?

Kerap sekarang yang suka nak poligami ni jenis yang kerja gaji ciput sekolah tak tinggi tapi hati besar. Kepada yang nak cuba poligami, kalau benci kat isteri pun fikirlah pada anak2.

Wassalam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...