Friday, November 7, 2008

Tulahan : Dulu dan sekarang

Salam,

Setiap 2 minggu penulis akan balik ke Parit Buntar untuk buat kerja-kerja jamaah. Ada yang tanya kenapa tak berjuang di tempat baru?. Kerana penulis tak akan lama di tempat baru, sampai masa balik semula ke PB.

Bila balik PB bukan balik kosong, ada kerja jamaah yang kena selesaikan. Penulis lebih kepada konsep menolong rakan2 seperjuangan.

Dah tak pegang jawatan tinggi dalam jamaah. Semua dah letak sebab ambil tanggungjawab tidak lagi tinggal di PB. Tak mahu dikata tamak sangat jawatan. Tapi kadang2 terfikir, letak tak letak pun buat kerja serupa juga.


Cuma sekarang, nak buat apa pun kena minta kelulusan. Jadi lambatlah sikit, dulu terus buat hanya minta dari Ketua jamaah sahaja.

Ada yang bagi tahu, " Cikgu dok jauh pun, kerja lebih dari yang dok sini". Tapi penulis jawab

" dak kot, depa sibuk dengan kerja masing2".

Sekarang di tempat baru, rasa lapang masa tak spt dulu sibuk tak sudah. Mesyuarat tiap-tiap malam. Sampai nak tengok tv pun tak dan. Bersama isteri dan anak2 pun tak sempat.

La ni masa banyak bersama keluarga. Kerja jamaah yg boleh tolong update web jamaah dan tolong bagi pandangan, cadangan rancang prg kpd rakan2 secara telefon.

Bila balik PB 2 minggu sekali, baru boleh buat kerja jamaah macam dulu.

La ni, rumah dekat masjid jadi boleh solat jamaah. Ada la masa hafal sikit ayat-ayat al-Quran yang dulu tak sempat nak hafal.

Dulu kerap pi kuliah dekat surau Mujahiden dan Pusat Tarbiyyah. La pi juga kuliah, tapi tempat baru kuliah kurang. Yang penting kena pi kuliah, kalau dalam masa 40 hari langsung tak pi kuliah ada titik hitam tumbuh kat hati kita.

Kadang2 dok sini boring juga, sebab dah biasa sibuk. Kekadang terfikir macam ni lah orang yang tak berjuang. Hari-hari tak da kerja dok dibawah ketiak isteri, hari-hari dok depan tv. Tak rasa kosongkah mereka?

Melalui blog ni, penulis akan cerita tentang kehidupan yang penulis kaitkan dengan orang yang duduk sebelah penulis dalam bas setiap kali penulis ulang alik dari PB ke tempat baru.

Wassalam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...